Jeg vil godt vide hvorfor

16 jun

kalorier ikke mætter?

Og hvor kan jeg sende min klage hen?

Hvorfor er 2 skiver groft toastbrød, en skive skinke og en lille bitte, næsten usynlig klat smør, noget nær 3000 kalorier? Det er altså ikke så smart, når man prøver at kunne komme til at passe sit tøj igen.

Og helst inden det bliver helt sommer.

Så kan man prøve og prøve, og så bliver det med et, helt vanvittigt varmt i vejret og lige pludselig står der en, og vifter mig om næsen med en Albani Classic. Den ultimative øl. Som også feder helt afsindigt – og har 40.000 kalorier – mindst. Og har man råstyrke nok til at afslå? Nej da. En kælderkold øl.. Jeg bliver jo for pokker helt tørstig bare ved at skrive om det.

Så tager man sig sammen, endnu en gang. Man spørger Lise til råds. Man spiser en omgang komprimeret støv, i form af weetabix med noget kvark og ni moderne blåbær, og er sulten igen, inden man overhovedet har nået at sætte tallerkenen i opvaskemaskinen.

Som Maria sagde: det smager som ristet papkasse – yderst rammende.

Tomater og agurker, er no go lige for tiden, og laver man en salat, må man ikke putte majs i, fordi de indeholder alt for meget sukker.. Man kan heller ikke putte dressing på – til nøds en teskefuld olivenolie.. Men det smager jo ikke af dressing.

Så man ender med 15 salatblade, skyggen af noget rød peber og et mikroskopisk skvæt olivenolie. Velbekomme siger jeg bare.

Således frataget enhver form for smag og nydelse hvad mad angår – i hele 48 timer – hopper man glad på vægten.. Kun for at konstatere at tallet ikke er ændret. Som i overhovedet ikke ændret. Tværtimod er det hoppet et par takker opad. Tak for ingenting, altså.

Så ender man seriøst med at overveje at leve af kærlighed og kildevand – men heller ikke det, mætter ret meget, uanset hvor fristende det så end er.

Alt dette kommer garanteret heller ikke som nogen synderlig overraskelse for nogen, men det har bare slået mig her for nyligt, hvor bunduretfærdigt det er.

Tænk nu hvis kalorier mættede:

Jeg ville kunne blive mæt af min søndagskage i 2 dage. Og hvis jeg skulle falde over en pakke ostepops – hvilket jeg heldigvis kan undgå, så længe jeg slår mine folder i Normandiet – så ville jeg kunne nøjes med at spise 3 gange om ugen. Hvor praktisk ville det ikke lige være?

Men næ nej, i stedet for, skal man trækkes med kedsommelige smørløse, brødløse og marmeladeløse morgenmåltider – eller også spiser man de mængder der ikke kaloriemæssigt, overstiger det tilladte – hvilket vil sige: ½ skive fuldkornsbrød, ¼ tsk. smør og 1 tsk. marmelade sødet med fruktose.. og med den slags morgenmad – i de mængder – dør man jo af sult, længe inden kl. 09.52.

Og kl. 15.48 vandrer man rundt som en løve i bur og tager sig gevaldigt sammen glemmer alt om de is der ligger i fryseren, og nøjes med en meget lille håndfuld nødder.. 2 gange.. Fordi nødder inderholder sunde fedtstoffer.

Og så aftensmåltider.. Hvis man ikke gider stå og fedte med en eller anden slankekreation udi det grøntsagsagtige, med noget dampet helleflynder fra en ukendt ø, både fordi det er besværligt, men så sandelig også fordi ungerne ikke kan lide det, så man skal alligevel lave almindeligt mad, og kan rask væk komme til at tage 4 kg. på, blot fordi menuen står på pasta med kødsauce. Også selvom der er en masse grøntsager skjult i kødsaucen. Og det er ikke fordi det feder vildt meget i sig selv – det fordi det smager så godt, at man tager to gange og spiser resten, mens man rydder op. Men det er jo en kendt sag, at bare man ikke sidder ned og spiser, så feder det slet ikke..

Så med sådanne vilkår, hvordan skal jeg nogensinde kunne komme ned i mine sommerkjoler igen – uden at ligne en der skal have sat seriøse indlæg i brystpartiet for at undgå de lidet charmerende gab mellem knapperne?

Det er den rene elendighed og jeg har rygrad som en regnorm med muskelsvind.

41 kommentarer to “Jeg vil godt vide hvorfor”

  1. Anita 16. juni 2011 hos 06:49 #

    Uhh, hvor jeg også godt gad, at jeg kunne spise en hel Ben & Jerry, uden at glorien ville stramme til om min fede hals. Det eneste umiddelbart formildende ved en kur er, at du skal indtage noget fedt, for at kunne smide noget kropsfedt.

    Med 15 salatblade og en gang ristet papkasse tror kroppen der er hungersnød og holder derfor på dit kropsfedt for at beskytte dig, så når du giver den 10-15 g. fedt (ikke smør, men fx. rapsolie, nødder, avocado osv.) til hvert hovedmåltid, så tager den sig lige en slapper med omsorgen og bliver i stedet gavmild mht. at give væk. Desværre virker det ikke at spise en lille jordbærkage med fedt – kroppen afgiver ikke en lagkage med ekstra fedt som tak. Pis oss’… ;-D

    • Kong Mor 16. juni 2011 hos 21:28 #

      Ja det er noget bæ – hvad skal jeg så gøre med mine kager??
      Jeg må i øvrigt være den eneste som aldrig har smagt Ben&Jerrys.. 😉

  2. pernille 16. juni 2011 hos 07:16 #

    Kan varm anbefale proteiner.
    De mætter, smager godt og kan fås i børnevenlige udgaver.
    Jeg kan slet ikke tabe mig, hvis jeg er sulten. Og overhovet ikke smide et microgram fedt hvis jeg har ondt af mig selv.
    Kikærter kan snildt forklædes som virkeligt lækker dip eller falaffel. Røde linser kan koges helt ud i alt (også i millionbøf). Mexicansk mad med 1/2 bønnemos 1/2 oksefars.
    Kombineret med lidt mindre pasta/ris/kartoffel/brød og lidt mere kål/grønneærter/rodfrugter og rigelig tid skal du nok snarere passe på at dine bukser ikke bliver for store.

    • Kong Mor 16. juni 2011 hos 21:34 #

      Jeg må prøve at skjule nogle linser – dem er firkløveret ikke så gode til!
      Jeg æder proteiner hele tiden!
      Og ikke ret meget pasta og den slags og udelukkende fuldkorns.

      Og før mine bukser blir for store… 😉

  3. Nadia D. 16. juni 2011 hos 07:17 #

    Det er synd for dig! Og mig. Og alle andre der går rundt og lider, fordi de gerne vil være “sommerklar”.

    Jeg synes fandme også det er for dårligt, at kalorierne ikke bare kunne matche de dage man har spist for. Så ville jeg leve af is om sommeren. Bare en enkelt om dagen ville være nok. Det ville også være meget billigere end rigtig mad.

    • Kong Mor 16. juni 2011 hos 21:35 #

      JA det er.. Tænk hvor billigt og lækkert at leve af is 😉

  4. Madame 16. juni 2011 hos 07:51 #

    Åh, sikke noget – nej vi gider ikke spise mad, der smager som ristet papkasse. Jeg anbefaler mange små måltider om dagen – det sætter forbrændingen i vejret – og brød med masser af fibre, som mætter. Jo og så en god cykel 🙂

    • Kong Mor 16. juni 2011 hos 21:37 #

      Jeg er helt med på cykel-tingen men her er ingen cykelstier.. Og antallet af biler man kan køre uden kørekort i Normandiet er meget stort = spritbillister.

  5. Inge 16. juni 2011 hos 07:58 #

    Ja suk der er ingen retfærdighed til.. 🙂

  6. Rejen 16. juni 2011 hos 08:39 #

    hihi, kender det kun alt for godt, om vinteren tager jeg 5-6 kg og de satme svære at slippe af med når foråret nærmer sig…Nu er jeg begyndt at spise mere kød, mindre frugt, og kun én portion til aftensmad og så powerwalker jeg et par gange om ugen…Det går langsomt men det går fremad nu kan jeg da passe flere af mine sommerbukser, og det er sgu for dyrt at skifte tøjet ud hver sommer..;-D

    • Kong Mor 16. juni 2011 hos 21:45 #

      Det er jo også det – jeg kunne da godt købe nyt tøj – men helt ærligt.. Hvem gider op i de størrelser når man nu ved at man godt kan passe det andet – uden kage.

  7. Lene 16. juni 2011 hos 09:01 #

    Stakkels dig 😉 er det en trøst at vi er mange i samme båd?
    Og jeg spiser rask væk danske tomater og agurker 🙂
    Min morgenmad består af blåbær (eller jordbær lige for tiden), A38 af den fedtfattige slags og så en god fiberrig mysli ovenpå, det mætter og så er jeg som madame tilhænger af små og mange måltider, men hvis regnormen bilder sig ind at to portioner er små, så dropper vi lige den tilgang 🙂
    Og så masser af powerwalk sammen med veninden i skønne omgivelser, så skal du se løjer.

    • Kong Mor 16. juni 2011 hos 21:47 #

      Jeg spiser nu tomater igen – gode franske tomater – nams.. som faktisk smager af noget.
      Morgenmaden ligner din – men Lise har faktisk lavet en ny morgenmad til mig 😉 den kommer nok på om et par dage 🙂 altså inde hos hende selv.
      Og så aftensmad.. ja – jeg DØR gerne af sult et par gange der om eftermiddagen.. så jeg spiser sikkert for meget til aften.

  8. Ellen 16. juni 2011 hos 09:28 #

    Haha, du skriver det, jeg gerne ville kunne skrive 🙂
    Kalorier har meget på samvittigheden… de syr også ens tøj ind, mens man sover.
    Jeg går hovedsageligt efter den regel der siger, at så længe der er sukker til stede, forbrænder kroppen ikke noget fedt – den er nemlig lige så doven som min hjerne og det er nemmere at forbrænde sukker end fedt. Det har faktisk en vægtpositiv effekt på mig at totalundgå sukker (ikke det, der er i frugt) og vin. Det sidste dog kun på hverdage – jeg skal jo også have et liv 😉

    • Kong Mor 16. juni 2011 hos 21:49 #

      Kalorier skulle forbydes – i hvert fald når der er for mange af dem..
      Og ja – jeg har også et liv 20/80 eller sådan noget – men måske når jeg at inhalere så mange kalorier på de 20 at det ikke nytter noget med de 80..

  9. Kirsten 16. juni 2011 hos 11:56 #

    Jeg synes altså at det er synd for dig, for det er et helvede at skulle slanke sig.
    Der er et patent som virkelig virker…..motion. Du ved den der vægtskål hvor der skal skabes ubalance mellem det der kommer ind og det der kommer ude igen – og nej!! ikke i retningen af det der kommer ind,vel?!#¤&&
    Og jeg skal ikke være missionær, men du aner ikke hvor meget du kan forbrænde på en løbetur – eller en powerwalk for den sags skyld. Løbet tager bare lidt mindre tid. Vi kommer op i hundreder af kalorier når vi taler løbeture – friste, friste….
    Nej, seiøst, den eneste vej til at tabe sig er at spise ordentligt og langsomt skære ned på portionernes størrelse – ikke nogen pludselige sultekure. Og så få flyttet karosseriet. Flere små måltider. Tag en mindre portion til aftensmad, salat til, et par glas vand og mærk så efter om du har brug for mere. Du kan spise det de andre spiser, bare lidt mindre og hele tiden salat med agurk, tomat, peberfrugt, radiser, blomkålsbuketter eller hvad du kan få. Og når du får trangen til at spise for hyggens skyld så rejser du dig og går en runde i huset mens du tænker på om du virkelig er nødt til at spise/vil spise – og så får du styr på sukker djævlens lokken.
    Tjah, jeg ved godt at jeg får det at lyde nemt og det er det ikke. Men det kan lade sig gøre….tror jeg nok…..

    • Kong Mor 16. juni 2011 hos 21:52 #

      Jeg løb engang.. Men så var jeg fik ondt i ryggen. Og nu tør jeg simpelthen ikke at løbe mere. Jeg går med Fiona men vi har så travlt at der ikke er tid til de lange ture så ofte.
      Men dine råd er super gode – jeg vil skrive dem af og hænge dem så jeg kan se på dem. Tit så glemmer jeg at – HOV det måtte jeg jo slet ikke spise..

      Jeg vejer ikke alt for meget for meget. Men jeg har 5 kilo jeg vil af med – da de sidder der hvor mine sommerkjoler skal knappes 😉

  10. Birgitte Agger Mote 16. juni 2011 hos 15:03 #

    Stine … du kan også komme og lege med os andre dk-mødre! Vi leger Game On, og det er sjovt, det virker og det at tabe sig er i virkeligheden bare en brøkdel af selve legen … og hver dag er der en ny lækker pige der skriver, at hun har prøvet sit sommertøj, og NU passer det meget bedre 🙂 og det skal da ingen hemmelighed være, at jeg ville ELSKE at lytte til dig dagligt i vores lukkede forum 🙂 Stakkels din rygrad … min er ofte som en regnorm, men jeg har aldrig hørt om en med muskelsvind 🙂

    • Kong Mor 16. juni 2011 hos 21:55 #

      Åhh jeg er bare ikke så meget til det der fælles WW noget..
      Men jo rygrad med regnorme muskelsvind 😉 Det findes – især hvis der er kage i nærheden. 🙂

  11. helleq 16. juni 2011 hos 15:39 #

    Ja, de forbandede kalorier. Jeg er også alt for tit i kamp mod dem. Og når detså går rigtig fint, er der altid noget der vælter den gode linje.

    Men som der også er sagt, så spis løs af god blandet salat med alt muligt i og på.

    Jeg har lavet en frokostaftale med mig selv. Enten slet ikke kød, hvis der er proteiner i andet, eller også kun nogle skiver mager kød (roastbeaf, hamburgryg, skinke etc) til min frokostsalat. Brød er no-go, til gengæld er alle grøntsager OK plus evt en lille skefuld kaloriefattig dressing ( man skal jo leve).

    Morgenmaden – brug ½ skyr og ½ fedtfattig A38, det mætter længere, og så masser af frugt på. Det er også fint….

    Men jeg gad godt en kur, der hedder “spis kvad du vil og kan- og tab dig ” *suk*

    • Kong Mor 16. juni 2011 hos 21:58 #

      Jeg er god til salater – men spiser for meget af det..
      Jeg spiser heller ikke brød mer’ jeg spiser flamingoplader under dæknavnet Riskiks..

  12. Susanne 16. juni 2011 hos 15:40 #

    Min søde søster siger, at det er fordi munden er større end røvhullet. Ja unskyld, men det er altså sådan, hun formulerer det. Der kører mere ind, end der kommer ud. Øv.
    Min krop bygger også om, og jeg gider det ikke. Men min rygrad er væk. Jeg nyder med største fornøjelse, og glemmer at bevæge mig.

    • Kong Mor 16. juni 2011 hos 22:00 #

      Pfffffft 😉 og så kom der te i tastaturet igen 😀
      Hahahahhahahaha jeg kan godt lide din søster!!

      Hun har desværre helt ret!

  13. Anne 16. juni 2011 hos 16:53 #

    Har du prøvet kun at spise fra andres tallerkener – altså ungernes – for det tæller slet ikke med i regnskabet 😉 hverken hos dig eller regnormen med muskelsvind 😉

    …hvis man må, så synes jeg at en smoothie med banan, ananas, fromage frais, lidt honning og skyggen af en pixi teskefuld vanillesukker er heaven og faktisk mætter i nogle timer når indtaget sammen med en syndfuld latte med letmælk 😉

    • Kong Mor 16. juni 2011 hos 22:02 #

      Jeg ved det godt – ligesom det man spiser mens man rydder op.. 😀

      Smoothies er godt – det kan firkløveret også lide! Men jeg tror nu ikke jeg putter noget som helst pixie i… 😀
      En banan søder nok for mig – har heldigvis ikke brug for honning!

  14. Benedikte 16. juni 2011 hos 19:38 #

    Når du finder svaret, forvener jeg at du poster det her!! 😉

    • Kong Mor 16. juni 2011 hos 22:02 #

      Det kan du bide dig selv i halen på jeg gør!!

  15. Sequence 16. juni 2011 hos 20:06 #

    Pyh, heldigvis tror jeg ikke, at madlog viser helt samme mængde kalorier, som du skriver. Men den var godt nok ved at få kvababbelse, da jeg indtastede en fransk hotdog idag…

    Jeg synes også, at det ville være fantastisk, hvis man kunne være mæt i flere dage på en plade chokolade.

    • Kong Mor 16. juni 2011 hos 22:03 #

      Hvis jeg kom på Madlog ville jeg få en depression – seriøst.. 😉
      Men jeg har hørt flere sige det er en god ting.. Måske skulle man..

  16. Laila 16. juni 2011 hos 20:32 #

    Og jeg lover at stemme på dig ved hvert eneste valg, hvos du stiller op og får dette indført!

    Kæmper også bravt. Har været standhaftig – indtil jeg igår endte på cafe med løbeveninderne og spiste mig gennem masser af brød med oliventapanade, aïoli, lækre tapasretter OG rødvin. Jeg straffes hårdt i dag!!! (Men mums – det var godt!) 🙂

    • Kong Mor 16. juni 2011 hos 22:04 #

      Det må jo bare gå ind under resten – 3 timer mere i døgnet, medvind på cykelstier og.. der var én ting til men det har jeg glemt 🙂

      Jamen som Mommer siger – så skal man også have plads til et liv.. Håber du nød det!!! 😉

  17. marianne bentzen 16. juni 2011 hos 21:27 #

    Ja hvor jeg føler med dig. Det er utroligt, så kedeligt og svært det er, at tabe sig. Men jeg siger til mig selv, at det har taget et år at tage 20 kg. på, og så må det også tage et år at tabe dem igen, Så som Madame siger, mange små måltider og meget motion powerwalk eller noget der ligner. Og så helt glemme, hvor dejligt is smager, så sker der noget.
    Kh Marianne

    • Kong Mor 16. juni 2011 hos 22:06 #

      Jeg vil glemme alt om is… (KAN man overhovedet det??)
      Jeg synes også det blir sværere med alderen..

  18. marianne bentzen 16. juni 2011 hos 21:29 #

    undskyld det er altså 10 kg.!!!!!!!!!!!

    • Kong Mor 16. juni 2011 hos 22:07 #

      Det var da godt det ikke var 20.. 🙂

  19. Lise 17. juni 2011 hos 12:06 #

    Så er klagen blevet behandlet ;O) Jeg laeste det dog først som ¨hvor kan jeg sende min KAGE hen¨ – se det ville nok også hjælpe. Jeg har dårlige erfaringer med det franske postvæsen, men i dette tilfælde ville det ikke gøre så meget om den ikke nåede frem

    Knus fra Lise

    • Kong Mor 17. juni 2011 hos 12:52 #

      Jeg sender ikke mine KAGER nogen som helst steder hen! 😉
      Men det var altså en klage 🙂

      Og TAK skal du ha – det ser vildt lækkert ud!!

  20. Lise 17. juni 2011 hos 12:07 #

    Hov jeg har da fået ny frisure ser det ud til ;O)

    • Kong Mor 17. juni 2011 hos 12:53 #

      Hold da op – det klær’ dig enormt godt!!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Dagen i tal « Kong Mor - 10. februar 2012

    […] Top 3 henvisninger: ”Telefonfis”, ”En slatten en”, ”Jeg vil godt vide hvorfor”. […]

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

