Rediger og opdater

11 apr

Blogland er godt. Der er så mange muligheder, men de 2 allerbedste features bag kulisserne på min blog, når vi lige ser bort fra de der forjættende og forførende statistikker, det er altså rediger og opdater.

Og ja, jeg tillader mig den helligbrøde, at kalde det ”opdater” – da det er den præcise term som wordpress benytter, i stedet for det engelske update!

Opdate eller update, i og med folk overhovedet lægger vejen forbi min blog, skylder jeg at sige, at jo længere hen på dagen vi kommer, jo bedre er mine indlæg.

Det starter med at jeg skriver noget.. Så får det lov til at ligge lidt, med mindre det er højaktuelt.

Så kigger jeg det igennem, læser det som regel højt for mit yderst kritiske dommerpanel, og sender det så af sted til min verden i Blogland. Så planlægger jeg det, og det udkommer helt af sig selv, på det af mig bestemte tidspunkt – som ikke kræver min fysiske tilstedeværelse! Yderst praktisk de søndag morgner hvor jeg ikke forlader min varme dyne før klokken som et minimum har passeret 08.00

Og 14 sekunder efter jeg selv har set det på siden, kan jeg så flytte første komma.

2 timer senere kommer Prinsesse Lyserød og vil høre dagens emne som jeg så læser højt. Under oplæsningen finder jeg et forkert ord, en tastefejl eller andet skriftligt skrammel, som generer mit øje. Og jeg redigerer og opdaterer.. Igen. Nogle gange ændrer jeg endda en hel sætning.

Så altså, jo senere på dagen I kigger ind – jo bedre er mine indlæg nok.

Så er der den side, som handler om mig, og den om de andre. De bliver ligeledes jævnligt opdateret, hvis jeg får en ny idé, hvis nogen er blevet et år ældre eller hvis vi har opdaget et æbletræ mere!

Så det må vist siges at være Blog i bevægelse!

Men alt dette for at konstatere hvor dejligt at de findes de to størrelser: rediger og opdater! Dem er jeg grumme glad for!!

16 kommentarer to “Rediger og opdater”

  1. Marianne 11. april 2011 hos 06:48 #

    Jeg er ofte inde og rette i mine – også nogle af dem, der er flere måneder gamle og sandsynligvis aldrig bliver læst igen, kan bare ikke lade være, hvis nu lige man opdager en fejl.

    • Kong Mor 11. april 2011 hos 07:13 #

      Nej det er jo det 😉
      Det skal være i orden!

  2. Susanne 11. april 2011 hos 07:19 #

    Og jeg som har ladet mig imponere af, at du altid er så tidligt i gang 🙂
    Nå – men her er det mandag, så der er ikke noget valg. Vi skal i gang. Lige et bad, så er jeg på vej mod tal og momsafstemning. Lyder måske kedeligt, men jeg kan lide det…

    Du må have en dejlig mandag.

    • Kong Mor 11. april 2011 hos 09:47 #

      Tal er godt!
      Og så blev du lige snydt – det er jeg frygteligt ked af – men altså bloggen tager heldigvis ikke hele mit liv – også selvom det fylder meget nu!!
      Tak og i lige måde til dig!

      • Susanne 11. april 2011 hos 11:18 #

        Jeg kan ikke redigere og opdatere her. Surt at lide blev til lidt.

        • Kong Mor 11. april 2011 hos 11:25 #

          Nu kan jeg jo heldigvis redigere i kommentarer!
          Så lidt er hermed ændret til lide!!

  3. Rejen 11. april 2011 hos 08:01 #

    Jeps rediger og opdater bruger jeg også, nogle gange får man jo skrevet noget værre vrøvl som man kun selv kan forstå…;-D

    • Kong Mor 11. april 2011 hos 09:48 #

      Det er jo lige nemlig det – man sidder og opdager at det er noget værre volapyk!

  4. Nadia 11. april 2011 hos 08:53 #

    Jeg opdaterer også. Det må man godt, synes jeg… Som da jeg opdagede, at jeg havde skrevet kompris i stedet for kompromis. Den slags kan man da ikke bare lade stå.

    • Kong Mor 11. april 2011 hos 09:49 #

      Nej – det er lidt sjusk, også selvom det kan ske for alle.
      Det må godt være roligt at læse – og ikke med en masse forstyrrende skriftligt skrammel! 🙂

  5. Mille 11. april 2011 hos 13:06 #

    Planlagt blogging er altså ret sejt! Jeg må lige se, om man også kan vælge udgivelsestidspunkt i Blogspot. Så kan jeg jo holde liv i myten om, at småbørnsforældre står tidligt op.

    • Kong Mor 11. april 2011 hos 14:36 #

      Ja ikke – og så fandt jeg det endda ved et tilfælde! Men mon ikke man kan gøre det samme med en blogspot.

  6. Madame 11. april 2011 hos 13:34 #

    Det er sjovt, at det for os alle er så svært at læse korrektur på det, vi selv har skrevet – men vi må trøste os med, at der på bøger skal adskillige ‘renvaskninger’ til, før teksten er fejlfri. Ha’ en dejlig dag nede i det franske!

    • Kong Mor 11. april 2011 hos 14:35 #

      Ja og så er det ikke engang altid de får dem allesammen med. Fejl i bøger er da 1000 gange værre end fejl på min lille bitte blog!
      Men man kan sjældent se det selv – vi læser det vi vil læse – det er mest effektivt at læse højt, har jeg erfaret!

  7. pernille 12. april 2011 hos 14:48 #

    Det spøjse er jo at stavefejlene bliver nemmere at se når de er udgivet. Kan iøvrigt varmt anbefale at lave en pdf af teksten. Der ses stavefejl også.

    • Kong Mor 12. april 2011 hos 18:15 #

      Ja – jeg laver altid teksten i et word doc. så jeg kan se hvad jeg laver – det er mere overskueligt!
      Men en pdf er ikke så tosset en ide!
      Og ja er det ikke sært at man først ser alle fejlene når det ER udgivet?

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

