Moderne rødgrød

18 maj

Da min bedste rabarberoplevelse blev efterlyst herfra, blev jeg taget noget på sengen.

Vi har masser af de der stængler i butikkerne og på markedet, men da jeg ikke har dem voksende udenfor køkkendøren som hjemme på øen, havde jeg fuldstændigt glemt hvad jeg overhovedet skulle bruge dem til.

Men så fik jeg lyst til at lege selv.

Og det blev til en slags genopfindelse af rødgrød med fløde. Okay flertallet vil nok holde på at det er en slags trifli – samt at det for længst er opfundet af andre, og for min skyld ingen alarm. Navnet er mig bedøvende ligegyldigt – det smager fuldstændigt vidunderligt uanset hvad!

Og da jeg ikke har kigget på nogen opskrift, vil jeg vove pelsen og påstå at det altså er min idé!

Jeg hakkede et par rabarber, og skar nogle friske jordbær i stykker. Kogte det i så lidt vand at man er sikker på det ikke er nok. Smuttede også sukker og korn fra en vaniljestang i. Så kogte det så længe at der ikke var skyggen af klumper tilbage.

IMG_4208

Jeg siede lidt af jordbærvandet fra, og kølede resten af.

Da man ikke kan få makroner hernede var jeg lidt på den, men jeg har fundet nogle italienske ”Amarettino” som ligner – bare i ministørrelse. De smager også næsten ligesådan.

IMG_4217

Jeg puttede et par stykker eller 5 på bunden af små bitte glas – og hældte en teskefuld jordbærsaft over og lod det stå.

IMG_4219

Da Amarettino makronerne var godt gennemblødte hældte jeg et par skefulde rødgrød over, og så kom de på køl.

IMG_4226

Lige før de skulle spises lavede jeg flødeskum og fyldte glassene op med det og et mini gariguette jordbær på toppen.

Det er en lille himmerigsmundfuld og kan varieres med eller uden alkohol og flødeskum kan erstattes med råcreme, eller noget andet man kan lide.

Der ser altså rigtigt pænt og appetitligt ud – og det gør jo ikke noget!

De forsvandt i hvert fald som dug for solen – hvilket muligvis også har noget at gøre med at glasset kun indeholder 8cl!

20 kommentarer to “Moderne rødgrød”

  1. Inge 18. maj 2011 hos 07:28 #

    Uhmm hvor lækkert Ikke som min barndoms rødgrød, men meget mere lækkert, og det ser flottere ud 🙂

    • Kong Mor 18. maj 2011 hos 07:57 #

      Tak 🙂
      Vi elsker også rødgrød her.. men jeg plejer – doven som jeg er – at bruge “rødgrødsjævner” og det kan jeg jo ikke få hernede. Så rigtig lækker rødgrød må vente til vi kommer tilbage til Danmark.

  2. Jørgen 18. maj 2011 hos 07:32 #

    Det ser sandelig godt ud. Er det mon første opskrift i Kong Mors Kogebog?

    • Kong Mor 18. maj 2011 hos 07:59 #

      Tak skal du have.
      Det var måske en idé!
      Kongelige variationer af rødgrød 😉

  3. Madame 18. maj 2011 hos 07:52 #

    Det lyder vanvittig lækkert – tak for en spændende opskrift, den skal prøves! Og tak også for digtet, du skrev hos mig, som forbandt fortid og nutid utrolig smukt.

    • Kong Mor 18. maj 2011 hos 08:01 #

      Det smagte super godt, så du kan roligt prøve!
      Selvtak – jeg kan jo se at jeg kom alt for sent og andre allerede havde fundet det!
      Jeg synes bare det passer så godt til når man kan mærke historien puste en i nakken!

  4. Rejen 18. maj 2011 hos 08:34 #

    Uhmmm, den tror jeg også at jeg kan finde ud af at lave, den opskrift gemmer jeg lige;-D

    • Kong Mor 18. maj 2011 hos 09:05 #

      Selvfølgelig kan du det 😉

  5. Nadia 18. maj 2011 hos 08:40 #

    Det ser super godt ud! Og det er jo næsten ikke kage vel? Så kan jeg jo sagtens spise det, hvis jeg fjerne flødeskummet. Altså, det er jo frugt. Næsten sundt.

    • Kong Mor 18. maj 2011 hos 09:07 #

      Jeg bekræfter – det har INTET at gøre med kage. Det er kun frugt. Og så en makron. 1.. en eneste!!
      Og billederne snyder fordi det er bitte bitte små glas!Der er 2 teskefulde flødeskum på.. Ikke andet!
      Det er minus-kcal. Jeg sværger!

  6. Ellen 18. maj 2011 hos 09:33 #

    Uhm, det lyder rigtig godt…
    Tænk hvis man kunne snyde sine egne øjne lige så meget, som du kan med billeder:
    Dette ER en kæmpeportion, Ellen! Se selv… du kan garanteret ikke engang spise op!
    Og så tro på det 😉

    • Kong Mor 18. maj 2011 hos 10:21 #

      Man snyder faktisk sin mave lidt – man kan jo sagtens spise mere.. Men da det er i portioner ER der ikke mere (eller jo i køleskabet i stort format – men det er til i morgen) og efter 5 min er det alligevel nok – man har fået en sød note at slutte af på – og har ikke overspist.
      Det ER ret smart!!

  7. Marie 18. maj 2011 hos 11:15 #

    Uhm, din opskrift lyder som min barndoms søndagstrifli.Jeg laver den altid et par gang, når det er rabarbertid.Jeg kommer i den forbindelse lige til at tænke på min dejlige far, der var en rigtig “slikmund”- og derfor også lidt rund!!!

    • Kong Mor 18. maj 2011 hos 18:23 #

      Ja det er sikkert i stil med trifli.. som jeg aldrig har lavet 🙂
      Hvor hyggeligt at du kom til at tænke på din far!!

  8. Lene 18. maj 2011 hos 13:50 #

    uhm jeg gad godt sådan en dessert, og hos os hjælper det ikke med at det i køleskabet er til i morgen. Det forsvinder altid, når jeg er gået i seng 🙂

    • Kong Mor 18. maj 2011 hos 18:24 #

      Ha ha – det kender jeg faktisk godt – men hvis man gemmer det bag en skål salat og ikke reklamerer for meget med det – så holder det i hvert fald til dagen efter 😀

  9. Diktesoph 18. maj 2011 hos 16:26 #

    Jeg er ellers ikke for meget til rabarber, men det der ser bare überdelicious ud!

    • Kong Mor 18. maj 2011 hos 18:25 #

      Det smager også aldeles fantastisk!! (Jeg kan heller ikke lide rabarber – men de 2 opskrifter jeg har lavet – kagen og denne her – har smagt forrygende!

  10. Stegemüller 18. maj 2011 hos 18:15 #

    Dejlig opskrift; og så tager du nogle supergode billeder. De er præcise og skarpe og understøtter din tekst perfekt.

    • Kong Mor 18. maj 2011 hos 18:26 #

      Tusind tak!!! 🙂
      Det sidste er nu ikke knivskarpt – planen var at jeg skulle have det forreste glas skarpt og resten en anelse utydelige – men det blev omvendt 😉
      Men jeg kan godt lide at tage billeder!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

