Snorken

10 apr

Jeg har vist alligevel 2 personligheder. Mig om dagen, og en voldelig furie midt om natten. Det er ikke kommet pludseligt – men ganske gradvist i takt med at First Man begyndte at snorke mere og mere højlydt.

Adspurgt vil folk sige, at jeg er morgengnaven. Dette har overhovedet intet som helst konkret på sig, jeg har bare alle dage været af en lettere gnaven natur, hvis jeg bliver vækket midt om natten. Så det kan folk jo bare lade være med.

 Til almindelig oplysning kan jeg meddele at natten stopper et sted mellem 8 og 9 hvis jeg er stået op kl. 06.30. Eller nærmere bestemt, 1 time efter jeg har fået første kop te med mælk. Bare så I ved det.

Mine stakkels unger, er igennem hele deres ulykkelige barndom blevet lagt i seng med disse ord: “hvis du vågner i nat og er ked af det så kom og væk mig, og lad som ingenting når jeg skælder dig ud – det er ikke personligt ment, godnat min lille skat”

Det forhindrede dem på ingen måde i, at komme alligevel og få trøst – når det værste møgfald havde lagt sig – og de har for længst vænnet sig til min mangel på humor og fest om natten. Det er nok derfor de har sovet igennem på 6-7 uger, alle fire. Det sure løg, der skulle gøre det ud for en natlig madpakke, var de alligevel helst fri for – så hellere få en mere solid morgenmad af en mor som smilede og var glad.

Men for at komme tilbage til denne her snorken, min natlige gnavenhed er kun en naturlig konsekvens af at blive forstyrret i min nattesøvn, af den snorken som jo er det egentlige problem her.

På dårlige dage, kan jeg gå fuldstændigt i sort ved tanken om at First Man måske risikerer at ende som min konstant gnavne enke-svigerfar.

Han kan ikke være gnaven på grund af at nogen snorker om natten, med mindre man bliver gnaven af egen snorken – det kan jo så for øvrigt godt være – men han har altid været gnaven, og bliver gnaven af lyst og med megen fryd, hvis der ikke er noget præcist at være gnaven over.

Man kan jo altid finde et eller andet: naboens hund som gør, en svoger som ikke vil fortælle navnet på sin nye kæreste, at det har regnet i Danmark alle de gange han har været der, og den slags vanvittigt irriterende ting, som retfærdiggør timers surmulen.

Men altså, min svigerfar snorker så vinduerne blafrer. Også på den etage han ikke befinder sig. Når vi er så heldige, at have mentalt overskud til at tage på ferie i mausoleet, sover vi i stueetagen, og han sover på første sal. Det er altså også vores vinduer der blafrer. Den slags ophold kræver gode nerver og energi nok til at kunne klare søvnunderskud i dagevis.

Det er alt sammen meget godt, og jeg har skam vænnet mig til det – og svigerfar er da også indimellem i godt humør – selvom det ikke er så tit det sker. Men så sætter man så meget desto mere pris på det!

Nu er det så, at First Man har givet sig i kast med at snorke – højt – om natten og gerne ad flere omgange. I starten skubbede jeg bare til ham – for det generede mig jo – det har virket fint, jeg skubber til ham og mumler: du snorker, og så har han vendt sig om og har ikke snorket mere,

Men efterhånden har han fået større og større dask, idet han fik anlagt en ny taktik, hvor han simpelthen har sovet igennem mine skub og ublide puf, og blot snorker videre. Så måtte der jo hårdere midler til, for jeg rendte til sidst rundt og lignede en der havde børn under 6 uger, og gabte mig igennem mine dage og faldt i søvn midt i kartoffelmosen.

Så gradvist har jeg puffet hårdere og hårdere til ham, og her i sidste uge, da han havde vækket mig 3 gange på samme nat, fik han simpelthen sådan en lammer på skulderen, at jeg faktisk vågnede helt og tænkte – hov? Hvad skete der lige der?

Nu får han heldigvis ikke så nemt blå mærker, så det kunne gudskelov ikke ses, og folk går heller ikke rundt og spørger, hvad det er for et afskyeligt rivejern han er gift med, og om han er udsat for hustruvold.. Og hvis det endelig skal være synd for nogen, så fik jeg faktisk ret ondt i min hånd efter det slag. 

Men om ikke andet – holdt snorken op.. !!

Om det så er, fordi han muligvis ligger vågen alle de timer han tilbringer i dobbeltsengen, af angst for hvad hans uligevægtige kone ellers kan finde på af natlige voldshandlinger, skal jeg ikke kunne sige. Jeg sover nemlig – endelig!

20 kommentarer to “Snorken”

  1. Inge 10. april 2011 hos 07:46 #

    Åhhh en lidelsesfælle.. Jeg kan blive så edderspændt sur når jeg vågner ved Hasses snorken.. Problemet er delvist løst ved at han har hævet sit hovedgærde, Hurra for elevationsenge 🙂
    Nogle gange påsktår han desværre at jeg snorker.. Hvad gir’ du.. mig, som om.. tænk at han ikke ved det.. Kvinder snorker ikke. De spoler bare tilbage.. 🙂
    Alle har ret til en god nattesøvn 🙂

    • Kong Mor 10. april 2011 hos 18:56 #

      Because I’m worth it 😉
      Nemlig alle har brug for nattesøvn – og nej kvinder snorker ALDRIG

  2. Nadia 10. april 2011 hos 08:39 #

    Min kæreste snorker også, har jeg fået fortalt. Han var på ferie i en uge med nogen af sine venner, og de kom grinende hjem og spurgte mig, hvordan jeg kunne holde det ud. Jeg fastholdt hårdnakket at jeg aldrig havde hørt ham snorke, ikke rigtigt i hvert fald, så på deres næste ferie filmede de ham. Så ja okay, han snorker vist temmelig meget. Kunne jeg høre på filmen. Mellem de andre drenges fnis.
    Nogen gange er jeg faktisk lidt glad for at have narkolepsi… Der skal ret meget til at vække mig.

    • Kong Mor 10. april 2011 hos 18:58 #

      Nøøøøj hvor smart at kunne sove igennem snork!
      Hvordan vågner du om morgenen?

      • Nadia 10. april 2011 hos 19:12 #

        Ja, det er et godt spørgsmål, det er faktisk ret svært. Kasper vækker mig, hver morgen. Det kan vist godt tage lidt tid, men han gør det. Og så er det bare noget med at opretholde en lidt striks døgnrytme, så kroppen vænner sig til at stå op på samme tid hver dag. Også i weekenderne :/

        • Kong Mor 10. april 2011 hos 19:20 #

          Okay – godt at have ham!
          Ikke så smart hvis man sover alene?
          Og det med at stå op til samme tid i weekender – det er altså bare ligesom at have børn 😀

  3. Rejen 10. april 2011 hos 08:48 #

    hihi, min datter snorkede vildt meget indtil hun som 16 årig fik fjernet sine mandler, men det lød fuldstændigt som en granvoksen skovhugger der savede brænde..med en sløv sav…Nu påstår Jimmi jeg snorker, så han sover med ørepropper og når det er slemt får jeg et lille puf…;-D men det er hårdt ikke at få sin nattesøvn, Jimmi kan ødelægge min ved at kaste sig rundt om natten….Ved ikke om det er fordi han drømmer han er på arbejde og flytter pengeskabe, men det er ikke sjovt at vågne ved at sengen hopper…;-D

    • Kong Mor 10. april 2011 hos 18:59 #

      Ja First Man har sine mandler endnu – og jeg tvivler på at de er problemet!! 🙂
      Nej jeg kan godt se det må være træls at blive vækket ved en hoppende seng.

  4. Marianne 10. april 2011 hos 08:55 #

    – Og det værste er, når man ikke kan falde i søvn, fordi man venter på at snorken skal begynde 🙂

    • Kong Mor 10. april 2011 hos 19:01 #

      Det er heldigvis ikke mit problem – han snorkede ikke med det det samme – vågnede og kom til at falde i søvn igen i en forkert stilling!

  5. Diktesoph 10. april 2011 hos 12:41 #

    Du er fantastisk! Hvor jeg elsker at læse dine fortællinger altså 🙂
    Jeg kan sagtens sætte mig ind i alt det du skriver. Snorken er SÅ irriterende! Jeg er sgu lige ved at kløjes i hvert eneste snork, og jeg kan bare ikke sove fra det.
    Det er gudskelov ikke et problem herhjemme. Endnu!?
    Men tak for tip til hvis det skulle komme 😉

    • Kong Mor 10. april 2011 hos 19:05 #

      Dejligt at det ikke er jeres problem – jeg er SIKKER på det kommer. 😀
      Og tak for komplimentet – jeg bliver simpelthen så glad når nogen skriver sådan noget!! Tak!! 🙂

  6. jensdrejer 10. april 2011 hos 12:59 #

    Uha – jeg bliver også gnaven når jeg ikke får lov til at sove. Jeg har nogle nye underboer som jeg skal have en alvorlig snak med……. de har ofte gæster og åbenbart skal de altid overnatte, hvilket medfører et par timers meget animeret snak og højlydt latter til 2 eller 3 om natten! Æv……..

    Jeg har haft en kæreste som snorkede og det gider jeg bare ikke finde mig i. Nixen bixen – det er ikke rimeligt! Men jeg har lært, at man kan faktisk kun snorke når man ligger på ryggen. Gør lige som mig: vend ham om, så han ligger på siden eller på maven! Når man lærer teknikken kan man gøre det næsten uden at vågne! Efter et stykke tid vender han sig også automatisk uden at vågne….. 😉

    • Kong Mor 10. april 2011 hos 19:10 #

      Jo men Jens – det var jo det han begyndte at sove fra!
      Og så endte han med at få en lammer – ufint – men jeg ER utilregnelig om natten…. 😀
      Og ja – du skal have en snak med dine naboer!! Henvis du bare til mig 😉

  7. Mette 10. april 2011 hos 19:37 #

    Hmmm, det forstår jeg godt. Natlige roderier igennem mange år med 3 børn har gjort, at jeg slet ikke kan tage det snorkeri. Min mand snorker også – i perioder – hvorfor jeg konsekvent ikke altid deler soveværelse med ham, men kryber ind på en god madras i min ældste søns værelse. Der kan jeg nemlig sove i ro og fred og have mere overskud til de nætter, hvor han snorker så taget næsten flyver af…

    • Kong Mor 10. april 2011 hos 19:43 #

      Ja se SÅ er det nattefurien ryger op i mig.. HVORFOR er det mig som skal se mig om efter et andet sovested – jeg har intet gjort – det er ham som snorker – så må han også fortrække til sofa eller andre ukomfortable løsninger.. 😉

  8. Pia 10. april 2011 hos 22:26 #

    Her har jeg også uddelt mange klask om natten 🙂 Startende med de små blide, og nu skal jeg lægge alle mine kræfter i at rokke ham et par mm. Allan snorker uanset om han sover på ryggen, siden eller maven. Han har høreapparat, som han selvfølgelig lægger når han går i seng, så jeg har ikke en chance for at råbe ham op. Endelig får jeg ham til at rokere lidt, og jeg finder min plads i sengen og så er det saft suseme startet igen det snorkeri 😉 Der er fast arbejde om natten her i huset

    • Kong Mor 10. april 2011 hos 22:35 #

      Du har min dybeste medfølelse, Pia!!

  9. Det Forkromede Overblik 10. april 2011 hos 22:55 #

    Jeg prøver at overbevise min kæreste om at sex hjælper, ud fra slutningen at hvis man snorker imens, så mister man mere end sin nattesøvn… Mon ikk First Man er med mig her?

    • Kong Mor 11. april 2011 hos 07:17 #

      Det er han ganske uden tvivl!
      Nu gik det altså også kun på snork vs. nattesøvn 😀

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

