Det om brugsen og byen

4 aug

Eller sagt med et fint og intellektuelt ord – nærmiljøet.

Når man bare skal have fem teposer – og jo, jeg ved godt at de sagtens kan bruges flere gange, men så har jeg teposer til et helt år – og nogle opvasketabs – så gider jeg ikke at køre til de10 km ind til staden, til Netto, Fakta og alle de andre.

Så tager jeg til landsbyen ved siden af og går i Brugsen. Men det er faktisk en ret hård tur.

Det tager nemlig lige så lang tid, for i Brugsen, der møder man Charlotte og Søren i indgangen. Og skal lige opdatere. Og give dansk knus. Selvom man stadig er i fransk ”kys-på-kind” mode.

På vej hen til teposerne, bliver man nødt til at stoppe og sludre lidt med hende fra børnehaven. Og så går vi en anden vej, for hurtigt at komme hen til opvaskedimserne, og derpå ud og så hjem, men må jo lige sige hej til Michael, og bedst som man tror at NU er man sluppet fri – har betalt og er på vej væk, møder man Margrethe som er på vej ind.

Men det gør så ikke noget – for hun siger at hun læser min blog – og så bliver man jo lidt glad!

Man ser godt at Rigmors søn parkerer bilen, men nu vil man ærligt talt godt køre hjem igen.

Og det gør man så. Og kan vinke til Daniel ved busstoppestedet. Eller ret beset er det jo en rutebil, her i udkants-Danmark – men lad det nu være. Han var godt nok blevet væddemåls-korthåret.

Så cykler Kirsten forbi – men ser os ikke, fordi hun ikke har vænnet sig til bilen endnu.

Man kan konstatere at Bellas hus har skiftet farve, at Benny og Lene roder rundt i forhaven – de kan heller ikke kende bilen – og så lige før man drejer ind i indkørslen, er der en velindpakket motorcyklist som laver et mystisk kast med hovedet og Gårdmand Bjørn råber – det var jo JAN!! Og det var Jan, får vi at vide på en efterfølgende sms, hvordan han så ellers har kunnet se det, på den formummede mand der drønede forbi.

Men med hensyn til indkøb kunne jeg måske godt nøjes med at gå ned til købmanden som ligger 8 huse væk, men jeg er sikker på at det ville tage endnu længere tid.

Og for pokker hvor er det hyggeligt!

18 kommentarer to “Det om brugsen og byen”

  1. Ellen 4. august 2011 hos 07:39 #

    Kender du hele byen? 😉 Nu ved jeg jo selvfølgelig ikke, hvor stor ‘byen’ er, men alligevel…
    Jeg forstår godt, at det må være enormt hyggeligt, men det er nok meget godt, at man ikke skal alt det igennem til hverdag, når der skal handles… For en uges tid må det bare være skønt 🙂

    • Kong Mor 9. august 2011 hos 21:53 #

      Byen er lille bitte!!! 😉 Altså landsbyen – med 10 km til den lidt større by – hvor jeg alligevel også kender en del!
      Til daglig siger jeg jo også kun hej – det er nu hvor folk ikke har set os i 13 mdr. at vibliver tilbageholdt!! 😉

  2. Mariane 4. august 2011 hos 08:08 #

    Det lyder rigtig hyggeligt, det savner man når man bor i en storby ^¿^

    • Kong Mor 9. august 2011 hos 21:53 #

      Absolut!! Jeg er også mest til noget på landet!

  3. Susanne 4. august 2011 hos 08:51 #

    Man bliver jo helt revet med. Det må være ganske særligt at vende hjem.
    Nyd dagen.

    • Kong Mor 9. august 2011 hos 21:54 #

      😉 Det var rarere end vi havde forventet!!

  4. Inge 4. august 2011 hos 08:55 #

    uhhh det lyder lige så skønt, som når jeg er hjemme i min barndomsby.. Det tager en dejlig krig, lige at hente 2 liter mælk og et par grapefrugter hos den lokale købmand.. Og jeg elsker det.. 🙂

    • Kong Mor 9. august 2011 hos 22:12 #

      Ja ikke – det er skønt! 😉

  5. Rejen 4. august 2011 hos 09:38 #

    Godt at det ikke er hverdagskost at hilse og snakke med “hele” landsbyen, så kunne det jo tage lang tid at få handlet ind…Kan godt forestille mig at det må være hyggeligt når man ikke har været hjemme i en rum tid..;-D

    • Kong Mor 9. august 2011 hos 22:13 #

      Det er det! – og så lang tid tager det jo heller ikke til daglig – altså når vi bor her!!
      🙂

  6. overleveren 4. august 2011 hos 10:07 #

    Du er på Fyn.
    Det må du næsten være.

    For er der noget, der er vigtigt for fynboer så er det at busser er noget der kører inde i byerne og rutebiler er dem, der kører mellem byerne. Ikke at kende forskel på disse vil være en kilde til evig mobning blandt de indfødte.

    • Kong Mor 9. august 2011 hos 22:13 #

      Det er da det jeg er!! 😉
      Det havde jeg aldrig tænkt på 😉 men det er da helt rigtigt!

  7. jensdrejer 4. august 2011 hos 12:34 #

    Jeg ved godt at det kan være svært at forstå….. men jeg har boet i Kbh NV i 17 år. Så lærer man jo også folk at kende og nogen gange så oplever jeg næsten det samme når jeg skal ned på gaden. På den måde er København også inddelt i små minisamfund.

    Men selvfølgelig er der også forskel. Her i København kender man jo ikke hinandens familie flere generationer tilbage, som man ofte gør på landet. Jeg kommer selv fra sådan et lille landsbysamfund i Jylland, hvor der bor 200-300 mennesker, som ALLE er i familie med hinanden på en eller anden måde! 😀

    • Kong Mor 9. august 2011 hos 22:15 #

      Det kan jeg godt forestille mig! Altså hvis man bliver i samme kvarter!
      Så små samfund er hyggelige til en vis grænse!!

  8. Mille 4. august 2011 hos 15:44 #

    Nu skriver jeg her fordi det er hurtigst: Jeg har nu fra alle sider fået lovning på selv at måtte forvalte min søndag, og jeg har derfor planlagt at sætte næsen mod Frilandsmuseet medbringende 1 starut, 1 stor madpakke, 1 lille madpakke og 1 hjemmestrikket lemur.

    • Kong Mor 9. august 2011 hos 22:15 #

      Ærgerligt at det gik i vasken!! En anden gang måske!

  9. Rikke 4. august 2011 hos 21:18 #

    Oplevede lidt af det samme da jeg var hjemme på ferie …

    Vesterbro (Kbn V) er en landsby og inden jeg havde fået sat min kuffert ind i opgangen, havde jeg hilst på Per fra nr. 12, der undrede sig over at jeg var hjemme, Eva nede fra første, der følger med på Facebook og var klar over at jeg ville komme hjem, og naboen der lige skulle kigge to gange for at være sikker på at det var mig.

    Skulle jo op til overboen og af med taskerne.

    Det er dejligt at være hjemme på ferie ikke?

    • Kong Mor 9. august 2011 hos 22:16 #

      Ja – det er så hyggeligt!! 🙂

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

