Tour de – færdiiiiiig

8 jul

Altså – først kom det de kalder karavanen. Det er en masse sjove reklame biler hvorfra der står stift smilende piger eller chippendales og kyler ting i hovedet på de folk som står og vinker.. Det varer en time – sådan en slags opvarmningsband.

IMG_4787

Jeg fik for eksempel kylet en lille pakke chips liiige midt i den dobbelte airbag. Det var sgu lige før den sad fast.

Af en fyr, som først havde set mig direkte ind i øjnene og så – slam.

Lidt blæret, at stå på en bil og kyle chips ned i kavalergangen på damer, dag efter dag. Åndrigt job, må jeg nok sige.

Divaen fik derimod en pakke vaskepulver, samme sted, fra dem her.. Den blev hun meget glad for.

IMG_4780

Andre mennesker gik lidt i psykose, over de her gratis plastik gaver. I hvert fald landede der en nøglering på min sko og bedst som jeg skulle til at bukke mig ned for at samle den op, kom en ældre dame med en fart jeg ikke havde troet mulig, og snappede den ud af hænderne på mig. Jeg skulle lige til at træde hende over fingrene, men hun var mig for hurtig.

Og nu forstår jeg bedre alle de ældre mennesker, som har siddet i deres klapstole og samlet kræfter i en 5-6 timer – de skulle jo være friske så de kunne løbe rundt efter nøglesnore, kuglepenne og bøllehatte fra et pølsefirma.

Længere henne brokkede nogen sig højlydt over at det virkelig var snyd de ikke fik en pose chips. Hvordan mennesker kan gå så meget i selvsving over 15 gr. chips er mig en gåde. Men okay vi fik også 5. så vi havde jo vores på det tørre – i hvert fald lidt, for så gav det sig til at regne.

Som i styrtregne – meget og pludseligt. Da vi havde sendt Prinsessen og Gårdmand Bjørn ned efter en paraply, ventede vi næsten tålmodigt. Så krøb Zorronaldo ind under en busk og Divaen fulgte efter.

Jeg ville med – og det er meget muligt at nogen har filmet på det tidspunkt! I så fald har de udelukkende set min store røv under en busk, idet det ikke var det hele af mig, som kunne være under busken.. Og hele bagsiden af mig blev derfor rimeligt våd. Og kold. Men vi grinte så meget, at jeg – igen – kom til at tænke på jeg må have en pakke Tena Lady næste gang jeg skal ud og købe ind.

Divaen fortalte senere at den hurtige ældre dame stod og grinede skadefro af os, i ly af sin paraply. Det kunne jeg af gode grunde ikke se – da jeg ikke har øjne på ballerne – men havde jeg vidst det, ville jeg uden tvivl have faret hen og bidt hende. Hvilket muligvis også er derfor Divaen ikke fortalte det før senere.

Nå, endelig dukkede Prinsessen op.. Beskeden var: hent en paraply – et par regnslag og en lille pose til tingene. Dette var FØR det gav sig til at regne. Hun ankom med Gårdmandens sweatshirt.. Som var våd.. Hun meddelte så at det var fordi nøglen sad fast i døren, da hun skulle låse igen.

Det er muligt at vi råbte lidt af hende eller jeg gjorde – i hvert fald forsvandt hun – til info kan jeg fortælle at HUN havde regnfrakke på.

Og så dukkede Gårdmanden op med en stor lyserød golf paraply. Tak Randi!!

Der stod vi så alle fire og ventede på at Prinsessen og cyklisterne skulle dukke op. Men alt dette er der ikke nogen billeder af – da mit kamera ikke er så glad for vand..

IMG_4789

Nå, men da Prinsessen endelig kom med de ønskede effekter, holdt regnen op.. Og så kom der en masse cyklister forbi på meget kort tid og det var så det. Vi tror nok vi så Riis. Vi rystede i hvert fald vores meget våde flag foran en saxobank bil, hvilket omgående satte de automatiske vinduesviskere i gang – og så syntes vi nok at vi så et æggeformet hoved uden hår på.

Og vi råbte meget højt ”Heja Saxobank” hver gang vi så én af dem.. Og vi vinkede, og viftede som sagt meget med de våde flag.

Så gik vi hjem.. Talte op og delte rovet og firkløveret åd en ikke uanseelig mængde slik. Der var nemlig også haribo biler med stift smilende piger som kylede slik. De nøjedes så med at kaste det på jorden, ulig de skiinstruktør look-a-like typer der sigtede noget højere. Der mangler en masse slik og chips på billedet – men det fordi de allerede har ædt det!

IMG_4792

Karavanen var intet mindre end et skoleeksempel på målrettet marketing!

Og da vi så havde spist aftensmad.. Så blev jeg lige pludselig 82 år – og voldsomt træt. Og regnede ud at jeg har vandret et sted mellem 8 og 10 km i dag og ydermere har stået stille, på samme sted, i 2 timer. Og jeg kunne kun lige akkurat kæmpe mig hen til computeren, for at skrive dette.

Jeg har vist fået nok Tour de très irriterende for i år. Det er jeg overbevist om at I også har – så jeg tror bare vi holder her!

Firkløveret derimod – opildnet af reklamegaverne – glæder sig til næste år og er allerede begyndt at planlægge hvordan de får en større fangst. Cykelløb siger I? Næææh – det snakkede de ikke så meget om..

25 kommentarer to “Tour de – færdiiiiiig”

  1. Susanne 8. juli 2011 hos 07:19 #

    Tak for oplevelsen. Det er jo næsten som at være der selv. Der var jo ualmindelig dårlig dækning på de sidste km. Kun cykelmænd og ikke ret meget af byens beboere, så jeg har altså stadig vores første møde tilgode.
    Du må holde hviledag i dag, mens cykelmændene snupper en etape mere.

    • Kong Mor 8. juli 2011 hos 21:54 #

      Velbekomme! Måske var den dårlige dækning på grund af regnen?
      Og vi ses jo bare om en måneds tid!

      Jeg holdt ikke hviledag- men i mååårn!!

  2. Inge 8. juli 2011 hos 08:14 #

    Nåhhh det var der du var.. under busken, så kan jeg bedre forstå jeg spejdede forgæves efter dig.. 🙂
    Håber I er ved at blive sluppet fri af hegnet igen.
    Det er et meget smukt område I bor i, jeg fik fornemmelsen af at I rent faktisk bor på landet midt i byen.. Det er det jeg altid har ønsket mig, et gammelt hyggeligt hus med grønt omkring mig.. midt på Rådhuspladsen.. 🙂
    I må have en god weekend med alle de give aways I fik samlet sammen i går.

    • Kong Mor 8. juli 2011 hos 21:56 #

      Der var FULDKOMMENT ryddet i morges da vi blev lukket ud igen. Virkeligt imponerende. Ikke så meget som et æbleskrog.

      Og din fornemmelse er rigtig – vi bor midt i byen midt på en kæmpe mark! Bondegård på Rådhuspladsen!

      Og hov ja – der FIK jeg jo nogen give-away!!! 😉

  3. Anette 8. juli 2011 hos 08:36 #

    Herlig fortælling, tænk at mennesker kan gå så meget op i billige reklamedimser. Det kan mit temperament slet ikke holde til, så godt jeg var langt nordpå. God weekend i det sydlige :o)
    KH Anette

    • Kong Mor 8. juli 2011 hos 21:57 #

      Jeg fik også vrisset lidt af hende.. Nok derfor hun var glad for at jeg blev våd..
      Men bare det at jeg fik sagt til firkløveret: hallo – det er gratis – det er en lille gave – så kan man ikke tillade sig at blive sur over at man ikke får – I har jo fået noget – og jeg HAR altså kakao derhjemme – gjorde at de forstod at – hov ja – det er jo kun en lille dims som ikke er vigtig!!

      🙂

  4. Nadia D. 8. juli 2011 hos 08:38 #

    Uh ja, gratis vaskepulver! Lige noget for en hjemmeboende teenagepige 😉 Man fornemmer at hun ikke helt udgør kernepublikummet til Tour De France?

    Jeg har virkelig et anstrengt forhold til cykelløb, så jeg synes det er ret synd for jer, at I bliver tvunget til at være en del af det. Jeg håber I synes det er noget sjovere, end jeg ville gøre 😉

    • Kong Mor 8. juli 2011 hos 22:00 #

      Hun var himmelhenrykt…
      Ej – men hun synes de var søde de der Chippendales.. 😉

      Og nej – det er de hurtige ældre damer – DE er glade for vaskepulveret!

      Vi havde det sjovt med vores egne betragtninger, og håber at det ikke kommer igen næste år!!!

  5. Benedikte 8. juli 2011 hos 08:57 #

    Han kunne se dit had, og ville prøve at mildne dig lidt, ham med chipsene 🙂 Hjalp det mon så? 😀
    Og så synes jeg altså helt ærligt faktisk godt at I kunne have delt de chips der!!
    Og lad bare vær’ – med alle de godter I har fået skrabet sammen, har I garanteret også været som gribbe 😛
    Det lyder som en meget sjov oplevelse ellers. Hvis det var sådan en engangsforestilling. Kan godt forestille mig at det bliver lidt trættende år efter år…

    • Kong Mor 8. juli 2011 hos 22:03 #

      Jeg sendte chipsene videre – er jo på kur!
      Og jeg deler ikke noget med sure gamle damer!! Intet!!
      Og naturligvis lå firkløveret også og rodede rundt og slog efter de andre for at rage til sig… Rene gribbe.
      NOT – der var SÅ mange ting der blev smidt i grams så de landede jo bare lige for fødderne af os.det var virkeligt ikke engang nødvendigt at slås for det.

      Og ja – morsomt og et minde og alt det der. Men aldrig mer’ tak!

  6. Rejen 8. juli 2011 hos 10:00 #

    hihi, jeg kan lige se det for mig, dig prøve at tage en busk på..Hold kæft jeg vidste slet ikke at der kørte en masse reklame-biler og smed slik og sager, men selvfølgelig er det jo masse af reklame…Men sikke da et menageri sådan et cykelløb fører med sig, kan godt forstå du er glad for at det er overstået..;-D God weekend

    • Kong Mor 8. juli 2011 hos 22:06 #

      Hahahha – jeg sender et billede en dag af den busk jeg prøvede at tage på.. Den stak forøvrigt..

      Jeg var heller ikke klar over at der var SÅ meget halløj – men det var helt vildt. Kiks på hjul og sådan noget!

      God weekend til dig også!

  7. Madame 8. juli 2011 hos 10:27 #

    Åh, du skriver så morsomt – jeg var slet ikke klar over, at Tour’en bliver brugt til målrettet reklame på den måde, og det er både fascinerende og lidt til grin ;O)

    • Kong Mor 8. juli 2011 hos 22:07 #

      Tusind tak!!
      Og ja – reklame er 80% hvis ikke mere. Det var overvældende og meget komisk..

  8. helleq 8. juli 2011 hos 13:20 #

    Det er vel godt for turismen, at de gennemkører ens by?
    Jeg kunne da forestille mig, at der var tv-seere, der faldt for stedet, mens de så Touren.

    …og alle de mægtigt fine gaver.. Ih, altså, jeg ville også drømme om vaskepulver og kasketter 😉

    Personligt er jeg nu ikke til Touren- selvom jeg i disse uger faktisk er hjemme hver dag ved halv-fire-tiden, så tænder jeg aldrig for fjernsynet. Jeg gider ikke se på mænd i spandex UDEN noget indenunder!! Det får jeg rigeligt af til spinning …

    • Kong Mor 8. juli 2011 hos 22:10 #

      Det kan jo være at folk vil komme på besøg efter Touren. Men vi har nu ikke brug for det – kirken er lavet til ære for en af Frankrigs størte helgener – Sainte Therese. Og på grund af hende har vi afsindigt mange turister hele året rundt.

      Ja – super gaver!!! 😉

      Ser heller ikke touren – hvad enten jeg bor midt i eller ej!!
      Og ÅÅÅH nej et stygt billede jeg lige fik der… af dine spinning spandexmænd.. Vil NOGEN ikke sige til dem at det er grimt???

      • helleq 11. juli 2011 hos 13:32 #

        Jeg håber også at der en dag er én, der siger fra…

        Kan du forestille dig en time bag en i en næsten gennemsigtig heldragt, der ikke lige synes at han gider tshirt, fordi det er så varmt.. *Gys* Det kan give onde drømme, kan jeg godt fortælle.
        Så jeg sørger for IKKE at spinne bag folk i cykelgear, det kan være FOR traumatiserende 😉

  9. overleveren 8. juli 2011 hos 18:16 #

    pragtfuld stemningsbeskrivelse fra 1. parket … det er jo alt det tv-seerne aldrig ser. og nej jeg fatter heller ikke helt interessen for de der små poser chips mm jeg havde hørt de delte ud. Men et præcisionskast som du beskriver det – det havde jeg så ikke lige hørt om. Men… ahem… godt grebet 🙂

    • Kong Mor 8. juli 2011 hos 22:12 #

      Tak skal du have! Nej det ser I vel ikke.

      Jeg tror – helt for egen regning – at de går og øver sig i at sigte på folk. Det må ellers være dødsygt at stå der under hele touren dag efter dag!

      Min airbag klarede det hele – jeg skal ikke have personlig credit 😉

  10. Ellen 8. juli 2011 hos 18:43 #

    Hahaha – åhhh, grine, grine. Tak for en skøn beskrivelse, der var langt mere underholdende end noget tv-program kunne have klaret – seriøst såvel som useriøst 🙂
    Du vidste nok slet ikke, hvor hurtige vi gamle damer kan være når det gælder… ikke at jeg ville have demonstreret det for en simpel nøglering…
    Jeg forstår godt, at I helst vil undvære det. Jeg kunne nu godt tænke mig at opleve det show gennem en lille by, men jeg er sikker på, at en enkelt gang er rigeligt 😉

    • Kong Mor 8. juli 2011 hos 22:17 #

      🙂 Jamen selv mange tak! Dejligt at det får dig til at grine!
      Og øhhm nej – jeg drømte ikke om hvor hurtige den slags damer kunne være..

      Det var da sjovt nok at have oplevet – og jeg er glad for at alle 4 for en gangs skyld er gamle nok til at huske det hele!
      Men jeg frabeder mig på det kraftigste en tour til!!
      😉

  11. Marianne 8. juli 2011 hos 19:42 #

    Sikke en masse hurlumhej omkring det løb. Jeg må indrømme, at jeg faktisk nogen gange nyder at sidde henslængt i sofaen og lade mig guide igennem en etape af Jørgen Leth – det lugter lidt af ferie 🙂

    • Kong Mor 8. juli 2011 hos 22:19 #

      Ja JEG er ikke Leth fan.. Men jeg har så heller ikke set Touren nogensinde!!
      Men det er en masse halløj!!

  12. Pia 9. juli 2011 hos 22:09 #

    Jeg sidder her og småfniser, mens der kører en meget livagtig film forbi mit indre blik 🙂
    Nej, jeg gider heller ikke sidde, eller stå og vente i timevis, for at se et par cyklister, eller få en håndfuld gaver 😉
    Jeg har ikke meget forstand på det løb, men tak for en munter beskrivelse af sidste etape 🙂

    • Kong Mor 11. juli 2011 hos 21:56 #

      Tak Pia, er glad for at kunne få dig til at grine!
      Vi havde det morsomt – og håber at det var en engangsforestilling!

      🙂

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

