Heldige liljekonvaller

1 maj

Den første maj er i Frankrig dagen hvor man får en liljekonval af sin hjertes udkårne. Og man kan godt tillade sig at blive gnaven, hvis han glemmer det. En 1. maj uden liljekonvaller er et yderst dårligt varsel, lidt i stil med brune sommerfugle!

Under renæssancen, var der en konge som d. 1. maj, forærede liljekonvaller til alle omkring ham. Jeg går stærkt ud fra at det indbefattede hele hoffet, som jo talte en del dengang i 1560’erne.

Han sagde at det var en porte-bonheur (en lykkebringer) og den tradition har hængt ved – så for at være sikker på en god høst, er det af yderste vigtighed at man får sin lykke-liljekonval d.1. maj.

Det er ligeledes den eneste ting man i Frankrig må sælge, uden tilladelse, på netop denne dag.

I Danmark er det af gode grunde svært, overhovedet at opdrive små liljekonvalbuketter, så de år vi har tilbragt der, har traditionen ligget noget brak.

First Man har derimod aldrig undladt det, når vi har været i Frankrig, hvilket også ville være ligeså svært at glemme, som juleaften, da liljekonvallerne faldbydes på ethvert gadehjørne – og der har også altid været en liljekonval til begge hans døtre.

I år var ingen undtagelse, og sammen med morgenbrødet, var der 3 små buketter som omgående blev duftet til, og beundret behørigt.

011

Yngstedrengen fik derimod et chokoladebrød – da First Man ikke regnede med at han vil sætte den rette pris på en blomst. Han havde helt ret – adspurgt så vores yngste søn fuldstændigt desorienteret ud, og rystede så på hovedet, og gik glad ombord i sit ”pain au chokolat”.

Jeg var dog lidt mere nervøs for, hvad Prinsesse Lyserød ville sige til en blomst, i stedet for noget spiseligt – ihukommende hendes interesse for mad generelt – men hun gjorde mine bekymringer til skamme, da hun proklamerede, at hun meget hellere ville have en blomst af sin far, end et pain au chokolat, nu da der var lækkert brød på bordet alligevel.

Og nu er alle glade og får forhåbentlig held med den kommende høst – undtaget ældstesøn – som er til fodboldturnering og således lykkeligt uvidende om hvad der foregår herhjemme, samt det pain au chokolat han dermed er gået glip af!

14 kommentarer to “Heldige liljekonvaller”

  1. Susanne 1. maj 2011 hos 12:03 #

    Sikke en fin tradition. Jeg synes, at det er rigtig hyggeligt at høre lidt om, hvordan livet er, i det land hvor lidt af min sjæl ligger.

    • Kong Mor 1. maj 2011 hos 18:11 #

      Det var dejligt at jeg kunne fortælle lidt nyt – jeg skal prøve at blive ved!

  2. jensdrejer 1. maj 2011 hos 14:47 #

    Jeg elsker, elsker, elsker liljekonvaller og endnu mere efter at jeg har læst dit indlæg. Den tradition har jeg aldrig hørt om før!

    Det er med garanti derfor jeg aldrig har nogen penge. Det er fordi folk aldrig giver mig liljekonvaller 1.maj.

    Sådan nogle røvhuller! Hmrffffff…….

    • Kong Mor 1. maj 2011 hos 18:10 #

      DET er jeg glad for at høre.
      Altså – som Anne sagde – så kommer det på mit politiske program! Så lover jeg dig at du skal få liljekonvaller!! Hvis du stemmer på mig altså 😉

  3. Anne 1. maj 2011 hos 15:20 #

    Sikke en fin tradition – som jeg trods mange år i Frankrig var ret uvidende om.

    Jeg synes da bestemt at du burde tilføje indførelse af denne tradition til dit politiske program 🙂

    • Kong Mor 1. maj 2011 hos 18:09 #

      Det er bare i orden! 🙂
      Der må snart være nogen som har styr på hele mit program – for jeg kører efterhånden noget rundt i det!

  4. The Blogless Sister 1. maj 2011 hos 17:28 #

    Ahhhh! Eeeelsker liljekonvaller (for mig er de = Norge, kan egentlig ikke huske hvorfor). De dufter bedre end roser!

    • Kong Mor 1. maj 2011 hos 18:08 #

      Du har helt ret! De dufter vidunderligt

  5. Inge 1. maj 2011 hos 17:36 #

    Jeg er vild med liljekonvaller, men jeg har aldrig hørt om den tradition før.. Jeg havde liljekonvaller i min brudebuket.. og det ægteskab holdt da i næsten 20 år.. 🙂
    I Sverige har vi rigtig mange vildtvoksende liljekonvaller på grunden, men de har aldrig været i blomst til 1. maj.
    Sig mig engang, er det ikke søndag i dag.. Hvor er søndagskagen.. 🙂

    • Kong Mor 1. maj 2011 hos 18:06 #

      Ja ja nu kommer jeg – De ser jeg iler 😉
      Jeg ville også gerne have haft liljekonvaller i brudebuketten – men vi blev gift i august så det var lidt småt med det!
      Har ikke liljekonvaller i haven – på grund af små børn – men det kan jo være at jeg kan få det nu!

  6. Mille 1. maj 2011 hos 22:41 #

    Åh – sådan en lille buket lijekonvaller har jeg engang fået. Det vækker gode minder.

    • Kong Mor 1. maj 2011 hos 22:48 #

      Det er jeg glad for at høre!

  7. Marie 2. maj 2011 hos 21:18 #

    En smuk tradition med liljekonvaller der i det franske….den kendte jeg ikke!
    For mig betyder den blomst noget ganske særligt, da min brudebuket bestod af ene liljekonvaller, de blev skaffet fra et svensk drivhus, da bryllupsdatoen ver den 21. dec.Der var ingen at få i Danmark på det tidspunkt.Mit ægteskab varer ved nu på 43.år, så den blomst er da noget særligt.

    • Kong Mor 2. maj 2011 hos 21:42 #

      Ja det er en vidunderlig tradition!
      Og jeg forstår godt at liljekonvaller betyder noget specielt for dig! Det var i øvrigt fantastisk at du overhovedet kunne få fat i dem ved juletid!
      Men jeg tror nu også det har noget at gøre med menneskene bag blomsten – altså de to som sagde ja til hinanden!
      43 år er godt klaret i vore dage! Så tillykke med det!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

