En viking i Normandiet

4 jun

Guillaume le Conquerant blev født ikke så langt fra Æblebakken, og vi var på besøg på hans slot – eller hvad der var tilbage af det.

Han blev konge over England endda, og så var der nogle, som broderede hans historie på et gigantisk viskestykke. Ja, I må virkeligt meget undskylde – men jeg kan ikke se noget som helst fantastisk overhovedet, ved det der kilometerlange viskestykke-bredde broderi som er i Bayeux.

Det kan jeg ikke. Og jeg har endda set det indtil flere gange. Jeg synes til gengæld hans slot er mange gange flottere, og meget mere interessant! Desuden er de fleste af historierne om broderiet løgn. Det var ikke engelske damer, men derimod franske munke.. Som godtnok sad i England, men det var altså mænd og ikke damer.

IMG_4432

Resterne af våbensalene

IMG_4425

Helt derop kom vi – helt op til flaget

IMG_4434

Underlig, men smuk form!

Herlig dag, med skovtur, gamle sten og historiens vingesus. Da jeg for tiden er ved at lytte til “Jordens Søjler”, bliver et slotsbesøg som dette, blot endnu mere spændende.

14 kommentarer to “En viking i Normandiet”

  1. Marianne 4. juni 2011 hos 08:31 #

    Jeg kan anbefale dig og dit royale afkom at læse Lars-Henrik Olsens Dværgen fra Normandiet, hvis I ikke allerede har gjort det – den vil gøre Bayeux-tapetet langt mere interessant, tror jeg.

    • Kong Mor 5. juni 2011 hos 15:14 #

      Suk – den liste bliver jo længere og længere 🙂
      Det er muligt at historien er interessant – men jeg synes stadig at det er en noget mat klud at spise folk af med.
      Havde altså regnet med at den var større – nok på grund af navnet “tapet”..
      Og så er den på størrelse med et 400 meter langt viskestykke.

  2. Ellen 4. juni 2011 hos 09:12 #

    Jeg har aldrig set dette ‘tapet’, men har nu heller ikke gjort noget for at opsøge det – ville nok også foretrække at se slottet, men Mariannes anbefaling er taget ad notam.
    ‘Jordens Søjler’ var fantastisk, og ‘Uendelige Verden’ er endnu bedre. Faktisk har jeg slugt alt, hvad Ken Follet har skrevet.

    • Kong Mor 5. juni 2011 hos 15:23 #

      Jeg har aldrig hørt om ham før – så jeg opdager ham gennem lydbogen!
      Den er meget spændende – og især slaget ved Rochester som man hører om i bogen – findes som miniature på Guillaumes slot!
      Jeg er lidt nørdet – læs meget – med sådan noget historisk noget og gamle sten.

  3. frkbibo 4. juni 2011 hos 13:25 #

    Jeg har Jordens Søjler på listen over “bøger der skal læses før jeg…” 😉 Jeg læser altid bøgerne flere århundreder efter at de har været/er hotte. Det er sandt. (Jeg holder mig godt – ha ha). Flotte billeder – det er spændende at udforske ruiner. 😉

    • Kong Mor 5. juni 2011 hos 15:25 #

      Ihh det gør jeg også – når aldrig at følge med – muligvis fordi jeg er for nærig til at give fuld pris for en ny bog..
      Men de bliver ikke mindre gode af at blive læst efter alle andre. 😉
      Det er nemlig spændende – vildt spændende!!

  4. Sequence 4. juni 2011 hos 14:27 #

    Det ser spændende ud, og skønt vejr samtidig.

    Jordens søjler og uendelig verden er begge fantastiske bøger, omend en smule tunge at smide sig på sofaen med…

    • Kong Mor 5. juni 2011 hos 15:26 #

      Så er det jo godt a tjeg har lydbogsudgaven 😉 de er knapt så tunge 😀
      Ja vejret var vidunderligt! Og vildt varmt. Omkring 28-30 grader (i skyggen)

  5. Benedikte 4. juni 2011 hos 19:33 #

    Uh, Jordens søjler er genial!! Lidt længe om at komme ordentlig i gang, men den er fantastisk!! Og Uendelige verden er endnu bedre! Øjh, jeg misunder dig lidt at du har dem tilgode 🙂

    • Kong Mor 5. juni 2011 hos 15:27 #

      Ja – gode bøger er altid triste at sige farvel til!!
      Men de ER vildt spændende! Især når man kan gå på besøg i den virkelige verden og SE slottene hvor nogen har gået rundt.. Uhh altså 😉

      • Benedikte 5. juni 2011 hos 19:40 #

        Blærerøv 😛
        (misundelse er en grim ting! 😉 )

        • Kong Mor 5. juni 2011 hos 19:51 #

          Hahaha 😉
          Skal vi ikke bare sige at Equador og live-slotte/bøger kan gå lige op?

  6. Susanne 5. juni 2011 hos 08:31 #

    Jeg kan godt høre, hvad man bør læse. Jeg får det bare ikke gjort. Til gengæld er jeg glad for din rundvisning på slottet. Det er skønne billeder. Vi var selv på slotsbesøg i det nordlige Frankrig for nogle år siden. Jeg gjorde det gerne igen.

    • Kong Mor 5. juni 2011 hos 15:31 #

      Mon du har været i Loiredalen? Hvor der er flest slotte?Der er jo desværre ikke så mange slotte med inventar på grund af deres tåbelige og blodige revolution!
      Der er et enkelt tilbage i Loiredalen – Cheverny slot – som har været model til “Moulinsart” Kaptajn Haddocks slot – i Tintin tegneserier! Og det er fuldt møbleret.

      Så er der også nogle tilbage i la Vendée (hvor de fleste nulevende adelige franskmænd stammer fra – da de i stor grad undgik den blodige del af revolutionen!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

