Magnum

13 aug

Og jeg mener IKKE is – nej.

Nogle billeder bliver hængende bag øjenlågene. Altid.

Sådan har jeg det med dette billede. Ville have vist det til AB for længe siden – men bogen lå hjemme på øen, og jeg kunne ikke huske fotografens navn.

Nu da jeg så er hjemme, fandt jeg muligheden for at stå på hovedet i kasser og reoler og endte med at lokalisere Magnum bogen. Som I skulle tage at kigge i. Som er fuld af chok. Som har billeder jeg omhyggeligt bladrer forbi.

Ligesom jeg kan huske jeg bladrede i en bog om Surtsey vulkanen, da jeg var lille. Den og den side kunne jeg ikke se på – de var alt for uhyggelige. Tænk hvis lavaen sprøjtede ud over min seng og ned på gulvet, eller tænk hvis røgen kom og jeg ikke kunne trække vejret mere.

Men jeg fik med megen møje og besvær bladret mig selv uskadt frem til billedet med kvinden der går fremad, med barn på maven, og dyr at passe. Og så lige alt det brænde på ryggen.

Billedet som sætter alting i relief. Som får mig til at stoppe op og tænke – STOP brokkeriet. Hvad enten det er til sig selv man taler, eller til de andre brokkerumper udi det ganske land.

For nu ikke at tale om alverdens brokkerumper.

Jeg huskede billedet som værende i sort/hvid – og undrede mig såre da jeg så at det var i farver.

Men hendes liv er i mine øjne, efter min vestlige standard, så trøstesløst, så slidsomt og en eventuel fremtidsdrøm fuldstændig umulig. Et liv helt uden farver. Så måske er det grunden til at jeg husker det som værende sort/hvidt. Hun kan ikke være ret gammel med det lille barn hun har – hun er måske endda meget yngre end man tror? Se lige hendes øjne..

Men hun drømmer vel også?

Hun har vel også ambitioner?

Eller har hun allerede resigneret og givet op?

14 kommentarer to “Magnum”

  1. rejen 13. august 2011 hos 07:19 #

    Sådan er det nogen gange, at der et billede, en bog en udsendelse eller en historie der kan få os til at tænke hvad det egentlig er man går og brokker sig over , at det egentlig er småting når man sammenligner med hvad mennesker andre steder i verden må slås med…Jeg tror det er meget sundt at stoppe op og lige tænke over sit eget liv og så finde ud af man har det faktisk helt ok og har nok alt hvad man har brug for….;)

    • Kong Mor 15. august 2011 hos 15:30 #

      Det er skønt at kunne blive inspireret og minde sig selv om hvad man skal være glad for!
      Nogle gange hænger man fast i en dagligdag og glemmer at filosofere! Synd og skam

  2. Lene 13. august 2011 hos 14:03 #

    Jeg håber hun har drømme, de er helt sikkert slet ikke som dine og mine, og jeg kan godt forstå det billede har sat sig fast.

    • Kong Mor 15. august 2011 hos 15:31 #

      Hun ser bare så opgivende ud.. Jeg håber også hun har drømme!!

  3. Pia 13. august 2011 hos 14:35 #

    Jeg tror hun har drømme, og det håber jeg virkelig at alle mennesker har.
    Brok er vi vel generelt ret gode til, de fleste af os, og har vi ikke de helt store problemer, så er det godt, der er nogle små at kaste sig over 🙂 Måske er det her jeg skal skrive, at jeg i bund og grund er ret tilfreds med mit eget liv, når bare den ryg kommer i orden igen 😉

    • Kong Mor 15. august 2011 hos 15:32 #

      Du har nok ret – men som sagt kommer jeg altid sådan i tvivl når jeg ser hende.
      Jeg håber også din ryg snart er klar igen! Det er frygteligt med rygsmerter – man er næsten hjælpeløs

  4. Inge 13. august 2011 hos 15:54 #

    Jeg tror på hun har drømme, både for hende selv og for barnet.. Måske er det netop for at opfylde sine drømme hun slider og slæber.

    • Kong Mor 15. august 2011 hos 15:33 #

      Jeg håber det. Alt andet ville være ubærligt

  5. Susanne 13. august 2011 hos 16:44 #

    Hun har garanteret også drømme for sig selv og barnet. Jeg håber ikke, at hun har givet op. Men jo – det er et stærkt billede. Sådan et, der giver stof til eftertanke. Hun har ikke selv valgt at blive født i den del af verden. Vi er heldige – og en gang imellem er det sundt at stoppe op og huske på det.

    • Kong Mor 15. august 2011 hos 15:34 #

      Vi ER heldige – kvinde i en vestlig verden.. Endnu bedre Skandinavien!
      Men ja – jeg holder så meget af det billede fordi det får mig til at tænke over det jeg har!

  6. Ellen 13. august 2011 hos 17:48 #

    Hun har ganske sikkert drømme. Måske ambitioner. Måske har hun resigneret.
    Eller måske har hun i virkeligheden et godt liv. Vi måler hende jo efter vores målestok, og det er ikke nødvendigvis den rigtige.
    Jeg husker, da Nille fra Bruxelles beskrev, hvordan afrikanerne anså hende for at være fattig, fordi hun ingen børn har. Længere historie, i virkeligheden, men den var god til at sætte tingene i perspektiv.

    • Kong Mor 15. august 2011 hos 15:35 #

      Orv ja – igen en vinkel jeg ikke havde set.
      Men jeg ville ikke bryde mig om at have hendes fremtid. Er godt tilfreds med min egen.

  7. Lone Tranekjer Nielsen 13. august 2011 hos 23:47 #

    saa blir man jo helt “religieuse” og sir ” gud gir dig intet mer end at du ka magte” og toenker………ja hvem er mest lykkelig????? vi aner det ik……………….men Kongmor forstaar godt din trang til det danske og det velvidende….elsker selv remolade

    • Kong Mor 15. august 2011 hos 15:36 #

      Ja – det sætter tanker igang!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

