Tørklæder og fuldskæg

24 feb

For mange år siden kunne jeg sidde på gulvet i entréen og beundre min elegante mormor når hun gjorde sig klar til at gå ud. Hun havde et væld af smarte tørklæder, hatte, bælter, brocher, og andet tingeltangel så der var frit valg på alle hylder alt efter vind, vejr og humør. Og tit kunne jeg beses med 12-13 perlekæder om helsen, en alt for stor hat og et lille tørklæde om maven!

Men hendes tørklæder, oh det var et kapitel for sig: jeg kan stadig se hendes ferme fingre som lynhurtigt fik bundet en usynlig knude hist og pist, og vupti var hun forvandlet til en elegant dame på vej i byen. Det gav farve i ansigtet og glans i hendes øjne og jeg tænkte, jeg vil godt være mormor når jeg bliver stor!

Derfor har tilbehør, og i særdeleshed tørklæder, altid været en del af min garderobe. Meget gerne lidt anderledes tørklæder. Forskellige materialer blandet sammen eller en spøjs farvesammensætning. Jeg har for eks. et som Charlotte har lavet til mig – cremefarvet velour med løse blomsterblade som rutsjer rundt indeni og kun lige akkurat anes. Totalt anderledes og unikt!

IMG_3525

Men tørklæder har også sine ulemper. Det er ligesom at have fuldskæg. Altså, nu har jeg naturligvis aldrig haft fuldskæg, i hvert fald ikke der, men man dypper det sikkert også i alt muligt, når man læner sig ind over bordet, hvis det altså er langt nok – fuldskægget altså. Det er i hvert fald det, som ofte sker med mine tørklæder.

I fredags, da jeg var til cream tea breakfast hos min dejlige engelske veninde, nåede jeg at få en hel del på dagens tørklæde. Jeg lagde ud med at dyppe det i flødeskummet som jeg var blevet sat til at piske. Så fik jeg det ned i en bøtte med hindbær marmelade da vi fik sat os til bordet, og det var faktisk ret akavet. Der var nemlig rigtig mange piger jeg aldrig havde set før, så måske en anelse pinligt.

Man sidder jo altid der og tænker – nå – hvor mange så lige det.. Hvor mange lagde mærke til at jeg fejede mit tørklæde ned i marmeladebøtten. Det er sådan lidt ukomfortabelt.

Senere på dagen skulle jeg lave mad til kongebørnene og en skolekammerat og da fik jeg tørret en del salat af køkkenbordet med det. Og ja det var det samme tørklæde, nej jeg fik ikke skiftet – det sidder nemlig fast på en kjole, det her tørklæde.

Men så kom kjolen også til vask efter jeg havde siddet og nøje studeret hvad jeg havde fået at spise den dag.

Jeg har også engang haft et som der gik ild i. Men det er fordi jeg har gaskomfur, hvis så tørklædet når tilstrækkeligt langt ned, så er det faretruende nær gasblusset, når man lige skal se hvad der foregår i en gryde på bageste blus. Og en dag gik der altså ild i tørklædet.

Men det var nu ikke så slemt igen, kun lidt branket og efter en vask kunne det sagtens bruges igen.

Det er også derfor det er så smart at have spraglede og mønstrede tørklæder, så kan min omgangskreds ikke altid se, om det er en plet eller om det skal være der.

Og jeg holder bare min mund!!

4 kommentarer to “Tørklæder og fuldskæg”

  1. Marianne 25. februar 2011 hos 17:09 #

    DEt kender jeg godt. Sovs, dressing, is og hvad ved jeg på tørklædet. Ak, ja 🙂

  2. Kong Mor 25. februar 2011 hos 21:00 #

    Spraglet!!! Spraglet – det kan ikke siges for tit!

  3. Nanna 4. marts 2011 hos 21:09 #

    Ha ha ha du har helt ret. Fantastisk camouflage!!

    • Kong Mor 4. marts 2011 hos 21:51 #

      Halløj dig!
      Skriver snart noget om at møde en bjørn 🙂

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

