Sk.. Rumpe

28 apr

Det kunne godt være en diplomatisk måde at forkorte ”skide rumpe” på.. Det er det på en måde også. For der står jo skrumpe.. Og det er noget jeg har brug for.

Med de der søndagskager.. I hvert fald de første 4 måneder fik vi nok en kage hver søndag. For slet ikke at tale om alle de andre vidunderlige sager man kan få her.

Blinier med tarama, foie gras, rillettes, croissants og alt det andet. Og nu er vi jo i Normandiet – og for de af jer, som ikke er klar over hvad Normandiet er kendt for sådan rent madmæssigt – så kan jeg fortælle at det er fløde.. og smør og ost og den slags.. fordi der er ret mange køer.

Det var det spiselige, der er jo også det mere flydende. Bare her i området handler det om cidre, pommeau og calvados. Fra et mere generelt synspunkt er det jo bare lækker fransk rødvin. Og alkohol feder altså også. Ikke fordi jeg er specielt drikfældig – det er nok First Man der sidst tog sig af den slags – men lidt smager man jo altid.

Det var baggrundsviden, og nu til det egentlige: alt dette har afstedkommet mindst 5 overflødige kilo, som folder ubehageligt om maven når jeg sidder ned, som forhindrer mig i at se pæn ud i bukser, da der uvægerligt popper en meget ucharmerende pølse frem over linningen.

Det er faktisk underligt. Når man har nogle i sin omgangskreds, som hårdnakket påstår at de der kilo SLET ikke kan ses – hvilket jo er en lodret løgn – jeg kan jo godt selv se mig i spejlet og konstatere at de er ganske tydelige, de der deller, så bliver man lidt muggen over, at man skal overbevise folk om, at man virkeligt trænger til at tabe sig.

Men når man så prøver tøj med andre mennesker, som er mere ærlige end behageligt er, og der pludselig falder en bemærkning om at ”den bluse er god, for så kan man ikke se din mave” så står man lidt og afvejer om man ondskabsfuldt skulle smide sandheden tilbage: ”du skulle nu hellere gå i nederdel, for så ser man ikke dine lår..” eller om man bare skulle nøjes med at tænke det, og lade som ingenting, og så i øvrigt bare prøve at komme af med de ekstra kilo i stedet for.

Med andre ord gå på kur. Det er jeg bare ikke så god til – det der med kur altså. Men det er nok den eneste løsning.

Herovre  hos søde Lise, ser det alt sammen så fantastisk lækkert ud – jeg bruger ofte Lises morgenmad, snacks og sommetider noget frokost! Men aftensmaden går jeg ofte udenom på grund af at firkløveret ikke vil spise alle de lækre – og anderledes sager – så kunne jeg stå og lave 2 slags mad hver aften. Og det gider jeg sjovt nok ikke. Men derfor kan man jo godt passe lidt på alligevel, og gøre noget for sig selv! Så jeg starter i det små.

Som i ”fra nu af – kun 1 lille stykke kage om søndagen”!

8 kommentarer to “Sk.. Rumpe”

  1. Anne 28. april 2011 hos 08:42 #

    Har det nøjagtigt ligesom dig – mine drengebasser ville se lidt mærkelige ud, hvis de fik det serveret hver aften – men guf altså, Lise’s inspirerende blog er super skøn, og jeg kan så nyde den i løbet af dagen 🙂 Jeg elsker hendes filosofi med at man da selvfølgelig skal have noget varieret og sødt, ikke leve af kål forklædt som suppe.
    Spis du bare dit pixi stykke søndagskage og så vil jeg nyde min mørke schweisiske chokolade 😉
    Ha en dejlig dag i det “Normandiske” 🙂

    • Kong Mor 28. april 2011 hos 12:34 #

      I lige måde deroppe! 🙂
      Jeg fik et lille bitte stykke kage.. af hver.. Og nej jeg kunne ikke drømme om at leve af kål. Adrr.

  2. Ellen 28. april 2011 hos 10:54 #

    Jeg tror desværre det også har lidt med alderen at gøre. Jeg var en sild på 47 kg, da jeg mødte John for 25 år siden… og har i snit taget 1 kilo på om året. I snit… indtil jeg var 40-45 år kunne jeg æde og drikke som jeg lystede – jeg var stadig meget slank. Men. Så begyndte vi at drikke vin sådan næsten dagligt, hvilket vel gav små 10 kilo, men John synes, jeg blev så pæn 😉
    Så holdt jeg op med at ryge samtidig med, at overgangsalderen startede, og SÅ skal jeg da lige love for, at kiloene strøg på med ekspresfart, og nu kæmper jeg en kamp for ikke at blive decideret fed.
    Jeg synes det er vildt svært, når man har været vant til at kunne gøre, hvad der passede én, og så lige pludselig ikke kan det mere. Det tager alt for lang tid at acceptere, og jo flere kilo der ryger på, jo sværere er de at komme af med igen.
    NU er jeg glad for, at jeg aldrig har brudt mig om slik… tænk hvis man skulle have forbudt sig selv det oven i alt det andet, man skal passe på med 🙂
    Jeg føler med dig…

    • Kong Mor 28. april 2011 hos 12:33 #

      Nu LIGNER du ikke en som er fed.. Men det er jo værst hvis man føler sig sådan.. Eller i risiko for at blive det. Du er lidt ligesom First Man.. Han vejede 80 da jeg mødte ham for 23 år siden.. Der er kommet et kilo på pr år.
      Jeg har altid godt kunnet lide god mad og er trist over at jeg skal passe på hvis jeg vil have bukser på – altså de bukser jeg har i forvejen. Er for nærig til at købe nye.
      Så mange tak for din medfølelse! 😉

  3. Marianne 28. april 2011 hos 15:00 #

    Jeg er også nået dertil, at det nu gælder om ikke at tage mere på, for det bliver sværere og sværere at tabe det igen. Førhen kunne jeg tage på i en ferie, og når jeg så kom på arbejde igen, så forsvant det igen af sig selv – sådan er det ikke mere, og jeg gider ikke slankekure, så passer jeg hellere lidt på i det daglige.

    • Kong Mor 28. april 2011 hos 16:50 #

      Så må det være sådan en alders ting. Pokkers også 😉 troede lige at det var noget der kunne klares med viljestyrke!!

  4. Susanne 28. april 2011 hos 15:04 #

    Jeg smed et lignende indlæg afsted for et par dage siden. Hm.

    • Kong Mor 28. april 2011 hos 16:49 #

      Jeg så det godt Susanne – men jeg kan/kunne ikke kommentere på det – det er SÅ irriterende…

      Jeg kan heller ikke sige at det er dejligt at være mindre taxachauffør – men at du nok ikke slipper hvis det øsregner!
      Og flot knallert!!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

