Det sidste filo!

9 mar

Jeg havde jo stadig ½pakke filodej liggende fra dengang, jeg skulle finde ud af hvad det var for noget. Kunne ikke rigtigt lide at smide det ud, og jeg kan stadig ikke lide hverken feta eller oliven, så jeg vidste ikke helt hvad jeg skulle få det pakket rundt om.

Så fik jeg endelig taget mig sammen til at tage til frisøren i lørdags for at få dækket alle de nye grå hår som min vrantne teenager er skyld i, og da jeg sad der forklædt som madpakke – faktisk meget i stil med filodej – fik jeg gennembladret et dameblad.

Og – skæbnen tilsmilede mig på side 37 hvor der var en pandekage opskrift med filodej – JA, jeg kan godt selv høre at det lyder om muligt endnu mere mistænkeligt end bare almindelig filodej, men opskriften så spændende ud så jeg kopierede den på min elskede blackberry.

Og så kunne jeg slå to fluer med et smæk – få bugt med den sidste filo og lavet pandekager!

Den skulle så afprøves.

Først laver man 4 pandekager. Ej okay – man kan godt lave en hel portion man skal bare kun bruge 4. Resten kan spises med det samme.

IMG_3604

Så koger man noget fløde og smelter noget chokolade i og smører det ud på de 4 pandekager – eller hvis man som jeg, er en anelse doven anlagt – bruger noget god chokolade pålæg. Jeg havde samme dag købt noget rigtigt lækkert i vores økologiske supermarked – så jeg brugte en kvart bøtte af det, til at smøre ud på pandekagerne.

Pandekagerne blev rullet sammen og de flossede ender af pandekagerne blev skåret af, og selve pandekagerullen skåret i 3 lige store stykker.

IMG_3605

Filodejen skulle smøres på begge sider med smeltet smør, hvorpå pandekagerullerne blev pakket ind i filo’en som store bolsjer, og så ind i en 210gr varm ovn i 5 min.

IMG_3608

  Med tyk normansk fløde til var det en fantastisk dessert!

IMG_3611

 Og så var der ikke mere filodej – mission filo fuldført!

15 kommentarer to “Det sidste filo!”

  1. Anne 9. marts 2011 hos 19:05 #

    Hooold nu op det ser lækkert ud – det må prøves en gang!! Snart!

  2. Kong Mor 9. marts 2011 hos 20:18 #

    Det var ovenikøbet vildt nemt!
    Tror måske alligevel jeg køber mere filodej – en dag.

  3. Madame 9. marts 2011 hos 20:26 #

    Øj, det lyder nærmest syndigt lækkert! Jeg tror, det vil gøre sig rigtig godt som gæstedessert 🙂

    • Kong Mor 9. marts 2011 hos 20:31 #

      Ja det tror jeg faktisk også – det ser vældigt fancy ud, og er pærenemt at lave!
      Perfekt gæste dessert 🙂

  4. Inge 9. marts 2011 hos 20:55 #

    Mums.. det ser lækkert ud, det lyder let.. og der er chokolade i og med god flødeskum.. Det er lige til mig og min søde tand.. 🙂

    • Kong Mor 9. marts 2011 hos 21:12 #

      Det smagte virkeligt godt – selv de royale unger kunne lide det!
      Det var nu ikke flødeskum – det var noget vi kan få hernede.. Typisk for området.
      Det er en slags ultrafed fløde – lidt i stil med creme fraiche men så alligevel ikke, man skal ikke gøre noget ved det.
      Måske lidt som clotted cream fra england.
      Det smager SÅ godt.

  5. Ellen 9. marts 2011 hos 21:06 #

    Det ser i hvert fald ret lækkert ud – ingen tvivl om det 🙂
    (Du har altså også fundet ud af, at gråhårethed er arveligt? Man får det af sine børn 😉 )

    • Kong Mor 9. marts 2011 hos 21:08 #

      Åååh jo – det har jeg fundet ud af!
      Men nu kan de fleste ikke ses mere foreløbigt.. 😉

  6. Marianne 9. marts 2011 hos 21:33 #

    Den sidste filo er bedre end den sidste olie 🙂
    Det ser sørme lækkert ud.

    • Kong Mor 9. marts 2011 hos 21:48 #

      Det var jo også det jeg tænkte!
      Måske du vil prøve med filo’en alligevel?

  7. Susanne 9. marts 2011 hos 22:05 #

    Jeg var næsten på vej i seng – nu er jeg sulten 🙂
    Det ser fantastisk lækkert ud.

    • Kong Mor 10. marts 2011 hos 08:50 #

      Jamen det må du søreme undskylde 😉
      Håber du kunne falde i søvn.
      Velkommen til forresten!

  8. Onkel Eva 10. marts 2011 hos 19:06 #

    Åhr JA…. hvor man godt lige gad blive inviteret på dessert hos dig,… hvis det ska’ være med dén på!!!

    • Kong Mor 10. marts 2011 hos 20:54 #

      Ved du hvad du? De er da bare velkommen 😉

  9. Det Forkromede Overblik 26. marts 2011 hos 17:43 #

    Den er copy/pasted!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

