Det om maden

1 aug

Så kom vi over grænsen. Og gjorde holdt ved den første tankstation. Selve det at få fyldt benzin på, var langt fra det vigtigste.

Næ, det primære var at købe lige det, man havde savnet allermest.

Det blev til følgende:

1 hotdog

4 skildpadder – og jeg spiste altså kun én idet jeg også skulle have plads til en kæmpeeskimo.

1 marcipanbrød

Labre larver

2 kæmpe eskimo

1 filur.

Og så var det ellers hjem til øen. Hvor vi landede cirka samtidigt med persillesovsen. Jeg ved godt at det normalt staves “sauce”, men det der hvide opbragte noget med persille i, er altså sovs. Med stort V.

Så frikadeller, nye kartofler, persillesovs og så rødgrød med fløde. Og en brunsviger i tilfælde af akut sult. En hel bradepande.. Som er væk nu.

Kan I høre Dannebrog blafre?

Jeg ved godt, at med dette indlæg, kunne man måske få den fejlagtige opfattelse, at jeg og resten af familien, kun er interesserede i maden, når vi er på besøg i landet.. Men det er vi altså ikke. Vi er interesserede i mad – men ikke udelukkende. Vi er også interesserede i is.

Og meget tid går med at beslutte, hvad vi skal spise, hvornår. Især hvad.. For det med hvornår, er nemlig uvæsentligt – idet vi naturligvis kan spise en kold frikadelle, på hvilket som helst tidspunkt.

Og jeg har lige klemt et par kræmmerhuse med flødeskum ned så resten af de franske deller, som min mave absolut skulle slæbe med, kunne få lidt selskab. De skulle jo nødigt gå hen og føle sig alene.

Og der blev provianteret.. I Netto. Den store ude ved Silvan. Vigtige ting som frisk piskefløde, spareribs, hattings rundstykker, sønderjysk spegepølse, havrefras og den slags.

Og så morgenmaden, ikk? Den første morgenmad som hjemvendt selv-eksileret.. Hattings rundstykker, lunet i en ovn som virker, og så med  jordbærmarmelade fra den gamle fabrik.

Og appelsin yoghurt med havrefras. Eller det vil sige – det blev klemt ind som et lille mellemmåltid mellem morgenmad og frokost.

Og så en lille delle eller 3.. altså ikke dem jeg har på maven, men dem som min mor havde lavet i går.

Og et glas koldskål.

Og solsikkerugbrød med sønderjysk.

I morgen skal vi også have sild. Karrysild. og på jagt efter en lakridspibe.

24 kommentarer to “Det om maden”

  1. Ellen 1. august 2011 hos 07:58 #

    Hvorfor har jeg på fornemmelsen, at der er et eller andet, du savner, når du er i huset på æblebakken? 😉
    Det er nu lidt pudsigt, som man altid sætter større pris på tingene, når de ikke længere er en selvfølge… Jeg vil ønske dig et godt ophold – og så ses vi jo forhåbentlig ellers på søndag 🙂

    • Kong Mor 1. august 2011 hos 15:42 #

      Altså mad indtager en ret vigtig plads i vores liv;-)
      Tak – ellers og så regner jeg bestemt med at ses søndag!!!!

  2. Laila 1. august 2011 hos 09:31 #

    Velkommen til DK! Jeg kan slet ikke forestille mig, hvad jeg ville savne mest, hvis det var mig, som var i længerevarende eksil… Måske man skulle prøve det… 🙂 Jeg tror ikke en slankekur tæller som eksil, selvom den kan resulterer i samme indkøbsraid, når man er faldet i 🙂

    Vejret er med jer! Hurrrrraaaa!

    • Kong Mor 1. august 2011 hos 15:43 #

      Det er de særeste ting man savner! Ting man ikke altid regner med at savne.
      Kan godt se at en slankekur kunne give samme slags abstinenser!

      Og mht det der vejr – HVAD brokker I jer sådan over – her er jo dejligt! 😉

  3. Lene 1. august 2011 hos 10:17 #

    Velkommen til Danmark og nu er jeg pludselig meget mæt, jeg tror, jeg printer det her ud og læser det, når jeg bliver sulten 🙂

    • Kong Mor 1. august 2011 hos 15:44 #

      hahahaha! gid den slags virkede for mig!!!

  4. Bettina Holst 1. august 2011 hos 10:22 #

    Kan virkelig godt sætte mig ind i savnet og ædegildet. Jeg har det sådan med ferier, at der er al mad, slik, is, drikkevarer tilladt. Men ingen is til mig idag. Skal ud at løbe de 4 kg væk ferien indtil nu har kostet mig. Pis. Også. De har lakridspiber i Netto forresten. Håber I får et skønt ophold her i Dannevang 🙂

    • Kong Mor 1. august 2011 hos 15:45 #

      Jeg så ikke nogle lakridspiber – må tilbage igen 😉

      Opholdet ER skønt, tak!!!

  5. Nadia D. 1. august 2011 hos 10:33 #

    Jeg forstår dig! Hvis jeg havde været væk fra alle de gode ting så længe, så ville jeg også bare spise løs, når jeg kom hjem!

    Det eneste jeg undrer mig over, er fraværet af tyrkisk peber. Men okay, der kan jo ikke være plads til det hele 😉
    (Og nu har jeg lyst til koldskål)

    • Rejen 1. august 2011 hos 10:42 #

      tror også jeg ville gå amok i lakridser, skildpadder sovs og frikadeller…især når det er mors “deller”..;-D Velkommen hjem til det danske..

      • Kong Mor 1. august 2011 hos 15:50 #

        Jeg går amok alt hvad jeg kan!!! 😉

    • Kong Mor 1. august 2011 hos 15:50 #

      Den slags lakrids / tyrkisk peber kan nemt sendes. Så vi har fået den slags indimellem.
      Så behovet har ikke været så stort efter det – som efter appelsin yoghurt eller flæskefars.

      Koldskål er godt! Med kammerjunker!!!

  6. Inge 1. august 2011 hos 10:45 #

    Uhmmm det er jo rene lækkerier du lister op.. I må have en skøn dansk ferie.. er Haribos super piratos smuttet ud af listen, eller har I fast leverance af dem.. 🙂

    • Kong Mor 1. august 2011 hos 15:47 #

      Super piratos er for stærke – vi kan bedre lide ABC lakridser 🙂

  7. Gurli :-) 1. august 2011 hos 16:03 #

    Velkommen til øen. Jeg håber, at vejret vil arte sig rimeligt, mens I er her, så det ikke kun bliver maden, der skal huskes tilbage på med glæde 😀

    Mht. lakridspiberne: Prøv i Fakta – de har i hvert fald haft dem, med mange i en æske til ikke ret mange penge 😉

    • Kong Mor 1. august 2011 hos 16:18 #

      Tak!! Vejret er jo fint – fatter som sagt ikke hvad i brokker jer over! 😉
      Ferien er helt som den skal være!

      Fakta – here I come!!

      • Gurli :-) 2. august 2011 hos 08:04 #

        Ja, du undrer dig tydelig vis over al den bekymring ang. vejret 😀

        Der er da også en helt klar grund det: Det stod ned i stive stænger i sidste uge og nogle har enddog haft skybrud, så kælderne er våde, men plænerne er rigtig pænt grønne 🙂

        Vi fik en super god ferie på trods af vejret, måske fordi vi ikke har kælder og var i et lidt mindre vådt Sverige, hvor vi tog på tur,når vejret var udevenligt – og læste bøger, spillede spil og hyggede, når regnede.
        Det var totalt afstressende – hvis vi havde slappet mere af, havde der ikke været puls tilbage 😀

        Det handler selvfølgelig også om hvordan man ser på det:

        For nogle er Himlen klar og blaa,
        for andre helt sort eller mørkegraa.
        Jeg tror kun det er vort Humør,
        som giver Verden omkring os kulør.
        (Carit Etlar)

        • Kong Mor 9. august 2011 hos 23:04 #

          Hahahahaha – det er nok derfor!!

  8. Anne 1. august 2011 hos 16:37 #

    Åhja … jeg husker en Jul, hvor jeg var hjemme for første gang i 6 mdr. Det første jeg måtte og skulle have var et stykke rugbrød med hjemmelavet leverståhej og rødbeder. Aldrig…ALDRIG… har den slags smagt SÅ godt 😉

    Nyd det mens det varer – eller sådan noget 😉 Maden, vejret og ferien…vælg selv 😉

    • Kong Mor 9. august 2011 hos 23:03 #

      Åhh – jeg kan smage den for mig 😉

  9. jensdrejer 1. august 2011 hos 16:52 #

    Hvis jeg boede i udlandet, så ville jeg med garanti gøre ligesådan. Og det er da helt okay. Jeg synes det lyder som om at I alle nyder jeres ferie. Og noget skal man jo trøst sig med, når det ikke ligefrem er ferievejr. 😀

    • Kong Mor 1. august 2011 hos 22:56 #

      Vejret er da fint – sol og varmt? Vi har skam ikke noget at klage over her på øen!
      Og vi nyder ferien – helt klart. Både mennesker mad og vejr!

  10. Benedikte 8. august 2011 hos 08:56 #

    Det er genialt 😀 Ha ha ha….

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

