Solidaritet

23 feb

Det lyder polsk – men det er det bare slet ikke. Det er bare temaet på skolens årsprojekt. Og da jeg før jul – direkte adspurgt – kom med i skolens arbejdsgruppe tænkte jeg – JAY!! (ikke Nik og.. men [jåd] yes altså – nå, I ved hvad jeg mener!!)

Jeg blev faktisk slet ikke bedt om at komme med mine idéer, men det skulle da ikke komme an på det. Så jeg tænkte, og tænkte igen, og er I lige klar over hvor meget man kan mose ind i begrebet Solidaritet? Det er simpelthen sådan en slags paraply ord som jeg frit kunne bruge til at retfærdiggøre alle mine idéer!

Det en skole som også tager imod anderledes børn. For eks. børn som er super gode til matematik, men lige knap så gode til det med det sociale. Den slags børn. Jeg havde jo godt hørt det fra de 4, at der var nogle børn (3 i alt) som ikke heeelt svarede til normen, og der blev vist også drillet lidt vel rigeligt. Helt ærligt – det tror pokker, hvis ingen nogensinde har hørt AT der er et anderledes barn på skolen, de andre kan jo lynhurtigt mærke – her er en som ikke er som os. Så jeg greb jo denne lejlighed til at promovere kommunikation i det noget lukkede franske system.

Plejer – sådan lidt klichéagtigt – at sige: mine 3 nøgleord er kommunikation, kommunikation og kommunikation.

Men det er jo ikke helt forkert – hvis du i starten af et skoleår tager tid til at forklare de andre rødder, at her er et barn som har noget der hedder Aspergers, eller hvad ved jeg, så har man da taget lidt af brodden af de kommende drillerier. Og de uimodtagelige kvajpander der driller bagefter – de havde nok drillet alligevel. Men mange børn ville nok acceptere, at sådan var det så.

Min idé blev modtaget på bedste vis og absolut i den ånd den var præsenteret. Derfor skal vi nu have handicap dag, med nogle kloge hoveder udefra som kommer og fortæller! Jeg ville gerne at det havde været med forældre – for tænk engang – sidste år var der et par forældre som havde startet en underskrift indsamling imod at have disse børn på skolen.. Den lader jeg lige stå et øjeblik

Nå, næste punkt på programmet – mit altså – var at få børnene til at føle et ansvar for at skolen så pæn ud. Kunne man gøre noget sammen en lørdag formiddag og slutte af med fælles frokost? Male, pynte eller andet?

Naturligvis da, så nu skal vi, om 3 uger, plante blomster, frugtbuske og krydderurter omkring hele skolen – og vi slutter med fælles frokost – ren Grundtvig-Koldsk friskole i Frankrig – jamen, ikke et øje tørt 😉

Sluttelig er jeg ved at stable en skoleavis på benene. Ikke så nemt, men det skal nok komme – hvor der er vilje er der en vej!

Naturligvis er det mine idéer (direkte kopieret fra Danmark) – men det er så sandelig også en meget lydhør skole, som er klar til at gøre nogle ting anderledes – selvom jeg nok ikke får held med det der brusebadshalløj efter sport.

Men hvis de anderledes børn bliver drillet bare én gang mindre, hvis vi til sommer kan nyde duften af lavendel når vi henter børn og tillige kan læse om alle disse spændende ting i en skoleavis – jamen så er jeg godt tilfreds – og så skal min glorie altså lige have en omgang med højglans!

12 kommentarer to “Solidaritet”

  1. imangelafbedre 23. februar 2011 hos 08:20 #

    Ej, det var dog tragisk! Altså ikke din Nik og Jay ide (har jeg misforstået noget?) men, at forældrene ligefrem ikke vil have nogle bestemte børn! Jeg er i chock… Øv altså.

    • kongmor 23. februar 2011 hos 08:51 #

      Jay var vist bare en afart af “YES” Yey.. på dansk 😉 og har intet at gøre med Nik og ham den anden. Vil altså helst ikke kædes sammen med dem!!! 😀

      Men ja det er dybt tragisk, at der går voksne mennesker rundt som vil være sådan en opførsel bekendt.
      Så er det nok ikke så sært at nogle børn driller.

  2. svenne 23. februar 2011 hos 10:09 #

    Modigt og progressivt er vist meget dækkende og du har helt ret hvor der er vilje er der vej. Det kan godt være, at der nogle bump på vejen, sådan er det og sådan skal det være. Bare fokusér på målet,

    • kongmor 23. februar 2011 hos 13:04 #

      Taak! Ja jeg forkusérer!!!

  3. Kirsten 23. februar 2011 hos 12:25 #

    Wauw, du er imponerende!
    Hvor må de være glade for at have sådan en som dig blandt forældrene – og hvis ikke så skulle de tage og blive det!

    • kongmor 23. februar 2011 hos 13:05 #

      Ihhh altså tak!
      Tænk det synes jeg jo også – men det er de nu også – lige bortset fra hende der som ikke er det 😉

  4. Anne 23. februar 2011 hos 18:55 #

    De ved jo slet ikke hvad der har ramt dem 😉 på den gode måde forstås!! Men så FEDT!! (eller mega nice som det vist ‘hedder’ 😉 nuomdags :-D) at der er åbenhed og plads til dine skønne ideer og tiltag!! Tror det var helt den rette skole for jer – og I for dem! 🙂

    • Kong Mor 24. februar 2011 hos 09:03 #

      Taaak – nej de skal nok lige have et par uger til at fordøje chokket!

  5. Ellen 23. februar 2011 hos 23:59 #

    Godt gået. Keep on going. Dette kan jeg desværre ikke sige på fransk.
    Jeg blev nu også en smule rystet over den underskriftindsamling, men alene det, at du har fået forældrene til at deltage aktivt i etellerandet, er flot. Så kommer tolerancen forhåbentlig snart.

    • Kong Mor 24. februar 2011 hos 09:05 #

      Tak!
      Det var ikke så mange forældre det drejede sig om, men helt ærligt – der sad jeg med tårer i øjnene da en af lærerne fortalte om det.
      Den dreng det handler om er bare så SØD – heldigvis har mine 3 store gjort det lidt “in” at være hans beskytter – så der er da nogen som tager sig af ham og ikke lader ham æde en regnorm – JO!!..

      Så nu er der handicap oplysning på skolens program – blev der sagt!!
      😉

  6. Pernille 24. februar 2011 hos 08:17 #

    Det findes også i DK…. måske ikke lige underskriftsindsamlinger. Min hadepædagog (og da ½ af min tætte familie er pædagoger må jeg gerne afsløre at jeg har sådan en) inviterede til et privat forældremøde med alle, undtagen forældrene til ham der med en storebror med leukæmi, med det formål af få ham verfet ud af klassen, pga at han var lige vel ud-af-reagerende. Det lykkedes ikke for dem.
    I øvrigt pænt goddag Kong mor. Jeg nyder virkeligt at læse din blok, det er så rart at finde nogen som er præcist lige så sær som mig selv :-D. Jeg er grammatik- og stavemæssigt udfordret, så hvis du laver en fejl, ville jeg aldrig opdage den ;-). Men helt ærligt: hvis det at du evt en sjælden gang har et enkelt komma forkert placeret irriterer folk, så kan de jo lade være med at læse, ikke?

    • Kong Mor 24. februar 2011 hos 09:09 #

      Man må godt have hade pædagoger 😉 har jeg bestemt..
      Det har jeg da ved nærmere eftertanke også haft..

      Og jeg må nok sige at de gik til den, i stedet for at snakke med den stakkels familie..
      Jamen fjolser er der overalt!!

      Tak for velkomsten!
      🙂 Der er for få sære i vores verden!!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

