Man har et standpunkt til man tager et nyt..

5 maj

Det sagde en klog mand ved navn Jens Otto engang for mange år siden – og det har ofte været et yderst nyttefuldt motto for mig – vægelsindet som jeg sommetider er.

Fordi – ja når nu sandheden skal frem og det skal den jo nogengange – så har jeg fået endnu en award.

Og jeg ved godt at jeg sagde aldrig mere.. Men det var også lidt fordi jeg seriøst troede at sådan en får jeg da ikke igen. Og fordi det ikke var så “comme il faut” blandt alle de seriøse bloggere. Men så var det jeg kom i tanke om – jeg er jo overhovedet ikke seriøs!!

Og så er der søde Laila i Thehuset – en blog I skulle tage at gæste!

Og hun har fået den der award – og så fik jeg den af hende!

Og det sjoveste er altså de poesibogsspørgsmål der følger med. Billedet er da også meget pænt – men lidt lige meget!

Men jeg kan stadig bedst lide kommentarer!

Og her kommer så de 7 ting I altid har villet vide om mig:

1/ Jeg elsker sære og sjove kopper. Dem putter jeg meget ofte te i. Det er ikke elevator-te,  næh det er en te blanding af  halv earl grey med jasminblomster og  halv keemun. Og så putter jeg lidt mælk i min te, som er i mine sære kopper, og så drikker jeg 2/3 og lader kopperne stå rundt omkring i huset – det er derfor jeg har så mange kopper.

2/ Jeg er fuldstændig og uforbederlig julefreak. Jeg elsker jul, duftene, gaverne, maden, traditionerne. Og jeg har lavet min egen julebog for at holde styr på alting, og for at kunne stille et gigantisk julemåltid på bordet uden at have glemt at købe kirsebærsauce eller mandelgave. Og jeg stresser ikke, ikke ret meget i hvert fald.

3/ Jeg går helt bananas hvis man piller ved min navle – er født sådan – min mor kunne ikke få lov til at rense den da jeg var nyfødt, så meget vred jeg mig som en orm, og brølede!

4/ Jeg har aldrig mareridt. Aldrig nogensinde. Eller jo – det vil sige jeg har haft to. Et da jeg var 9 år og et da jeg var gravid med ældstesøn tror jeg det var.

5/ Jeg har desværre smag for luksus. Ikke fordi det er luksus, men fordi det altså er bedst. Fik engang til et fødselsdagsselskab, serveret en rødvin (jeg er ufatteligt kræsen med rødvin) og tværs over bordet sagde jeg til First Man “Den er god, den kan jeg da godt lide”! Det var en Romanee Conti 1963. Unødvendigt at sige at jeg aldrig siden har smagt noget lignende.

6/ Jeg drikker meget sjældent kaffe, men hvis jeg gør – så skal der Baileys i.

7/ Da jeg var 18 og sad til en geografi time, på studenterkursus, kedede jeg mig SÅ meget, at jeg rejste mig stille, pakkede min taske, undskyldte og forlod timen, og gik sporenstregs over til kontoret og meldte mig ud af hele balladen. Jeg mente ikke, at jeg skulle sidde og kede mig så meget som 18 årig. Så ville jeg i hvert fald hellere til Paris og kede mig – det var der lidt mere mening i for mig – og så tog jeg toget!

Og så skal man give den videre. Det er faktisk ikke så svært – for helt ærligt hvis man får en award om ugen, kan man jo ret hurtigt komme blogland rundt på den billet!

Jeg tilbyder den – så kan man jo tage den eller lade være – til I mangel af bedre fordi hun laver rødbedesalat med sin søn, Rejen fordi hun har en kat der får mig til at glemme at jeg ikke kan lide katte, og så til Ellen “Mommer” fordi hun er fænomenal til at behandle sprog som det skal behandles, med finesse, gefühl og et strøg af humor!

16 kommentarer to “Man har et standpunkt til man tager et nyt..”

  1. Rejen 5. maj 2011 hos 19:04 #

    Hihi, mange tak for æren og tager da også imod, så stivnakket er jeg heller ikke…Nu må jeg vist hellere få taget lidt flere billeder af “tigerdyret”…Knus

    • Kong Mor 5. maj 2011 hos 20:11 #

      Ja -det var det rette ord – tigerdyr – den er lækker!
      Men jeg nøjes med billeder.. Er så allergisk at jeg kan sidde ved siden af folk som har katte derhjemme og begynde at nyse og få astma uden at røre ved dem – og uden at sidde lårene af dem!

      Og selv tak forresten!!

  2. imangelafbedre 5. maj 2011 hos 20:09 #

    OÅRV MANNER! Sådan en har jeg aldrig fået – og den tager jeg selvfølgelig i mod 🙂 Jeg er nemlig heller ikke en seriøs blogger…

    TAK! 🙂

    • Kong Mor 5. maj 2011 hos 20:19 #

      Selv tak!!!
      Vidste at du heller ikke var seriøs 😀
      Det er så absolut velfortjent!

      • imangelafbedre 6. maj 2011 hos 08:22 #

        Jeg skal nok skrive om de syv ting, når jeg lige er kommet på, hvad det er I gerne vil vide 🙂

        • Kong Mor 6. maj 2011 hos 11:13 #

          Jeg var jo ude og spørge familien om hvilke særheder de mente jeg skulle offentliggøre.

          Den med at jeg altid køber for mange grøntsager og ikke når at lave det om til mad – og så kan smide det ud i rådden tilstand – den komme ikke med – den ville jo stemple mig som madsvin..

          Også andre ting som jeg ikke mente at I behøvede at få at vide.
          Men 7 ting om dig!

  3. Inge 5. maj 2011 hos 20:47 #

    Ham Jens Otto var en klog mand.. 🙂 du har helt ret.. det er simpelthen præcis de 7 ting jeg har savnet at vide om dig.. 😉

    • Kong Mor 5. maj 2011 hos 21:02 #

      Ja ikk’? Det er da fuldstændig uvurderlig viden 😀

  4. Annette 5. maj 2011 hos 22:05 #

    Du pakkede dine ting sammen, og forlod skolen? Jeg tænker det er sejt af en pige på 18, men på samme tid kan jeg næsten få ticks ved tanken om at mine egne børn kunne finde på det nummer!
    Og så kan jeg lige nu se min gamle venindebog for mig, med alle sød-tøs og lev-vel poesi’erne.

    • Kong Mor 5. maj 2011 hos 22:16 #

      Er du tosset – kan sagtens følge dig!
      Jeg har lavet SÅ mange skøre ting – og håber inderligt at firkløveret aldrig får nys om det – det kunne ske de fik gode idéer! Og jeg ville gå op i limningen!

      Men jeg fik jo min uddannelse alligevel – selvom familien var noget nervøs dengang!

      • imangelafbedre 6. maj 2011 hos 08:51 #

        Jeg droppede ud af gym efter 1. g. Min mor blev så ked af det, og troede sikkert, at jeg skulle arbejde som rengøringsdame resten af mit liv.

        Jeg var træt at gå i skole og havde lyst til at prøve at arbejde og rejse lidt.

        Så fandt jeg ud af, at det var skide træls at være ufaglært arbejder, så jeg startede på HF enkeltfag, og tog en hel HF på 1½ år (med et rigtig højt snit endda). Derefter videre direkte på uni 🙂

        Mødre skal lære at acceptere, at deres børn træffer andre valg end de selv synes er de rigtige. Og de skal have tillid til, at deres børn er kloge nok til at vælge noget, de bliver glade for at lave.

        (Og ja, det er nemt for mig at sige, når kun har et barn, der er to år :-))

        • Kong Mor 6. maj 2011 hos 11:15 #

          Den slags skal man måske bare have lov til at prøve.
          Vores forældre er jo også fra en generation hvor du som kvinde SKULLE have en boglig uddannelse for at kunne klare dig selv.
          Heldigvis er der lidt større bevægelsesfrihed idag

  5. Ellen 6. maj 2011 hos 08:46 #

    Tusind tak – jeg tager det som den kompliment, jeg tror det er. Og er meget glad for den – det er altid skønt at blive værdsat for det man gør på den måde, man gør det…
    Men 7 ting? Der også kunne være interessante for andre? Hmmm.
    Dér må jeg vist lige i tænkeboks 🙂
    (Elsker din nr. 5 🙂 – nogle er bare født til det.)

    • Kong Mor 6. maj 2011 hos 11:20 #

      Det ER et kompliment (undskyld men jeg KAN ikke sige en kompliment – det skurer i min øresnegl)
      Så afgjort er det!
      Du kan jo spørge omgangskredsen – det gjorde jeg 😉

      Og ja.. nr 5 😀 jeg tror faktisk jeg nåede at kværne over ½ flaske den aften!!
      Skulle jo nydes – og jeg var ved at besvime da jeg hørte prisen på flasken bagefter. Men okay – de var også helt abnormt rige..

      • Ellen 6. maj 2011 hos 13:01 #

        Sådan har jeg det med ‘et’ kompliment 🙂
        Retskrivningsordbogen hævder, at begge dele er rigtige.
        Underligt, i øvrigt… alle -ment’er er ‘et’, bortset fra kompliment, hvor det er valgfrit. Det kan jeg ikke forklare – og jeg kan slet ikke forklare, hvorfor jeg så synes, det skal hedde ‘en’ 😉

        • Kong Mor 6. maj 2011 hos 15:25 #

          Muligvis er det fordi jeg har fået blandet fransk sammen med det. Der er næsten alle ord som ender på -ment af hankøn. Og jeg har nok automatisk smidt kompliment på dansk i samme gruppe.
          Så må jeg jo bare give dem i flertal 😉 komplimenter altså 😀

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

