Tilbudsavisernes hævn

18 aug

Nu da jeg har skiftet status fra en glad sej kvinde, med styr på tilværelsen, liv og arbejde, til en sur én uden noget som helst..kommer der til at ske visse ændringer.

En ting er det mentale. Det er svært at jeg ikke har bestemt selv. Det er den slags, jeg ikke er så god til, at andre bestemmer for mig.

Nå – det er hvad det er, det skal bare snakkes væk, men med så voldsomt og aldeles ufrivilligt et karriereskift, skal man også til at passe lidt på pengene.

En ting er at få bevilget et midlertidigt overtræk i banken, en anden ting er, at det jo skal bruges mindst muligt, så man ikke ender som mulig kandidat for luksusfælden.

Derfor rottede jeg mig sammen med Lene, og fik hende til at forklare mig hvordan hun køber ind. Hun kender kilopriser og sådan noget, nærmest udenad, og ved altid hvor der er tilbud på hårvoks og bananer.

Jeg fik en udførlig plan for hvordan jeg skulle læse tilbudsaviser. I ved, de der kulørte blade, jeg i Danmark skilte i to bunker, den ene, som skulle smides ud med det samme, indeholdt jem&fix, aldi, idemøbler, fleggard grænsehandel og den slags. Den anden bunke som blev smidt ud lidt senere, indeholdt dem med fancy vattæpper, urtepotteskjulere, bøger og økomad.

Men jeg har da aldrig rigtigt brugt dem til noget, eller det vil sige – indimellem har jeg da købt en kop eller et vattæppe – men det havde jeg nu nok købt alligevel.

Her i Frankrig, kan jeg umiddelbart kun komme på en eneste gang jeg har brugt en tilbudsavis – og det var da jeg i starten af juli – i år – skulle finde en skoletaske til Gårdmand Bjørn. Der stod en anden pris på skiltet, end i tilbudsavisen og så skulle jeg jo lige høre hvordan det kunne være. Skiltet var en fejl. Godt for alle parter vil jeg lige skynde mig at sige!!

Alle de andre tilbudsaviser her i Frankrig, har jeg bare smidt direkte i skraldespanden – som meget belejligt står ved siden af postkassen – så skulle jeg i det mindste ikke slæbe alt det papir så langt.

Nå, men således udstyret med helt nye vaner, og en mere end slunken pengetank, er jeg imidlertid helt klar til at indtage Lidl, Aldi, Leader Price og SuperU. Og madplaner er jeg også i færd med at udfærdige – og det skulle jo foregå i skøn forening med de hersens tilbudsaviser.

Og hvor er de så henne, må jeg spørge? For der er slet ikke nogen.

Strejker de?

Eller er det en form for hævn over at jeg aldrig har læst i dem – endsige brugt dem – før?

For jeg har, siden mandag morgen, ikke set en eneste lille sølle tilbudsavis, i min postkasse, så jeg kunne få afprøvet alle mine nye talenter.

Jeg storker op til postkassen flere gange dagligt, og det er faktisk en ret lang tur på 4-500 meter – og så skal jeg jo også tilbage igen. Er lige skuffet, hver gang der ikke er noget i. Sender også indimellem sure børn derop. De kommer ligeledes tomhændede tilbage.

Det er næsten som dengang i stenalderen, da jeg ventede på at posten skulle levere kærestebreve, okay det er så ikke sket så tit, men alligevel, situationen kan sagtens sammenlignes.

Så i stedet for at nyde at jeg kan holde fri med firkløveret, og prøve at finde noget alternativt at lave, går jeg nu derimod rundt med uforløste madplaner i hovedet, og får tvangstanker omkring franske tilbudsaviser..

Hvem sagde det var usundt at blive arbejdsløs og at man godt kan risikere at udvikle psykoser og den slags?

Det var der ingen der sagde? Nå – så hører jeg sgu nok også stemmer, og nu har jeg i øvrigt ikke tid til jer mere – jeg skal op til postkassen.

34 kommentarer to “Tilbudsavisernes hævn”

  1. Inge 18. august 2011 hos 07:41 #

    Hvis ikke tilbuds aviserne kommer, så må verden simpelthen være gået i stå.. og så uden at nogen har fortalt dig om det, det er bare ikke i orden. 🙂 Du må på nettet og finde dem der..

    • Kong Mor 18. august 2011 hos 08:35 #

      Verden er gået i stå og mig med den 😉
      Ikke i orden. Men nu er det sådan at franskmænd ikke er så meget på det der net.. Endnu.
      Jeg har ikke helt fundet de tilbudsaviser jeg leder efter.. Men jeg går da bare op til postkassen igen. De må jo ende med at komme..

  2. Lene 18. august 2011 hos 07:53 #

    Jeg siger som Inge, på nettet og find tilbudene, så kan de lære det, de utilregnelige tilbudsaviser 🙂

    • Kong Mor 18. august 2011 hos 08:36 #

      Ja de har et eget liv..

  3. sverigestossen 18. august 2011 hos 07:58 #

    Ellers start med at kigge i fryseren og i fjernlagrene rundt omkring, og lav madplaner ud fra dette. En dejlig sund øvelse.

    God fornøjelse fra en sverigestossen der er fanget mellem to lande og søger job i vildskab.

    • Kong Mor 18. august 2011 hos 08:37 #

      Ellers en god idé – men fryseren blev tømt før vi tog på ferie – fjernlagrene ligeså – for ikke at have mad liggende i 3 uger.

      Fanget mellem to lande? Lyder bekendt.. Og den vilde jobsøgning også!
      Skal vi lave en klub? 😉

  4. Amarillen 18. august 2011 hos 07:59 #

    Typisk – når man endelig skal bruge reklamerne – så springer “tilbuds-avis-reklame-drengen” over ens postkasse..!

    • Kong Mor 18. august 2011 hos 08:38 #

      Ja – det er for galt! Samfundets skyld er hvad det er..

  5. Rejen 18. august 2011 hos 08:00 #

    Sådan er det altid når man skal bruge noget, så er det der bare aldrig..Jeg har meldt reklamer fra, gad ikke alt det papirsmidenvækrenderi, så jeg går på nettet og kigger tilbudsaviser der..;-) God jagt..

    • Kong Mor 18. august 2011 hos 08:39 #

      Det er vist nemmere i DK.. Eller også skal min visne hjerne lige op i omdrejninger igen.. 🙂

  6. Anette 18. august 2011 hos 08:39 #

    Er der ikke tilbudsaviser på nettet som her i Danmark?
    Jeg overvejer stærkt at sige nej tak til reklamer og kun bruge nettet, meen så er der jo noget man ikke får.
    Jeg håber det lykkedes med dine nye madplaner og indkøbsvaner.
    KH Anette

    • Kong Mor 18. august 2011 hos 08:50 #

      Nu har jeg fundet Aldi og Lidl.. Man kan vist godt se deres tilbud, men jeg har bare ikke fundet det endnu.

      Nettet er som sagt ikke så.. populært som i Danmark. Der findes mange – rigtigt mange som ikke engang har en email adresse. Endsige computer!
      Lige på det punkt er Frankrig en anelse langsom.. 😉

  7. Benedikte 18. august 2011 hos 09:41 #

    Reklamer nej tak!

    Hvis ellers man kan bruge dem til at finde de gode tilbud og ikke til at finde alt det man lige havde glemt at man faktisk står og mangler, så er det fint nok.
    Da vi var studerende (for eeeeevigheder siden 😀 ) sad jeg hver weekend og lavede madplan og kiggede tilbudsaviser og det kunne faktisk godt betale sig! Vi var nede og leve for 1000kr i måneden, to prs. inkl. shampoo, sæber, rengøringsmidler, osv.

    Så giv den gas!
    Har I dem ikke på nettet?

    • Kong Mor 19. august 2011 hos 08:14 #

      Hi hi – ja det er lige med at se på tilbud og ikke alt det man ikke vidste man manglede!

      Jeg kan ikke se det hele på nettet – kun 4-5 ting. Rigtigt træls. Men de kommer jo nok.

  8. helleq 18. august 2011 hos 10:08 #

    Her kan du da både få blommer og cola og meget mere 😉

    http://lidl.fr/cps/rde/xchg/lidl_fr/hs.xsl/index.htm

    Jeg skimmer altid tilbudsaviserne på nettet( men gør det i arbejdstiden, når jeg trænger til pause), for så ved jeg hvad brugsen, netto, lidt, aldi, fakta og rema1000 har i den indeværende uge- og så planlægger jeg mine indkøb og vores mad efter dem.

    Sparer jeg så på det? Njaeh.. måske, for der ryger jo altid noget mere i vognen. Men bare spørg mig, hvor der er stilktomater og de store økonomiposer med kyllingevinger på tilbud i denne uge – det er skimmet og lagt i tilbudshjernedelen 🙂

    Og det bliver lidt af en sport at finde de rette ting de rette steder 🙂

    • Kong Mor 19. august 2011 hos 08:17 #

      Ahh 😉 tak skal du have – men desværre kan man ikke se mere end det..
      Fantastisk hjernedel at have – sådan en må jeg have trænet op – for det har aldrig været min stærke side.

      Kunne jo godt tænke mig at bo i DK nu med Lene og dig i baghånden hvis man lige står og mangler kyllingebryst..
      😉

      • helleq 19. august 2011 hos 13:37 #

        Du kan få tre kilo på tilbud i denne uge i Føtex 😉

        • Kong Mor 19. august 2011 hos 15:26 #

          Hahahahahaha!!! Takker!

  9. Mariane 18. august 2011 hos 11:21 #

    Der er da et gode ved at du skal til postkassen og hvis du gør det flere gange om dagen? Du får motion – men selvfølgelig det kan også være farligt hmm. Så skal du jo have en hel ny garderobe når du går ned i vægt??

    • Kong Mor 19. august 2011 hos 08:18 #

      DET er rigtigt!! 😉
      Og motion er sundt. Men tro mig – da jeg har taget på siden foråret skal jeg ikke have nogen ny garderobe – jeg skal bare ned så jeg kan passe mit tøj igen 😀

  10. Kirsten 18. august 2011 hos 12:31 #

    HA!!! Jeg vidste du ville begynde at løbe til sidst, jeg vidste at jeg ville få dig med på vognen….. At det så er til postkassen og tilbage igen er bare en ubetydelig detalje – sådan begynder det altid. Mindre distancer som udvides, specielt tempoet vil blive bedre alt efter hvor lang tid der går før reklamerne kommer.
    Hvis du finder på nogen gode madplaner vil vi gerne høre om dem. Er selv desperat for at få taget mig sammen til at lave dem.

    • Kong Mor 19. august 2011 hos 08:20 #

      ÅH nej – afsløret!!!! 😉
      Ja hvis det fortsætter kommer jeg mindst op på 10-12km pr uge!! Og når så skolen starter… ser vi en marathon i horisonten?

      Jeg skal nok sende noget madplan. Foreløbigt er der jo kun én. 🙂

  11. Lene 18. august 2011 hos 17:40 #

    Jeg vil tilslutte mig Mariane og Kirsten, der er jo det lyspunkt ved alt det renden frem og tilbage til postkassen; du får en hulens masse motion, så bare fut derop en gang i timen eller hver anden time 😉 så skulle de ekstra kilo nok snart være raslet af igen 😉

    • Kong Mor 19. august 2011 hos 08:20 #

      Sig mig – er det en sammensværgelse 😉 Sig det bare – det er jer som holder aviserne væk fra min postkasse!

      • Lene 19. august 2011 hos 18:20 #

        Ups – afsløret igen, jeg spiste dem til morgenmad 😉 😀

  12. Madame 18. august 2011 hos 18:22 #

    Her får vi alle tilbudsaviserne leveret en gang om ugen – egentlig ganske smart at man ved, hvornår de kommer. Men jeg skammer mig lidt over, at jeg ikke har sagt nej tak til reklamer, for der er jo det med regnskoven …

    • Kong Mor 19. august 2011 hos 08:22 #

      DET gider jeg ikke at skamme mig over. Det meste af papiret er altså så tyndt at der kun er en side – desuden er det genbrugspapir. 🙂

      Her kommer de – NÅR de kommer – dryssende hver anden dag eller sådan.

  13. Anne 18. august 2011 hos 20:57 #

    Jamen øh, er Frankrig og Engelandet ikke på bølgelængde lige på dette punkt? Synes da aldrig at jeg har fået tapeseret min postkasse med tilbudsaviser i nogen af landene?

    Det kan næsten – næsten 😉 😉 – ødelægge min weekend, hvis jeg ikke får tilbudsaviserne, så der kan laves madplan, og budgettet kan overholdes… Det med nettet, narj, det er altså slet ikke det samme… 😉

    Jeg håber at tilbudsaviserne af omveje kan finde hjem til jer 🙂

    • Kong Mor 19. august 2011 hos 08:23 #

      Ork jo – her kommer masser. Ligeså meget som hjemme på øen.

      Der kan du bare se – man bliver jo afhængig – og nu kan jeg ikke engang lære at blive afhængig.. Det er noget værre noget. 😉

  14. Lise 19. august 2011 hos 00:02 #

    men der holdes jo ferie i Frankrig hele august, så de venter nok med at fylde postkassen til starten af september når alle er hjemme igen. Men øv hvor er det det altså træls med den ufrivillige situation – det har jeg slet ikke fået skrevet

    /knus fra Lise

    • Kong Mor 19. august 2011 hos 08:24 #

      Tak Lise!
      Jeg har selv tænkt på det – men jeg plejer da at få “la rentrée” og sådan noget. Men det kommer nok i næste uge.
      Alle er ganske rigtigt på ferie endnu – og ingen små butikker har åbent.

  15. Pia 19. august 2011 hos 22:59 #

    Ak ja, her sorteres også reklamer. En stak til mig og den anden til Allan 🙂
    Mads har (næsten) samme procedure som dig. En papircontaineren lige ved siden af postkassen med et skilt: Reklamer, ja tak 🙂 men det bliver ikke respekteret 😦

    • Kong Mor 19. august 2011 hos 23:42 #

      Ja – og nu kan jeg så bare gå og sukke efter dem! Håbet er lysegrønt!!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

