Tour de Æblebakken

1 jun

Der lå noget i min postkasse i dag.

En personlig meddelelse fra borgmesteren, om at jeg har stuearrest d. 7. juli. Jeg må ikke forlade matriklen – eller hvis jeg af vanvare allerede har fjernet mig fra Æblebakken, må jeg ikke komme tilbage før den 8. juli.

Jeg syntes jo at denne udmelding var lige lovlig grov, så før jeg højt råbende løb ned for at sætte ild til et eller andet, nede på rådhuset, satte jeg mig ned for at nærlæse brevet.

Så viser det sig faktisk at hele verden, eller i hvert fald vores by, lukker og slukker fuldstændigt, for at Tour de très irriterende France kan få frit lejde, til at cykle gennem det halve af byen og lige forbi vores låge.

Dette fik mig til at tænke på de alvorlige gener dette kunne afstedkomme.. Såsom deres toiletbesøg..

Men da Æblebakken befinder sig meget tæt på målstregen – under 1000 meter – er der dog håb om, at cykelrytterne har fået tisset af, når de langt om længe når til min havelåge. I modsat tilfælde har jeg overvejet brug af en taser..

Nu har jeg intet imod cyklisme, selvom det måske lyder sådan, og jeg har skam været særdeles aktiv for at få flere cykelstier, og den slags hjemme på øen.

Men jeg er afsindigt træt af cykelhorder som gerne cykler 5 og 5 på små landeveje, hvorfor det er aldeles umuligt at overhale dem uden at invalidere i hvert fald halvdelen – så det lader jeg så være med, at overhale altså!

Det gør det heller ikke bedre, at den slags cyklister ofte har passeret den første ungdom, så de kører ikke så stærkt at det gør noget. Hvilket er endnu mere irriterende når man er på vej til stranden og pludselig nødsaget til at køre 11-12 km/timen et anseeligt stykke af vejen.

Ydermere er jeg ufatteligt træt af at folk går rundt og tror at det kun er et fåtal som tager doping. Ingen i hele verden, er i stand til at gennemføre TdF uden doping. Ens plads i feltet afhænger udelukkende af, hvor godt og usynligt produktet er.

Og jeg er forresten fuldstændig ligeglad med at de tager doping – det er dem som dør af leversvigt som 44årig – ikke jeg!

Nå, men det var så dagens syrlige opstød, vedrørende cyklister i flok.

Nu er sagen jo en ganske anden – de kommer forbi min havelåge! Og den må jeg så ikke køre ud af, eller ind i, fra d.6. om aftenen til den 8. om morgenen.

Jeg skal nok have hamstret en del gær til sådan en belejring.. Men således placeret i en meget ufrivillig husarrest, kan vi ligeså godt få det bedste ud af det.

Uden at vide, om der overhovedet er danskere med på turen i år, så vil vi mobilisere alt vores Dannebrog, hvilket er en ganske betragtelig mængde hvis jeg både tager bil flaget, den som kan spille ”Der er et yndigt land” og Lenes karklud med. Dette patriotiske islæt vil være at finde, lige der, i vejkanten den 7. juli, små 1000 meter før målstregen!

Og jeg lover at vinke!!

28 kommentarer to “Tour de Æblebakken”

  1. Sequence 1. juni 2011 hos 06:57 #

    Og du tager selvfølgelig en masse billeder og viser os i blog-skyen, ikke?

    • Kong Mor 1. juni 2011 hos 22:33 #

      Jeg skal nok tage en masse billeder!

  2. Leoparddrengen 1. juni 2011 hos 08:22 #

    Jeg tror en del mennesker vil misunde dig. Jeg gør.

    (Hvad med at sælge forfriskende æblemost eller lemonade til de tørstige tilskuere? Det kan den yngre generation sikkert få noget ud af?)

    • Kong Mor 1. juni 2011 hos 22:33 #

      Det var vel nok en god idé!
      Den er blevet luftet og godkendt. Nu må vi se hvordan den kan kringles!

  3. Inge 1. juni 2011 hos 08:28 #

    Jeg synes nu det lyder ret spændende at have første parket til opløbet på en TdF etape.. 🙂 Jeg er ret sikker på at mange misunder jer den oplevelse..

    • Kong Mor 1. juni 2011 hos 22:34 #

      Jeg synes da også det er spændende – og vælger at nyde det..

  4. Rejen 1. juni 2011 hos 08:37 #

    Nu er jeg heller ikke særlig vild med cyklister der fylder på landevejene, for at sige det ærligt de er pisseirreterende….Men synes nu alligevel at det er spændende at TdF kommer forbi dig og undersåtterne..Du må lave en Kongestol og så trone der og vinke ala Dronning Margrethe så kan vi alle sammen i blogland se det er dig der vinker..hihi..;-D

    • Bettina Holst 1. juni 2011 hos 08:41 #

      Rejen har nogenlunde sagt det jeg tænkte, da jeg læste indlægget 🙂

      Jeg interesserer mig ikke en fis for sport – heller ikke (eller SLET) ikke for cykling….men jeg vil nu sidde foran skærmen og vente på du vinker til os 🙂

      • Kong Mor 1. juni 2011 hos 22:49 #

        Jeg lover som sagt at vinke! 😉 og RÅBE hvis TV tør komme tæt nok på!! 😀

    • Kong Mor 1. juni 2011 hos 22:35 #

      Ja ikk? Pisseirriterende!
      Jeg skal nok gøre noget så I ikke er i tvivl hvis TV vælger at sende billeder med os!

  5. pernille 1. juni 2011 hos 08:39 #

    Hvad er en taser, og hvordan vil du bruge den?
    Deler dit syn på TdF. Jeg kan bare ikke lade være med at tænke på at de ødelægger sig selv mens jeg ser på skidtet. Så jeg slukker for TV’et og er taknemmelig for at jeg ikke bliver tvunget til at se det live.

    • Kong Mor 1. juni 2011 hos 22:35 #

      En taser er sådan en elektrisk dimmer som man kan give folk stød med.. Og hvis de tisser på min havelåge.. så vanker der!!

  6. Kirsten 1. juni 2011 hos 10:14 #

    Jamen så må I jo bare placere jer i haven med god udsigt, øller, vin , champagne og andet livsvigtigt udstyr og nyde udsigten. Og skåle med dem der kommer forbi…

    • Kong Mor 1. juni 2011 hos 22:36 #

      Lige nemlig!! Det bliver nok den lokale æblecider!

  7. Katrine 1. juni 2011 hos 10:51 #

    TdF, rien a peter….det er jo ikke sport, men medicinske studier for fuld udblæsing på skærmen…knald en bod op og sælg gamle sager, hjemmerørte kager og saft…kort sagt lav en business ud af arresten og tjen kassen, eller sæt ungerne igang
    Her i CH kan folk KUN cykle to og to ved siden af hinanden på de smalleste bjegveje, og når man så en gang imellem tillader sig at dytte (bare lidt;-))) så er der altid finger til fruen:-((( Jeg troede at der skulle være plads til os alle???
    Nå, men de 129 kasser er klar, parat, og nu henter jeg unger i skolen, spiser frokost med den DK veninde og dennes afkom og så kører vi altså nordpå…YES, og så er der lige sneget sig en jobsamtale ind her på mandag…GISP, intet stress at spore her.
    Knuzzer Katrine

    • Kong Mor 1. juni 2011 hos 22:37 #

      Ihhh er det bare nu? Jamen pøj pøj med det hele!! Kør forsigtigt!
      Jeg tror aldrig jeg har set un tour complet.. Men nu får jeg fulgt med direkte – på 1 etape!!

  8. Nadia 1. juni 2011 hos 11:18 #

    Yrk. Cykelnørden herhjemme har allerede udtrykt sin begejstring/”gid-det-var-mit-hus!”. Jeg kan ikke se, hvad der er at være begejstret over. Han har allerede fortalt, at cykelryttere er totalt ligeglade med, hvor de pisser.
    Jeg har derfor lidt ondt af dig.
    (Må du heller ikke bare gå ud af huset? På den stille og bil-fri måde?)

    • Kong Mor 1. juni 2011 hos 22:39 #

      Hæ.. han er da velkommen!!
      Jeg håber som sagt den slags ER overstået når det er så tæt på mål.
      Jeg må såmænd godt gå ud af huset – men mellem kl et eller andet og noget tredie må jeg ikke gå over vejen nej – og jeg tror simpelthen ikke at jeg ville være i stand til at gå nogle steder hen – der er nok alt for mange mennesker!

  9. Svenne 1. juni 2011 hos 11:29 #

    Ja, jeg må sige, jeg er også lidt misundelig. Har lige chekket kalenderen, desværre ingen ferie lige der. Meeeen jeg vil sidde ved skærmen og sluge alt fra de sidste meter og håbe jeg får et glimt af “de (gen)kendte”

    • Kong Mor 1. juni 2011 hos 22:39 #

      Jeg ved det godt!! Du ser det jo hvert år!! Jeg LOVER at vinke – højt – med Lenes karklud!!

  10. Ellen 1. juni 2011 hos 11:47 #

    Jeg indrømmer blankt og gerne, at TdF er den eneste sportsbegivenhed overhovedet, jeg følger med i – så godt det kan lade sig gøre… Enten er jeg på arbejde eller også er jeg på ferie et sted uden tv, så det er ikke så tit, det lykkes at se det. Den 7.7. er vi i UK – gad vide, om de overhovedet viser noget derovre fra TdF?
    Jeg ville ellers give meget for at kunne få lov til at sidde foran fjernsynet og se din royale havelåge – vi får jo hele tiden at vide, hvor langt der er tilbage til mål 🙂
    En Taser rækker kun 10 meter. Vil det i givet fald være nok? 😉

    • Kong Mor 1. juni 2011 hos 22:42 #

      Jeg ved ikke om UK sender noget cykelløb.
      Min låge er ca. 800-1000 meter fra målstregen.

      Og ja en taser vil være alt rigeligt – der er nemlig kun et meget lille fortov ud til en almindelig bredde vej.

      😉 Jeg skal gøre alt for at blive set 😉 om ikke andet – så for morskabens skyld!

  11. Susanne 1. juni 2011 hos 21:00 #

    Jeg er også gift med ham, der gerne bytter bolig for en stund. Vel vidende, at det ikke er cornflakes, der får deltagerne til at holde farten.
    Jeg ser gerne aftenprogrammerne. Men det er fordi, at de er fyldt helt op med billeder fra landskaberne i det land, der har en bid af mit hjerte.
    Jeg vil også meget gerne vide, hvilken etape, jeg skal se til sidste bid. Og om vi skal kende dig på en nellike i knaphullet eller….

    • Kong Mor 1. juni 2011 hos 22:44 #

      🙂
      Det er 6 etape – d. 7 juli! og lige før slut – så mon ikke de viser det?
      Nellike kan nok ikke gøre det 😀 Men et par Dannebrog eller 300? 😉

  12. Laila 1. juni 2011 hos 21:06 #

    Nu er jeg jo på ingen måde sportsinteresseret, men har det lige som Ellen. Skal jeg se noget, så skal det netop være Tour’en. Elsker det strategiske spil og at høre kommentatorerne. Der går dog ingen skår af mig, hvis jeg misser nogle etaper. Eller de første 150 km pr. etape for den sags skyld. Men slutningerne er ret spændende. (Også selvom jeg er fuldstændig enig i, at de alle er på stoffer).
    Jeg ville elske den oplevelse. Make the most of it 🙂

    • Kong Mor 1. juni 2011 hos 22:46 #

      Vi skal nok få det sjovt – vores borgmester er fanatisk cykelfan. Så der er koncert aftenen før og hurlumhej i hele byen i 36 timer..
      En anelse overdrevet hvis man spørger mig – men det gør man ikke.

      Men det bedste ud af alting så jeg skal nok lave fest i gaden 😉 og gøre mit bedste for at blive set!

  13. Lene 2. juni 2011 hos 13:04 #

    Hmm hvor langt mon der er fra Dolomitterne til Normandiet? Vi kunne da lige svinge motorcyklen vestpå 🙂

    • Kong Mor 2. juni 2011 hos 22:48 #

      🙂 Der er masser af plads så I er velkomne!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

