Skoleblær

25 jun

Skoleåret er næsten slut for firkløveret. Der er en uge tilbage. Det hele er gået så meget hurtigere end et dansk skoleår – det siger de alle 4. Hvilket nok hænger sammen med at de ikke har haft ret meget fritid – med alle de lektier der skulle læres. Og så på et andet sprog end det de var vant til.

Det var med bævende hjerter vi besluttede at flytte – for vi vidste jo godt at det franske skolesystem ville være anderledes i forhold til et dansk skolesystem. Jeg må indrømme, vi frygtede det værste.

Det tog lidt tid at få alle ind i en behagelig rytme – at få dem til at føle sig hjemme i systemet. Lære systemet at kende. Men skolen har været fuldstændigt fantastiske, til at hjælpe og vejlede og tage hensyn til de 4 fremmede børn.

Vi har fra starten sagt, at karaktererne ikke var interessante – det som betød noget for os – var at de gjorde deres bedste. Og det gjorde de – måske ikke hver gang – men næsten.

Vi regnede nok med, at deres indsats kunne få alle fire op i næste klasse. I Frankrig er det jo sådan, at hvis du ikke har lært årets pensum, er det smartest at tage klassen om.

Ikke desto mindre havde ingen af os set dette komme:

I min egenskab af Præsident for forældrekredsen blev jeg inviteret med til prisoverrækkelsen på sidste klassetrin. Det er en præsentation af ”le Tableau d’honneur” = ærestavlen (en liste over specielt dygtige elever)

Disse elever får en gave, som gerne er en bog om et eller andet spændende.

Og jeg var nær ved at falde ned fra min Præsident plads, da min søde Diva blev kaldt op som den sidste af de 5 elever ud af 43 og fik en præmie fordi hun med sit gode humør, sin søde måde at være på, samt en upåklagelig indsats i dagligdagen fik en ærespris og et diplom!

Ydermere blev hun kaldt op, fordi hun have deltaget i en engelsktest – The Big Challenge 2011 – som alle 6-9 klasser i Frankrig får tilbudt, og hun var simpelthen blevet nr. 1 i vores region Calvados.

Skolelederen var ikke til at styre over den ære og glans, min dejlige Diva herved kastede over skolen, og jeg skal lige love for at hun fik gaver med hjem.

Jeg var ligeved at tude af stolthed over min fantastiske Diva – men måtte jo ligesom beherske mig, selvom en enkelt lille tåre vist alligevel, fandt vej ud af mine utætte tårekanaler..

IMG_4604

Dem kom jeg så til at slæbe på, mens hun løb rundt og sagde god weekend til kammeraterne.

Tilbage er så som sagt eksamen mandag, tirsdag og onsdag. Udelukkende skriftlige! Fransk, Matematik og Historie/Geografi, samt en speciel DEC eksamen som skulle tælle i hele Europa.

Resultaterne bliver så offentliggjort den 8. juli. kl.16 ovre på skolen, hvor man  mødes for at se, om man har fået sin eksamen, og om man kun har bestået, eller om man eventuelt skulle være så heldig at have fået ”bestået+okay godt”, ”bestået+godt” eller ”bestået+meget godt”.

Og så kan man ellers holde sommerferie!

24 kommentarer to “Skoleblær”

  1. Marianne 25. juni 2011 hos 08:04 #

    Tillykke med dine dygtige børn 🙂

    • Kong Mor 25. juni 2011 hos 10:39 #

      Tak skal du have Marianne!!

  2. Olines 25. juni 2011 hos 08:30 #

    Jeg kan godt forstå, at du er stolt! – og det har du vist også grund til, at være. Det er jo noget af en udfordring dine børn har haft, ny skole, nyt sprog og ny kultur. Men hvor er den en fantastisk udfordring for dem. Jeg er sikker på, at det er en gave for livet og lige nu bliver de jo i den grad belønnet for deres indsats og du bliver det for dit “sats”. Nyd deres succes og glæd dig over, at du turde!

    • Kong Mor 25. juni 2011 hos 10:41 #

      Altså First Man er jo fransk så de kendte da til sproget – men kun mundtligt!
      Så det var virkeligt et sats, som du siger – men bare at have 4 børn som er glade for at gå i fransk skole – det er jo fantastisk.
      Og jeg glæder mig over deres succes!
      Og er revnefærdig af stolthed!!

  3. Sequence 25. juni 2011 hos 08:56 #

    Åhr, det må være den absolut største succes for en mor i udlandet – at se børnene klare sig godt i et “fremmed” skolesystem.

    Tillykke til datteren

    • Kong Mor 25. juni 2011 hos 10:42 #

      Det er det også! Det er en ubeskrivelig lettelse..
      Og tusind tak!! 😉

  4. Liselotte 25. juni 2011 hos 09:26 #

    Hvor må det være dejligt at konstatere, at børnene trives og er i gang med at etablere sig i et nyt og anderledes system, end de er vant til. De er vores hjerteblod og det er vigtigt, at de har det godt – specielt, når vi ind imellem vælger at bestemme og beder dem om bare at følge trop, så tillykke med dem alle 🙂

    • Kong Mor 25. juni 2011 hos 10:51 #

      Det ER nemlig så vigtigt. Og det var jo også derfor vi var nervøse. Ville det nu gå – kunne de vænne sig til systemet – den franske grammatik – osv.
      Og når det så går over al forventning – så er det jo bare skønt.
      🙂

  5. Nadia D. 25. juni 2011 hos 09:45 #

    Tillykke! Det var flot! Vidste hun godt, at hun havde klaret sig så godt i engelskprøven?

    Og endnu engang held og lykke med hende. Det lyder fandme hårdt med fire (?) eksamener på så kort tid.

    • Kong Mor 25. juni 2011 hos 10:54 #

      Tak! Hun havde fået at vide at hun var blevet nr. 1 men hun vidste ikke at hun var på ærestavlen eller at hun ville få så mange gaver.

      Ja så mange eksamener har også slået hende lidt ud – men jeg er sikker på at hun nok skal klare det.

      De har et andet system hernede – mere om det en anden gang!

  6. Bettina Holst 25. juni 2011 hos 09:56 #

    WOW hvor ér det godt gået !!! – og så ovenikøbet på fransk !!. Det er jo så dobbelt godt gået….kæmpe kæmpe tillykke med datteren. Er du vimmer jeg ville også revne af stolthed……God weekend 🙂

    • Kong Mor 25. juni 2011 hos 10:55 #

      JA det er 😉
      Tusind tak!! Jeg ER også ved at revne – og fortæller det til alle på mor-måden!!

  7. Benedikte 25. juni 2011 hos 11:25 #

    Stort tillykke med hende! Hvor er hun go’!! Især pga den præmie hun fik for godt humør og go’ indsats! Det må være en fantastisk præmie at få!
    Tillykke til forældrene også med at have sådan en dejlig pige 🙂

    • Kong Mor 25. juni 2011 hos 11:30 #

      Tak skal du have!!
      Hun var også stolt – og havde heller ikke set det komme! 🙂

  8. Ellen 25. juni 2011 hos 12:00 #

    Et stort tillykke med hende – du har al mulig grund til at være så stolt over hende (og de andre tre…), at det også er tilladt at tude en lille smule. Det ville jeg slet ikke have kunnet lade være med 🙂
    Men så gode børn må jo nødvendigvis have et godt bagland, ellers kunne de ikke falde til så hurtigt. I kan godt være stolte alle seks!

    • Kong Mor 25. juni 2011 hos 13:14 #

      Ja man må godt!! Kneb kun en lille tåre 😉
      Og taaaak!! Vi prøver i hvert fald at være der for dem – har altid prøvet! Men især i dette år!
      🙂

  9. jensdrejer 25. juni 2011 hos 12:07 #

    Det er superflot og jeg kan godt forstå du er stolt af det. Det betyder med garanti også noget for Divaen, at hendes forældre er stolte af hendes indsats… 😀

    • Kong Mor 25. juni 2011 hos 13:14 #

      Hun nikker glad ja 😉
      Det går jo begge veje

  10. Susanne 25. juni 2011 hos 13:29 #

    Der er vidst ikke noget, der skal holdes tilbage her. Du har både ret og pligt til at være stolt. Tillykke til Divaen. Og så var jeg også lige ved at sige tillykke til dig og First Man. Klap jer selv på skulderen, for I har jo gjort de vidunderlige unger til det, de er nu.
    En rigtig dejlig lørdag til jer.

    • Kong Mor 25. juni 2011 hos 23:51 #

      Tak Susanne – man labber det i sig – gør man!!
      😉

  11. The Blogless Sister 25. juni 2011 hos 20:57 #

    Det er ikke at prale, hvis man virkelig har gjort det – sagde en eller anden engang til mig.

    Nr 1 i hele regionen – det er da tres, tres fantastisk. Kan godt forstå du blev ganske stolt!

    God weekend fra Tine

    • Kong Mor 25. juni 2011 hos 23:54 #

      Nej okay.. Det kan jeg godt se det fornuftige i.
      – men blær’ er det vel alligevel?
      Ikke at det generer mig overhovedet – det er nærmere en konstatering.

      Og ja det er ret fantastisk at blive nr. 1 i Calvados!!

      God weekend til dig også!!

  12. helleq 27. juni 2011 hos 15:46 #

    Det er helt Ok at blære sig og endnu mere Ok at få en lille tåre eller ti i øjenkrogen, når man er bristefærdig af stolthed over sine børn!!!

    Jeg kleenexede også en anelse, da min den store gik ud af skolen med en udmærkelse for at være “den der forstod at acceptere alle og inddrage alle i klassen på trods af forskelligheder”… og en masse andet der rørte mit moderhjerte til det bristede ligt og øjnene flød over 🙂

    Og hvis VI ikke kan være stolte af vore børn som mødre, hvem kan så?

    Hilsen Helle, hvis store søn lige klarede sin eksamen på sin videregående uddannelse med et flot tital 😉

    • Kong Mor 27. juni 2011 hos 18:32 #

      Ejj tillykke med ham! Ja – hvis ikke vi må – hvem sku så måtte må?
      Elsker dit ord – kleenexede 😉

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

