Bogudfordret i udlandet.

27 feb

Når nu man står og skal pakke sit liv ned til kvart størrelse i et par år eller tre, så er det ret vigtigt at man får taget det rigtige med.

Her tænker jeg især på yngstedrengen som, om ikke dagligt, så i hvert fald flere gange om ugen, slår sig selv i hovedet og jamrer over at han valgte kun at tage sit lego og alle sine bamser med. Lego leger han naturligvis med, men bamserne ligger stadig i plastikkassen og et ikke blevet taget frem siden de blev pakket ned. Nogle ting er blevet eftersendt, små biler og glaskugler, som stadig er et hit i Frankrigs skolegårde om sommeren. Men en playmobilborg er lidt svær at få igennem systemet som storbrev og er derfor blevet på matriklen hjemme i Danmark.

Det var også lidt anderledes at skulle pakke for eks. køkkenet ned. HVAD har man brug for og hvad har stået og samlet støv, bagerst på øverste hylde i årevis – måske endda ting man havde glemt man havde. Altså tænke og sortere, tage en beslutning og pakke to forskellige piskeris og så lukke kassen. Færdig bum – ingen fortrydelsesret her.

Jeg hældte nok mest til the simple living da jeg pakkede – og bevares – det har da været meget sjovt at prøve, men en smule enerverende at skulle tænke alternativt hver gang man skulle lave noget.

Hvidløg blev hakket i hånden med en kniv, indtil jeg fik min forsinkede fødselsdagsgave – Taaaak – og Jamie Oliver kunne mase sig ind i mit liv fra en anden vinkel end filodejen. Når én i familien spørger “har vi ikke en..?” Så kan man smile sødt og sige – jo da.. i Danmark. Nogle gange meget træls, og har kunnet frembringe nogle ret spektakulære hysteriske anfald. I alle alderstrin.

Der var ingen tomme marmeladeglas til at holde regnorm i, ingen gamle blade til at klippe i stykker og lave collager af. Og First Mans kantskærer.. Vi har hidtil fundet løsninger – eller undværet.

Man kan overleve uden meget, men bøger har været det værste.

Vokset op i en familie af læseheste og sprogfanatikere, i flæng kan nævnes lærere, jounalister og cand.alt muligt, har bøger altid været fast inventar. Da jeg som lille var på besøg hos skolekammerater troede jeg at de gemte deres bøger, for jeg forstod ikke hvor de var henne. Intet i stuen, og især intet på børneværelserne. Og jeg forstod simpelthen ikke at man kunne leve uden bøger.

I Eventyrhuset var pladsen meget mindre end i Danmark, så bøger blev rationeret. Og naturligvis kom der flest børne + ungdomsbøger med. Nu skal det lige siges at vi i Danmark har så mange bøger, at jeg på et tidspunkt – det var ved nærmere eftertanke da vi flyttede sidst – fik familien til at love at de ville forhindre mig i at købe så meget som en enkelt bog til. Det har de heldigvis lykkeligt glemt alt om så jeg kunne fortsætte med at samle bøger til det hjemlige bibliotek efter devisen, man kan ikke få for mange bøger.

Det var svært at vælge hvilke bøger man ville have lyst til at læse ud i fremtiden, men bøger kan heldigvis læses af flere, så hvert barn fik en serie eller to med. Mika i urskoven, Lampens Børn, Det Gyldne Kompas og Piger på sporet – men Sværdets Søstre glemte vi desværre. Dertil en trillebørfuld med lige dele Josefine Ottesen og Lene Kaaberbøl og en del andre. Og så de uundværlige, H.C.Andersen, Karlson på taget og Snøvsen.

Men ligesom ens tøj, når man er mor, hvor både kvalitet og kvantitet er omvendt proportionelt med ens børns, var den tiloversblevne plads til mine bøger, altså til at overse.

Bøger

Som i.. 11 kogebøger, højskolesangbogen, Ved vejen, Det forsømte forår, Nornegæst, Stormfulde højder, Bibelen og Lev stærkt, dø ung eller 17 cm.hyldeplads..

Nu, 7 måneder senere, er disse blevet læst og genlæst, og bøger har i det hele taget genindtaget deres højt placerede plads på en piedestal, som ikke tilnærmelsesvis er så stor når man er i Danmark. For i Danmark kan man, i mangel af bedre, smutte hen på det lokale bibliotek hvor kloge og hjælpsomme mennesker sidder parat med hjælp til inspiration.

Således eksileret fra nemt tilgængelige danske bøger, kaster jeg mig frådende over hvad som helst. Har læst samtlige af ældstepigens krimier, og alle Ottesens bøger, blandt så mange andre. Det er ikke dårligt – bevares men man savner alligevel en anelse mere mental udfordring.

Jeg kan egentligt godt huske det fra sidst vi boede i udlandet – danske bøger var højt i kurs, og man kunne ende med at læse hvad som helst. Jeg tror jeg er kommet til at læse indtil flere Victoria Holt på denne konto – pinligt – men sandt. Man bliver lidt utilregnelig, når god dansk litteratur er udenfor rækkevidde.

Jeg fik meldt mig til Bogudfordringen 2011, uden helt at tænke mig om.

Men jeg er sikker på at venlige mennesker nok skal forbarme sig over mig og sende en bog eller 2, ellers må jeg jo se nærmere på børnenes bogreol. Jeg er sikker på at jeg sagtens kan lade “Snøvsen” gå ind under augusts “danske mandlige forfattere” samt at Jules Verne jorden rundt på 80 dage må kunne blive acccepteret som “Bøger fra 1800-tallet”.

Læses skal der i hvert fald!!

14 kommentarer to “Bogudfordret i udlandet.”

  1. Anne 28. februar 2011 hos 12:35 #

    Iiih lyder spændende med en bog udfordring – selvom jeg nok ikke ville kunne overholde tema’erne 😉 pga. alt det fag litteratur jeg pløjer mig igennem udenfor ferierne!

    Hvor har du fundet den henne? Altså bogudfordringen?

    …og bøger kan man bare aldrig aldrig never ever eller nogensinde få for mange af (ligesom med sko ;))

    • Kong Mor 28. februar 2011 hos 12:42 #

      Den var der bare lige pludselig! Du kan se linket ude i kanten til højre!
      Det er ikke så svært – jeg har læst en novelle samling – ældste datters sherlock holmes historier (julegave) i denne måned.

      Og nej – bøger, sko.. og tørklæder 😉

  2. imangelafbedre 28. februar 2011 hos 13:33 #

    Jeg fantaserer ofte om at rejse væk (altså sammen med Krudtbøllen og min mand) og kun tage det aller mest nødvendige med. Men så kommer jeg til at tænke på mine bøger…suk…dem kan jeg altså ikke undvære.

    Jeg er også tit kommet i hjem, hvor der ingen bøger var. Jeg vil faktisk gå så vidt som at sige, et hjem uden bøger er ikke et rigtigt hjem. Det er i hvert fald et meget kedeligt et af slagsen… Jeg har også tit hørt, at folk gemmer deres bøger væk, fordi de roder. Det kan jeg slet, slet ikke sætte mig ind i.

    • Kong Mor 28. februar 2011 hos 15:42 #

      Ja man undres, gør man. Og du har helt ret. Et hjem uden bøger er ikke et hjem.

      Findes der noget bedre end at krølle sammen i en stol med en god bog og en kop varmt et-eller-andet.

      Nej det der simple living er kun okay hvis man kan slæde det lokale bibliotek med. 🙂

  3. kirsten 28. februar 2011 hos 16:35 #

    Jeg er også en ustyrlig læsehest – helt handicappet uden bøger. Voksede op i et hjem hvor der var bogreoler på alle vægge (og derfor nærmet ingen billeder) og ejer mange mange hundrede bøger. Som slæbes gennem verden til flyttemænds store græmmelse.
    Jeg læser på engelsk for det kan man for det meste finde i udlandet. Da jeg en gang strandede i et udland uden mere dansk læsestof, var der Hobitten og Ringenes Herre at få at læse i. På engelsk. Så da lærte jeg en gang for alle at læse på engelsk og har gjort det lige siden. På de fleste lokale udenlandske biblioteker har de noget på engelsk og ellers burde de kunne skaffe noget. Selv i Finland.
    Men nu er franskmændene jo ikke så engelsk-begejstrede, så det kan da godt være man ikke kan finde noget der…..

    • Kong Mor 28. februar 2011 hos 16:56 #

      Åh ja de stakkels flyttemænd 😉
      Jeg læser skam også på både fransk og engelsk, med det går ikke lige så stærkt.
      Jeg snakker kun om dansk litteratur – som jeg gerne ville have fingre i!

  4. Marianne 28. februar 2011 hos 16:43 #

    Bøger skal der til, det er jeg helt enig i. Jeg kunne slet ikke forestille mig ikke at være omgivet af bøger, her i huset er de stort set i alle rum.
    Findes der ikke biblioteker i Frankrig?

    • Kong Mor 28. februar 2011 hos 18:26 #

      Jo der er skam biblioteker i Frankrig. Endda et stort et her i byen og vi er meldt ind og det hele.
      Og jeg kan også sagtens læse både fransk og engelsk. Læser bare helst krimier på fransk og chick lit på engelsk.
      Det er de finurligheder som kun er i ens modersmål – som jeg savner.
      Hvis du forstår hvad jeg mener. 🙂

  5. Ellen 28. februar 2011 hos 20:59 #

    Jeg forstår så udmærket, at det er dit modersmål, du savner. Jeg læser mere på engelsk end på dansk, men det er fordi, jeg nemt kan komme til at købe de billige engelske bøger. Og fordi jeg bor i Danmark 🙂
    Men… har du overvejet lydbøger? Der findes rigtig mange gode af slagsen – jeg kunne slet ikke undvære dem på min daglige, lange tur i bilen til og fra arbejde, og jeg kan også finde på at lytte til dem derhjemme, mens jeg sidder og strikker.
    Man kan ikke smage på ordene, som når man selv læser, men det er da dansk… og de kan downloades til din pc eller bestilles som dvd’er (eller cd’er).

    • Kong Mor 28. februar 2011 hos 22:14 #

      Jeg har nogle få lydbøger – ikke så mange fordi jeg savner papir mellem fingrene. Men et par stykker har jeg da.
      Desværre er det ikke alle oplæsere som er lige gode – de er tit så kedelige synes jeg.
      dr.dk har forresten tit gratis lydbøger i anledningen af en ny bog eller noget i deres bogklubber – dem har jeg snuppet – hver og én! 😀
      Men det kunne være jeg skulle se mig om efter flere af slagsen.

  6. The Blogless Sister 5. marts 2011 hos 02:18 #

    Ditto her – og jeg kan i øvrigt fortælle at ikke alene eders hengivne læser men også den legendariske Lise Nørgaard som barn legede med teorien om at venners huse måtte indeholde hemmelige rum, hvor bøgerne var gemt – for de måtte jo være der et sted 🙂

    • Kong Mor 5. marts 2011 hos 09:15 #

      Jamen så må det jo være rigtigt, hvis Lise også siger det! 🙂
      Skønt at være flere som har det sådan!
      Så føler man sig mindre sær 😉 eller bare i et sær-fællesskab

  7. Stegemüller 15. maj 2011 hos 16:01 #

    Jeg går rundt med drømmen om at dag at lade det meste pakke ned og opmagasinere og så at tage på rejse i fire måneder til Beijing via den transmongolske jernbane til Beijing, opholde mig lidt i Kina og alde vejene før mig ind i Laos og Cambodja. Jeg ved, at det, jeg vil savne, er mine bøger. Jeg satser imidlertid på at E-bogslæseren har vundet større frempas og at bøgerne til den tid er blevet billigere at købe.

    • Kong Mor 15. maj 2011 hos 17:25 #

      Sikke en skøn idé! Det lyder helt fantastisk. Det gad jeg også godt! Bare lidt sværere når man har børn der skal følge skole osv.
      Jeg håber det bliver til noget.
      Jeg kan nu ikke så godt forliges med bøger på elektronisk vis. Jeg bliver forvirret og vil hellere have dem på papir. Så hellere lydbøger – af to “onder”.

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

