Mit blinde øje

17 maj

Jeg har et udmærket syn, når først jeg har mine kontaktlinser på. Men jeg har også et blindt øje. Det er virkelig praktisk at have, for nogle gange opstår det spørgsmål, hvornår man skal reagere på de gale streger, ens afkom laver. Og hvornår man i stedet skal se på verden med sit blinde øje.

I skrivende stund, har jeg et vældig godt udsyn over vores bil, som tilfældigt, men meget belejligt, stikker snuden frem bag huset og dermed er synlig fra mit vindue – og indimellem hopper en stribet arm og et orange nerf-gevær op og ned bag bilen.

Denne stribede arm tilhører en meget glad Gårdmand Bjørn, som netop har erhvervet et længe ønsket automatisk nerf-gevær, for egne penge.

Og efter en lang, blodig og meget morsom krig med sin far, leger han nu glad og lykkelig alene udenfor. Først i nærheden af bilen. Dernæst rundt om bilen. Men foreløbigt udenfor bilen.

Han ved godt at selve indersiden af bilen er no-go lige for tiden. Forbuddet opstod efter han fik afmonteret et bagsæde, som det tog en skumlende First Man, flere timer at få sat fast igen.

Men på et tidspunkt er fristelsen åbenbart blevet for stor, og jeg kan nu se de stribede arme, dog uden orange nerf-gevær, dreje rattet i store langturschauffør bevægelser.

Fra tid til anden, kommer der også et hoved frem, som lige skal tjekke sidespejlet. Der snakkes også livligt med imaginære passagerer. Bildøren åbnes engang imellem, og han sigter ud af døren for at holde fjenderne fra livet. Håber virkelig ikke han rammer en af de meget søde kaniner, der bor under Eventyrhuset, men de er nok for længst skræmt væk af hans rabalder.

Herfra hvor jeg sidder, ligner det fuldstændigt en re-make af ”Mr.&Mrs Smith”, hvor han garanteret ikke er Angelina.

Og så kommer spørgsmålet: skal man, eller skal man ikke, interferere med hans verden lige nu?

Bilen er forbudt område og han ved det altså godt. Så jeg burde gå derud og venligt, men bestemt, tage fat i Mr. Smith eller Ironman eller den superhelt han nu har valgt at være, og anholde ham med det samme.

Men da jeg ikke har lyst til at spille med i “Mr.&Mrs. Smith” lige nu, vælger jeg at se på ham med mit blinde øje, og ignorere denne ureglementerede indtrængen i min bil.

Så jeg bliver roligt siddende for at kigge på hans leg, og smile for mig selv – han kommer nok snart ind igen – hidkaldt af løftet – og især duften af hjemmelavet pizza og moderne rødgrød med fløde!

24 kommentarer to “Mit blinde øje”

  1. Susanne 17. maj 2011 hos 06:55 #

    Jeg kan næsten se ham for mig. Helt i sit eget univers. At det er på forbudt område, det har han nok næsten ikke opdaget 🙂
    Jeg har ikke noget blindt øje, men jeg ser alt. Det har jeg fortalt mine unger mange gange. Der gik lang tid, før det gik op for dem, at jeg kunne se dem i sofaen i stuen, når jeg sad på min plads i køkkenet. Lågen i microovnen hjalp mig med at se om hjørnet. Jo, en mor kan rigtig meget.
    Jeg håber ikke, at bilen led overlast i denne omgang.

    • Kong Mor 17. maj 2011 hos 18:43 #

      Bilen overlevede! 🙂
      Hææ – jeg har også sådan en ovn 😀

  2. Laila 17. maj 2011 hos 07:45 #

    Ja, jeg kan også lige se elitesoldaten for mig. Jeg ville også vende det blinde øje til. Herhjemme er det mest døve ører vi lider af. Åbenbart både børn og voksne… Børnene, når det er nødvendigt at gentage irettesættelser en million gange. Vi voksne åbenbart, når der plages om fx slik på upassende tidspunkter. Men de ører værner jeg om 🙂 Altså de voksnes. Ikke børnenes. De må til ørelæge 🙂 🙂

    • Kong Mor 17. maj 2011 hos 18:44 #

      Afgjort 🙂
      Børn og mænd skal til lægen med deres selektive hørelse!!

      • Susan 18. maj 2011 hos 00:54 #

        Min mand paastaar haardnakket at han ikke har selektiv hoerelse, han er bare god til at koncentrere sig om det han nu har gang i, saa derfor hoerer han mig ikke! 🙂

        • Kong Mor 18. maj 2011 hos 08:03 #

          Hmm. Ja men okay.. Undskyldninger er der mange af 😉

  3. Ellen 17. maj 2011 hos 08:05 #

    Åh ja… blinde øjne og døve ører er et must for forældre. Som kan switches on og off efter behov. Jeg havde meget glæde af mine øjne i nakken, som C var helt overbevist om, at jeg havde derinde under alt mit hår 🙂
    Din skønne søn og hans verden skal du helt sikkert vende det blinde øje til – det er meget mere end guld værd, når de på denne måde fuldstændig kan forsvinde ind i deres egen fantasiverden – og hvis din mand havde oplevet den leg, havde han sikkert også kapituleret – for nu at blive i fagsproget…

    • Kong Mor 17. maj 2011 hos 18:45 #

      hæ hæ – under håret – den var smart.
      First man og Divaen sad – til sidst hidkaldt af mig – såmænd også og nød synet af hans leg 😉

  4. Joan M 17. maj 2011 hos 08:37 #

    Her i huset har det altid heddet sig at : Mor…hun har øjne i nakken.

    Dengang vores børn var mindre, åh ja, de er nu : Anne 30, Brian 27 og Lene 23….da havde vi en gammel bil, der ikke kunne starte og uden plader, stående i en fjern krog, og der blev “kørt” rigtig mange ture i den. På et tidspunkt var vores fætter på besøg, Han havde gang i en vældig leg, for da jeg kom og kaldte på ham at han skulle ind, da blev han simpelthen så forskrækket at han kørte i grøften , og nu lige blev nød til at vente på Falck….. Dagen efter kom han ind efter en klud, han skulle ha vasket forsædet for han havde brækket sig….var blevet køresyg…. Sjovt at høre når de mindes deres vilde kørsel. KH: Joan M.

    • Kong Mor 17. maj 2011 hos 18:46 #

      Hej Joan
      Nej hvor sødt. Sikke en god fantasi han havde!!! Lille trold!

  5. Stegemüller 17. maj 2011 hos 08:49 #

    Jeg synes, det er godt, at du vendte det blinde øje til; det ville jeg også selv have gjort. Man skal ikke altid bryde ind i børnenes verden som voksen, selv om de egentlig gør noget, de ikke burde.

    • Kong Mor 17. maj 2011 hos 18:46 #

      Nej man skal give dem luft til at leve indimellem – selvom det er svært sommetider!

  6. Rejen 17. maj 2011 hos 09:14 #

    Det er så dejligt når ungerne er opslugt af deres leg, og ja engang imellem må man vende det blinde øje til..Håber at bilen klarede skærene denne gang..;-D

    • Kong Mor 17. maj 2011 hos 18:47 #

      Ja bilen overlevede som sagt!
      Det er nemlig skønt når de er helt væk – det kan jeg også huske fra mig selv!

  7. Inge 17. maj 2011 hos 10:13 #

    Mødre og fædre SKAL have et blindt øje.. Det står der i manualen.. 🙂

    • Kong Mor 17. maj 2011 hos 18:47 #

      Jeps – ellers kan man slet ikke blive mor/far 😀

  8. Svenne 17. maj 2011 hos 10:58 #

    der er intet som børn uforstyrredes legeunivers, nogen gange er der grænser man “kommer” til at overskride, Bjørnen har åbenbart hygget sig. Så er det jo det, at man stille lukker øjnene for denne mindre forseelse og bare glæder sig over, at han har det godt og hygger sig gevaldigt.

    • Kong Mor 17. maj 2011 hos 18:48 #

      Lige præcis! Og bamsen havde det herligt!

  9. Diktesoph 17. maj 2011 hos 13:27 #

    Man vælger selv de kampe man tager, og det lyder som om du er god til at være selektiv og spare dig selv for alt for meget bøvl. Selvfølgelig skal han have af vide når der er noget han ikke må, men en gang imellem skal man bare vende det blinde øje til. Og hvad er egentlig det værste der kan ske? (Sikkert noget som er slemt nok, men du ved hvad jeg mener!? 😉 ).
    Jeg kan se ham for mig. Som sej soldateragent der kan redde hele verden. Cool 🙂

    • Kong Mor 17. maj 2011 hos 18:49 #

      Ved godt hvad du mener 🙂
      Han slægter sin far på – lige på det punkt 😉

  10. Marie 17. maj 2011 hos 19:51 #

    Ja, jeg var også blevet i betragterens rolle–havde nydt synet af den legende søn og vendt det blinde øje til. Du havde det jo super dejligt med at se ham så optaget af legen!!!

    • Kong Mor 17. maj 2011 hos 20:38 #

      Åh ja – og sad og vidste lige hvilken filmgenre han var helten i!! 🙂

  11. Heidi 17. maj 2011 hos 20:01 #

    jeg tror at det er sundt for vores børn hvis vi både har et blindt øje og et døvt øre, men samtidig sker der ikke noget ved at de ved at vi også har et øje i nakken.
    Her i huset er der også flere der har en sød tand men det er jo en helt anden historie.

    • Kong Mor 17. maj 2011 hos 20:40 #

      Det er sjovt med den anatomi 🙂
      Jeg tror også du har helt ret i at det er sundt for børnene at de får lov til at være i fred indimellem!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

