Dørspam

1 jul

Nogle gange – det er dog ikke sket her på Æblebakken – men det er nok fordi vi ligger så langt væk fra vejen, at folk ikke tror der overhovedet er nogen som har overvejet at bosætte sig så tåbeligt et sted, og de få gange det har bimlet på dørtelefonen har jeg bare lagt på, hvis jeg ikke vidste hvem det var – nå men altså, nogle gange kan man jo være så heldig at få besøg af forskellige religiøse bevægelser eller det der er værre.

Ja, jeg ved det godt – jeg kunne jo bare sige Jehovas Vidner.. men først ville jeg ikke skrive om dem fordi – det er jo religion og man kunne støde nogen – på den anden side har jeg jo mere eller mindre lovet at jeg ikke vil være politisk korrekt, så nu får det lov til at stå. Og jeg gider ikke engang at undskylde på forhånd, for jeg kan virkelig ikke lide dem – så ved I det!

Det har altså noget at gøre med at jeg har set resultatet af en af deres udstødte – mere uhuman og ukærlig måde at leve på findes ikke.

Altså – dørspam, sker heller ikke så tit hjemme på øen, da vi også der, bor lidt væk fra alting – hvem sagde udkants-Danmark?

Men når det sker – så tror jeg at de ret hurtigt og bittert fortryder at de overhovedet indlod sig på at diskutere med mig. Det skulle ikke undre mig om jeg er kommet på en eller anden sort liste over grimme fortabte sjæle, til sidst.

Jeg prøver som regel, venligt men bestemt, at få dem lodset ud over dørtærsklen, og væk fra matriklen hurtigst muligt, så jeg kan fortsætte det jeg ellers var godt i gang med, også selvom det var absolut ingenting – men indimellem skal man lytte til sin P M S og sin indre citron og tage kampen op med de der mennesker, og sætte dem godt og grundigt til vægs.

Der er nemlig det ved det.. at jeg er en lille bitte smule hjemme i biblen og nogle vers og den slags. En miljøskade af en art. Ligesom der findes folk der kommer fra et hjem med klaver – så er der andre som har lært at tale Jehovas Vidner bort fra grunden. Ikke min fortjeneste – men som præstedatter hænger der vel altid et eller andet ved!

Det meste af det de nemlig kan ryste op med – kender jeg godt, og da deres oversættelse af biblen er ualmindelig dårlig – kan jeg endvidere forklare dem hvad der står i originaludgaven – ret blæret, jeg ved det godt – men det er stadig ikke min fortjeneste!

Og det tager ikke ret lang tid, før de forstår at de har at gøre med en fuldstændig fortabt sjæl, som aldrig ville kunne indordne sig under deres sektlignende tilstande.

Jeg starter gerne med at smile kattesødt, og faktisk også indlade mig på at kommunikere med dem, og på denne lumske vis, bliver de på det groveste vildledt, og når det går op for dem at jeg ikke har tænkt mig at krybe til deres kors nogensinde, ender de gerne med at ty til et taktisk tilbagetog, og så er det jeg godt kan finde på, særligt på visse vrisne dage, at følge efter dem helt ud til lågen mens jeg råber opbyggelige bibelcitater efter dem! Det manglede bare – jeg troede faktisk det var det, de kom efter!

Men tro endelig ikke at jeg snyder folk og lokker sagesløse, og ikke på forhånd advarer om farerne ved indtrængen på grunden – vi har nemlig et skilt på lågen, hvorpå der er afbilledet en ualmindeligt arrig rottweiler – fordi Blondinen ikke ligefrem indgyder frygt – men det er faktisk slet ikke hende der hentydes til med det billede – det er såmænd mig!

31 kommentarer to “Dørspam”

  1. Inge 1. juli 2011 hos 07:17 #

    Hahahaaaa så kan de lære det.. Jeg er totalt blaclistet og ser dem heldigvis aldrig på matriklen.. Det er nok Bumle der skræmmer dem væk fra os..:-)

    • Kong Mor 1. juli 2011 hos 09:09 #

      Der er du vel nok heldig!
      Og det er HELT sikkert Bumle 😉

  2. Rejen 1. juli 2011 hos 07:49 #

    hihi, heldigvis er det meget sjældent jeg støder ind i dem, de kommer ikke mere og stemmer dørklokker i vores boligblokke..;-D

    • Kong Mor 1. juli 2011 hos 09:09 #

      Heldige dig! 🙂
      Jeg er jo også blevet forskånet her

  3. Lavendel 1. juli 2011 hos 07:54 #

    Efter jeg en dag for år tier siden åbnede døren iført meget kort badekåbe og ellers ingenting, gik der mange år, hvor jeg ikke så noget til dem….
    Men 2 gange i de 6 somre, jeg har boet her, har den samme pæne ældre herre vist sig her på dørtrinnet…..den ene gang endte han skam med at købe en bakke æg!
    Men du har ret, de kan overkommes, hvis man er i det humør….så kommer ens mangeårige karriere i Domkoret virkelig én til gode 🙂 . Tak for en malende beretning! Der er ikke noget som et smil på morgenkvisten.

    • Kong Mor 1. juli 2011 hos 09:10 #

      HAhahahahahahhaa – Så kan de lære det 😉
      Og du fik solgt en bakke æg – så fedt!

      Det er om at bruge de talenter man har – det har vi jo også lært 😉

  4. Laila 1. juli 2011 hos 07:57 #

    Jeg har det på samme måde. De første 8 år vi boede her, dukkede de aldrig op. Jeg tænkte også, at de ikke kunne finde herud.

    Så var der en dame i vores lille by, som mistede sin mand. Så skal jeg da lige love for, at de kom rendende. Det var så usmageligt at ville kontakte en dame, som var sårbar. Der blev til sidst talt med store ord, så budskabet trængte ind. Men det holdt hårdt.

    Desværre fik de vores by på landkortet. Ofte ser man nydeligt klædte mennesker (anno 1980) dukke op på deres cykler. 2 og 2 følges de ad. Gerne med en dokumentmappe i brunt læder og vandkæmmet hår. Generaliserer? Mig? Aldrig…

    Jeg kan ikke forstå, at de kommer så ofte. Skulle synes at markedet i vores lille by er udtømt. Jeg er normaltvis meget høflig og afviser venligt (men hurtigt), en enkelt gang har jeg talt med meget STORE ord, da de forsøgte at komme i snak med Ældstedatteren, som var 7 på det tidspunkt. Bedte faktisk omm, at de skulle notere os på deres blackliste, men den må være blevet væk for dem. I hvert fald er vi inde i en stime her på matriklen. I længden er det faktisk lidt irriterende…

    Beklager dem, som jeg støder. Religion er en privatsag, og jeg synes, at folk skal have lov til at tro på det, de vil. Men de skal altså ikke prakke andre noget på!

    • Kong Mor 1. juli 2011 hos 09:17 #

      Jeg ved heller ikke hvordan de endte med at finde os – et stk.kvindemenneske i turkisblå plastikstøvler.. fra 80’erne og ungerne gloede uhæmmet på hendes outfit!
      Det var SÅ malplaceret.

      Og de læser dødsannoncer og det er forfærdeligt udspekuleret. Du ved den film der – To verdener.. Det er 2 pigers historie bagt sammen til én. Og jeg kender lidt til den ene piges historie – det er IKKE småting hvad de har gjort ved hende. RÆDSOMT.

      Jeg vil ikke undskylde noget – når man selv smører det ud over andre mennesker skal man også kunne klare at få tørt på – folk må tro på hvad de vil – men de skal IKKE prøve at omvende andre.

      😉 God dag!!

  5. Katrine 1. juli 2011 hos 09:26 #

    Hehehehe når man skal af med uønskede elementer på matriklen, kan man jo gøre det med stil. Og det lyder bestemt, som om du kan gøre med stil big time. 🙂 Tak for morgenens første kluklatter. 😉

    • Kong Mor 2. juli 2011 hos 11:45 #

      Taaak skal du have Katrine!
      Jeg udnytter bare min indre citron!! 😉

  6. Bettina Holst 1. juli 2011 hos 10:59 #

    Sæt et blod doner klistermærke op på døren, så ser du dem ALDRIG mere 🙂

    En veninde mistede sin mor for små 20 år siden kun 1 uge efter hun havde født sin datter og 14 dages efter stod de på hendes dørtrin. Hun var desværre meget modtagelig og er nu dybt dybt inde i det og har i mine øjne nu total knald i låget…vi har dog ingen kontakt mere. Hun droppede AL kontakt til ALLE.

    Det sidste hun sagde til os veninder var, at hvis hendes datter kom ud for en ulykke og skulle have blod, ville hun sige NEJ !!!. Hold kæft mand hvad sker der lige oppe i hovedet…nå ja jeg ved det. INGENTING !!

    • Kong Mor 2. juli 2011 hos 11:48 #

      Det var jo en idé med bloddonor klisterting!

      Jeg synes det er så grotesk at de udnytter folks svage stunder for at rekruttere. Der er ikke større forskel på deres måde eller al-qaeda’s metoder!

      Du har helt ret – der sker ingenting i deres hoveder.

  7. Annette 1. juli 2011 hos 12:54 #

    Jeg er opdraget med, at jehovas vidner bliver inviteret ind på en snak og en øl ved køkkenbordet. Sådan er min far. Ikke fordi det er jehovas vidner, det bliver alle. Kæft hvor har min mor været sur når han kom slæbende hjem med landevejens riddere – og især sur når han havde “lånt” dem penge. Jøsses!
    Men det er ikke noget jeg har taget med mig ind i mit voksen-liv.
    Altså at invitere ind, men jeg tror da jeg er mere large over for mennesker, af den grund, der lever anderledes end vi fleste.
    Jeg er ikke længere plaget af besøg, er vist også på den sorte liste.
    I et svagt øjeblik, kan jeg faktisk misunde de mennesker, at de har så stor en tro, og det er dem så magtpåliggende, at redde alle vi andre. Så set fra det synspunkt, er det jo meget flot at de bruger deres tid på os.
    Men det er sjælden jeg er svag…
    Og sådan fik jeg lige den kommetar til at dreje sig om mig, og ikke dit indlæg – flot.
    Det er et billede af din personlighed der hænger på lågen? 🙂

    • Kong Mor 2. juli 2011 hos 11:52 #

      Ved ikke om det er min personlighed – tror det er et billede på min indre citron som blir lukket ud indimellem!

      Og det gør altså ikke noget at du fortæller noget om dig selv 😉 det er jo tovejs kommunikation!!

      Jeg har intet imod mennesker der lever anderledes – og er ikke hermetisk lukket for kontakt – jeg bryder mig bare ikke om at de prøver at overbevise mig om at jeg tager fejl – det skal jeg nok klare selv!

  8. Susanne 1. juli 2011 hos 15:51 #

    Det er meget sjældent, der kommer herude. Men i sidste uge, måtte jeg fortælle et par herrer, at jeg ikke har lyst til at diskutere min tro og mit liv med dem. De tog det nu meget pænt. Jeg prøver at være sød og opføre mig pænt, for det må da være nedtrykkende at blive sendt fra dør til dør med negative meldinger. Omvendt har de selv valgt at bruge en fin eftermiddag på den måde. Hm. Mig får de altså ikke.

    • Kong Mor 2. juli 2011 hos 11:54 #

      Jeg plejer også at være høflig og kort sige – det har ingen interesse – men nogen gange irriterer de mig for meget til at jeg kan lade være. De bygger deres tro på en bibel som er forkert oversat af en amerikaner som ikke kan hebraisk.. Fortolkning – siger jeg bare!

  9. Benedikte 1. juli 2011 hos 16:01 #

    Min mors mand har sørget for at de ikke kommer der mere. Han simulerede et anfald af total sindssyge da de rakte deres dommedagsfolder imod ham, og fablede en masse om satan og røde knopper og noget. Siden dengang har de ikke set noget til dem…!? Hmmm… 🙂

    • Kong Mor 2. juli 2011 hos 11:55 #

      Haahahahahaha MORSOMT!!!
      Den må jeg prøve næste gang!

  10. Sequence 1. juli 2011 hos 17:55 #

    Jeg kom også til at tale med STORE bogstaver, da de for en del år siden prøvede at komme i tale med et af børnene. Siden da har de været forbi flere gange, men uden at betræde vores matrikel.

    Mig, en sur harpe? Kun til husbehov…

    • Kong Mor 2. juli 2011 hos 11:56 #

      Det er GROFT at inddrage børn i dette her. Det er blandt andet det som kan få mig til at flejne fuldstændigt ud!

  11. Marie 1. juli 2011 hos 20:12 #

    Min mand kom for mange år siden hjem med et skilt, han havde set hos en kunde.
    skiltet er udformet som et forbudt færdselsskilt….inden i det står der Jehova nej tak!!!!
    Det har siden, det blev sat op ved siden af fordøren på postkassen ,virket!!! At og til kan vi se et par med mappe gå ind til døren og ganske kort tid efter lister de lige så stille af.
    Så nemt kan det være!

    • Kong Mor 2. juli 2011 hos 11:56 #

      Det lyder smart!
      Og nemt at undgå besøg!!

  12. Ellen 2. juli 2011 hos 01:36 #

    Tak for en malende og herlig beskrivelse af et vidnebesøg. Du gør det, jeg åh så gerne ville kunne gøre, men som overbevist agnostiker er jeg ikke så velbevandret i bibelen.
    Vi ved altid, når det er et vidne (det er så altid to), der kommer, for på min fædrenegård, hvortil der er 200 m privatvej, stiller fjolserne bilen nede ved den offentlige vej og lader derefter, som om de ydmygt er kommet gående hele vejen fra … whatever. Så kom dog i bilen! Hvad vil de opnå med at lade som om de ikke ved, at den er opfundet?
    De laver det samme trick her i Sverige. Stiller bilen hos naboen; er overbevist om, at det har vi ikke opdaget, og så står der ellers snart et vandkæmmet par og prøver at få fire fødder indenfor. Jeg kan desværre ikke svinge mig op til andet end at bede dem om omgående at forføje sig væk og holde deres syge religion for sig selv.
    Da jeg var ansat på et hospital, oplevede vi flere gange etiske dilemmaer pga. deres holdning til det at give/modtage blod. Og vi gjorde ikke altid, hvad de forlangte… men sig det ikke til nogen 🙂

    • Kong Mor 2. juli 2011 hos 11:58 #

      Nej hvordan man kan nægte at give livsvigtig behandling til patienter er mig en gåde. Man kan da ikke bare lade folk dø..

      Det er måske ugudeligt at køre i bil – hvad ved jeg.. 😉

  13. overleveren 2. juli 2011 hos 11:01 #

    🙂

    Hvis jeg ikke husker helt tosset har jehovas vidner faktisk en liste over de der ikke ønsker besøg. Der hvor jeg boede før kom de tit rendende, indtil jeg bad om at komme på dén liste. Så så jeg dem ikke mere. Men de kan være sjove at “drille”. Har også en enkelt gang på et stærkt overbefolket torv hvor de stod i flere små grupper sagt til dem at de ikke måtte tale med mig – at jeg var udstødt. De blev nærmest paniske og kiggede febrilsk over på deres med-vidner for at se om nogen af dem havde set, at de havde talt med mig.

    • Kong Mor 2. juli 2011 hos 11:59 #

      HAHahahahahahahaa – det var genialt! Slået med deres egne våben!
      Velkommen til forresten!

  14. Gurli 3. juli 2011 hos 22:27 #

    Jeg kender – som du – også til ulykkelige skæbner som følge af nogens fuldstændige forvredne tolkning af den tykke bog. Hvor må det være træls at være så bange for at være alene, at man skal tage sine børn med ud og stemme dørklokker og forkynde en værre gang dommedagsvås for at komme op “det rigtige sted”. Hvis de ryger op, vil jeg vist helst ned… Det er som altid så dejligt befriende at læse din blog – den er blevet til en af mine “things-to-do-der-gør-mig-godt” i en tid, hvor jeg selv har holdt en laaaang blogpause pga. en bøvlet hverdag. Så TAK for dine dejlige, livsbekræftende indlæg – du er med til at give et dejligt pusterum og holde humøret oppe, mens jeg forsøger at fjerne verdens mest genstridige, indtørrede ketchuppletter fra den 8-åriges spritnye kjole – og hun sammen med sin 11-årige søster er strøget fra en mega opvask, fordi de skulle bage hesteguf til yndlingshestene nede på rideskolen efter en nyfunden opskrift… MED de dyre økogryn, når der nu ikke var andre… Tak for det 😀

    • Kong Mor 3. juli 2011 hos 23:36 #

      Allerførst velkommen til!
      Ja i bund og grund er det måske meget usikre mennesker – som ikke tør selv.
      Og jeg er helt enig – hvis vi skal nogen steder hen – så lad det for guds skyld blive i modsat retning af de “frelste”!

      Og så tusind tak for de smukke ord! Sådan en bemærkning gør mig så glad og så gider man at skrive et indlæg til imorgen!! 😀

      Håber ketchup pletten forsvinder!!

  15. overleveren 25. juli 2011 hos 18:34 #

    http://ekstrabladet.dk/vrangen/article1591564.ece

    fandt lige dette link og kom til at tænke på dette blogindlæg fra monarken 🙂

    Sådan kan det altså osse gøres.. altså jages med de salige…

    • Kong Mor 26. juli 2011 hos 23:49 #

      DET er for morsomt!! Tak for det grin 😉

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

