Malke mælk

31 maj

At købe mælk har fået en helt ny og langt mere spændende dimension her på Æblebakken.

Jo, den er god nok, mælkeindkøb!! Det er nemlig ikke helt som det plejer.

Normalt, i vores moderne verden, går man ind i et kedeligt supermarked, udvælger sig et par kartoner mælk – husker at tjekke sidste salgsdato – og så har man mælk, vel at mærke når man har betalt for det.

Ingen malkeko på nogen is, og i sig selv ikke det store scoop – og det bliver kun dramatisk i det øjeblik, man har glemt at købe det.

Bortset fra at kartoner i Normandiet, er skiftet ud med plastikflasker, fungerer det altså på præcis samme måde som i Danmark, når man skal købe mælk.

Indtil nu.

For nu kan jeg, i Normandiet, stoppe på supermarkedets parkeringsplads. Tage nogle dertil indrettede flasker, og gå hen til et lille ombygget haveskur.

I det skur er der en stor maskine. En malkemaskine.

IMG_4243IMG_4244IMG_4245IMG_4246

Der puttes en mønt i en sprække og til lyden af noget.. ja hvordan lyder malke musik? Sådan noget banjoagtigt texansk klimpren som får os alle til at smile, og altså til lyden af denne klimpren, puttes flasken op til et rør, hvor mælken kommer ud af.

Fantastisk spændende og morsomt – så nu vil alle pludselig med, når der skal købes ind – hvor det før lå en anelse mere tungt med at hverve indkøbs kulier – er der nu nærmest kamp om, hvem der må fylde de rengjorte flasker!

Det er ikke pasteuriseret mælk og smager skønt! Det kan dog ikke holde sig mere end 2 dage uden at blive kogt, men så køber man bare ikke så meget af gangen. Mælken kommer fra 44 køer der bor i Urtepottemandens landsby.. Men da de ikke kan se ham fra deres mark, er der ingen risiko for at mælken er blevet sur.

Ydermere har denne mælk den fordel at Divaen vil drikke den. Hun har ellers holdt sig mere eller mindre fra mælk hernede, da det altså ikke smager som almindelig dansk skummet eller minimælk.

Her i Normandiet er der en del flere mejerier repræsenteret, end i de hjemlige monopolagtige arla-tilstande. De forskellige mælkemærker smager ikke helt ens. Og jeg har prøvet dem alle, for at prøve at hælde lidt mælk i Divaen, men hun bryder sig ikke om nogen af dem.

Til gengæld kunne hun forbavsende nok, godt lide den helt friske, ikke pasteuriserede, og ret fede mælk, vi nu kan malke i maskinen, hvilket undrer mig en del, for hun har før smagt den slags frisk mælk fra Holgers køer hjemme på øen!

Og da faldt den ikke i damens smag.

Det er muligvis den texanske banjo hun er faldet for.

24 kommentarer to “Malke mælk”

  1. Marianne 31. maj 2011 hos 06:49 #

    Dejlig historie Stine, er det ikke sjov at mange børn har det sådan, at de kun kan lide “deres egen” mælk. Mine drikker også sjældent mælk, når de er i andre lande.

    • Kong Mor 31. maj 2011 hos 21:45 #

      Jeg kunne nu heller ikke få fransk mælk ned i starten!
      Men jeg har vænnet mig til det nu!

  2. Inge 31. maj 2011 hos 06:55 #

    Sikke en god ide.. Og så med banjo musik.. 🙂

  3. Ellen 31. maj 2011 hos 07:43 #

    Fantastisk koncept, som bogstavelig talt sælger, kan jeg se – også til ellers kræsne mælkedrikkere – skønt 🙂
    Underligt, at mælk er så forskellig fra land til land. Vi har også altid syntes, at den danske er den bedste, så det må være et spørgsmål om, hvad man har fået ind med modermælken. Høhø….

    • Kong Mor 31. maj 2011 hos 21:47 #

      He he – ja det er det nok!
      Men det er en vidunderlig måde at sælge mælk på – fra køer som ikke bliver.. (hvordan mon man udtrykker det?) de bliver ikke tvangsmalket – kun når de har brug for det.

  4. GiSP 31. maj 2011 hos 07:56 #

    Jeg kan godt forstå Divaen. Jeg er vild med mælk, men når jeg er i Spanien undværer jeg. Altså, jeg kan selvfølgelig drikke det i kaffen, spise det på havregryn osv., men mit elskede glas mælk, kan jeg bare ikke få. Det var værst, dengang man kun kunne få langtidsholdbar mælk – det friske kan til nøds drikkes, men jeg er ikke voldsomt begejstret.

    • Kong Mor 31. maj 2011 hos 21:48 #

      Man kan heldigvis få begge dele nu i Frankrig – men da jeg var lille var det også kun den langtidsholdbare!
      Den friske er okay..

  5. Madame 31. maj 2011 hos 08:33 #

    Det var da en skøn opfindelse – det har jeg ikke hørt om før. Og dejligt at Divaen vil drikke mælken! Jeg har vist ikke smagt upasteuriseret mælk siden barndommen, men den smager altså en del anderledes?
    Det værste jeg ved er langtidsholdbar mælk, det smager gyseligt 🙂

    • Kong Mor 31. maj 2011 hos 21:51 #

      Nej vi var også noget overraskede over den idé – men vi køber en masse mælk der!
      Så meget anderledes smager den ikke. Den er jo kold. Jeg troede også det ville være en eiiirk oplevelse men nej! 🙂
      Og ja – langtidsholdbar – eller holdtidslangbar som Gårdmand Bjørn siger – smager ækelt.

  6. Nadia 31. maj 2011 hos 09:14 #

    Jeg har lidt familie langt ude på landet med bondegård og det hele, og jeg ELSKER når de kommer med en spand frisk mælk!
    Normalt kan jeg ikke engang drikke sødmælk, men den helt friske, der er meget federe, glider lige ned!
    (Og når man skummer mælken får man også den allerbedste fløde!)

    Jeg ville ønske der stod sådan en maskine her på Østerbro! Den ville helt sikkert blive populær, jeg bor jo lige i spelt-segmentet.

    • Kong Mor 31. maj 2011 hos 21:52 #

      Speltsegment -hahahhahaha.. sådan øko klid og den slags? Morsomt!
      Men helt frisk mælk er skønt – så længe den er kold!

  7. Mille 31. maj 2011 hos 09:23 #

    Jeg forstår godt Divaen. Jeg kunne kun drikke den franske mælk, hvis der blev hældt lidt vand i. Det tog det meste af den grimme smag, men jeg ville til enhver tid foretrække almindelig, frisk mælk. (Også sødmælk, som jeg normalt synes er noget så fælt)

    Det er ellers en ret cool maskine. Den skal nok få flere børn til at drikke mælk.

    • Kong Mor 31. maj 2011 hos 21:53 #

      Ja jeg tror også det vil få flere børn til at synes det er sjovt at drikke mælk!

  8. Rejen 31. maj 2011 hos 09:41 #

    Jeg drikke slet ikke mælk, kun på mine havregryn og i kaffen, men kan da godt se det smarte i sådan en malkemaskine og fint at det kan få Divaen til at drikke mælk igen..;-D

    • Kong Mor 31. maj 2011 hos 21:54 #

      Jeg drikker nu heller ikke så meget mælk mere. Men det lidt jeg får indenbords må godt smage ordentligt!!
      😉

  9. Kirsten 31. maj 2011 hos 10:53 #

    Det er sgu da genialt. Gid vi kunne få sådan noget, vi drikker SÅ meget mælk, der var en gang en i supermarkeds køen der spurgte om jeg købte ind til en institution….Og så med musik! Wow, de kan noget de der franskmænd.
    Forresten glemte jeg at spørge dig, når du ryster krummer af lagnet efter indtagelse af mad i sengen – husker du at fjerne First Man inden eller ryger han på gulvet med et brag? Ja det kommer jeg hele tiden til at tænke på…..

    • Kong Mor 31. maj 2011 hos 21:56 #

      Ha – dt har jeg også prøvet! Også selvom vi har skruet en anelse ned for mælken. Det tog noget af appetitten fra mad, al den mælk.
      Når jeg ryster lagnet – ber’ jeg pænt First Man om at forlade Sultan.. Jeg kan altså ikke rokke ham ud af stedet ved bare at vifte med et lagen 😉

  10. Eva 31. maj 2011 hos 11:59 #

    Sikke en spøjs anordning – SMART 🙂

    Og så må jeg ellers gå stik imod koret; jeg er pjattet med langtidsholdbar mælk – synes det smager så dejligt af milkshake 😉 Kan til gengæld IKKE få ikke-pasturiseret mælk ned, og det er de to ting, man har at vælge mellem her i Tyrkiet, hvor jeg bor…

    • Kong Mor 31. maj 2011 hos 21:58 #

      Hvor spændende – skulle jo lige ind og se hvor du slog dine folder! Så fin din blog er!
      Sjovt at der kun findes de to mælke yderligheder i Tyrkiet!

  11. Benedikte 31. maj 2011 hos 14:27 #

    Uanset hvad det er, så virker det 🙂 Det lyder spændende. Til at starte med troede jeg at der stod en ko derinde. Det havde også været lidt underligt.
    Nu vil jeg gå ned og spise mine havregryn med langtidsholdbar mælk. Suk… 🙂

    • Kong Mor 31. maj 2011 hos 21:58 #

      Stakkels dig!
      EN rigtig ko? fniiiiis – DET kunne ellers have været sjovt!!!

  12. Lene 31. maj 2011 hos 15:39 #

    Smart salgstrick 🙂
    Jeg drikker ikke mælk, kan ikke lide det, må have kakaopulver i for at få det ned 😉 Og som barn fik jeg kærnemælk med sukker i, det smagte lidt som koldskål 🙂

    • Kong Mor 31. maj 2011 hos 22:00 #

      Jeg tror at hvis man virkelig ikke kan lide mælk – så kan man nok heller ikke tåle det.
      Det er nu ikke så meget salgstrick – da de ikke må reklamere med det – på grund af supermarkedet.
      De må stå og fortælle om det til forbipasserende – men ikke andet.

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

