Påske med tilbehør

23 apr

Jeg ved ikke helt hvad der skete, da jeg skulle pakke sidste sommer, hjemme på min ø..

Pakke mit – First mans og firkløverets liv ned, til noget simple living på Æblebakken for en tid. Der er som sagt ting jeg huskede – og så er der andre som jeg i forvirringen ikke fik lagt frem og pakket..

For eks. har jeg – det er så ikke min skyld – samtlige fine krystalglas – som egentlig bare skulle pakkes væk mens vi ikke var i nærheden af huset. Men en, som godt nok var så sød at hjælpe os med at pakke flyttebilen, tog lidt fejl af mine venlige vejledninger. Altså læssede han en masse kasser der stod et sted hvor de skulle have været blevet stående.

Af samme årsag fik jeg også alle de spil med, som vi ellers havde bestemt os for at vi sagtens kunne leve uden i et par år.

Da vi pakkede bilen ud, på Æblebakken, og jeg noget stramt bemærkede, at de da vist havde fået sig en tur til Frankrig – sagde vennen at han ville vædde med at jeg fik brugt det hele og at jeg ville sikkert ende med at være glad for at det kom med som blind passager.

Nu er der bare det ved det, at jeg er af en lettere stædig natur, og den slags skal ikke siges to gange før jeg bestemmer mig for at det IKKE bliver sådan. Altså kom de unødvendige kasser på loftet, og der kan de for min skyld stå til vi rejser igen. Om jeg så skal have en anden præsident end mig selv på besøg, må han nøjes med de billige fra ikea. Det gør heller ikke så meget med dem hvis han kommer til at tabe ét, hvorimod jeg nok ville blive lidt muggen hvad han baldrede et krystalglas.

Jeg lærte på denne lumske vis, også at lave både vandbakkelser og roulade. Min til tider meget gnavne svigerfar sagde engang til mig: Vandbakkelser? Det kan du slet ikke finde ud af at lave – for det er alt for svært. Og inde i mit hoved blev en neon tekst tændt og stod og blinkede: HVAD kan jeg ikke?

Og så leverede jeg vandbakkelser med lækker vanilje creme, til eftermiddagskaffen. Naturligvis.

Der er heldigvis ikke så mange der ved det, så jeg bliver ikke på ufin måde udfordret og dermed udnyttet af ondsindede mennesker der har luret hvordan de kan få mig til at lave noget specielt!

Nå, det skulle handle om påske. Og om al den påskepynt som ikke kom med. Heldigvis var min mor så betænksom at sende en lille pakke, med ABClakridser og marcipanæg – samt 3 grønne hængehøns i træ. De hænger nu i nogle julepyntskroge der sidder i en bjælke. For julepynten kom altså med. Noget af den. Måske skulle jeg pynte op med julepynt, julen burde jo vare til påske.

IMG_3997

Jeg manglede også en gul dug til påskefrokosten, som i år bliver sildeløs, og snapsen må folk også se langt efter. Den er der heller ikke så mange der drikker på matriklen. Jeg gør i hvert fald ikke. Ikke siden jeg som 17 årig så Mike Tyson boksekamp med Kim og drengene midt om natten, og de skamløst forledte mig til drikfældighed.

Det snavs drikker jeg aldrig nogensinde mere!

Men altså – en gul dug var umuligt at opdrive. Jo jeg fandt en, som kostede en kvart milliard – euro.. Og så var det jeg tænkte – nu kunne jeg jo godt bare købe et ganske almindeligt lagen.. i gult. Og som sagt – så gjort.

Jeg fandt også nogle små søde kurve som passende kunne huse nogle chokoladeæg, som jeg i øvrigt fandt i det rette farvede sølvpapir! Man kan få alt i Frankrig – elsker dette land. Okay – man kan så ikke remoulade og det er lidt en fejl, men jeg er villig til at se igennem fingre med, på grund af alle de kager man så kan få i stedet.

Selvom – en ristet med ketchup og jordbærtærte? Nej, det duer alligevel ikke.

Nå, med disse effekter i hus, var det jeg begyndte at lede efter vores påskeæg – vores mesterværker! Og stor var skuffelsen da det gik op for mig at de er blevet hjemme på øen.

Påske 003

For et par år siden brugte vi en hel formiddag på at lære at tegne det svære muselmønster på rigtige æg – og de blev bare så flotte!

Påske 005

Royal Copenhagen – go home!!

Påske 007

Så summa summarum, min tilstedeværende påskepynt kan resumeres til 1 gul dug – som er et lagen, 3 grønne høns der hænger og de 4 små metalkurve..

Nå skidt, jeg har jo også købt chokolade!! Sådan noget ufatteligt lækkert hjemmelavet noget som jeg har købt hos en chokolatier i byen, så det bliver nu nok påske alligevel!

20 kommentarer to “Påske med tilbehør”

  1. Marianne 23. april 2011 hos 08:31 #

    Flotte æg 🙂
    Det er altid befordrende for kreativiteten at være langt fra sine ting og vaner. God påske til dig og dine 🙂

    • Kong Mor 24. april 2011 hos 22:40 #

      Kreativiteten havde ikke så meget tid til at lave nyt påskepynt – desværre!

  2. Rejen 23. april 2011 hos 09:13 #

    Hihi, kender godt det med at være stædig…Men lidt påskepynt har du da, jeg pynter slet ikke…Men fine påskeæg I fik muselmalet…Fortsat god påske i Eventyrhuset…;-D

    • Kong Mor 24. april 2011 hos 22:41 #

      Vi har nu altid haft lidt påskepynt hist og pist – det er så hyggeligt!

  3. Ellen 23. april 2011 hos 09:48 #

    Du må have været ansat på Den Kongelige i et tidligere liv… de er altså flotte, de æg.
    Ih hvor jeg kender det med at lade sig provokere, selv om det har aftaget lidt med alderen. Nu har jeg det meget godt med selv at beslutte, hvad jeg gider kaste mig ud i og tage resten med ophøjet ligegyldighed 😉

    • Kong Mor 24. april 2011 hos 22:43 #

      Tak Ellen, jeg er også sikker på at jeg sagtens kunne få job på den Kgl. 😉
      Jeg lader mig provokere i små mængder – men det kan lyde så sjovt når man fortæller om det 😉
      Helt så slem er jeg jo ikke!!

  4. Mille 23. april 2011 hos 09:51 #

    Det er mere påskepynt, end vi har. Til gengæld har vi flere helligdage. Manglen på helligdage må helt sikkert toppe Frankrigs “mangelliste” sammen med remoulade og lakrids. De musselmalede æg er superflotte. Gid jeg kunne lave sådan noget.

    • Kong Mor 24. april 2011 hos 22:44 #

      Det går – vi klarer os da vores ferier er meget længere 😉
      Det med æggene var altså ikke så svært!

  5. Lene 23. april 2011 hos 10:07 #

    Der bliver påske uanset hvad vi får pyntet op med, heldigvis 🙂
    Og sådan fik jeg mine børn til at spise havregrød hver morgen, jeg sagde bare, I må ikke spise det, det er mit, og vupti var det væk og nydelsen over mors ansigt, der “græmmede” sig var stor hver gang! 🙂
    God påske til jer.

  6. Laila 23. april 2011 hos 20:40 #

    Hvor er det bare nogle smukke æg!

    Lyder bekendt med stædigheden. Omvendt psykologi virker på både voksne og børn. Mon din svigerfar havde gennemskuet dig og bare havde vild trang til vandbakkelser til kaffen? Han fik det i hvert fald 🙂

    God påske – med eller uden pynt…

    • Kong Mor 24. april 2011 hos 22:44 #

      Tak skal du have – vi er også voldsomt stolt af dem!

      Han fik vandbakkelser og jeg fik fred.
      Jeg var også en del yngre end idag!

  7. Inge 23. april 2011 hos 21:16 #

    Du har mere påskepynt end jeg har her i skoven.. her har vi 3 fine æg og en blå høne, og nogle gule blomster.. 🙂

    • Kong Mor 24. april 2011 hos 22:45 #

      Jeg synes det lyder som om vi har lige meget 😉

  8. Rikke 24. april 2011 hos 14:48 #

    Jeg pakkede 3 små glasæg ned da jeg tog afsted til et år i Egypten.

    De er kommet op, men jeg har måtte sande at påske er mere og andet end bare pynt og at det er svært at komme i den helt rigtige påskestemning, når der ikke er antydning af forår i luften.

    God påske.

    • Kong Mor 24. april 2011 hos 22:46 #

      Hej Rikke, og velkommen hertil – når påsken er overstået og jeg får tid igen vil jeg kigge nærmere på din side 🙂

      Åh ja – påske er meget andet også!
      Vi holder faktisk sommer-påske i år ;-)så godt er vejret!

  9. Annette 24. april 2011 hos 22:51 #

    Den boksekamp med Tyson så jeg også – selv om det var hos Niels og kæresten og drengene! Så skulle man drikke en spids for hver omgang – og det blev så til 12 omgange!
    Fine æg, og kager og historie om svigerfar og vandbakkelser 🙂

    • Kong Mor 24. april 2011 hos 22:55 #

      Vi er jo nok en del i vores alder som faktisk så kampen 😉
      Sjovt! Det er længe siden!!
      Velkommen hertil forresten og tak for dine søde ord – det er sådan noget der gør en glad for at skrive ;-).

      • Kim 29. april 2011 hos 10:11 #

        Husker snapsen, det vildt gode selskab, dagen-derpå-ondt-under-håret og boksekampen 🙂 Kan dog ikke huske hvem der vandt 😀 Måske det er snapsens skyld 😉 Eller fordi det er maaaaange år siden ;)Var det mon påske? 😀
        – Han er snu din svigerfar 😉

  10. The Blogless Sister 28. april 2011 hos 18:57 #

    Ej, hvor er de fine!! Havde I et mønster at kigge efter, eller tog I bare et katalog?? Sigdetsigdetsigdet – jæ’ væ’ OSSE prøve at være musselmaler 🙂

    • Kong Mor 28. april 2011 hos 20:47 #

      Ja de ER fine – vi var på djævleøen – en tur til storstaden.. Og gik en tur ind til Royal Copenhagen på den der plads midt på den der gågade som de kalder strøget.
      De havde noget påske-aktivering for børn og deres forældre. Så der sad vi og malede på æg efter deres tegninger!
      Derefter var det jo en smal sag at efterligne!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

