Vendetta og jubilæum

12 apr

Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal synes om skole-jubilæums-komsamner. Man inviteres til det ene jubilæum efter det andet, længe før man har nået skelsår og alder.

Personligt har jeg kun været med til 2.

Det ene, foregik sidste år, og var faktisk rigtigt hyggeligt. Jeg fandt omgående min dejlige værelseskammerat og hun havde overhovedet ikke ændret sig, og vi tog tråden op og snakkede bare videre, som om det ikke var 25 år siden vi stortudende hikstede farvel til hinanden, på efterskolen.

Sær oplevelse – men sjov – og jeg kunne godt finde på at komme tilbage en anden gang igen.

Så var der den anden.. det er mange år siden. En eller anden havde fået den brillante idé.. Kan nogen lige komme på banen her: hvorFOR er der ikke et ”i” der i det danske ord for ”brilliant”?? Jeg kan til nøds forstå bogstaver man IKKE udtaler – men som er tilstede i ordet – men at man siger bogstaver som overhovedet ikke findes i ordet – det fatter jeg ikke.

Nå, men nogen – jeg ved ikke hvem – havde altså fået den fantastisk gode idé, at der skulle være et 10 års jubilæum for dengang vi gik ud af 7. kl. for at fortsætte på den store kommuneskole.

Jeg nåede heldigvis kun at gå på den rædsomme skole i 6 måneder. Det eneste positive der er at sige om den tid, er at jeg fandt min allerkæreste bedste veninde – hende med den søde næse – og det var også kun for at holde hende med selskab, at jeg overhovedet tog med til jubilæum.

En kedsommelig og intetsigende aften. Men skyggerne fra 6 forfærdelige skolemåneder dukkede frem fra dybet, da den klistrede dansklærer, som nægtede at tro på, at jeg skrev mine egne stile selv, også var tilstede.

Hvis der kan fornemmes en barnlig bitterhed her, i forbindelse med dansklæreren, er det ikke helt forkert.

Jeg tænker stadig indimellem på hvordan et voksent menneske, og dertil lærer, ville være bekendt at hænge en elev ud, fordi han troede at min stil – en lang og meget spændende historie, om nogle unge piger på tur til København, var en kopi fra en bog. Han fik aldrig vist klassen den bog – for den fandtes ikke. Han vidste det – og jeg vidste det. De andre – de troede på læreren.

Men jeg fik min egen lille hævn.

Mange år senere, en dag jeg tilfældigvis var i byen, tog jeg en blå Tina Turner paryk på, malede nogle flotte sommerfugleøjne, og iført leopardbukser besteg jeg en gul racercykel – købte piratos for 50kr. hos den lokale bager, og kørte derefter hele skolen rundt, og forstyrrede samtlige timer, ved at banke på og byde lakrids til alle ungerne – mens jeg sagde, at jeg synes det var synd for dem at de skulle spilde deres tid på noget så kedeligt, som at gå i skole.

Det er muligt at dansklæreren, ikke så dette som nogen personlig vendetta – men jeg kan her afsløre, at det var det. Også i den grad. Barnligt, men befriende, og jeg havde det herligt bagefter!

DSC00956

Men altså – jeg vil gerne med til andre jubilæer, når der er noget reelt at fejre – og når jeg er kommet om på den anden side af de 50 og har fået mange flere smilerynker. Måske jeg så endda når at blive voksen?

25 kommentarer to “Vendetta og jubilæum”

  1. Kirsten 12. april 2011 hos 08:19 #

    Du har jo en oprører i dig…..Kender rigtig godt den der med at huske fortrædeligheder i mange år efter, personligt har jeg en enkelt person hvor jeg venter på den rigtige situation for at betale noget tilbage. Frygtelig barnligt og spild af energi – men hun har fortjent det med renters renter.
    Nå, det var et sidespring….Jeg var til 25 års studenter jubilæum (for flere år siden…) og det var en fantastisk oplevelse og jeg har fået kontakt til en gruppe af gamle venner hvor vi nu holder fast i kontakten og mødes når jeg kommer til DK. Så nogen gange er der bingo.
    Ord med og uden bogstaver der udtales – er der ikke noget med at ham der polakken Lec Valesa skrives sådan men udtales Lech Valensa? Eller er jeg helt ude af synkronisering??

    • Kong Mor 12. april 2011 hos 18:02 #

      Ja ens hævnfølelser er barnlige. Men så længe man ikke ender med at gøre ondt på nogen så er det okay. (prøver at forsvare mit lakrids stunt!)
      Ham der fra Polen – jeg tror du har ret. Men det er da også et sært navn – det og så hans solidari-snoc eller hva det nu var!!

  2. Rejen 12. april 2011 hos 08:38 #

    Hævnen er sød..;-D det var da utroligt småligt af din dansklærer, men vedkommende har måske været misundelig over at du kunne skrive så godt…Men godt gået med lakridserne…Jeg har aldrig været med til et skolejubilæum, tror heller ikke jeg har lyst til at møde nogle af mine gamle klassekamerater, det var ikke nogen særlig sjov tid…så det springer jeg over…;-D

    • Kong Mor 12. april 2011 hos 18:03 #

      Ja – man siger på fransk at hævn er en ret som spises kold.
      Ved ikke om han var misundelig – jeg syntes bare han var dum..

  3. Lene 12. april 2011 hos 09:26 #

    Jeg har ikke noget behov for at gense skolekammeraterne, ikke fordi det var en træls tid, men jeg synes, jeg er et andet sted i dag. Af samme grund er jeg heller ikke på facebook, jeg har ikke brug for det.

    Og hævnen! Tænk at du turde.

    • Kong Mor 12. april 2011 hos 18:05 #

      Det var også med bævende hjerte kan jeg betro dig!! 😉
      Facebook bruger jeg på en anden måde – jeg har mange venner som bor meget meget langt væk og det er nemmere at dele billeder og den slags via facebook!

  4. Inge 12. april 2011 hos 10:45 #

    Flot og gennemført delikat hævn togt.. 🙂

    Jeg har for en del år siden deltaget et par gange i disse jubilæer, det var såmænd meget hyggeligt, men heller ikke mere.. Siden har jeg ikke prioriteret det særlig højt, de veninder jeg har fra skoletiden, har jeg ikke gået i klasse med, og hvis jeg skal være 100% ærlig, havde jeg ikke alverden til fælles med mine tidligere klassekammerater sidst vi var sammen, og jeg har svært ved at tro, at det har ændret sig, så jeg har desværre allerede en aftale i min kalender den dag.. desværre, det kunne ellers være SÅ hyggeligt.. 😉

    • Kong Mor 12. april 2011 hos 18:07 #

      DEN undskyldning kender jeg godt!!! 😉
      Tak for rosen ang hævntogtet!! Jeg følte mig lidt dum – først men så var det bare det helt rigtige jeg havde gjort!

  5. Marie 12. april 2011 hos 10:49 #

    Præcis det samme har jeg været ude for med en stil skrevet i 1.mellem.
    Jeg havde kaldt min hovedperson Puk, straks blev jeg anklaget for at have skrevet af fra en af Pukbøgerne. Jeg havde aldrig haft en sådan i hånden.
    Jeg var meget ulykkelig over sådan en anklage, så meget at min far til sidst tog affære og ringede til læreren og forlangte, at han skulle vise den bog frem, han mente jeg havde skrevet af efter. Min far blandede sig ellers ikke meget i vores skolegang,men han kunne ikke holde ud at se mig lide. Det endte med, at jeg fik en undskyldning af den unge nyuddannede lærer, men jeg var absolut ikke ked af, at han forlod skolen efter sommerferien så dansk igen kunne blive et fag, jeg var meget glad for.

    • Kong Mor 12. april 2011 hos 18:08 #

      Nej hvor grimt – jeg troede ikke der var flere der var udsat for sådan noget.
      Dejligt at din far tog affære – jeg klarede det selv.. Tror jeg nok – der var i hvert fald ingen som snakkede om det.

  6. Nadia 12. april 2011 hos 11:31 #

    Jeg er 24 år, og allerede blevet inviteret til et hav af “jubilæer”. Jeg synes ikke det er okay, at kalde det sådan, når det er under 10 år siden jeg f.eks. gik ud af folkeskolen.
    Jeg elsker min gamle gymnasieklasse, vi ses hvert år til en hyggelig julefrokost, men folkeskolejubilæer? Yrk. Det kommer aldrig til at ske.
    Jeg kom ikke specielt godt ud af det med dem dengang, og jeg har svært ved at se, hvad der skulle være blevet anderledes i mellemtiden.

    • Nadia 12. april 2011 hos 13:25 #

      Skal jeg i øvrigt tolke det her, som at du evt. helst ville tegnes som en sommerfugl..?

      • Kong Mor 12. april 2011 hos 18:14 #

        Øhhm det har jeg ikke lige tænkt på.. Men øhmm hvorfor ikke – jeg forklæder mig godt nok ikke så tit som sommerfugl men det hænder!

        • Nadia 12. april 2011 hos 19:58 #

          Hmm det er bare… Jeg tænkte på et tidspunkt på at tegne dig med, nu du er min flittigste kommentator på bloggen, men det er jo lidt svært, når jeg ikke kender dig bedre (selvom det her blog-halløj godt nok giver mig et indtryk af, jeg kender dig ret godt – det snyder lidt). Man ved vel bedst selv, hvilket dyr man ville være.
          Og så kom der endelig et dyr!

          • Kong Mor 12. april 2011 hos 21:08 #

            Iiiih hvor er du bare skøn!! 🙂 Mig på besøg i Gravhundeland!!
            Det med dyrene.. det blev lige diskuteret med firkløveret – og der kom mange forslag. Nogle bedre end andre. Men der var bred enighed om at jeg ikke var nogen sommerfugl, jeg larmer en del mere blev der sagt.
            De blev enige om at en kænguro var mere mig.. Sjov og hoppende med plads til masser af børn – og slår en proper næve hvis den blir sur 😉
            Ellers finder du bare på noget selv – selve æren ved at komme på besøg hos dig er stor nok!

        • Nadia 12. april 2011 hos 21:37 #

          En kænguru? Det kan jeg sagtens tegne… Men du må være lidt tålmodig 🙂

          • Kong Mor 12. april 2011 hos 22:56 #

            Jeg er SÅÅÅ tålmodig – du drømmer ikke om det 😉

    • Kong Mor 12. april 2011 hos 18:10 #

      Jamen det er det jeg mener – jeg var 23!! det var jo til grin! Fuldstændigt – og for ikke at støde nogen har jeg ikke fortalt om hvor intrigante og modbydelige de alle sammen var. Ækle smålige mennesker.

  7. jensdrejer 12. april 2011 hos 11:55 #

    Det samme gælder “billard” – her udtaler man også et “i” som ikke findes i ordet. Lige som dig har jeg ofte undret mig over denne mærkværdighed.

    Sjovt nok, har jeg også en lignende oplevelse fra gymnasiet: jeg fik 13 for en novelle, hvorefter læreren erklærede, at den kunne jeg umuligt have skrevet selv og derfor talte den ikke med i årskarakteren! Det har jeg aldrig glemt…..

    Jeg synes din hævn var fantastisk. Er det for småligt, barnligt eller dumt, at lade sig inspirere efter 23 år?????

    • Kong Mor 12. april 2011 hos 18:12 #

      Ja det er rigtigt – men den tænkte jeg ikke lige på da jeg oftest siger det på fransk og der går det fint.
      Nej du må GERNE blive inspireret 😉 jeg ville blive meget stolt hvis du tog ud på dit gamle gymnasium og delte slik ud.

  8. Ellen 12. april 2011 hos 11:58 #

    Møglærer! Sådan en fortjener at blive forfulgt og hævnet, og jeg synes det var flot gjort af dig 🙂
    Jeg havde en dum vikar i dansk i 7. klasse, som præsterede at rette mine rigtigt stavede ord til fejlstavede ord. Tror du, han blev mobbet fra min side? Han var der kun nogle få måneder 8)
    Jeg har ikke rigtig lyst til jubilæer og slet ikke til folkeskolejubilæer – det var 7 dårlige år for mit vedkommende.
    Gymnasiet var meget bedre – dér sagde min dansklærer, at jeg var den eneste i klassen, der kunne skrive noveller, og det var også lige præcis, hvad din tåbelige lærer skulle have sagt til dig!

    • Kong Mor 12. april 2011 hos 18:13 #

      TAK – ihh man blir så glad – tænk hvis der var nogen der havde fortalt mig at jeg ville få ret næsten 30 år senere!!! Så havde det nok ikke været så tungt at bære 🙂
      Fedt at du mobbede din lærer 😀

  9. Pia 12. april 2011 hos 18:55 #

    Jeg husker bl.a. en dum lærer, der ikke kunne regne. Jeg gik i 4. kl. og han prøvede at banke ind i hovedt på mig, at 4×0 = 0, men at 0x4 = 4. Alt hvad jeg hidtil havde lært, var pludselig ikke rigtigt mere.
    Derhjemme fortalte jeg min historie, og min far blev så RASENDE, at han troppede op i skolen. Efter at have forvisset sig om, at jeg havde fortalt ham sandheden. (Vi havde ikke telefon) Læreren måtte give mig en undskyldning, og forklare hele klassen at han havde fejlet, mens min far og overlæreren hørte på. Læreren forsvandt hurtigt fra skolen igen. Jeg kender, eller husker ikke grunden.

    • Kong Mor 12. april 2011 hos 21:08 #

      HvorDAN var han så blevet lærer?? Man undres..

  10. Tine 15. april 2011 hos 20:13 #

    Du er den FANTASTISKE hævner!!!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

