Når du mindst venter det

10 mar

For et par dage sigen var yngstepigen og jeg ude og gå en tur i byen, i det dejlige forårsvejr.

Rundt i alle yndlingsbutikkerne, navnlig den der med ting i, en masse ting i. Det kræver stor selvdisciplin at kunne gå forbi uden at gå der ind. Meget stor!

Det er ikke altid det lykkes.

Jeg kom ud derfra med kun en lille pakke bordskånere at stille kaffe og te kopper på.. Og så var der alt det jeg IKKE tog med ud, så som de 2 små håndmalede pariser kopper – som selv på tilbud – kostede en kvart bondegård. Og dem fortryder jeg faktisk lidt. De var bare så flotte. Måske man skulle en tur i byen igen?

Så en tur forbi den økologiske butik og købe blåbærmarmelade ligesom hjemme i brugsen!

Og en tur på turistkontoret, for at finde ud af, hvad der lige var åbent her i vinterferien. Vi fik samlet brochurer og bøger som også er ret gode at have når der kommer gæster langvejsfra.

Midt i samtalen spurgte damen om vi var på gennemrejse, og jeg svarede som sandt er, at vi godtnok boede her, men ikke kendte området da vi kun lige var flyttet hertil. Så ville hun vide hvor vi kom fra, og jeg nåede at få sagt ”Danmark”, da nogen bag mig – på fransk – spurgte om vi var danskere, og da jeg svarede ja til dette imens jeg vendte mig om og stod ansigt til ansigt med en meget, meget, høj sort dame.

Hun var klædt i farvestrålende gevandter og da mine øjne nåede helt op til toppen af hende, sad der et par solbriller helt øverst oppe på toppen af en slags turban.. ja jeg kunne i hvert fald ikke nå dem og jeg nåede lige at spekulere på hvordan hun selv fik fat i dem – nu var hun naturligvis meget højere end jeg, som ikke hører til de højeste – da hun begyndte at tale dansk.

DET havde jeg ikke lige regnet med, men hendes danske var ualmindeligt godt.

Mens vil måbende fik taget os sammen til at lukke munden igen, fik hun fortalt at hun kom fra Nigeria, og havde boet en del år i Danmark, hvor hendes mand og børn stadig boede, men på grund af noget jeg ikke helt fik fat i, ville Danmark ikke lade hende komme ind i varmen igen, efter hun havde besøgt sin døende far i Frankrig.

Hun havde en flygtningestatus, som ikke kunne bruges til noget og var nu kastebold mellem Danmark og Frankrig.

At høre hende tale om Danmark, om danskere, traditioner, mentalitet – det hele – forbavsede mig så meget. Nu har jeg ikke den store erfaring med flygtninge, så det var virkeligt dejligt at møde en som holdt af Danmark.

Hvis ikke hun havde haft sine børn i Danmark, fattede jeg ærligt talt ikke hvad hun ville i det lille land, som ikke vil lukke hende ind igen, men hun virkede så fantastisk integreret, talte virkelig smukt dansk, og var i den grad et plus for Danmark.

Jeg ville da smække døren op på vid gab med det samme, men nu hedder jeg jo heller ikke Birthe – også selvom det vist ikke engang er hende mere. Men så kommer der vel en Søren og siger hun bare kan smutte..

9 kommentarer to “Når du mindst venter det”

  1. Ellen 10. marts 2011 hos 08:19 #

    Jeg synes, den flygtningelov ,eller hvad den nu hedder, er blevet så voldsomt fejlfortolket, at det er en ren gru. Tænk at forhindre folk i at komme tilbage til deres børn, fordi man tillader sig at se til en døende far i et andet land. Eller at lade folk, der er født i DK for masser af år siden og har et godt arbejde, i at blive danske stataborgere. Mig ikke forstå…

    Jeg kan forstå, at man er en anelse skeptisk over for dem, der gribes i at tage tilbage til det land, de er flygtet fra – det virker bestemt ikke særlig troværdigt, men mange af de historier, vi hører, har jeg kun en måbende og medlidende hovedrysten til overs for. Loven rammer de forkerte og hjælper alligevel ikke, der hvor der måske kunne være et reelt problem.
    Eller også har jeg bare ikke forstået en Pind (!) af det hele…

  2. Ellen 10. marts 2011 hos 08:20 #

    … at FORHINDRE folk i at blive danske statsborgere…. for søren da – nu kan jeg ikke skrive rent mere. Det må skyldes min ophidselse 🙂

    • Kong Mor 10. marts 2011 hos 08:32 #

      Bare rolig – jeg forstod det såmænd alligevel! 🙂
      Og nej hun har jo netop ikke været i Nigeria – hun siger det er forfærdeligt for kristne at bo der og det var en af grundene til at hun flygtede i sin tid.
      Tænk engang det stakkels menneske.

      Og nu er hun her som kastebold. Verden er så fuld af triste skæbner – vi skal huske at sætte pris på vores gode liv!

  3. Rimkogeren 10. marts 2011 hos 09:37 #

    Efter Birthes fald bliver det desværre næppe en Pind bedre :-C

    • Kong Mor 10. marts 2011 hos 10:01 #

      Nej jeg har også mine tvivl må jeg indrømme.

  4. Inge 10. marts 2011 hos 13:48 #

    Det er ubehageligt at man kan skille børn og forældre på den måde.. Alle de mærkværdige regler og love der efterhånden er dukket op her i landet, rammer ofte helt utilsigtet og tilfældigt.. og nej det ændrer sig formentlig ikke en Pind.. 🙂

    • Kong Mor 10. marts 2011 hos 20:54 #

      Nemlig. Det er bare uretfærdigt for dem som virkeligt gerne vil!
      De paphoveder som bare laver ballade og ikke vil integrere sig – ud med dem. Men de andre? Jeg kan ikke se hvorfor de ikke skal have lov.

  5. Pia 10. marts 2011 hos 21:36 #

    Når jeg læser og hører sådanne historier bliver jeg så gal over vores måde at behandle mennesker på. Vi har selv en slægtning der har været det samme igennem. (der var dog ikke børn) Han havde et sted at bo, et job og betalte sin skat, lå overhovedet slet ikke samfundet til byrde og alligevel måtte han ikke være her.

    • Kong Mor 11. marts 2011 hos 09:14 #

      Nej det er bunduretfærdigt. Og så mange mennesker som ikke vil udnytte systemet – kommer bare i klemme.

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

