Sær reklame

16 feb

Lige for tiden i Frankrig kan vi nyde synet af en reklame for en dagligvare butik ved navn Leader Price, med et billede af en kendt madskribent Jean-Pierre Coffe, med følgende tekst: “at turde det billige”.

Ikke et ondt ord om butikken, selvom det antal gange jeg har sat mine ben der, kan tælles på én hånd.

Den anden – altså manden Jean-Pierre Coffe har jeg haft æren af at møde indtil flere gange da jeg for mange år siden boede i Versailles hvor der findes en mængde små fantastiske butikker, en ostehandel som er vidt berømt i hele Frankrig, fine te og kaffehandlere og delikatessebutikker med specialiteter som får dine tænder til at løbe i vand. Jean-Pierre gjorde stort set alle sine indkøb i de små special forretninger med landskendte anbefalinger.

Så sammensætningen af de to diameltrale modsætninger indenfor mad og madlavning er mig dybt mærkværdig. Simpelthen bare sammensætningen af de to, er SÅ utrolig.

Jean-Pierre Coffe har i årtier tordnet mod det han kalder dårlig mad, færdiglavet dårlig junk food, præfabrikater med 3000 tilsætningsstoffer og mystiske E-numre og han har udelukkende sværget til rene råvarer, ikke nødvendigvis økologiske, men bare super kvalitet. Han har lavet madprogrammer, bøger i massevis, foredrag og hvad har vi.

Tag så Leader Price, de har ikke ligefrem et image der oser af kvalitet. De går for at være billigst på markedet i stil med Lidl, ALDI og den slags.

At de to yderligheder er blevet sat sammen på de store reklameflader der pryder enhver fransk by med (mangel på) respekt for sig selv er en selvmodsigelse af de større.

Det svarer til at Kirsten Hüttemeier reklamerer for Ribena – nåårh nej det ER jo sket. Øhhm nå, men så at Anne Larsen reklamerer for McDonalds.

Helt ude i hampen og man mister absolut tiltroen til i hvert fald en af parterne. Set med mine øjne har lige præcis denne reklame skudt helt forbi.

Nu skal jeg heller ikke nyde noget af den anden part mere.

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

