Om det der simple living

12 aug

Der var jo det, dengang sidste år, da vi byttede øen ud med Æblebakken, at jeg fik den tanke at – hjulpet godt på vej af moderne selvhjælpsbøger – ”lidt er nok” og at det da afgjort var tidspunktet, hvor denne nye og spændende livsstil skulle afprøves.

Jeg vil så godt omgående benytte lejligheden, til at tage til genmæle mod de charlataner som sværger til det der simple living. Det er da noget eventyrligt vrøvl at hælde ud over andre mennesker.

At få folk til at tro på de kan leve – for ikke at sige overleve – et helt år uden 21 kagedåser..tomme, mormors strikkepinde og skålen med sand fra Sahara. Okay, ret skal være ret, sandet har vi ikke savnet så meget.

En ting er at der er betydeligt mindre plads i Eventyrhuset, så derfor kom begrænsningen helt af sig selv, men en anden ting er så, at man skal lære at leve med alt det man ikke har, eller jo man har det, men ikke indenfor umiddelbar rækkevidde.

Vigtige ting, man enten glemte at få med, eller som man, fejlagtigt – viser det sig nu – troede man sagtens kunne overleve uden.

De særeste ting, vil nogen mene.

Og nu er jagten gået ind her på øen, for at få samlet det hele sammen, så det næste år kan forløbe uden store jamrende hyl over, hvorfor vi dog ikke kan få slowcook mad, eller hvorfor man ikke kan lave ordentligt julepynt, idet glanspapir ikke findes i Frankrig. For nu kun at nævne to andre eksempler.

Og glanspapir er faktisk uforholdsmæssigt dyrt at få tilsendt fra Malmö, via Panduro-hobby.fr skulle jeg hilse og sige. Så dagene er derfor gået med at grave ting, som vi nu ved, vi ikke kan leve uden, frem fra mystiske steder.

Mange ting har vi stået og vejet i hånden, mens vi kiggede spørgende på hinanden.

Så altså, mormors strikkepinde, en tragt, de 10 første Troldepus bøger, en slagboremaskine og en gris. Blandt meget andet godt. De 21 kagedåser fik forbud mod at nærme sig bilens indre. Måske hvis jeg nu fyldte dem op med et eller andet?

Og Sahara sandet bliver også stående.

16 kommentarer to “Om det der simple living”

  1. Ellen 12. august 2011 hos 07:58 #

    Det lyder fuldt forståeligt… nu har jeg aldrig været i jeres situation, men jeg kan sagtens forestille mig vanskelighederne ved at skulle vælge blandt mine ting. Jeg holder jo af dem alle sammen! Det er derfor, jeg har dem 🙂
    Jeg håber I husker alt det nødvendigste – og har plads til det hele i bilen 🙂
    Troldepus var skøn, syntes jeg, men Charlotte syntes, han var alt for uartig… hun bed nærmest negle over alle hans gale streger og var derfor ikke så vild med bøgerne som jeg var.

    • Kong Mor 15. august 2011 hos 15:37 #

      Ha – Troldepus passer fint til mine barylere!!
      Og der kunne ikke mases mere ind i bilen om det så var en knappenål.

      Vi huskede mere end det nødvendige – denne gang fik vi det lille ekstra med!! 😉

  2. Rejen 12. august 2011 hos 08:06 #

    Jeg ville også have svært ved at undvære nogle ting, men man tænker jo ikke over det når de bare er lige inden for rækkevidde…;-)

    • Kong Mor 15. august 2011 hos 15:38 #

      Nej – og andre ting som man slet ikke har brugt fordi man får nye vaner. Mærkeligt.

  3. Anette 12. august 2011 hos 08:13 #

    Ting er godt, mange ting er meget godt, rigtig mange ting er nok i overkanten. Men hvor går grænsen, det har I vist fundet ud af – der er bare ting men ikke kan undvære uanset hvad andre syntes (især selvhjælpsbøgerne).
    Jeg har meget svært ved at undvære mine bøger, det havde min eks meget svært ved at forstå!
    Håber jeres næste år på Æblebakken bliver uden jammerhyl.
    KH Anette

    • Kong Mor 15. august 2011 hos 15:39 #

      Jeg troede jeg kunne undvære bøger – havde et par stykker med.. men langt fra nok. Det har jeg så nu. Flere i hvert fald – om det er nok – det vil vise sig.

  4. Kirsten 12. august 2011 hos 11:48 #

    En GRIS????? Er den levende???
    Ellers kan den måske pilles i stykker of fordeles i de 21 kagedåser?
    Og spørg mig ikke hvor mange kagedåser jeg slæber med rundt i verden……

    • Kong Mor 15. august 2011 hos 15:40 #

      Hi hi – nej – det er en bamse!
      Kagedåserne fik jeg ikke lov til at få med.. Ligemeget så køber jeg bare nogle nye 😉

  5. Kari - Septemberliv 12. august 2011 hos 16:20 #

    Simple living må være for simple mennesker, for det er vigtigt for mig at have ting med minder omkring mig og det kan altså ikke lade sig gøre at leve efter simple living princippet. (den sætning var til at blive helt forpustet af…).

    Jeg håber I husker det hele + alt de madvarer, der skal hjælpe jer gennem efteråret og julen ;0)

    • Kong Mor 15. august 2011 hos 15:41 #

      Simple living er underligt.. Og ikke nok for mig!
      Hvis jeg ikke har mad nok med – så er det min egen skyld!

  6. Annette 12. august 2011 hos 20:00 #

    Nåeh!
    Så forstår jeg
    Det var en misforstået holding om simpel living, de 3 gryder du har med dig.
    Jeg har ellers flere gange tænkt, når jeg står på hovedet i min gryde skuffe, om det mon alligevel er gået over gevind, siden der er kvinder, eller hvertilfælde éen, med ikke mindre end 4 børn, som nøjes med 3 gryder.
    Hold da fast, det var en lang sætning!
    Vi havde ALT med os da vi flyttede udenlands. Men havde heller ikke nogen bolig her i landet. Da vi flyttede til DK igen, havde vi det hele med hjem, og en del mere!

    Har du været i sahara?

    • Kong Mor 15. august 2011 hos 15:42 #

      Jeg HAR kun 3 gryder! også selvom jeg bor derhjemme!! 😉 Ej hvis du tæller min slowcooker med så har jeg vel 4.

      Jeg har ikke været i Sahara – det har First Man! Og han værner om sit sand. Men ingen kagedåser? Ingen sand..

  7. Irene 12. august 2011 hos 23:20 #

    Simpel living er helt misforstået … simpel living er for mig når jeg har alle mine ting, garn, opskrifter, strikkepinde, hæklenåle, stof inden for rækkevidde osv … mere simpelt kan livet næsten ikke være. :o)

    • Kong Mor 15. august 2011 hos 15:44 #

      Åhhh hvor er jeg enig! Mine ting – mine bøger (og kagedåser) så er livet simple living! 😉

  8. Bente 13. august 2011 hos 00:03 #

    En gris?!?
    Åh ja, der er vist meget, jeg ikke har fulgt med i her :lol:. Men god fornøjelse med de fortsatte pakkerier.

    • Kong Mor 15. august 2011 hos 15:44 #

      Fnis – nej det var en bamse!!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

