Sparke dæk

21 jun

Der har været noget galt med bilen – eller faktisk var der ikke noget galt med den før – men så skulle jeg have nye bagdæk på og siden da – har den sagt en lyd.

Sådan en klak-klak lyd. Når jeg bremser.

Og her er så en af de ting jeg bare H.A.D.E.R. ved Frankrig. Deres måde at behandle kvinder på. Jeg er ikke specielt rødstrømpet – men det må jeg jo så være alligevel, for det får mig i den grad op i det røde felt når det sker. Og så savner jeg lidt Danmark. Men kun lidt..

Nå men.. den der lyd altså. Jeg gad ikke gå tilbage dertil. I sådanne tilfælde vil jeg helst at det er First Man der tager sig af det, netop på grund af føromtalte mandschauvinistiske indstillinger.

Bare det, at den eneste kvinde der overhovedet arbejder på det sted – hun sidder ved kassen.

Nå – First Man gik med derover, og fik med viril maskulinitet pisset ud over hele territoriet og overrakte så nøglen til mig i alles påsyn og meddelte dem at det var mig der tog over herfra – og havde vi været hjemme på øen havde han bøvset og sagt farveller. Nu sagde han noget på fransk og bøvsede ikke – men meningen var den samme.

Da jeg kom tilbage for at hente bilen, sagde manden at First Man bare kunne ringe til ham – så skulle han nok forklare ham hvad der var galt.

Jeg prøvede at skjule min galde, og sagde sødt, at jeg altså godt kunne sige det selv – hvis bare han fortalte mig hvad det drejede sig om.

Han sagde så ord som ”dims”, ”fidus” og ”den lille ting der” og uden at have andet at have det i, end at når lyden kun kom når jeg bremsede mente jeg det jo godt kunne have noget at gøre med bremseklodserne – hvilket jeg så sagde til ham.

Han sagde ikke noget i lang tid men nikkede så – jo jo det var skam.. her gjorde han en pause og kiggede undrende på mig.. bremseklodserne.

Nå – hvad så med dem – jeg mener at skiverne er ret nye, så hvad er problemet. Her valgte han øjensynligt at glemme at jeg havde bryster og ingenting der dingler mellem benene og begyndte at tale til mig som om jeg var et menneske.

Men mange franskmænds attitude overfor kvinder – ikke kun i forhold til biler – er generelt meget nedsættende. Som engang i 50’erne hjemme i Danmark. Det er naturligvis ikke alle, men mange og ISÆR mænd over 32. De har tendens til at se på kvinder, som om vi var sinker rent teknisk.

Nej, vel kan jeg ikke reparere en bil – det har jeg Jan til. Men jeg kan tænke, huske og lære. Overrasket?

Det eneste jeg ikke kan – eller vil – er at sparke på dæk – det er altså lige et nummer for primitivt.

26 kommentarer to “Sparke dæk”

  1. Det Forkromede Overblik 21. juni 2011 hos 07:09 #

    Der er ikke andet at gøre… På med de spidse stiletter, spark lidt dæk med en energi som om du har i sinde at punktere bilen…

    • Kong Mor 21. juni 2011 hos 17:51 #


      Og en lyserød skruetrækker – not? 😉

  2. Sequence 21. juni 2011 hos 08:56 #

    Jeg har det vist lidt omvendt. Vil helst undgå mekanikerne, fordi de taler til mig i et sprog, som jeg ikke forstår. Og når de så samtidig ser på mig, som om at de forventer at jeg fanger det hele, og Gemalen efterfølgende forventer et udførligt referat, så kan det kun gå galt…

    • Kong Mor 21. juni 2011 hos 17:53 #

      Åh-åh – ja så kan jeg godt se det!
      Sådan er der ALDRIG nogen mekaniker der har talt til mig – jo Jan.. Men han bruger ikke fremmedord – og der er en stor pædagog gået tabt i ham!

  3. Madame 21. juni 2011 hos 09:05 #

    Måske skulle du alligevel sparke lidt dæk for at komme ind i klubben 🙂

    • Kong Mor 21. juni 2011 hos 17:54 #

      hmm.. Jeg ved ikke helt om jeg synes jeg skal sparke på dæk for at komme ind i varmen.
      Jeg er lidt allergisk overfor den slags.

  4. pernille 21. juni 2011 hos 09:22 #

    Det lyder fuldstændig som min bil erfaring fra Tenerife!
    Dybt frustrerende.

    • Kong Mor 21. juni 2011 hos 17:54 #

      Ja ikke?
      Man bliver rødglødende!!

  5. Rejen 21. juni 2011 hos 09:25 #

    Hihi, jeg er skidegod til at sparke dæk, men fatter ikke en pind når mændende begynder at snakke teknisk…;-D

    • Kong Mor 21. juni 2011 hos 17:55 #

      Man skal lytte og LADE som om man forstår.. SÅ kommer det faktisk af sig selv!

  6. Nadia D. 21. juni 2011 hos 09:39 #

    Jeg hader mandschauvinisme. Og jeg synes at der i visse kredse i Danmark stadig kan findes lidt rester. Det kan simpelthen provokere mig helt vildt.

    Når det så er sagt, så er jeg en spasser til mekanik. Jeg har ikke engang kørekort, så min viden om biler strækker sig til radioen og mærket på Kaspers bil.
    Jeg trøster mig med, at jeg derfor nok aldrig skal møde en mekaniker på arbejde.

    • Kong Mor 21. juni 2011 hos 17:56 #

      Der er også den slags unoder i Danmark – det er rigtigt – men det er heldigvis ikke så meget der hvor jeg slår mine folder.

      Men ud fra devisen: jeg vil selv – så måtte jeg jo lære lidt..

  7. Ellen 21. juni 2011 hos 14:40 #

    Jeg kan sagtens følge dig, men er det nu så anderledes her i lille DK lige på det punkt? De fleste værksteder er en mandeverden, undtagen ved kassen 🙂
    Jeg er håbløs til alt, hvad der får en bil til at fungere, men derfor vil jeg gerne tales til, som om jeg har en IQ over 75, for som dig kan jeg forstå ordene og oftest også gentage dem, når jeg kommer hjem, men jeg skal blankt indrømme, at jeg synes værkstedsbesøg er Johns gebet. Biler og vaskemaskiner skal bare virke, og jeg er egentlig ikke interesseret i, hvordan de gør det – eller hvorfor de sommetider ikke gør det…
    Hvis chauvinismen derimod strækker sig til resten af verdenen… ja så ville jeg nok også komme op i det røde felt 🙂

    • Kong Mor 21. juni 2011 hos 18:01 #

      Jamen jeg forstår det jo ikke rigtigt. Vil som du bare godt behandles som om jeg gør. Og lidt hænger der ved – og jeg kan ikke ha’ at folk taler ned til mig bare fordi jeg er kvinde.

  8. Inge 21. juni 2011 hos 16:13 #

    Hihi.. Jeg rammer også hurtigt det røde område, når jeg oplever sådan noget 🙂
    Både i forhold til biler, men har også oplevet noget i samme stil med en bankdame, som opførte sig som om jeg var 10 år gammel og mindre begavet. Og det var Gud hjælpe mig mine hårdt tjente penge hun ville tale med min mand om.. Jeg skiftede bank efter at have underholdt både hende OG hendes chef om, hvad jeg mente om kundepleje og service.. Og mangel på samme 🙂

    • Kong Mor 21. juni 2011 hos 18:02 #

      SÅDAN!!! Ja lige præcis sådan noget kan få mig helt op i det røde felt.
      At blive behandlet som sinke / blondine bare fordi en anden ved noget mere om noget end jeg gør..
      ARGH altså..
      Jeg ved ikke alt (dvs – jo næsten :-D) men jeg vil respekteres!

  9. Susanne 21. juni 2011 hos 17:52 #

    Så er det, at jeg lukker mine øjne og lader filmen køre. Jeg kan næsten se det for mig. Dog magter jeg ikke at køre den på fransk. Det ville jeg ellers gerne. Tak for god underholdning 🙂

    • Kong Mor 21. juni 2011 hos 18:04 #

      Jamen tak!
      Skal gerne komme med franske undertekster!! 🙂

  10. Laila 21. juni 2011 hos 22:13 #

    I hear you! Jeg reagerer ligesådan. Det provokerer simpelthen også mig vildt. Sådan en lille ting, som at fælles breve fra banken altid er stilet til manden???!!! What? Det får mig op i det røde felt. Og der skal ellers noget til, men lige netop dette… Grrrr. Jeg har en enkelt gang ringet til Telefonbanken og simpelthen skældt ud over, at de havde sat fælles penge (overskud fra et byggelån) direkte ind på mandens lønkonto – hvor jeg så ikke selv kunne flytte dem rundt til der, hvor de skulle stå. Og herhjemme er det altså Mutti her, der styrer finanserne… Det havde de ingen argumenter for, men det var procedure. Ja… Hvad i 50’erne??? Og når man er til møde i banken og de så kun henvender sig til manden? Heldigvis siger han ligeud, at de hellere må snakke med mig – så bliver de faktisk lidt forfjamskede 🙂 he!
    Ihhhh… Jeg hidser mig helt op ved at skrive om det 🙂

    • Kong Mor 21. juni 2011 hos 22:49 #

      JEG fik også helt sved på panden da jeg skulle genfortælle!!

      Vores bankmand er en dame så hun taler lige meget til os begge!
      Men ja – det er HÅRREJSENDE!

  11. Benedikte 21. juni 2011 hos 23:24 #

    Hvorfor er det mon sådan? Og hvordan forholder franske kvinder sig til det?
    Godt at du lige stampede i jorden og fortalte dem at sådan leger vi ikke!

    Hvordan siger man dims og fidus på fransk??

    • Kong Mor 22. juni 2011 hos 08:58 #

      Man siger truc (udtales trYK) og machin (udtales masjAng – A som i alle og ikke A som Anders..)
      Make sense??

      Jeg aner ikke hvorfor det er sådan – hvorfor ville danske mænd ikke skubbe en barnevogn for 60 år siden? Jeg mener det er jo umuligt at forklare.

      Jeg tror franske kvinder er vant til det – jeg kunne skrive en roman om det… Det bliver nok til et blogindlæg senere.

      Det er værre jo længere syd på du kommer jo værre bliver det.

  12. Lea 23. juni 2011 hos 09:08 #

    Jeg har oplevet det samme på værksted i Danmark. Flere gange.
    På trods af, at JEG har haft bil i 8 år. Og VI kun har haft de sidste 3.
    Og at jeg faktisk HAR sat mit ind i synsregler, vinterdækskvalitet og den slags. Og i øvrigt har en mand, der har mange evner – på andre områder end automobilfeltet.
    EjMEN – godt du var sej der. Jeg er kun lidt misundelig over, at du faktisk kan den slags på fransk. Jeg bliver ret paf på dansk. Og det virker ikke vildt godt.

    • Kong Mor 23. juni 2011 hos 10:04 #

      Jamen ER det ikke bare utroligt?
      At nogle mennesker tror man er dum bare fordi man er kvinde?

      Nej man kommer ikke ret langt med paf 😉 men man kan lære ikke at blive det! Kommer vist med alderen

      • pernillethorupPernille 13. november 2011 hos 10:37 #

        Hvis man bor i Frankrig, er kvinde, har bil, men ingen gemal, hva’ så ? For jeg har også gang på gang oplevet samme attitude, eller i bedste tilfælde at blive smilet til mens de flår én for 1 1/2 million, fordi man jo alligevel ikke ved, om de ting bør skiftes ud lige nu hvis ikke man vil sætte sine børn i livsfare.

        jeg fandt et trick, der virkede 🙂 I det lokale hypermarché fandt jeg den tekniske bog om min bil. DEN, fordi der kun var én tilbage. Jeg gemte den bag alle de andre, og når bilen sagde mærkelige lyde, gik jeg hen og slog op i bogen, for at se hvad nogle af de mekaniske dele hed, i det område, der kom lyde fra. Så når jeg kom hen til mekanikeren, kunne jeg komme med “Der kommer en sådan-og-sådan-lyd bagfra i højre side. Det kunne lyde som om det er TRUC, men da den er blevet skiftet ud for kort tid siden, mener jeg at det nok snarere er MACHIN”. TRUC var ikke blevet skiftet for nylig, det er bare et trick, for at de ikke skal bilde én ind, at al mekanik i højre del af bilen skal skiftes ud. Og så træder de mere varsomt, når de får fornemmelsen af, at man ved bare en smule om hvad det drejer sig om 😉 Sådan er det med franskMÆND, desværre, og ikke bare i bilmekanikverden…
        If you can’t beat them, join them… ;p

        • Kong Mor 13. november 2011 hos 13:44 #

          … FØLER med dig.. Virkelig. Men manden min er desværre ofte ude og rejse så jeg skal klare det alene!

          Det var ellers en super god idé med din bog der 😉
          Og nej – franskMÆND er ofte sådan.. Til at blive idiot af.

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

