Mod det Uendelige vers..

8 maj

Da jeg skulle sige godnat til yngstedrengen, var han lidt stille. Jeg spurgte hvad han tænkte på, som gjorde ham lidt ked.

Han svarede, at han var ked af, at han ikke var sej. ”Jeg vil gerne være sej, Mor. Være sej og ikke have en skønhedsplet på kinden. Simon troede det var en bussemand. Og det er bare ikke sejt at have en bussemand på kinden, også selvom det er en skønhedsplet.”

Jeg måtte også indrømme, at det var lidt kikset. Men nu vidste folk jo godt at det ikke var en bussemand. “Jo” han trak lidt på det og sagde så “men det er tanken der tæller”

Jeg fik spurgt ham hvordan man ellers kunne blive sej?

”Militærbukser er seje. Og du er også ret sej, Mor.” Jeg kunne ikke helt se sammenhængen da jeg ikke går i kamuflage tøj, men han uddybede ikke yderligere.

”Mammut” (det er hans bamse – og det betyder faktisk Rasmus – et navn han ikke kunne udtale, da han var lille) ”er også sej – han har militær tøj. Og han har ikke nogen bussemand på kinden.”

”Jeg sparer op til et nyt gevær og noget nyt tøj til Mammut. Og et par militærbukser. Det er nok dyrt og måske har jeg ikke penge nok.

“Men jeg kunne sælge noget.. Mor er der nogen som vil købe mig?” Jeg siger bestyrtet, at han skam ikke er til salg. ”Jo men det er jo kun et eksempel – ligesom i gamle dage – med slaver, afrikanere og irlændere..” Jeg skjuler et fnis og er ikke sikker på hvilket andet folkeslag han mener.

Jeg prøver alligevel at forklare ham at man ikke må sælge børn, at børn er så dyre – dyrere end alle penge i hele verden. ”Nåårh” siger han forstående: ”sådan uendeligt.. Hvad er det nu det betyder sådan rigtigt?”

Jeg forklarer, at noget uendeligt er noget som aldrig holder op. ”Okay, ligesom det uendelige vers?” Mmm mumler jeg, lettere halvkvalt af grin over hans lille raptus.

Han fortsætter: ”Himlen og universet er lidt det samme ikk’? Universet er bare sort i stedet for lyseblåt. Man flyver op og op og op hele tiden? Lige til man dør”.

Jeg ligger og kigger på ham i halvmørket, mens han sludrer videre:

“Hvis jeg så var til salg – så skulle jeg koste uendeligt kroner – nej faktisk uendeligt euro’er.. De er mere værd– så ville jeg få råd til mit nerf-gevær”

”Kan man bruge uendeligt på andet end penge.” – kommer det så.

”Ja”, siger jeg – ”på alt hvad der ikke holder op”. Ikke særligt originalt, men jeg VAR træt. ”Mor, så elsker jeg dig uendeligt. Nej 12 uendeligt”.

Han får et krammeknus.

Da jeg gaber, tilbyder han generøst, at jeg gerne må sove i hans seng. ”Jeg bærer dig bare ind når du fylder for meget.”

Der er stille lidt..

”Eller Far bærer dig ind.. Det er vist bedst”

Jeg takker for det forjættende tilbud, men jeg foretrækker nu at sove i min egen seng.

”Det forstå jeg godt”, siger han, ”jeg kan også bedst lide at sove i din seng”.

40 kommentarer to “Mod det Uendelige vers..”

  1. Marianne 8. maj 2011 hos 07:13 #

    Den slags stunder er guld værd – uendeligt meget guld værd 🙂

    • Kong Mor 8. maj 2011 hos 08:59 #

      Åh ja de er, og jeg gemmer dem alle sammen!

  2. Susanne 8. maj 2011 hos 07:18 #

    Der er ikke grænser for, hvad en mor skal vide og kunne forklare. Og at uendelig mange euro er mere værd end uendelig mange kroner, ja det er da soleklart.
    I må have en dejlig søndag. Og sådan en plejer nok at få en ende.

    • Kong Mor 8. maj 2011 hos 09:00 #

      Jamen lige præcis – uendeligt er ikke nok – det duer ikke i kroner – euro er mest!!
      Vi får sikkert en skøn søndag – må du og dine få en ligeså god!!

  3. Rejen 8. maj 2011 hos 08:05 #

    Sådanne stunder med sine unger er bare guld værd, og noget man kan leve højt på i uendelig tid…;-D

    • Kong Mor 8. maj 2011 hos 09:01 #

      Ja – man glemmer ikke den slags skønne oplevelser.

  4. Det Forkromede Overblik 8. maj 2011 hos 08:08 #

    hmmm…igen. Klog knægt der!

    • Kong Mor 8. maj 2011 hos 09:01 #

      Ja han er en kvik lille fyr! Eller stor – han er jo 9 – men han er stadig mindst!

  5. Anita 8. maj 2011 hos 08:46 #

    Hold op, hvor er han kær og lige til at kramme! 🙂

    • Kong Mor 8. maj 2011 hos 09:02 #

      Tak!! 🙂 Ja han er helt igennem vidunderlig!! 😉

  6. Laila 8. maj 2011 hos 09:03 #

    Åhhh…. Hvor er den bare skøn. Man bliver jo helt varm om hjertet. Små hoveder kan godt have store bekymringer – så er det godt en mor kan rede trådene ud.

    God søndag(skage….?)

    • Kong Mor 8. maj 2011 hos 09:13 #

      Det vigtigste er vist at anerkende deres problemer og ikke bare feje det af, med et: “hvad er da det for noget pjat.”
      Så de føler sig lyttet til!

      Og ja – søndagskagen kommer!! 🙂

  7. Nadia 8. maj 2011 hos 09:13 #

    Hvem skulle have vidst, at militærbukser var vejen frem? Jeg havde i hvert fald ikke luret, de var topmålet af sejhed.

    Sød dreng 😉

    • Kong Mor 8. maj 2011 hos 09:25 #

      Njo-men det er nok fordi man er en dreng på 9 – så ER militær bare sejt.
      Han er ret lækker – ja! 😉

  8. Mille 8. maj 2011 hos 11:06 #

    Han er vist alligevel ret sej – selv uden militær.

    • Kong Mor 8. maj 2011 hos 13:25 #

      Det skal jeg sige til ham – så bliver han sikkert glad 🙂

  9. Sequence 8. maj 2011 hos 11:08 #

    Sikke mange tanker, der kan være i et lille menneske ved sengetid.

    Jeg nyder også disse aftenstunder, for mine drengebørn er oftest mest informative, når de bliver puttet.

    • Kong Mor 8. maj 2011 hos 13:25 #

      Ja mine 2 drenge vil også hellere fortælle mig noget når jeg siger godnat, hvorimod pigerne kan snakke problemer til hver en tid.

  10. imangelafbedre 8. maj 2011 hos 11:10 #

    Nååååwwwww….snøft…

    • Kong Mor 8. maj 2011 hos 13:24 #

      Ja ikk?
      Du har noget at glæde dig til 🙂

  11. Tina - omme i London 8. maj 2011 hos 14:53 #

    Soed knaegt og en rigtig soed moar ogsaa. Camouflagebukser til smaa knaegte er altsaa rigtig billige her – just saying… 🙂

    • Kong Mor 8. maj 2011 hos 15:44 #

      Taaaak Cybermoster Tina!
      Hmm – det kunne være jeg skulle overveje at sende nogen i byen 😉

  12. Birgitte 8. maj 2011 hos 15:14 #

    Stine… Jeg læser med hele tiden, og jeg er simpelthen nødt til at fortælle dig, at den måde du skriver på – de historier du fortæller og alle de smukke familie oplevelser du deler med os – de er vidunderlige. Du har en fantastisk evne til at skrive … jeg elsker at læse din blog, og historien om din lille søn i dag – hvor er den bare sød, smuk, kær og tankevækkende … her er det mors dag i dag, og jeg synes han gav dig en vidunderlig gave i form af en oplevelse, der forhåbentlig altid vil minde dig om, at skulle verden gå dig lidt på en dag, så VED du bare, at du er sej, for det har din søn selv fortalt dig … så du kan klare alting 🙂 Knus og tak for at du deler – det er fantastisk at følge dig på din vej!

    • Kong Mor 8. maj 2011 hos 15:47 #


      Nu sidder jeg her med utætte tårekanaler igen.
      Det er bare så pænt sagt! 🙂
      Jeg er glad for at vide du læser med – nogle gange kan man godt blive lidt nysgerrig efter at vide hvem de forskellige er.
      Kram!

  13. Annette 8. maj 2011 hos 16:35 #

    Han skal da krammes helt uendeligt den dreng, hvor er han sød:-)

    • Kong Mor 8. maj 2011 hos 17:57 #

      Han er ganske utroligt dejlig, ja!! 🙂

  14. Lene 8. maj 2011 hos 17:35 #

    Jeg er med i koret, han er en dejlig dreng og du er en dejlig mor 🙂

    • Kong Mor 8. maj 2011 hos 17:56 #

      Tak skal du altså ha!! 🙂

  15. Karen 8. maj 2011 hos 19:37 #

    Ej, hvor er han bare skøn! Det er sådanne fortællinger, der får mig til at blive totalt skruk (mere end jeg er i forvejen!)

    Og så vil jeg i øvrigt også lige sige, at jeg synes det er en fantastisk blog du har, og jeg er vild med at kunne følge med i dit liv i et andet land, på trods af, at jeg ikke har nogen anelse om, hvem du er. 🙂

    • Kong Mor 8. maj 2011 hos 19:46 #

      Hej Karen,
      Velkommen – super rart at høre du kan lide at læse med! Du ved nok mere om mig nu, end jeg ved om dig 😀
      Ja, skruk kan man altid blive!! 😉
      Har du en blog?

  16. Inge 8. maj 2011 hos 20:53 #

    Hvor er han dog en uendelig skøn unge.. og i morgen må du ud og finde et par kamuflage bukser til den sejeste lille knægt.. 🙂

    • Kong Mor 8. maj 2011 hos 22:32 #

      Det er bare ikke ret meget på mode lige her, desværre.. Men jeg må se om jeg kan få nogen til at hjælpe os!
      Han er mit lille hjertebarn!

  17. Marie 8. maj 2011 hos 20:56 #

    Du er da den herligste mor…..
    Jeg bliver ganske BLØD, når jeg læser den sidste sætning, hvor er han super dejlig din søn.
    Giv ham lige en “knuser der suser og en krammer der strammer”, det elsker mine børnebørn at få.

    • Kong Mor 8. maj 2011 hos 22:34 #

      Tusind tusind tak Marie, det var smukt sagt!
      Det var dog et vidunderligt knus at få – det må jeg give videre i morgen!!
      “knuser der suser og en krammer der strammer” SKØN sætning!!

  18. Stegemüller 8. maj 2011 hos 21:58 #

    Hej Kong Mor

    Jeg har fundet dig via Ellen Nielsen (Mommer) og nu har jeg læst dette indlæg to gange og synes, det er skønt. Et dejligt barn du/I har!

    • Kong Mor 8. maj 2011 hos 22:36 #

      Hej Stegemüller, og rigtigt hjerteligt velkommen!
      Tak for de pæne ord!!
      Ja han er skøn min yngstedreng!

  19. Ellen 8. maj 2011 hos 22:15 #

    Stjernestunder i børnenes univers. Lytte, når der er behov for det.
    Skøn dreng og dejlig mor.
    Tak for et dejligt og hjertevarmt indlæg.

    • Kong Mor 8. maj 2011 hos 22:37 #

      Taaaak Ellen!!
      Det er også stjernestunder i mit “vers” 😉

  20. Katrine 10. maj 2011 hos 21:09 #

    Rørende og dejligt at læse 🙂

    • Kong Mor 10. maj 2011 hos 21:59 #

      Tak skal du have Katrine!
      🙂

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

