Nervekrig – part II

26 mar

Bliver lige nødt til at starte med at sige: HALLÅ – I skulle jo holde med mig!! Er faktisk ret skuffet..

Nå, men altså – da hun kom hjem prøvede jeg at virke heeeelt afslappet og nonchalant. Kunne næsten sige hej i et normalt toneleje, okay indrømmet – så måske en anelse skingert.

Hun kom hen og spurgte grinende: ”nå, vil du høre hvad vi har lavet i dag eller skal jeg bare gå i seng?”

Jeg formåede at sige ”ha h a H A.. på en meget lidt overbevisende måde – og så kunne jeg ikke holde mig mere:

Så sig det dog pigebarn – hvad skete der? Fortæl! – og jeg havde på dette tidspunkt tunnel syn og nærdødsoplevelser af bar’ nysgerrighed.

Som sagt har de udveksling med en siciliansk skoleklasse for tiden. Pigerne er omkring 17 år gamle. Et af punkterne på det, ellers udmærkede program lærerne har strikket sammen, var en tur til Paris.

Kl. 18 stod de godt trætte, efter en lang dag i hovedstaden, foran en togstation, og fordi de var i god tid – fik de lige 30 minutters ekstra shoppe tid.

Men så forsvandt alle i mange retninger og ældstedatter var endt med en flok sicilianere, der pludselig ville købe souvenirs.

Hverken tiden, eller stedet, var til det – men dette lod ikke til at anfægte de 5 fjantede tøser som omgående fandt nogle skummelt udseende typer, der naturligvis tilbød at køre dem et sted hen.. På dette sted i hendes fortælling begyndte jeg igen at få åndenød..

2 sicilianere var allerede på vej ind i bilen, da ældstedatter med myndig røst fik gelejdet alle tilbage på fortovet.

”De var værre end en sæk lopper – hvis jeg stod og snakkede med den ene og vendte mig om – så var alle de andre væk.” Brokkede hun sig.

Ja – det er vel omtrent som at være mor – tænkte jeg – en anelse skadefro, må jeg nok erkende.

Tilmed, fortsatte hun sin beretning, så havde den ene af pigerne en meget spændende BH på.. i leopardprint.. Og hun havde sin kjole sat permanent fast – nedenunder det ene bryst.

Ikke i sig selv noget særligt godt udgangspunkt, for en fornuftig samtale med luskede illegale gadesælgere, i den mørkere ende af Paris. Og ældstedatter havde diskret stået – så diskret den slags nu kan lade sig gøre – og prøvede at mase venindens bryst indenbords igen.

Dernæst havde de forstyrrede pigebørn forvildet sig ind i en dystert udseende gyde, hvor der var en mængde små butikslokaler med perleforhæng for dørene, bag hvilke forførende, og absolut ikke fransk, mavedansermusik larmede.

Her så ældstedatter så ingen anden mulighed for at få pigerne videre, end tørt at sige: 2 girls died here you know.. Dette afstedkom mange forfærdede råb og fagter på siciliansk, men væk kom de da.

Jeg endte faktisk med at blive ret stolt af hende!

Endelig fandt de hvad de søgte, og en af pigerne gav nogle penge for et lille – og meget grimt – Eiffeltårn – men den luskede gadesælger ville ikke give hende det – han havde nok regnet med at det bare var en turist som ikke kunne gøre ham noget.

Det var nok at gøre regning uden vært – for så stillede min lille – men meget myndige – ældstedatter sig uforfærdet hen foran ham, og truede ham med høj stemme – tilsat et par ikke så stuerene gloser – bål, brænd og – hvad der nok gav udslaget – Politi, hvorefter det lille grimme Eiffeltårn ret hurtigt skiftede hånd, og hun kunne komme videre med sin flok sicilianske høns.

Da hun endelig havde fået dem – 5 minutter forsinket – gennet hen foran stationen ved det aftalte mødested – kunne hun konstatere at hun ikke var den eneste, der havde haft den slags organisatoriske problemer med de meget lidt lydhøre sicilianske piger..

For eksempel var deres stakkels lærer kommet til at ringe en mor op – i den tro at hun havde en elev i den anden ende – og fik sagt – Jasmine – hvor er I henne – toget går om 10 minutter og jeg er bange for at I kommer for sent!

Da det gik op for læreren at det var en mor hun havde i røret – kvækkede hun: åhh der er de – hvorpå hun lagde på.. Det var de bare ikke – men de nåede dog at komme før togets afgang.

Jeg kan lykønske denne lærer med, at det ikke var mig hun havde ringet til – at have stået der – i den tro at ens datter var forsvundet i Paris.. Jamen altså – jeg er ikke helt i stand til at forestille mig HVAD jeg havde gjort.. Og her steg mit blodtryk igen med flere hundrede..

Hvorom alting er, alle endte med at komme på toget i god behold – enkelte nok mere stressede end andre (GODT jeg ikke er lærer, siger jeg bare) – og det var så her ældstedatter syntes det var passende at lave ballade med sin sarte, stakkels mor.

Men alt i alt, er jeg voldsomt stolt af min fornuftige datter – hun har det efter sin mor – handlekraft og overblik.

Bare det der med at drille.. Jeg aner ikke hvor det kommer fra – jeg har da aldrig nogensinde gået rundt og bevidst tilbageholdt vigtig information, på den der ufine måde.

18 kommentarer to “Nervekrig – part II”

  1. Leoparddrengen 26. marts 2011 hos 09:36 #

    Hele historien minder lidt om en af de tidlige Harry Potter-bøger, også ved genhør. For jeg kendte den jo som sagt godt.

    Og hvor jeg så kommer ind i billedet? Ja, der var jo noget med en BH i leopardprint. Og det kan da godt være at det kunne have været mere neutralt. Men jeg var jo nødt til at tænke hurtigt, og så tænkte jeg hellere en BH i leopardprint ned slet ingen BH.

    Og bare rolig, jeg overvågede dem hele vejen, de var aldrig i nogen virkelig fare. (Men måske jeg skulle være blevet ved lærerinden, jeg var ikke klar over det med opkaldet. Det kan være svært at være overalt, især i Paris.)

    /superhelt som skal have lavet ny dragt

    • Kong Mor 26. marts 2011 hos 11:03 #

      Du har meget ret.. tror heller ikke historien havde haft samme udfald uden BH.
      Så det var nok meget godt du lige var der!!
      Selvom lærerinden godt ku ha brugt en hjælpende BH..

  2. Marianne 26. marts 2011 hos 09:48 #

    Haha, godt gået ældstedatter – både med at takle situationen og med at drille lillemor 🙂

  3. Marie 26. marts 2011 hos 10:30 #

    Hun er super sej og cool din ældste datter. Hende kan du rolig være stolt af!!!!!!!!!

    • Kong Mor 26. marts 2011 hos 11:01 #

      Tak Marie – det er jeg skam også!!

  4. Rejen 26. marts 2011 hos 11:24 #

    hihi, godt klaret af ældstedatter, nu har hun så også afprøvet hvad det vil sige at være “mor”…puha godt at din puls er på plads igen og du kan sagtens værre stolt af hende..;-D

    • Kong Mor 26. marts 2011 hos 13:04 #

      Mor i en tidlig alder synes jeg nok 🙂
      Men ja jeg er ret stolt!

  5. Lise 26. marts 2011 hos 11:45 #

    Hvor flot gaaet puhaaaa – klap dig selv paa skulder og krammer til store dygtige datter.

    Lise
    http://detskalsmageafnoget.

    • Kong Mor 26. marts 2011 hos 13:03 #

      Ja ikk? Pyyyyyh. Vil straks gøre begge dele

  6. svenne 26. marts 2011 hos 12:11 #

    hahaha, cadeau til ældstedatter, både med at drive din mor til vanvid og holde styr på en mindre hob af sicilianske lopper. Samtidig, at bidrage til et godt indlæg på bloggen, endda i følgetoner for endelig at gøre mor stolt, sådan. KM gi’ ÆD et stort kram, det har hun trods alt alligevel fortjent. Et virtuelt kram herfra til KM, håber blodtrykket har nået normale højder. 😉

    • Kong Mor 26. marts 2011 hos 13:03 #

      Skal ske!! Er sikker på at jeg skal hilse igen

  7. Ellen 26. marts 2011 hos 15:24 #

    Sådan en gæv pige kan man kun tage hatten af og bukke i respekt for…
    Jeg holder både med dig og hende – der er krummer i jer begge to 😉
    Det er vel ikke hende med leopardbrystet I har boende?

    • Kong Mor 26. marts 2011 hos 20:22 #

      Ja nemlig!! – og tak!
      Åh nej det er ikke leopard-girl 🙂 heldigvis – vi har den allersødeste!

  8. Inge 27. marts 2011 hos 07:05 #

    Haha.. jeg gentager bare lige mig selv.. RESPEKT, godt gået af ældste datter.. 🙂 Der er ski gode krummer i hende.. 🙂
    Måske din mor eller mormor var udstyret med det store drillegen, den slags kan sagtens springe en eller to generationer over.. 😉

    • Kong Mor 27. marts 2011 hos 11:16 #

      Det må være det.. Tror nu nok bare desværre at jeg må indrømme at det kommer fra mig 😀
      Ellers får jeg nok ballade med stamtræet

  9. kongemoderen 27. marts 2011 hos 10:05 #

    ja, hun er bare SÅ sej, den pige!! ligesom sin mor – der jo aldrig kan finde på at drille!!

    • Kong Mor 27. marts 2011 hos 11:17 #

      Nu ikke fræk 😉 Jeg driller ikke – og i hvert fald aldrig dig. Kunne ikke drømme om det.. 😀

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

