Hul i haven

22 apr

Ja, nu er det ikke direkte i vores have – for så tror jeg seriøst, at jeg var gået hjemmefra, udsigt over blomstrende æbletræer eller ej.

Sagen er den, at vores kloaksystem er i samme ynkelige forfatning som resten af huset. Ihukommende den måde der bliver efterisoleret på, kan det vel heller ikke forbavse nogen overhovedet.

I sommers boblede vores afløb meget, og man kunne fornemme at der var fordøjelsesproblemer på vej. Disse blev afhjulpet ved hjælp af en meget venlig mand, med et imponerende overskæg, der minder en hele del om pandehåret på en tibetansk pony.

Denne venlige mand har jævnligt sin gang i vores hus, når der skal repareres det ene eller det andet. Og det skal der tit.

For et par dage siden gik det hverken værre eller bedre, end at afløbet gav sig til at gurgle voldsomt, og endog kaste op. Ikke helt så delikat at det gør noget, at kunne finde stumper af wc-papir i brusenichen.. Og hver gang nogen var i bad, stoppede køkkenvasken hermetisk og ville ikke synke sit indhold.

Altså diagnosticerede vi akutte fordøjelsesproblemer, og for at vi ikke skulle ende med noget roskildesyge eller lignende, for både mennesker og afløb, så blev det tibetanske overskæg tilkaldt, for at helbrede vores skrantende kloaksystem.

Men han kunne ikke komme før om 36 timer..

Hvilket direkte oversat til dansk betød – ingen brusebade, ingen rislende vand i køkkenet, og hvad værre var.. ingen toiletbesøg i 36 timer.

First Man, som den hulemand han er, fra naturens side, gik derfor omgående i gang med at grave huller, forskellige steder på marken, i skjul for forbipasserendes blikke. Og det royale firkløver fik besked på at besørge i hullerne og dække det til igen, og derefter putte papiret i en dertil indrettet hygiejne pose som kunne lukkes.

Først stirrede de vantro på ham, og så holdt de sig. Nogle tog bad til fodboldtræning, og alle fire besørgede på skolen. Drengene tissede i haven og pigerne holdt sig som sagt stadig.

First Man derimod, gik glad afsides med sin lille skovl og kom veltilfreds tilbage. Sommetider er jeg ikke helt sikker på hvilke gener han indeholder – og overraskes over hvor få der – heldigvis – er gået arv til firkløveret.

Men så var der jo mig.

Og, ikke at jeg er sart, men jeg er blot ikke skabt til camping, det kan jeg fortælle om en anden god gang, men jeg skulle under ingen omstændigheder nyde noget af, at begrave mine efterladenskaber på grunden. Overhovedet. Nogensinde. Så hellere forstoppelse.

Så jeg fik sat gang i min hittepåsomhed – som er særdeles veludviklet når det kommer til at udtænke løsninger på hygiejniske problemer. Jeg har derfor i de sidste 36 timer, været enormt meget på besøg hos venner og bekendte, en hel del på café, et par gange ovre på skolen til forskllige møder, og havde den lokale svømmehal ikke været lukket på grund af ombygning, havde jeg måske endda været at finde der, dog kun for at få mig et bad.

Men den er lukket, så jeg har gået omkring og klaret mig med klatvask, american douche, samt fornemmelsen af at lugte som en gnu. Da jeg til trods denne følelse alligevel er blevet lukket ind hos folk jeg ikke kender så godt – mine venner er bare vant til at jeg er sær – går jeg ud fra at det har været knapt så slemt for dem, som det har været for mig.

Hvor om alting er, det tibetanske overskæg har netop vinket farvel, og jeg kan nu igen se frem til den glæde det er at sidde på et rent toiletbræt – mit eget – og gøre hvad man skal når man skal, i rene hvide porcelænsomgivelser!

Længe leve wc.

16 kommentarer to “Hul i haven”

  1. Rejen 22. april 2011 hos 07:23 #

    Haha, sådan har jeg også været, jeg har slet ikke kunnet på andres toilet eller når vi har været på camping, men det er jeg da heldigvis vokset fra, da vi jo altid bor på campingpladser i vores ferier, men jeg har godt nok gået rundt i nogle ferier med en pænt oppustet mave som har fungeret fint lige så snart jeg trådte ind for min egen dør…..Godt at det blev fikset så du kan få lidt ro i maven….En god langfredag til dig..;-D

    • Kong Mor 22. april 2011 hos 11:57 #

      Jeg “kan” nu godt på andres toiletter, det er bare i fri natur det kniber lidt!
      God langfredag til dig også!

  2. Lavendel 22. april 2011 hos 07:45 #

    Frygteligt, frygteligt!! I julen var jeg uden vand (UDEN VAND) I 14 DAGE pga frosten, så vendte det varme vand tilbage og efter endnu 14 dage det kolde….der blev tisset en del i hegn og på andres toiletter for slet ikke om tale om det andet samt badningen!! Uha, det var tilbagevenden til middelalderen. Godt overskægget fixede det.

    • Kong Mor 22. april 2011 hos 11:58 #

      Utrolig som man bliver afhængig!!
      Men uden vand i 14 dage er skidt!

  3. Susanne 22. april 2011 hos 07:59 #

    Og så er det sandsynligvis ikke lige nu, at man skal snakke højt om, at det måske bare en gang imellem er sundt at blive mindet om, hvor forkælede vi i virkeligheden er blevet. Jeg tror altså også at jeg ville have haft svært ved at klare hullet i haven.

    • Kong Mor 22. april 2011 hos 11:59 #

      Vel er det sundt at man således bliver mindet om hvor godt vi har det og nødig vi vil bytte! 🙂

  4. Det Forkromede Overblik 22. april 2011 hos 08:30 #

    Gamle huse er sjove… Det havde du ikke oplevet på samme måde i et moderne etagebyggeri, der havde det måske være overboens besørg som var kommet op gennem jeres afløb…

    Nå, men ren røv at trutte i er nok at foretrække…

    • Kong Mor 22. april 2011 hos 12:00 #

      Ja – nogle venner oplevede det.. deres wc eksploderede.. og kunne pludslig hilse på naboens wc papir.. (vennerne har fransk lyserødt papir – og naboens var lyseblåt – LÆKKERT siger jeg bare..

      Men nu er alt i orden 😉

  5. Inge 22. april 2011 hos 08:53 #

    Uha uha, det har ikke været sjove timer, jeg er også en anelse sart hvad toiletfaciliteter angår, og så må man jo sno sig og finde alternative sæder.. 🙂
    Kan ikke lade være at tænke på de mange mange timer på Roskilde festival, hvor sartheden efterhånden bliver sat på standby.. 🙂
    Hav en skøn påske.

    • Kong Mor 22. april 2011 hos 12:02 #

      Nu har jeg aldrig været på Roskilde festival.. Men jeg har været på Midtfyns dengang det fandtes.. Og da boede jeg ikke i telt men hos venners bekendte som havde et hus hvor vi kunne komme på wc og i bad!!

  6. Nadia 22. april 2011 hos 10:45 #

    Der er intet så klamt, som et liv uden toiletter. Jeg kan intet uden en porcelænskumme.
    Godt dit er fikset igen!
    (Ret sjovt med First Man alligevel, jeg kan lige se det for mig!)

    • Kong Mor 22. april 2011 hos 12:02 #

      Nej LIGE præcis!! Kun på hvidt porcelæn!

      Han ER ret sjov hvad den slags angår ja..
      sådan lidt cro magnon..

  7. Ellen 22. april 2011 hos 13:10 #

    Når man skal, så skal man…
    Jeg vil 10 gange hellere klare ‘sagerne’ ude i naturen end på et uhygiejnisk campingtoilet eller andre offentlige ditto.
    Der er sikkert rigtig mange, der har det som dig, så det var godt, at Overskægget trods alt holdt, hvad han lovede. Og godt, at i ikke ankom for en uge siden, så I ikke havde noget netværk endnu 🙂
    (Jeg synes faktisk, det var flinkt gjort af First Man at grave huller til jer… han har min sympati 😉 )

    • Kong Mor 22. april 2011 hos 22:18 #

      Han ER flink ham First Man 😉 !!
      Ja tænk hvis vi var kommet for en uge siden.. Heldigvis har vi et godt netværk nu!

  8. jensdrejer 22. april 2011 hos 14:44 #

    Årh nej, det lyder virkelig som et mareridt. Jeg er opvokset langt ude på landet, hvor vi ofte oplevede det samme. Det er heldigvis mange år siden, men minder kom tilbage mens jeg læste dit indlæg… det havde jeg egentlig hellere været fri for, heheh….. 😉

    Ærgerligt, at det tibetanske overskæg ikke kan noget med distance healing. 😀

    • Kong Mor 22. april 2011 hos 22:17 #

      Skulle ikke undre mig om han kunne 😉 Det må jeg høre næste gang!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

