Vegetar traumer

9 apr

Faktisk får vi mindre kød for tiden. Fordi man skal være bæredygtig og lave klimamad og alt det der. I den officielle version. Sådan, lidt off the record, så er det altså mest fordi, jeg ikke kan hitte på hvad jeg skal lave.

Og jeg er faktisk lidt ked af at der ikke er kød på bordet så ofte, for jeg ELSKER kød.. og min mor var vegetar da jeg var lille. Behøver jeg overhovedet sige mere?

Og … ej altså bare TANKEN om den nøddesteg hun engang serverede – i øvrigt med stor succes hos resten af selskabet – giver mig kvalme, og de panerede skiver selleri der sommetider landede på min tallerken, under navnet ”bøf”, har gjort at jeg aldrig nogensinde spiser selleri frivilligt – ikke engang i suppe.

Højst bladselleri – og kun ultratyndt udskåret og KUN i den waldorfsalat jeg selv laver én gang om året, nemlig juleaften. Så glider det allernådigst ned, skyllet efter med julestemning.

Selve det, at det skulle hedde noget, der var kød relateret – virker jo yderst suspekt – som om, man udmærket godt ved det smager stygt, men man dækker lige over det, ved at give det hyggelige navne, som steg eller bøf.

Og jeg har også hørt om følgende horrible koncept: ”kødløse kødboller” indenfor RAW Food. Hvad er over-hele-hovedet meningen med kødløse kødboller? Pandeløse pandekager? Hundeløse hotdogs? Og alene navnet på denne yderst tvivlsomme opfindelse, er da også medvirkende til at jeg – stadig – ikke skal med på den rå bølge – overhovedet aldrig nogensinde.

Men ret skal være ret, meget vegetarisk mad smager skønt – eller altså – det er jo bare mad, uden kød i, og det smager dejligt. Hvis jeg i øvrigt kan få lov til at gå i en meget stor bue udenom spinat i alle former, og grønlangkål. Og rosenkål. Og helst også julesalat – ellers vil jeg til enhver tid insistere på at lave det selv, så det ikke bliver bittert.

Men altså, således decideret vegetar traumatiseret som barn, er jeg efter længere pastaperioder og de bæredygtige grød – og salatdage, i stand til, uden blusel, at kværne en 250gr mør bøf og 2 små salatblade og mene at jeg har spist et herligt måltid.

Børn og mad er vigtigt. Spørg Prinsesse Lyserød. Vi joker bare IKKE om mad.

En aften i sidste uge stod menuen på en klimakorrekt salat, med ristede rejer, kogte æg, iceberg, tomater, agurk, æbler og lidt forbudte dåse majs som kom langvejs fra. Vi skulle have baguette til – naturligvis – og det gik First Man og yngste dreng så ud og købte.

Under middagen, da appetitten var for nedadgående hos yngstedreng, sagde First Man – du skulle nok ikke have spist det store chokoladebrød ved bageren.

Der blev helt stille – men åbenbart er yngstepigen ved at lære noget af sine 2 minutter, så hun nøjedes bare med at stirre indgående på sin lillebror, dernæst på sin far, og til sidst på mig, for at få bekræftet at det var en joke – en meget dårlig joke – men dog en joke.

Hun havde dog stadig mistanke om, at chokoladebrødet alligevel var blevet indtaget i det skjulte, trods gentagne forsikringer om det modsatte, så ligesom for at bløde lidt op på hele situationen, måtte jeg love at lave min fantastiske – og verdenskendte – lasagne dagen efter!

Som sagt – så gjort

IMG_3888     IMG_3891

Den er god nok – den fantastiske lasagne bliver lavet flere steder i USA, og i Argentina, har været lavet i Brasilien og mange lande i Europa, og sidst men ikke mindst i Støvring! Så det må altså siges at være verdenskendt!

22 kommentarer to “Vegetar traumer”

  1. Rejen 9. april 2011 hos 07:44 #

    Hehe, jeg æææælsker også kød, gerne en stor mediumstegt bøf med råstegte kartofler til og lidt salat, ikke for meget..;-D eller en hakkebøf, eller frikadeller, eller stegt flæsk, eller..eller…ja bare kød..uhmmm dejligt…og den verdenskendte lasagne ser nu god ud, selvom jeg ikke er til ost…(der er jo heller ikke kød i ost, vel?) hehe..en god og fornøjelig lørdag…,->

    Ps godt at yngstepigen prøver sine 2 minutter af..;-0

    • Kong Mor 9. april 2011 hos 11:57 #

      Jeg skynder mig at fortælle at jeg ikke spiser ost overhovedet!! men den revne ost på lasagne smager ikke af ost!! Og ja kød kød kød… mmmm blir helt sulten!
      Jeg var nu også helt stolt af hende! Og hun fik sin lasagne så var alt godt!
      Rigtig god lørdag – med din dovne kat!

  2. Marianne 9. april 2011 hos 08:16 #

    Stakkels dig. Total traumatiseret af en sellerielskende mor 🙂
    – og så smager selleri endda så godt. Synd for dig.

    • Kong Mor 9. april 2011 hos 11:58 #

      JA IKK? 😉 det er SYND for mig.. Meget! 😉
      og nej selleri smager IKKE godt – nogensinde

  3. Diktesoph 9. april 2011 hos 08:31 #

    Din stakkel 😀
    God historie ellers. Min mor er også vegetar. Det begyndte først da jeg var 13-15 år tror jeg, men hun laver gerne kød til os andre. Nogle gange går det ikke så godt, fordi hun jo ikke smager på det, men altså hun prøver, det må man da give hende 🙂

    • Kong Mor 9. april 2011 hos 11:59 #

      Jeg påskønner meget jeres venlige medfølelse omend jeg sporer en vis sarkasme? kan da ikke passe? 😀
      Min søde mor er ikke vegetar mere – så nu går det meget bedre – men hun kan vist stadig godt lide selleri!! brrr

  4. Inge 9. april 2011 hos 09:02 #

    Hehe.. stakkels pige, det var ikke pænt af First Man og yngstesønnen.. men det har nok været svært at lade være.. 🙂
    Jeg kunne ikke drømme om at leve uden kød, der er masser af gode retter uden kød, de fleste fungerer fint som tilbehør til kød. Hav en dejlig lørdag.

    • Kong Mor 9. april 2011 hos 12:01 #

      Det var uimodståeligt! 😉 Hun er jo også blevet god igen!
      Retter uden kød fungerer lige nemlig fint som tilbehør til kød 😉

  5. Nadia 9. april 2011 hos 11:11 #

    Ha! Den slags “jokes” ville også have antændt et vist raseri hos mig, dengang jeg var barn. Man laver ikke sjov med lækre snacks, som andre evt. kunne være gået glip af!
    Jeg synes det er flot, at hun holdt raserianfaldet tilbage.

    • Kong Mor 9. april 2011 hos 12:02 #

      Det synes jeg også – jeg skyndte mig jo at sige at det var for sjov!
      Jeg lader dem aldrig sidde med usikkerheden – netop fordi jeg hader at blive narret april – og alt andet – selv 😉

  6. Pia 9. april 2011 hos 12:19 #

    Jeg eeeelsker spinat, og selleri i salaten som mos, selleribøf med fars ovenpå. Jeg vil gerne have kød, men gerne med meget tilbehør af grønt. Vegetar bliver jeg dog aldrig. Jeg er alt spisende, med undtagelse af slik og søde sager. Der har jeg min kræsenhed. Dermed ikke sagt at du er kræsen 😉

    • Kong Mor 9. april 2011 hos 23:28 #

      Jeg er vist lidt kræsen med visse grøntsager, og al ost. Ellers spiser jeg næsten alt.
      Men selleri – NEJ tak! 😉

  7. Susanne 9. april 2011 hos 15:31 #

    Jeg blev sendt lige tilbage til Susanne 10 år. Her var det ikke vegetarmad, men bras på panden. Mor arbejde i forretning og var altid længe på arbejde fredag (Det var dengang butikkerne havde længe åbent om fredagen – lige til kl. 19.00) Da hun var alene med os 3, så var der altid forberedt et eller andet som kunne skæres i tern og brases på panden, så der var mad, når hun kom hjem.

    Når det så er sagt, så melder jeg mig uden tøven på kødholdet. Der ligger faktisk et par rigtig gode bøffer til tø lige nu. De skal lige vendes på den lille grill og så glider de ellers godt ned med lidt ovnkartofler og lidt tilbehør. Næsten ikke noget arbejde, men stor nydning…..

    God lørdag til jer.

    • Kong Mor 9. april 2011 hos 23:26 #

      ja sådan har man sine aversioner – og dem bærer man vel med sig altid!
      Håber jeres grillbøffer var gode! 🙂

  8. Septemberliv 9. april 2011 hos 18:21 #

    Jeg er altså også til kød, men kan godt li’ en kødløs dag indimellem.
    Da jeg var teenager, arbejdede min far om aftenen, vist nok hver 6. uge og den uge spiste min mor og jeg grøn mad mandag til torsdag, men fredag var vi altså kødtrængende og så var det hyggefredag med kød af en eller anden art 🙂

    Men det er helt sikkert godt for kroppen, at skippe nogle ting indimellem.

    • Kong Mor 9. april 2011 hos 23:25 #

      Ja det er sikkert sundt at holde pause, jeg tror især at det er sundt at lytte til sin krop – men jeg tror også det er sundt at få lidt af det hele – udelukkende gulerødder er jo heller ikke godt! 🙂

  9. Ellen 9. april 2011 hos 21:40 #

    Når jeg læser sådan en traumatisk fortælling om livet som barn, bliver jeg meget, meget glad for, at jeg er født og opvokset på en gård, hvor vi var selvforsynende med alt. Som i både grønsager OG kød i alle afskygninger. Jeg kan såmænd sagtens leve uden kød. I et døgns tid eller tre…
    Fisk er godt, og det er grønsager også, men der skal også kød til.
    Synes alligevel det er lidt mærkeligt, at ‘Fantastiske Lasagne’ kendes så vidt og bredt uden for den Ellen’ske husholdning 😉

    • Kong Mor 9. april 2011 hos 23:24 #

      Du har så evigt ret – mindes dog alligevel ikke at du har fået opskriften 😉 men det kan vel nås endnu!!
      Håber du nyder det derovre!
      Flot du fandt ud af den da du skulle oversætte!!!

  10. jensdrejer 10. april 2011 hos 13:10 #

    Æh, det er jo sådan et indlæg som jeg næsten ikke kan skrive en KORT kommentar til – før eller senere er jeg altså nødt til at lave et indlæg om dette emne. 😀

    Jeg hører jo til dem som laver vegetarbøffer. Jamen, hvad i alverden skal man ellers kalde det? Pointen er også, at når man bruger betegnelsen “bøf” så har alle en ide om hvad det er….. også selv om den er vegetarisk. Når jeg siger “vegetarbøffer” så får man straks et indre billede om hvordan det ser ud. Hvad skal man ellers kalde det? Hvis jeg fx kalder det vegetarkager, så ville alle se undrende på mig og spørge hvad i alverden det er?!

    Det samme gælder en nøddesteg – som jeg dog aldrig har prøvet at lave. Men når folk taler om vegetarisk steg, så ved jeg med det samme, at det er noget som har været lang tid i ovnen. Vi er nødt til at have et sprog, hvor vi forstår hinanden.

    Det er bestemt ikke fordi at det skal lyde som kød. Rigtig mange vegetarer synes at tanken om kød ødelægge appetitten. Sådan har jeg det også selv. Men det er nogle praktisk fordele ved at bruge kendte betegnelser. 😀

    • Kong Mor 10. april 2011 hos 19:11 #

      Det tænkte jeg nok!! Tænkte også en del på dig da jeg skrev 😉
      Fælles referencer er et must – men bøf og steg for mig er kød. Jeg kan heller ikke have dem som siger arabiske frikadeller – det HEDDER falafel og smager vidunderligt (spiser du det?) og har aldrig set skyggen af kød.

      • jensdrejer 10. april 2011 hos 22:35 #

        Yes, jeg spiser falafler og kalder dem falafler, haha…. 😀

        • Kong Mor 10. april 2011 hos 22:38 #

          VIDSTE bare jeg kunne regne med dig! 😉
          En falafel er en falafel!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

