Engelsk bryllup på fransk TV

4 maj

Nu da ingen taler om brylluppet mere, vil jeg da lige skynde mig at udnytte chancen for at runde det en sidste gang – helt uden at blive afbrudt. 

Det var nemlig under brylluppet – som ingenlunde var århundredets – sidste fredag, jeg pludselig kunne huske, hvorfor jeg ikke så tit ser fransk fjernsyn.

Vi havde sat os tilrette, og skulle se kjole, hår og fnidderfnadder fra nær og fjern! Når der ikke skete noget synderligt på skærmen var det okay, og vi fik kigget og sagt åååhhhh og iiiihhh og nææææh. Der var de samme hjernelamme kommentatorer i Frankrig som hjemme i Danmark, som pludseligt og meget belejligt får et uopsætteligt kald, som royale eksperter.

Bortset fra at de udtalte sig på fransk, og om muligt ved endnu mindre end deres danske kolleger, i og med Frankrig har været en republik sådan on and off siden 1792, og ikke beskæftiget sig synderligt med monarkier og royale i det hele taget – udover at kappe hovedet af dem.

Jeg mener, når man i ramme alvor er i stand til at sige, ” Og nu følger kareten med Kongen og, nårh nej, Dronningen og Prins Philip”, kan man vist ikke være særlig velbevandret udi den royale verden. Kvindemennesket med den undulatgule kjolejakke, har trods alt siddet godt fast på den trone i næsten 60 år, og i hvert fald hele kommentatorens liv, så man burde formode at han var klar over det var en dame..

Men det er jeg endda i stand til at se igennem fingre med, meget værre bliver det, når man skal til at høre noget interessant. Da det kun er en forsvindende lille del af franskmænd der er i stand til at forstå engelsk, bliver alt, og jeg mener alt, oversat og dubbet – og af samme årsag kommer udenlandske film ofte til Danmark, længe før de lander i Frankrig, da det jo godt kan tage lidt tid at få mumlet sig igennem en film på fransk, så den kan blive sendt ud i biografer landet over – med fransk tale, ligesom tegneserier til små børn, der ikke kan læse endnu.

Selv i nyhedsudsendelser har de ansat tolke, der troligt oversætter ethvert indslag med personer, som ikke mestrer det ellers udmærkede franske sprog.

Desværre skruer de aldrig helt ned for den originale lyd, og dette fænomen gør udenlandske nyheder meget svært opfattelige, da flere sprog bliver blandet, og det nærmest lyder som om de snakker i munden på hinanden alle sammen på forskellige sprog – og da det i forvejen er en af franskmænds utålelige laster – det at snakke i munden på hinanden, kan det ofte være en blandet fornøjelse at se nyheder.

Dette havde jeg som sagt glemt, da jeg ikke ret tit ser fjernsyn.

Ulykkeligvis blev jeg så i fredag, på yderst enerverende måde, mindet om det, midt under selve vielsen. Vi kunne ikke høre et eneste klart ord af det som blev sagt – hverken fra tolken eller præsten,  og slet ikke nogle ”I do” fra brudeparret.

I frustration blev vi dog siddende lidt endnu, i håb om at simultantolkene ville ende med at tabe tråden, hvilket de naturligvis ikke gjorde, men det var vel også for meget forlangt.

Til sidst gjorde vi et taktisk tilbagetog, og tyede til computeren, og dr.dk, som sendte de præcis samme billeder, helt uden ophidsede franske tolke, der talte i munden på dem det hele handlede om. Men da var det alligevel næsten slut. 

Da selve ceremonien var overstået, og vi bare ventede på et balkonkys eller to, satte vi os tilbage til fjernsynet – og her kunne vi så nyde  dommen over diverse, helt afskyelige outfits, de forskellige kusiner havde iført sig.

Jeg har hørt at de i Danmark syntes godt om den grimme hat – og jeg er vis på I alle ved hvilken hat jeg taler om.

I Frankrig derimod, var samtlige kommentatorer ved at besvime over så fuldstændig og åbenlys mangel på smag.

Det var nok også det eneste land, der havde inviteret både Karl Lagerfeld, Olivier Lapidus og et par andre Haute Couture createurs i studiet, for at dissekere både brudekjolen og de andre damers klædningsstykker helt ned til selve trådfibrene. Kun få faldt ikke igennem. Og hatten dumpede som sagt med et brag der burde kunne høres på Buckingham Palace.

Men hovedpersonerne, de var da søde – vel var de så!

18 kommentarer to “Engelsk bryllup på fransk TV”

  1. Rikke 4. maj 2011 hos 08:08 #

    Jeg er nok en af de få i verden, der slet ikke kiggede med – til gengæld kender jeg nu til nogen meget seje engelske tech-dykkere, der afbrød deres dykkerdag for at komme hjem og se tv … med agurkesandwich, scones og champagne … og en enkelt lille tåre i øjenkrogen 🙂

    • Kong Mor 4. maj 2011 hos 11:32 #

      How cute!!
      Englændere fornægter sig ikke!

  2. Nadia 4. maj 2011 hos 08:27 #

    Jeg havde det kørende i baggrunden, men det er også kun fordi, jeg havde lidt travlt.

    Jeg kunne ikke lade være med at være lidt trist på deres vegne, over de ikke kunne holde det bryllup, de har lyst til. Jeg ville HADE sådan et bryllup! Tænk ikke bare at kunne have det for sig selv, og så lige ens nærmeste familie og venner. Hvis familien/vennerne ikke kunne lide ens brudekjole, ville de i det mindste aldrig sige det til mig… Ligesom ingen ville sige højt, at min lillesøster så bedre ud end mig.

    • Kong Mor 4. maj 2011 hos 11:33 #

      Ja det har du helt ret i.
      Det var jo ikke deres bryllup – det var hele verdens..

      Jeg har heldigvis ikke nogen lillesøster 😉

      • Nadia 4. maj 2011 hos 13:07 #

        Ja! Lige præcis. Hele verdens. Gad vide, om det så betyder det samme for en?

        Jeg er også helt enig i, Frederik og Marys bryllup var meget smukkere 😉

        (Jeg har en hamrende smuk lillesøster – når jeg en dag skal giftes bliver jeg nødt til at give hende en sort sæk over hovedet, eller bare acceptere, at folk i det skjulte synes hun er smukkest 😉 Men jeg skal i det mindste ikke have voksne brudepiger med egne brudekjoler på.)

        • Kong Mor 4. maj 2011 hos 20:45 #

          Jeg må indrømme at jeg ikke tror det. Det må føles lidt som at dele ALT med alle hele tiden og så bliver nogle endda sure hvis de ikke gider fortælle hvor de skal hen på bryllupsrejse..

          Du blir da hovedpersonen til dit bryllup – det gør bruden altid! Smuk søster eller ej! 😉

  3. imangelafbedre 4. maj 2011 hos 09:23 #

    Det var slet, slet ikke så romantisk som Frede og Marys bryllup! 🙂

    Men ihh, jeg bliver helt irriteret på dine vejne over, at de oversætter alt hele tiden, og ikke engang har skruet helt ned for den originale lyd!

    Og jeg er helt enig med dig i hatten – men det ved du jo 😉

    • Kong Mor 4. maj 2011 hos 11:36 #

      Det er en PINE – ikke kun at se bryllup – men alt udenlandsk..

      Og nej det var slet ikke lige så smukt som Frede og Mary!! helt enig

  4. Sequence 4. maj 2011 hos 09:36 #

    Jeg kan absolut godt se at jeg er gået glip af noget i fredags, ved at sidde i møde det meste af dagen.

    Og så er det jo skønt at blogland både poster billeder og kommenterer påklædningen 🙂

    • Kong Mor 4. maj 2011 hos 11:36 #

      Ja se – man kan slet ikke klare sig uden blogland 🙂

  5. Ellen 4. maj 2011 hos 20:46 #

    Det er bare SÅ irriterende med den dubbing, som de jo kører med mange steder, desværre.
    Bryllup fik jeg desværre ikke set meget af – først arbejde, så middagsgæster. Som gerne ville have lidt mad…
    Jeg ved derfor ikke hvilken hat du taler om, med mindre det er enten Eugenies eller Beatrices, ‘The Ugly Sisters’ som de nu bliver kaldt omme i England, efter Askepots grimme stedsøstre.
    Det er jo lidt sjovt: I DK er det roberne, man kigger på og ofrer mange penge på; i UK er det meget mere hattene, det hele handler om.

    • Kong Mor 4. maj 2011 hos 21:05 #

      Det var Beatrices. Det er til DATO den grimmeste hat jeg nogensinde har set.

      Og dubbing er frygteligt – men endnu mere når de ikke slukker for det originale lydbånd.
      Mindes stadig første gang jeg var i biografen med First Man.. skulle se en eller anden Rambo – og jeg var ved at forlade salen da han begyndte at snakke fransk. Det lyder SÅ forkert og ser SÅ åndssvagt ud!

  6. Madame 4. maj 2011 hos 21:00 #

    Det lyder ret underholdende i mindre doser – men så var det godt, I også kunne se bryllup på dr.dk. Nej jeg har helt misset den spændende hat 🙂 Men jeg ville forfærdelig gerne have hørt Karl Lagerfeld som kommentator, tør og kynisk i sine kommentarer af damernes kjoler. Men Kates kjole kunne han vist godt lide?

    • Kong Mor 4. maj 2011 hos 21:07 #

      Ja det kunne de faktisk alle sammen.
      Men han ER noget tør ham Lagerfeld med sine solbriller.
      Den generelle mening her er at hun er en sød pige!

  7. Anne 4. maj 2011 hos 21:17 #

    Oh yeah, word. Jeg forbandede også den dubbing langt ind i h.. da jeg sad og prøvede at samle mig om at fælde en lille tåre eller to i forbindelse med de gensidige “I do”‘s. Men ak. Næh nej. Bare mega høj overgejlet og totalt kynisk opremsen af hvad præst og hovedpersoner fik sagt. Meh. (Til gengæld så jeg ikke Karl? Det var nok en anden kanal – de viste det da trods alt på min. to kanaler, hehe.)

    I øvrigt er det (eller KAN det være) hyleskægt at diskutere monarki med franskmænd! Revolutionen ruller vist stadig i årerne på nogle af dem, hah.

    /Greetings from Toulouse 😉

    • Kong Mor 4. maj 2011 hos 23:24 #

      Ja lige præcis – man kunne ikke vride en tåre ud med de tørre upersonlige liren-af.
      Jeg tror jeg så det på 4 eller 5 (mens jeg ledte efter et sted de IKKE dubbede)
      Nat nat fra la Normandie

  8. Tina - omme i London 5. maj 2011 hos 00:41 #

    Man skal tilsyneladende vaere englaender for at se det, men det var sgi da det mest romantiske bryllup i aarevis. Kirken pyntet som var det i en skov, den flotte soldat der fik sin smukke brud og smaa soede hviskede beskeder mellem de to gennem hele ceremonien.

    I paaklaedningen til et engelske bryllup hoerer der traditionelt en hat til – det er sgi da festligt og der skal da vaere mindst en der giver folk noget at snakke om, saa det ikke bliver saa kedeligt. Var der i oevrigt nogen der lagde maerke til ehmmm den af de to prinsesser med den maerkvaerdige hats frakke/kjole? Den var saa stilig. Den anden, derimod kom vidst fra den samme Roede Kors butik som Princess Annes!

    • Kong Mor 5. maj 2011 hos 10:48 #

      Okay – det var så det mest romantiske bryllup siden juni 2004 (14maj var der jo et andet) 😀
      Det er sjovt og dejligt med hatte – men den dims der vil jeg bare ikke kalde ne hat 😉
      Kjolerne jeg er lidt ligeglad med – lagde ikke mærke til dem

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

