Ra-Mommer-Kage

15 maj

Onsdag er jo hel fridag for Prinsessen og Gårdmand Bjørn, og ½ fridag for de store. Derfor bliver onsdage som regel gerne udfyldt med lidt nyttigt, i form af kagebagning. Om søndagen får vi bageren til at lave kagen, om onsdagen klarer vi det selv.

I onsdags var ingen undtagelse, og hvad var så mere nærliggende end at finde en opskrift i Blogland. Jeg har stadig ikke fattet fidusen i fondant. Selvom jeg drømmer om at lave flotte cupcakes, så må det vente til jeg har fundet ud af hvad det handler om. Men så findes der så mange andre lækre kagebagere som rundhåndet deler ud af deres opskrifter!

Og jeg fandt noget med rabarber. Fordi rabarberoplevelser blev efterlyst herfra myldrede nettet med gode rabarberopskrifter. Så jeg valgte en af dem.

Og jeg fik simpelthen lavet en Ra-Mommer-Kage. Det kan overhovedet ikke hedde andet, da det er der opskriften kommer fra.

Det duftede skønt i hele huset og tiltrak selv musiklyttende teenagere!

IMG_4178

Da det var aldeles umuligt for firkløveret at vente til om aftenen, tog de hul på den så snart de kunne holde et stykke i hånden uden at brænde sig.

Og mums siger vi bare! Og tak for kage!

16 kommentarer to “Ra-Mommer-Kage”

  1. Rejen 15. maj 2011 hos 06:48 #

    hehe ra-mommer-kage, mon ikke Ellen bliver stolt af at få opkaldt en kage efter sig?…Husk kun et lille stykke og masser af powerwalking!…hehe God kage-søndag

    • Kong Mor 15. maj 2011 hos 09:34 #

      Det ved jeg ikke om hun gør – men det er bestemt positivt ment – da kagen smager himmelsk!
      God søndag til dig også!

  2. Nadia 15. maj 2011 hos 08:44 #

    Åh jeg kunne altså godt spise lidt rabarberkage lige nu.

    • Kong Mor 15. maj 2011 hos 09:34 #

      Ha ha – den er ikke svær at lave – så kom du bare igang!!

  3. Diktesoph 15. maj 2011 hos 08:47 #

    Uhm det lyder godt. Sikke en fantastisk måde for børnene at bruge deres fridag midt på ugen på 🙂

    • Kong Mor 15. maj 2011 hos 09:33 #

      Jeg tror måske vi er en smule kagefikserede her i huset 😉 Det er jo min egen skyld, men det er bare sådan en hyggelig aktivitet at stå og lave noget sammen i køkkenet. Og det skal jo gerne kunne fortæres ret hurtigt. Jeg er derfor ikke sikker på at det giver helt det samme at lave salat sammen. Men de hjælper skam også ofte til med aftensmad osv!

      • Diktesoph 15. maj 2011 hos 09:40 #

        Det er hyggeligt! Køkkenhygge er bare det bedste!! 🙂

        • Kong Mor 15. maj 2011 hos 10:16 #

          Og det forebygger kræsenhed!!
          Det er næsten det bedste af det hele! 🙂

  4. Jørgen Carlsen 15. maj 2011 hos 09:04 #

    Jeg ved ikke hvordan du udtaler kagen, men jeg gør det i et ord – ramommerkage. Det er et godt ord. Og det er jo rigtigt der skal meget kraftgang eller powerwalking til for at modvirke indtaget. Er der ikke et eller andet med at man skal støvsuge i tre kvarter hvis man har spist en marsbar? For blot at balancere kalorieindtag med forbrænding.

    • Kong Mor 15. maj 2011 hos 09:30 #

      Det udtales nemlig Ramommerkage!! Bindestregerne var sat for at få fremhævet Mommer-delen!
      Det er nemlig et rigtigt godt ord!
      Det er muligt det med støvsugningen.. men da jeg ikke spiser marsbar angår det ikke mig 🙂 Jeg tog 4cm3 Ramommerkage!! Skulle jo smages. 😀

  5. Ellen 15. maj 2011 hos 09:54 #

    Det er simpelthen den allerstørste udmærkelse, man kan få – især fra et kageelskende hjem som jeres. Navnet smager godt i mine ører…
    Jeg takker og bukker og blusser ydmygt 😳
    Men ja, den smager meget bedre end den ser ud til, for man kan ikke just kalde dens udseende for lokkende – den ligner nærmest en kedelig, tør sandkage 🙂

    • Kong Mor 15. maj 2011 hos 10:22 #

      Velbekomme – navnet kom helt af sig selv! 🙂
      Men vi har som sagt meget ofte vores egne navne til dette og hint for at hædre ophavsmand eller kvinde!!

      Den ligner, ja. Men den er SÅ lækker og svampet og blød – en fantastisk kage – og det holdt hårdt med kun sådan et lille stykke!!
      Men til efteråret når jeg ikke skal kunne være i en badedragt mere kan jeg nok spise et stykke mere 😉

  6. Annette 15. maj 2011 hos 14:01 #

    Der er struktur i det lille hjem – det er godt for børn med en forudsigelig hverdag. Jeg er sikker på mine børn ville elske at vide der var kage hver onsdag og søndag. Men vi er mere laissez faire i den retning. De ved aldrig hvornår en kage “rammer dem” 🙂

    • Kong Mor 15. maj 2011 hos 15:58 #

      Åh så stift er det nu ikke! Og der er ikke altid kage hver eneste onsdag. Men man spiser nogle andre måltider i Frankrig – og det er tit noget kage noget om eftermiddagen. Og da jeg hellere vil lave det selv så jeg ved hvad de får (sukker kontrol) så bliver det ofte til hjemmelavet kage i løbet af ugen. 🙂

  7. Marie 15. maj 2011 hos 22:21 #

    Sådan en ramommerkage skal i ovnen her i morgen, når lige jeg har fået fat i nogle rabarber!

    • Kong Mor 15. maj 2011 hos 22:27 #

      Det lyder som en supergod idé!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

