Schyy – jeg lærer.. Strikkesagaen #1

19 maj

Således intimideret af strikkedamer, kom jeg jo til at bestille noget på amazon, for ellers ville jeg nok aldrig lære at strikke.

Og så ankom pakken til Æblebakken:

IMG_4241

Fristende, indbydende og lækre – helt klar til at indvie mig i hækleriets og strikkeriets hemmelige verden

Når det så er sagt.. Ja I venter jo sikkert alle sammen i åndeløs spænding på at høre om mine fantastiske fremskridt.. og så vil jeg godt sige, at jeg HADER VRANG.

Eller på et lidt pænere dansk, vrang og jeg er ikke ret gode venner. Synd, for vi kunne have det så godt – det er jeg sikker på.

Jeg kan heller ikke for min død forstå, hvorfor der skal være flere forskellige måder at starte op på. Altså at slå masker op. Det er jo grotesk at jeg sidder og ser på en gnidret tegning med franske tekster, får fat i konceptet og ender med at have nogle masker på min pind. Bliver så noget forvirret da jeg ser på de danske hjemmesider..

Og jeg kan heller ikke forstå sammenhængen senere, på skype med Lene.  Fordi vi ikke slår op på samme måde – overhovedet..

IMG_4239

Mystisk.

Men øhmm det går da fremad.. Firkløveret går rundt og siger ”ihhhh, hvor er det fint..” Og jeg ved da godt det ikke passer – men de har jo heller ikke set rigtigt strikketøj før, så de har ikke så meget at sammenligne med.

Og jeg får faktisk strikket noget. Lige indtil jeg kommer til vrang altså. Så begynder jeg at svede. Og mine fingre går i krampe af al den koncentration. Og nej, hvor er jeg blevet dygtig til at trevle op. Det er ellers nogle fine krøller der kommer af optrevlet garn.

Men foreløbigt er det sjovt, altså bare når man ikke regner det der vrang med.

At strikke har også en anden fordel, nemlig at jeg kan sidde og høre historie på lydbog.dk samtidigt..

Men altså, fortsættelse følger.. alt efter hvor meget vrang der er med i historien!

Reklamer

36 kommentarer to “Schyy – jeg lærer.. Strikkesagaen #1”

  1. pernille 19. maj 2011 hos 06:35 #

    Man kan jo starte med at lave noget i retstrik (dvs helt uden vrang). Det er rigtigt fint og rustik til halstørklæder. Som også har den fordel, at man i ret lang tid skal gøre nøjagtig det samme.
    Når du så har lavet det smukke halstørklæde (som i det rette garn altså kan blive ret fint og funktionelt), så har du 100% styr på ret. Du kan strikke ret i søvne, mens du laver mad og følger med i radioavisen.
    Når ret bliver kedeligt, er det en ren fornøjelse at kæmpe lidt med vrang, som ret beset bare er en ret with a twist.
    Når det er sagt, ville jeg nok prøve at lære den danske måde at strikke på. Det glider lettere og hurtigere end den, for mig at se, bagvendte franske.
    Enjoy!

    • Kong Mor 19. maj 2011 hos 11:08 #

      Det er jo rigtigt – men da synes det der bølge noget ser lidt.. kikset ud. Så jeg gik jo igang med det svære 😉
      Ret har jeg fået styr på – og vrang kommer lidt af gangen.
      Men måske simple halstørklæder er godt..
      Hvor tykt skal garnet så være og hvordan skal pindende være?

      • pernille 19. maj 2011 hos 12:10 #

        Jeg ville vælge pin 9 og opefter… måske dette garn: http://www.wilferts.dk/shop/index.php?act=viewProd&productId=3
        (der fåes også billigere alternativer).
        Det tager kun en aften eller to, og resultatet bliver meget mere rustikt end kikset. Glat strikkede halstørklæder ruller, så det dur faktisk ikke rigtigt. Så er det bedre med rib eller perlestrik.
        Hvis du syndes det bliver lige lovligt rustikt kan du bagefter pynte med noget hæklet. En rose fx (den er altså ret nem), eller en fin kant i kontrastfarvet blankt bomuld eller silke (jeg er voldsomt vild med groft uld kantet med silke).
        Filtning er også en god ide… alle fejl forsvinder :-D.

        • Kong Mor 20. maj 2011 hos 07:16 #

          Det lyder jo forjættende!
          Det kunne være jeg skulle overveje det rustikke look 😉
          Tak for idéerne

  2. Marianne 19. maj 2011 hos 06:43 #

    Spændende at se hvad der kommer ud af din læring. Hatten af for dit projekt 🙂

    • Kong Mor 19. maj 2011 hos 11:09 #

      Tak Marianne.. Jeg prøver jo bare. Nu må vi se hvad det blir til

  3. Ellen 19. maj 2011 hos 08:01 #

    Jeg kan kun bakke op omkring Pernilles gode råd. Jeg er gået i ‘Nessie’-mode for tiden og er på mit femte af slagsen. Det er et smart tørklæde og meget anvendeligt i retstrikning, og du kan google dig frem til opskriften ved at skrive ‘Nessie opskrift’. (aalerusens er nok den bedste, men til gengæld er hendes billede dårligt… se evt. flere steder).
    Jeg strikker vrang på en anderledes måde (østeuropæisk, tror jeg… har lært den af min mor, som nedstammer fra… Lolland 😉 ). Denne vrang er meget nemmere end den, ‘man’ lærer her i DK, så jeg strikker hurtigere vrang end ret. Det er der ikke nogen der tror på, før de ser mig strikke 🙂
    Og så er der jo ingen, der er blevet verdensmester i noget som helst allerede en uge efter starten af træningen 😉
    Rigtig god fornøjelse med det videre forløb – du har set lyset med at få kombineret strikketiden med at få hørt sig nogle gode bøger – så er tiden dobbelt så dejligt brugt.

    • Kong Mor 19. maj 2011 hos 11:17 #

      EJ men Ellen.. som du selv siger.. jeg har strikket i en uge og nu vil du have mig til at lære at tage masker ud og lave maskemarkøer.. Whatever that is… ??
      Jeg ville gerne.. MEN 305?? Og hun ævler rundpind og sådan nogle grimme ord.
      Det kan jeg jo slet ikke.

      Det er da betryggende at vide at der er mange strikke metoder.
      Hvis din vrang er nemmere end min må du gerne lære mig det..

      Og ja – jeg nyder stadig jordens søjler – det er sjældent jeg har en time til at lytte til et kapitel! Men det har jeg jo nu!

  4. Inge 19. maj 2011 hos 08:06 #

    Jeg hader også vrang.. så de få gange jeg strikker bliver det ren ret, eller på rundpinde og så er vi i ren ret igen.. 🙂
    God fornøjelse med nørkleriet.. 🙂

    • Kong Mor 19. maj 2011 hos 11:17 #

      Man gør kun ret på en rundpind altså?
      Og tak! Det er såmænd ret hyggeligt!

  5. Sequence 19. maj 2011 hos 08:21 #

    Jeg synes, at det er sejt, du sådan kaster dig ud i det som selv studie

    • Kong Mor 19. maj 2011 hos 11:18 #

      😉 tak du! Det var ligesom eneste mulighed for at lære det.

  6. Nadia 19. maj 2011 hos 08:26 #

    Jeg synes det er godt at børnene opmuntrer dig alligevel. Og hvis der kommer huller eller hvis strikketætheden (eller hvad i al verden det nu hedder) er lidt uensartet, så kan du altid bare sige, at du strikker “rustikt”.
    Drik et glas vin til – så fumler man ikke så meget med vrang. Eller… Man lægger ikke så meget mærke til det. Det er i hvert fald min (useriøse) erfaring fra “Strik&Drik”.

    • pernille 19. maj 2011 hos 08:29 #

      Fejl er obligatoriske… ellers er der jo ingen som kan se at det er hjemmelavet.

    • Kong Mor 19. maj 2011 hos 11:19 #

      Hahhaha – må ha fat i et glas vin!
      Så glor firkløveret nok noget når jeg både drikker og strikker 😉

  7. Rejen 19. maj 2011 hos 09:01 #

    God fornøjelse…;-D

  8. Madame 19. maj 2011 hos 09:01 #

    Det er sørme flot, at du er kommet i gang – vi har det vist helt ens med det at strikke. Men hvis jeg skulle i gang igen, måtte jeg have hjælp, og vrangmasker husker jeg som en naturstridig størrelse 🙂

    • Kong Mor 19. maj 2011 hos 11:20 #

      Glæder mig at høre at andre er ligeså strikke analfabeter. Det kan også være jeg finder ud af at livet er værd at leve uden strik.. Men nu skal det prøves!

  9. Mie Jessen 19. maj 2011 hos 09:09 #

    Hejsa Kong Mor,
    jeg synes nogle gange at det kan være nemmere at følge med på en video
    tjek engang akselade.dk eller drops.dk de har nogle fine nogle af slagsen. Hut ab som vi siger hvor jeg bor, godt gået at gøre det på learing by doing måden. Chokolade er også en god trøster 🙂
    ellers prøv noget strik med tykke pinde kun i ret og med uldgarn og filt det bagefter, så kan man ikke se evt. fejl men har nogle fede hjemmefutter og et lækkert resultat.
    God fornøjelse
    Mie

    • Kong Mor 19. maj 2011 hos 11:22 #

      OOOh ja chokolade.. Men jeg æder vist for mange kager til at der også er plads til chokolade 😀

      Det der med uldgarn det var en god idé!! Filtes.. det vil sige at det skal koges – lidt?

      Og tak for links forresten!

      • Mie Jessen 19. maj 2011 hos 14:49 #

        Hejsa
        nej koges ikke men vaskes ved 40 gr. evt. sammen med tennisbolde (det laver en hulens larm i vaksemaskinen) eller sammen med noget tøj der kan tåle at få lidt uldfnuller på sig. det er altid spændende at tage strikketøjet ud af maskinen og få resultatet at se. det skal som regle trækkes og strækkes lidt, men sjovt er det. ved ikke hvor meget tysk du kan, men på landlust.de under anleitungen der roder du lidt ligger der strikkeopskrifter på nogle skønne tasker. prinsseserne ville kunne se det fede i en hjemmelavet taske fra kænguruen. 🙂 god fornøjelse og håber at du når til aha-oplevelsen af at strikke og derefter kan se det mediterende deri.

        • Kong Mor 20. maj 2011 hos 07:17 #

          Mit tyske er lidt rustent men jeg kunne jo kigge forbi og se om jeg forstår noget 🙂
          Jeg ville stå med hjertet i halsen og vente på at vaskemaskinen var færdig. Tænk hvis nu det er mislykkedes.. 😉

  10. Diktesoph 19. maj 2011 hos 13:28 #

    Yay! Sejt nok 🙂 Vrang er dødsygt. Og det synes jeg altså det bliver ved med at være. Eller måske bare sygt. Uden død. Ja…
    Men det bliver så pænt 😉

    • Kong Mor 20. maj 2011 hos 07:16 #

      Det er jo det det gør – vrang er træls og det er pænt.. 😀

  11. Annette 19. maj 2011 hos 18:55 #

    Jeg vil gerne anbefale dig at strikke en hue. Vrang masker kan helt undgåes! Rundt og rundt, ret hele vejen!

    • Kong Mor 20. maj 2011 hos 07:18 #

      Jamen kræver det ikke en af de der rundpinde som jeg ikke har?

  12. frk. Bibo 19. maj 2011 hos 20:57 #

    Hep hep *svinger med flaget osv*

    • Kong Mor 20. maj 2011 hos 07:19 #

      Taaaaaak – (puster og stønner) 😀

  13. Susanne 19. maj 2011 hos 21:54 #

    Du har min fulde respekt. Det ser da rigtig godt ud.

    • Kong Mor 20. maj 2011 hos 07:19 #

      Det ser ud af LIDT mere nu altså 😉

  14. Tina Liel 19. maj 2011 hos 23:39 #

    Du er min helt – sådan at give sig igang med strikkeriet!!! Jeg er totalt håndarbejds analfabet så jeg følger med fra sidelinien. MetteB gav mig engang en masse link til at komme igang men det blev altså ikke til noget. Held og lykke siger jeg bare hi hi. Men lyder til at du er ved frisk mod! Den mdoerne rødgrød ser bare SÅ lækker ud. Herligt at I kan lide den israelske biksemad. Knus♥

    • Kong Mor 20. maj 2011 hos 07:21 #

      Taaak Tina, altid rart at være helteagtig i 5 minutter 😉
      Måske bliver jeg ikke ved.. Alt efter resultatet, jo.
      Rødgrøden var superlækker, og kan varmt anbefales! Og ja Israelsk Biksemad er genial

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kreative mig… NOT – Strikkesagaen #2 « Kong Mors verden - 27. maj 2011

    […] Det gik ellers meget godt i starten. Selvom jeg stadig er uvenner med vrang. […]

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )