Tømmermænd og tisse i måneskin

17 apr

Kun lidet inspireret af gårsdagens hændelser, fik jeg en pludselig og ganske uforklarlig lyst til at skrive noget om tømmermænd.

Lad os bare sige at kvaliteten af sin ældste datters fødselsdag, var for First Mans vedkomne, voldsomt begrænset af nogle yderst vedholdende og meget grumme tømmermænd.

De timer han holdt sig oprejst, var til at overse.

Da den første festivitas omkring vækning, med lys og sang, gaveoppakning og kanelsneglefortæring var overstået, kravlede han hen på sofaen på lit de parade-måden med et tæppe rundt om hovedet, og der lå han et par timer uden at vi hørte mere til ham.

IMG_3958

Vi fik købt ind og lagt an til lækker frokost efter ældstedatters ønsker, salat med chili-hvidløgs ristede rejer og blinis med stenbider rogn og tzatiki, og der blev naturligvis også dækket op til First Man, men han afslog høfligt, siddende i et hjørne, mere død end levende.

Og jeg havde i løbet af dagen, som den fantastisk gode kone jeg er, disket op med isvand med citron i, 2 tørre grissini, en kop varm linde/mynte te, samt en medicinsk cocktail indeholdende både ibuprofen og paracetamol.. Om det hjalp ved jeg ikke, han var virkelig hårdt ramt.

Jeg benyttede lejligheden til at tale dunder mod alkohol og hvor elendigt man har det bagefter. Ja, naturligvis ikke til ham, det fortjente han trods alt ikke, men til det royale firkløver. Jeg fik nemlig også noget at drikke ved samme lejlighed – men fejlede jo overhovedet ingenting – var højst lidt træt fordi min nat ikke oversteg 5 timer og det er ikke helt nok. Jeg blev ydermere vækket et par gange af nogle høje snork efterfulgt af de lidet charmerende calvados dunster, der også udgik fra fyldebøtten, der sov ved siden af mig.

Jeg underholdt også firkløveret med de anekdoter den slags tilstande uvægerligt fører med sig – det står nemlig stadig ganske klart for mig, hvordan han gik lidt afsides, lige da jeg lukkede ham ud af bilen, han skulle nemlig træde af på naturens vegne. Og da jeg havde frosset længe nok bad jeg ham slå en knude på kalorius og komme – han havde nøglerne – så vi kunne få lukket op.

Hans svar var: ”jamen skat, du gør dig ikke begreb om hvor skønt det er at stå og tisse i måneskin”. Og spruttende af grin indså jeg at dybere kontakt ikke var mulig på dette stadie, så gik jeg hen og fik selv fat i nøglerne, mens jeg lod ham stå i sit måneskin og glad tisse færdig.

Hver gang jeg har nynnet ”danse i måååneskiiin” med et andet ord end danse.. har han set fortrædeligt på mig – hele dagen.

Bevares – jeg har da også været i den tilstand af vissen grøntsag, efter en fugtig tur i byen – husker stadig dengang jeg kom til at kaste op på et postkassestativ, mens en ven stod og beroligede politiet, som kørte forbi i samme øjeblik og så syntes de da lige de ville høre hvordan jeg mon havde det. Dagen efter var jeg om muligt endnu dårligere end First Man – og troede seriøst jeg havde maveinfluenza. Det havde jeg ikke. Jeg var bare fordrukken.

Den slags tilstande opstår ikke så tit mere – og heldigvis for det!

Nu da vores sociale omgangskreds er noget mindre end i Danmark, har vi heller ikke mulighed for at sidde og pimpe rødvin med venner hver eller hver anden weekend. Og ude af vanen med at få et glas i ny og næ, har det nok slået lidt hårdere, end den slags lige gør på en mand af hans størrelse!

Nå, First Mans mentale niveau svang sig i løbet af eftermiddagen – efter endnu en lille lur, der fulgte i kølvandet på anstrengelsen ved at have siddet på en stol i 11 minutter, op til at se “A Cinderella story” sammen med Prinsesse Lyserød, henslængt i hver deres sofa.

Det siger noget om hans hjerneaktivitet at han, da Prinsesse Lyserød og Yngstedreng blev hentet af Fiona til en omgang ansigtsmaling sammen med en masse andre børn nede i byen, og dermed forsvandt, blot blev apatisk liggende og så “A Cinderella story” færdig.

IMG_3966

Halvvejs inde i filmen, da jeg skulle se om han stadig trak vejret, og give ham et glas mælk – for det havde jeg læst på nettet var godt mod tømmermænd, havde han dog åndsnærværelse nok til at spørge: ”hvad er det jeg ser?” Jeg smilede bare – og gik. Han drak sin mælk og så filmen færdig!

Til de af jer, som ikke kender First Man personligt, bliver jeg nødt til at fortælle at det mildt sagt ikke er hans naturlige valg af film. Hvis jeg siger Predator, Gladiator, Godfather I II III, Bruce Lee, Alien, Terminator, The Expendables, osv osv osv. har jeg nok pejlet jer bedre hen imod hvad han frivilligt vil se af film.

Han vil, hvis adspurgt, hellere tage en rask løbetur på 15 km. eller slås med en ven og komme forslået hjem med rifter og blå mærker her og der og alle vegne, end at se på en tøsefilm.

En ting er når vi alle 6 sidder og ser Finding Neverland eller en anden tåreperser, men at se den slags alene – aldrig?

Derfor morede jeg mig kosteligt, ved således at konstatere at hans hjerne var sat fuldstændigt ud af funktion.

IMG_3969

Fødselsdagskagen skulle han heller ikke smage, men hen under aften lettede sprittågerne dog så meget, at han mente han godt kunne komme med ud og spise.

Han var næsten helt frisk, på den lidt matte måde, da vi sad på restauranten – han skulle dog ikke have andet end danskvand at drikke – nok meget fornuftigt..

Og han gik omgående i seng så snart vi kom hjem, fast besluttet på ikke at gentage den umiddelbare succes foreløbig..

Jeg har da ondt af ham, vel har jeg det – men jeg synes nu alligevel det var hele dagen værd, at kunne synge ”Tisse i mååååneskin – lisså tæt kind mod kind”

21 kommentarer to “Tømmermænd og tisse i måneskin”

  1. Rejen 17. april 2011 hos 08:29 #

    hihi….Sådan som du beskriver har jeg slet ikke ondt af First mann, men hvor jeg kender det…Jeg drikker også meget sjældent mere end 2 max 3 øl så alt derudover slår mig virkelig omkuld dagen og jeg er mindst lige så dårlig som First Mann…og kender godt det med at ligge ved siden af sådan en “fyldebøtte” med dårlig ånde i både den ene og den anden ende…Håber han er kommet sig også over Askepot..hihi…god søndag….

    • Kong Mor 17. april 2011 hos 12:04 #

      Han kan ikke huske så meget af selve filmen – men har smilet svagt hver gang vi har drillet lidt 😉
      God søndag til dig også!!

  2. Jørgen Carlsen 17. april 2011 hos 08:32 #

    Hele historien er læst, og undervejs har jeg fået et par gode højlydte grin. Det kan ske for selv den bedste at få en tår over tørsten, og der er da dukket et par gamle associationer op, som jeg dog ikke skal divertere med. Heldigvis er det en begivenhed af de meget sjældne at den står på tømmermænd. Egentlig gode råd mod dem skorter det vist på, men alligevel tror jeg det er vigtigt at drikke godt med vand inden man sover…

    • Kong Mor 17. april 2011 hos 12:05 #

      Ja – lørdagen har også afstedkommet mange grin hos os!!
      Men jeg bliver jo nysgerrig 😀 Det må du da gerne fortælle om ved lejlighed!!
      Det eneste rigtigt gode råd mod tømmermænd.. er afholdenhed.

      • Jørgen 18. april 2011 hos 09:46 #

        Det er rigtigt at afholdenhed hindrer tømmermænd. Da alkohol er vanddrivende, skal balancen reetableres. Er man godt pløret, er det ikke sandsynligt man husker at drikke rigeligt med vand undervejs (i øvrigt) og inden man går i seng. Skade kan vandet næppe, og skulle det virke, er det jo fint. Jeg har ingen dokumentation for påstanden, men har i alle tilfælde holdt fast i netop den information.

  3. Nadia 17. april 2011 hos 09:17 #

    Puh det lyder som en hård omgang… Jeg har faktisk en lillesmule ondt af ham, selvom det også er ret sjovt.

    • Kong Mor 17. april 2011 hos 12:06 #

      Man kan godt have ondt af ham selvom det er sjovt!! 😀

  4. Inge 17. april 2011 hos 09:37 #

    Åhhh hvor herligt.. jeg har altså lidt ondt af ham.. selv om jeg godt ved, at der slet ikke er nogen grund til det.. 🙂
    Tisse i måneskin… lig’ så tæt, kind mod kind… hihi.. du har ham simpelthen nu, næste gang han så meget som skæver til et par flasker rødvin, begynder du bare at nynne….

    • Kong Mor 17. april 2011 hos 12:08 #

      Det er jo kun godt med en modvægt, når de andre begynder med deres grøn sauce.. 😉
      Og vel havde jeg da ondt af ham, det er frygteligt at have det sådan

  5. Kim 17. april 2011 hos 12:07 #

    Jeg har nu lidt ondt af bette First manden;) Men det er altså også bare al den garvesyre der er i det franske saftevand;) Den kan jo få selv de sejeste til at blive hængende i hegnet! Man skal være ægte konge for at rejse sig efter 5 timers søvn og arrangere fødselsdag på slottet;)

    • Kong Mor 17. april 2011 hos 12:10 #

      Se DET var en kommentar der vil noget!
      Jeg indrømmer på stedet at jeg også havde ondt af ham!
      😉
      knuuus

  6. Susanne 17. april 2011 hos 13:17 #

    Sikke en fornøjelig historie. Også selv om jeg får helt ondt af måneskinstisseren. Man er bare ikke i form til det mere. Jeg håber, at i alle har en god søndag.

    • Kong Mor 17. april 2011 hos 22:02 #

      Har haft en skøn søndag, tak 🙂
      Håber også at du er klar til en ny uge!

  7. svenne 17. april 2011 hos 15:47 #

    De bedste hilsner til first man, føler med ham, dog har jeg (heldigvis) aldrig være så ramt at jeg ikke kunne stå op dagen efter, nok ikke i samme tempo som sædvanligt men alligevel, det skulle de andre alligevel ikke have på mig, og det er ikke fordi jeg har holdt mig tilbage, i den retning har jeg intet at komme efter,

    • Kong Mor 17. april 2011 hos 22:03 #

      Har overbragt din hilsen – han undskylder sig med en masse småting men faktum er at det var slemt!!

  8. Ellen 17. april 2011 hos 16:25 #

    Hahaha, HOLD da op, han var hårdt ramt 🙂
    Så dårligt har jeg ikke haft det siden ungdommens dårskabelige dage, men jeg husker alt for glimrende, hvor slemt det var.
    At han kunne ‘se’ Cinderella Story’ siger alt om hans tilstand, som jeg morede mig en hel del over at læse din beskrivelse af. Hans normale filmpreferencer ville nok have larmet alt for meget inde i hans hoved…

    • Kong Mor 17. april 2011 hos 22:04 #

      Nej vel?
      Tror overhovedet ikke der var forbindelse til hans hovede – selv hvis de havde larmet!!
      😉

  9. Marie 17. april 2011 hos 18:41 #

    Det har bestemt ikke været sjovt at være first man, den hele lange dag med
    de der “fæle beboere på første etage.” Håber at de nu er smuttet, og alt er ved det gamle. Du kan nok til enhver tid styre ham med den der melodi, du ved……Ha,Ha, hvor var det morsomt! Ja, ja man har da også ondt af ham den stakkels mand.

    • Kong Mor 17. april 2011 hos 22:05 #

      De er langt væk og han er sig selv igen!
      Og jeg behøver nemlig kun at nynne lidt så går han lidt væk 😉

  10. Marie 17. april 2011 hos 23:01 #

    Glemte lige at skrive, at jeg vil vise dine børn med ansigtsmaling
    til mine børnebørn. Den ene er flot og drømmeagtig, den anden ret så sej.
    Jeg kender to drenge på 5, der godt gad se så sej ud med en stor mund fuld af tænder. Ditte vil helt klart vælge den anden mulighed.

    • Kong Mor 18. april 2011 hos 07:15 #

      Det er da klart 😉 Noget for enhver smag!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

