Det om bogstaver og ord på dansk

3 aug

Med andre ord BØGER – og det der ligner.

Småløb, på den desperate måde, søndag morgen – efter eksil morgenmaden – ned til Kim Købmand for at købe et blad.

Det var sådan set fuldstændigt ligegyldigt hvilket.. Næsten altså. Bare et med danske ord i.

Det blev til nyt af slagsen. Jeg har ikke læst det endnu – da jeg vil gemme nydelsen til jeg kommer tilbage – rent bortset fra at jeg ikke gider spilde tiden på at læse, når jeg kan sludre med Lene, Kirsten, Stine, Marianne, Milena og Tina, og min moAr ikke at forglemme. Endda live og ikke kun over skype.

Men jeg fandt også en bog i Netto – Drageløberen til 30 kr.

Så kom jeg ned til den sædvanlige bogpusher, som stod ude på gaden og smilende sagde: velkommen hjem. Denne hilsen afstedkom følgende – meget lidt diskrete teaterhvisken på fransk – fra Divaen: “MoAr – han kunne genkende os – hvorfor kunne han det??”

Det kunne jeg jo ikke så godt svare på, men et kvalificeret gæt var at han nok havde set det på facebook!

Autoritetstro som jeg er – måtte jeg dog ydmygt indrømme at jeg havde købt en bog i Netto. Han tilgav mig storsindet!

Han fandt 4 tonstunge – ikke SÅ dyre, men stadig langt fra Nettobillige – bøger til mig, og selvom lysten til frådende at kaste mig over dem allerede nu, er tilstede, så venter jeg artigt til jeg er kommet hjem og skolen er i gang igen.

”Den lukkede bog” af Jette Kaarsbøl

”Vi, de druknede” af Carsten Jensen

”Forføreren” af Jan Kjærstad

”Sommerlys” af Jon Kalman Stefansson

Hvis I har læst dem og ikke syntes om dem – så hold venligst jeres mund!

Så jeg samler sammen – bøger fra hist og her – og langsomt, men sikkert, bliver udsigten til lange kedelige vinteraftner meget mindre! Men jeg er ikke færdig endnu! Men hold OP hvor er danske bøger lige dyre.

Har engang set et billede af en fransk model som sidder og tigger med en haute couture kjole på – og et champagneglas i hånden – hun havde ikke mere champagne.

Kunne faktisk godt se mig selv siddende på gågaden i tigger outfit – med et skilt ved siden af: ”giv en hånd til min bogsamling”.

Jeg er overbevist om at dette stunt mindst ville kunne afstedkomme et mindre bibliotek.

Men da jeg ikke helt ved hvor jeg skulle anbringe alle de bøger henne, idet jeg jo som bekendt kun har 17,5 hyldecentimeter til min bogsamling, så jeg må nok hellere lade være at gribe til den slags desperate tiltag!

18 kommentarer to “Det om bogstaver og ord på dansk”

  1. Fru E 3. august 2011 hos 06:53 #

    eBooks? Har selv lige købt en Ipad, så jeg nemt kan have bøger med på farten. Det bliver skønt. Også selv om jeg virkelig elsker bøger. Nye sprøde ulæste bøger bundet ordenligt ind (ikke paperbacks).

    Drageløberen har jeg læst og den er fantastisk. Barsk men rigtig rigtig god. De andre kender jeg ikke.

    God læselyst.

    Ps. hvis du i løbet af vinteren har brug for flere danske bøger siger du da bare til. Vil gerne sende lidt til dig 🙂

    • Kong Mor 3. august 2011 hos 09:28 #

      Ja jEG har ikke råd til ipad.;-).Og jeg vil helst have bøger på papir. Er så til gengæld ligeglad med om det er hardback eller paperback.
      Jeg glæder mig til at komme igang med dem.

      Du er da bare dejlig! Jeg lover at sige til i vinterens løb hvis jeg går heltkold – det er mægtigt sødt af dig!!

      • Fru E 3. august 2011 hos 18:34 #

        Jeg har rigtig mange rejsedage og så er bagagen lettere 🙂

        PS. må jeg vente med, at melde til/fra blogtræffet til fredag?

  2. overleveren 3. august 2011 hos 07:39 #

    Med kun 17,5 hyldecentimeter til rådighed vil jeg osse anbefale ebooks.. og ikke kindle hvis behovet er danske bøger.

    Og i øvrigt tror jeg at et bogtiggerstunt ville udløse problemstllinger, der var større end for lidt plads på hylden; for lidt plads i bilen og en en smule overlæs på vej hjem.

    • Kong Mor 3. august 2011 hos 09:33 #

      Vi har både tagboks og trailer.. 😉 så pladsen er et mindre problem.
      Men det er måske også noget med blufærdighed – en ting er at snakke om det – en anden ting er at gøre det 😉
      Så jeg tror bare det bliver ved tanken 😀

  3. Inge 3. august 2011 hos 08:27 #

    Hvis du skulle komme i nærheden af en Kvickly eller en Føtex, har de også ind i mellem ret gode tilbud på bøger.. Du skal da som minimum have fyldt de 17,5cm. op.. og det er kun et spm. om at stakke dem fornuftigt så kan der være mange bøger.. 🙂

    • Kong Mor 3. august 2011 hos 09:35 #

      Ihh hvor har du ret! Det tænkte jeg ikke på – jeg var mere inde på noget æstetik 😉
      Kunne være jeg skulle i Føtex og Kvickly – dem har jeg også!

  4. AB 3. august 2011 hos 09:37 #

    Drageløberen og Den lukkede bog er begge i top 5 af mine favoritbøger, så jeg glæder mig til at høre, hvad du synes. De andre har jeg vist ikke læst endnu.

    Jeg er også mest til papirsbøger. Og jeg køber en del på udsalg eller i Føtex og sådan nogle steder, når jeg lige falder over dem. Ellers skriv da til Rosinante og foreslå dem at du blogger om deres bøger for dem. Det kender jeg flere bloggere der gør, både for Rosinante og andre forlag, og de får bøger ind af døren helt gratis, som de så skriver anmeldelser af. Jeg har selv overvejet det, men har ikke haft tiden før nu. Og så kan du jo altid lave give aways eller bytte bøger med andre, når pladsen på hylden bliver for trang 🙂

    • Kong Mor 3. august 2011 hos 09:46 #

      ORV JA! En give-away”s” er da en god idé! Jeg har jo en masse bøger som jeg ikke lige gider genlæse. Det kunne være andre kunne få nytte af dem.
      Og så må jeg jo prøve at kontakte forlag. Det er da lidt blæret – og komme og sige: JEG vil blogge om jeres bøger så send lige nogen. Men det værste der kan ske er at de siger nej og så er der jo ikke sket noget!
      Tak du!!
      🙂

  5. Kirsten 3. august 2011 hos 09:39 #

    Kan så godt forstå dig og bøger i Dk er urimeligt dyre. Samtidig klynker de over at folk køber i Netto osv. – men det er da deres egen skyld!
    Både Drageløberen og Den lukkede bog er fantastiske, så bare rolig, din investering vil være det hele værd!

    • Kong Mor 3. august 2011 hos 09:49 #

      Dejligt at høre at flere synes det er nogle gode bøger!
      Jeg glæder mig også til at læse dem!

      Og bogpriser i Danmark er til grin – en paperback i Frankrig “Jordens søjler” for nu at bruge et eks.som mange kender – den kostede ca. 10€ som er 75 kr.
      og det var ikke et tilbud.
      No og mig – og andre småbøger – ligger til omkring 4-6 € stykket.

  6. Ellen 3. august 2011 hos 12:45 #

    Bøger er latterligt dyre i Danmark, så jeg køber mine i England 🙂
    Rigtig god fornøjelse med dine indkøb – selv om der må skulle flere til – der kan langtfra være nok til en hel vinter (selv en kort, fransk) på 17,5 cm 😉

    • Kong Mor 9. august 2011 hos 22:19 #

      Nej men jeg tror jeg vil gøre som Inge foreslår – alternativ pakning af de 17,5 cm ville gøre underværker!

  7. jensdrejer 3. august 2011 hos 14:02 #

    Jeg foretrækker også de gode, gammeldags papirsbøger. Men 17,5 cm? Damn – det var ikke meget.

    Du har ret i, at bøger er dyre i Danmark. Men det er måske mere korrekt, at vende det om og konkludere, at bøger er blevet meget billige i udlandet. Jeg ved ikke om jeg har ret; jeg tænker bare på, at for 40 eller 50 år siden var det jo heller ikke alle som havde råd til at købe bøger. Det var/er et eksklusivt luksusprodukt. Problemet er måske – at alt andet bliver billigere….. undtagen bøger! Desværre!

    • Kong Mor 9. august 2011 hos 22:20 #

      Det har du nok ret i!
      Det tænkte jeg ikke på!! Men ærgerligt er det!

  8. Laila 3. august 2011 hos 23:17 #

    Jeg elsker jo også bøger. Har læst de to, som der er åbenbart ligger sig i spidsen af “læst stof”. Og er enige i, at de bare er gode. (Dog må du lige se, om ikke du kan nå at fremskaffe “Under en strålende sol” også. Har set den på bud mange steder. Fandt den selv i Netto til 50,-. Derudover har jeg også “Vi, de druknede” + “Forføreren” til at stå og vente på et hul i læserækken 🙂
    Åhhhh… Saml alle dem du kan 🙂 God læselyst!

    • Kong Mor 9. august 2011 hos 22:21 #

      I mellemtiden er flere kommet til! Så nu har jeg langt over 35cm – så der skal tænkes Ikea før de kommer på plads!!
      Vil se om jeg kan finde under en strålende sol!!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

