Ikke helt efter planen og så noget om sportsånd

29 aug

Som sagt var jeg lørdag dødtræt af børn, og glædede mig i det hele taget til, at de snart ville opholde sig en del mere i andre lokaler, end de som er til rådighed på Æblebakken.

Men så kom der en på motocross og gav mig en blomst og så var jeg jo solgt. Alt var fryd og gammen lige indtil Zorronaldo ringede.

Som var taget af sted tidligt til en eller anden fodboldturnering. Og som nu havde ret ondt i sin skulder, fordi han var blevet tacklet. At han nu var han in town again og i øvrigt godt ville hentes.

Jeg skulle lige til at sige, at han altså godt kunne gå de par kilometer hjem selv, da han sagde at han havde haft så ondt at han ikke engang kunne spille finalen – som holdet så tabte.

Så var jeg jo godt klar over at den var helt gal. Og da jeg samlede ham op, var han helt hvid i hovedet.

Direkte på skadestuen. Der kunne man så konstatere at han havde brækket kravebenet. Et meget flot billede underbyggede deres teori – og selv jeg – som absolut ikke er lægeligt anlagt, kunne godt se at det der, det var brækket.

kraveben

Desværre var de ikke i besiddelse af sådan en smart 8-tals forbinding – i hans størrelse – og de sagde så at vi kunne købe en på apoteket mandag og at det ikke var et problem at rende rundt med et brækket kraveben så længe man forholdt sig i ro.

Muligvis var det ikke et problem for dem – men det var det i allerhøjeste grad for mig – så vi tog direkte fra den ene skadestue – til den anden, i Caen, 55 minutter væk. Vi havde jo absolut ingen planer for vores lørdag aften, så den kunne vi ligeså godt tilbringe i godt selskab med hinanden og vores sårede søn og tjekke forskellige skadestuer ud.

Der var der heldigvis ikke nogen ventetid i Caen – og selvom Zorronaldo var noget forbavset over at skulle på børneafdelingen – hvor der forefandtes bleer i alle størrelser samt babyvægt, så var han glad for endelig at kunne blive forbundet og få aflastet sin skulder som efterhånden var begyndt at dunke noget.

Heldigvis skal han ikke opereres, blot holde sig helt i ro i 4-6 uger, alt efter hvor seriøs han var.

Men hans største bekymring er såmænd hvordan det skal gå holdet, mens han ikke er der til at redde dem alle sammen. Det er ligeledes holdets største bekymring. Vores bekymring går mere på, når han er tilbage igen.

Problemet er, at Zorronaldo har talent, rigtigt meget talent, for at lege med bold.

Derfor spiller han på et niveau med drenge som er op til 2-3 år ældre end ham, og når de tager til turnering, hvad de ofte gør, vinder de alt hvad de kommer i nærheden af.. lige indtil modstanderne bliver trætte af min søn, og derefter udelukkende går efter at lægge ham ned.

De er ikke engang interesserede i at spille mere – blot at uskadeliggøre min lille lange målkonge.

Og det endte altså galt i går, og jeg kunne ønske mig at det aldrig vil være værre end dette, for det er nok ikke sidste gang det sker.

Alt for ofte går de over stregen for hvad der er god sportsånd. Jeg får lyst til at give dem buksevand og det der er værre – fordi de ikke kan spille ordentligt.

35 kommentarer to “Ikke helt efter planen og så noget om sportsånd”

  1. Susanne 29. august 2011 hos 07:28 #

    Stakkels boldspiller. Han får da oplevet lidt, den lille mand. Jeg håber, at han klarer sig igennem al den ro 🙂

    Ølkagen er lagt ud nu – med billede og opskrift. Lad dig ikke nare af billedet. Den er ikke køn, men den smager…..

    • Kong Mor 29. august 2011 hos 21:50 #

      Opskrift kopieret – Tak!
      Han har ondt – og er ikke så god til at holde sig i ro normalt – men vil jo gerne hele. SÅ han passer på!

  2. Ditte Fiberfryd 29. august 2011 hos 08:01 #

    Hvor ærgerligt for ham!
    Det bliver da svært for en så aktiv knægt at skulle holde sig i ro. Det er det jeg siger; sport er farlig og jeg holder mig langt væk 😉
    Når sindene koger, så sket den slags desværre; jeg kan godt forstå det bekymrer dig. Det er ikke sjovt at vide at ens lille unge er i konstant fare for at blive tromlet ned af store, dumme ‘bøller’, men han kan nok ikke holdes tilbage 😉

    • Kong Mor 29. august 2011 hos 21:52 #

      Nej han kan absolut ikke holdes tilbage – var ellers overbevist om at han aldrig ville blive såret..
      På skadestuen blev der grinet lidt: nå er fodbold sæsonen allerede igang?

  3. Annette 29. august 2011 hos 08:37 #

    Arj!
    God bedring til ham.
    Ellers et flot røntgenfoto – han gør da ikke noget halvt hva?!

    • Kong Mor 29. august 2011 hos 21:52 #

      Nææ det er ret grundigt knækket!
      Og tak!! han får brug for det.

  4. Madame 29. august 2011 hos 09:03 #

    Øv, det var vel nok synd for din seje søn! Og man kan jo nok frygte, at noget lignende kan ske igen, når den gode sportsånd mangler, og han er den mindste.

    Røntgenbilledet skal da op i glas og ramme …

    • Kong Mor 29. august 2011 hos 21:53 #

      Jeg tror det kan nøjes med at blive på min blog 😉
      Sport bliver i det hele taget mere og mere rå. Folk er så aggressive.. Det er ubehageligt.

  5. Inge 29. august 2011 hos 09:36 #

    Øv for den da osse.. God bedring til Zorronaldo, det er dødsygt at modstanderne spiller “bisse-bold” og ikke fodbold.. 🙂

    • Kong Mor 29. august 2011 hos 21:54 #

      Ja det er nemlig! Og tak – han får brug for alle de gode tanker han kan få..

  6. imangelafbedre 29. august 2011 hos 10:22 #

    Av, for den da. Det lyder ikke rart! Jeg håber ikke, at han har alt for mange smerter.

    • Kong Mor 29. august 2011 hos 21:55 #

      Han er såmænd ikke så pivet – så han klarer sig med smerterne. Men han er træt af at være invalid.. Han er ret aktiv til daglig så det er svært at sidde stille.

  7. Anne 29. august 2011 hos 10:26 #

    Først, så må du hilse og sige, at han er sej, for av-for-hunnan hvor må det altså have gjort ondt!

    …og så come åååårn, helst sagt lidt Aarhusiansk 😉 så er det bare så lavt at gå efter manden og ikke bolden.

    Sidst men ikke mindst godt at I kunne finde en ordentlig skadestue med de rette remedier!!

    God bedring – og en ekstra kop te m lidt sukker (det er jo så helende – for krop og sind – ved jeg fra Engelandet ;))

    • Anne 29. august 2011 hos 10:37 #

      …altså teen er jo til moderen… 😉

      • Kong Mor 29. august 2011 hos 22:18 #

        Heee – den fik jeg godt 😉

    • Kong Mor 29. august 2011 hos 22:01 #

      Det gjorde ondt – og gør ondt – men han synes ikke det er så slemt når han får sin medicin!

      Det er så dumt ikke at spille ordentligt. Men det er så typisk for dem som ikke er gode “nok”.

  8. Kirsten 29. august 2011 hos 11:57 #

    Stakkels knægt og skam over ham som jordede ham!! Håber at barnet kan holde sig i ro…..uden at drive jer alle til vanvid….

    Lige et linguistisk spørgsmål ang. udtalelse af franske ord.
    Jeg lærte i sin tid at Anais (med to prikker over i) skal udtales “med det hele” – men blev i min ungdom nedstirret af en heks hos Matas da jeg bad om parfumen – hvorefter hun båttede ud i hele butikken ” hent lige en af Anæ Anæ”. Det er jeg ikke kommet mig over endnu…..
    Kan jeg ikke lige få en kvalificeret udtalelse af navnet?

    • Kong Mor 29. august 2011 hos 22:07 #

      Han jamrer ikke – han er ikke blevet til en mand endnu 😀 Han klarer det flot!!!

      Og jo.. man udtaler det “anna-iz”. Du har helt ret! Det er et ganske almindeligt pigenavn – og Divaen har jævnligt sådan en “anna-iz” på besøg!

      Har præcis samme oplevelse i hukommelsesdepotet: en klassekammerat som sagde: “Espritte” og ikke Espri – uden T. Og påstod at JEG tog fejl. Jeg var 10 og vidste det var uden T (frankofil i en tidlig alder 😉 ) men turde ikke sige noget.

      Men ingen har sagt at fransk var nemt altså. Bortset fra Storm P.

      • Ellen 29. august 2011 hos 22:55 #

        Jeg lærte engang i skolen, at to prikker over et bogstav (som normalt ikke har to prikker over) altid betyder, at dette bogstav skal udtales uagtet gældende regler – derfor udtales Anaïs som Kong Mor skriver her – og som du også vidste 😉
        Zoë udtales med to stavelser og ikke som Zo 😉

  9. Anette 29. august 2011 hos 14:28 #

    AV for den da, stakkels dreng. Godt du hentede ham. Ja de burde lære noget om fair-play i stedet for at være så fokuserede på at vinde, at de skal “slagte” hinanden.
    Det er også barskt at skulle spille med drenge, der er så meget ændre og måske større af kropsbygning. Men når de elsker deres sport, gør de jo alt.
    Håber han kommer sig hurtigt og uden for mange smerter.
    KH Anette

    • Kong Mor 29. august 2011 hos 22:09 #

      Hidtil er det gået – hans hold kan godt lide ham fordi han er så dygtig – men de andre ser jo bare en lille (i alder – ikke højde) dreng som de kan puffe rundt med.

      Og ja GODT jeg hentede ham – ellers havde det været en af de der “dåååårlig MOR” oplevelser.. Gys 😉

      Tak for tankerne!!

  10. Helle Stougård 29. august 2011 hos 16:44 #

    Av – det river sgu i begge mine brækkede kraveben (både det højre, som jeg brækkede sidste år og det venstre, som jeg brækkede for 6 uger siden), ved synet af det billede der!

    Skal de to knogleender der, virkelig ikke bringes i forbindelse med hinanden, for at gro sammen? Da mit brud i højre kraveben skred sidste år, blev jeg opereret, da det så sådan der ud ….

    http://www.helleshyggeblog.dk/?p=2926

    • Kong Mor 29. august 2011 hos 22:10 #

      Vi har fået en henvisning til en ortopæd kirurg som skal forsikre os (MIG) om hvad der skal gøres. Jeg synes nemlig også der er ret langt mellem de to ender..

      GOD bedring til dig også!!!

  11. Stegemüller 29. august 2011 hos 17:59 #

    Stakkels barn! Brækkede kraveben ser man ellers mest i cykelsport. så han må have været rigtig uheldig.

    • Kong Mor 29. august 2011 hos 22:12 #

      Han fik sparket benene væk under sig begfra mens han løb og blev skubbet samtidigt – så han landede tungt på siden/skulderen..
      Men ja meget uheldigt!!
      Og det er synd for min store vrantne søde teenagesøn! 🙂

  12. rejen 29. august 2011 hos 18:11 #

    Æv det er da noget skidt og synd for ham…Håber han kommer sig hurtigt, måske rugby i stedet for fodbold, der er de da klædt på med lidt mere polstring….Dumme unger de burde komme på et kursus i sportsånd..;)

    • Kong Mor 29. august 2011 hos 22:16 #

      Rugby er desværre ikke ham – han skal have lov til at løbe og til at trille med sin bold!
      Han var håndboldmålmand for GOG da han var lille! Men der kom en dag hvor han skulle vælge.

  13. Marianne 29. august 2011 hos 19:03 #

    Øv, god bedring med ham

    • Kong Mor 29. august 2011 hos 22:14 #

      Tusind tak Marianne!!

  14. Ellen 29. august 2011 hos 21:50 #

    Stakkels fyr. Han har min fulde sympati. Sådan nogle usportslige bøller.
    Det er en skam jeg ikke kan fjernheale ham, som jeg kunne med Anna. På hende virkede et pust hele vejen fra DK til UK, men den går nok ikke her.
    Jeg sender ham nu et alligevel 🙂

    • Kong Mor 29. august 2011 hos 22:17 #

      Altså denne her læste jeg op for ham, Ellen og han smilte lidt genert og sagde “mange mange tak”!! 🙂

  15. Katrine 29. august 2011 hos 23:05 #

    Min yngste boldtøs (også fodbold) på 8 er også blevet fældet, som de siger her forleden, men lægen var lukket, så idag ringede vi igen og røg efter lægen på skadestuen til røngten og så til gipsning….Det er så anden gang, at hun brækker armen, dog den venstre denne gang, så nu må hun lære at skrive med højre, når hun er er venstrehåndet;-) Men sølle 3 uger med en gipsskinne, det klarer vi jo nok! Men av har det da gjort. Biz du DK

  16. Lisbeth 18. februar 2012 hos 15:20 #

    jeg prøvede at finde noget på nettet om brækket kraveben og din søns kraveben ligner min søns..Så spørgsmålet er hvordan går det med ham og hvilken behandling har han fået? vores søn skal “bare” vente og så skal det nok hele med tiden, det vil nok tage et års tid.

    • Kong Mor 18. februar 2012 hos 16:44 #

      Dav Lisbeth,

      Ja han har det fint nu. Det er meget længe om at vokse sammen når de to stykker er så langt fra hinanden. Vi kom til kontrol-røntgen to gange mere end normalt.
      Nu er det vokset sammen men han har en stor bule foran på kravebenet – der hvor sammenvoksningen er. De to knogler sidder stadig lige skævt og i midten har kroppen lavet en sammenvoksning – som giver den store bule. Hos piger især opererer man et par år efter for at “slibe” bulen ned så den ikke er så grim – men sjældent på drenge som ikke er så sarte med topløs delen.

      Han havde 8 uger med en meget stram 8-tals forbinding. og han fik nogle specielle piller som skulle fremme knoglekonstruktionen. Om de hjalp ved jeg ikke – men jeg ved at jeg gjorde ALT hvad jeg kunne.

      Han har indimellem ondt når han laver specielle bevægelser men spiller fodbold og er aktiv igen! Men man skal nok regne med 6-8 ugers forbinding alt efter hvor slemt det er – holde sig i RO i 4 mdr. og passe på et par måneder mere.

      Lægen hernede sagde at han bare under ingen omstændigheder måtte brække det igen indenfor 6 måneder. Den tid er udløbet om 2 uger – for os.

      Jeg håber din søn klarer det hurtigt. Forlang røntgen tjek så I kan følge med hans heling?

      • Lisbeth 19. februar 2012 hos 10:29 #

        Tusind tak for svar.
        Min søn skal bruge en slynge (ikke 8 tals) i 10 dage mere ialt 3 uger og ikke andet og så skal vi til kontrol om et 1/2 år, meen mor her venter ikke så længe får at se om det er begndt at hele.
        Vi fik en opringning dagen efter han blev kørt ned om at de vil opererer ham dagen efter, men da vi kom derud og han blev gjort klar til operation kom den læge som skulle fikse ham og sagde at han ikke ville operere ham da han er så ung og det nok skulle hele selvom de er så langt fra hinanden.
        Vi kommer selvfølgelig i tvivl om det nu er det rigtige når der er 2 læger der modsiger hinanden, og har ledt rundt på nettet efter nogen med det samme brud og “heldigvis” faldt jeg over jeres billed så jeg er meget glad for dit svar om at de godt kan finde hinanden de 2 stykker trods afstanden.

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

