0,175 hyldemeter

3 sep

Ja, det var jo hvad jeg havde til rådighed på Æblebakken..

De blev hurtigt fyldt op – og resten af reolerne var optaget af børnebøger på både dansk og fransk. Nu har ingen af disse bøger jo forladt matriklen, så jeg skulle til at tænke alternativt for at få mast alle de nye bøger ind.

Held i uheld havde jeg jo ikke noget job mere, og dermed ikke behov for de mapper som stod der før. Og derfor var der pludselig frigivet en masse mere plads til mine nyerhvervelser og nogle gamle bøger, som jeg fik fra familie og venner!

IMG_5315

Nu er der masser af plads – kun 4 bøger er gemt omme bag ved – for der var ikke plads til det hele.

Hullet er skabt af bog nummer 1 i den fantasy serie som hedder ”The Black Magician Trilogy” som indtil videre er vældig spændende. Jeg har rationeret dem, og må allerhøjst læse en bog om ugen. Ikke noget problem foreløbigt, idet jeg læser væsentligt langsommere på engelsk!

Jeg har (desværre) allerede slugt en bog af Lone Mikkelsen, nemlig ”Ragnhilds saga”. Desværre – fordi der så er en mindre at læse.

En interessant bog, hvor der er fokus på kulturelle ændringer fra vikingetidens tro til kristendommen gjorde sit indtog i Danmark. Tankevækkende at læse, hvor meget det har betydet for folk – både den nye og den gamle måde at tænke på.

En, for mig, helt ny vinkel på de problemer der opstår med overgangen fra en tro til en anden. Jeg sad til sidst og kom til at tænke over vigtigheden af at tro. Tro på at noget er større end én selv.

Ragnhild har en livshistorie som hun gør op med, og tager stilling til, før hun skal dø. Hun gør rent bord – man fornemmer en tvivl hos hende, om hun har gjort det rigtige – tvivl om hvem af guderne der har ret – de gamle eller den nye.

Hun stiller også spørgsmål ved sine egne handlinger, som hun egentlig tror på, men man kan mærke tvivlen som alle disse ændringer afstedkommer.

Generations forskelle, tolerance og accept bliver vendt på en blid måde, og man kan indimellem mærke hendes uldkåbe kradse mod huden, så tæt kommer man på hende.

En god bog – en stille og eftertænksom bog.

10 kommentarer to “0,175 hyldemeter”

  1. Madame 3. september 2011 hos 08:09 #

    ”Ragnhilds saga” lyder som en spændende bog! Dejligt at man kommer så tæt på, at man indimellem mærker hendes uldkåbe kradse mod huden. God weekend til dig nede sydpå!

    • Kong Mor 3. september 2011 hos 13:15 #

      Tak skal du have deroppe nordpå!! Det var en god bog -.en rolig bog – det er det nærmeste jeg kommer!

  2. overleveren 3. september 2011 hos 08:56 #

    Spændende tema du slår an der.. i limboet mellem to religioner.. tak for tippet.

    • Kong Mor 3. september 2011 hos 13:17 #

      Det var nemlig SÅ interessant! Og fik mig til at tænke – på mange måder er det jo aktuelt nu med alle de problemer med islam der er for tiden!
      Den kostede 50 kr i Netto!!

  3. Benedikte 3. september 2011 hos 13:07 #

    Uhm bøger 🙂 Somme tider venter jeg med at begynde at læse en bog, fordi jeg bliver helt opslugt af dem, og må bare liiiige læse et kapitel mere.
    Hej, jeg hedder Benedikte, og jeg er bogo(r)man!

    • Kong Mor 3. september 2011 hos 13:18 #

      Åååh ja – vi kan følges ad i klubben!
      Jeg trækker også tiden ud – fordi jeg læser så hurtigt at jeg bare ved at den er slugt på et splitsekund,,

  4. Ellen 3. september 2011 hos 21:47 #

    Løsningsforslag på problem med manglende hyldemeter: bøger kan sagtens stables på gulve – kan muligvis endog gøres dekorativt 😉

    • Kong Mor 4. september 2011 hos 17:54 #

      Hææ – det passer vist ikke til mit temperament det med stabler på gulvet. SÅ skal de godt nok camoufleres godt! 😉

  5. Laila Petersen 4. september 2011 hos 17:07 #

    Uh, bare jeg havde tid til at læse den bog! Jeg sidder lige nu med min bacheloropgave i engelsk og skriver om King Arthur og Merlin og hvordan forskellige forfattere i tidens løb har fortolket historierne. En af mine vinkler på opgaven er netop hvordan den gamle keltiske religion blev afløst af kristendommen…

    • Kong Mor 4. september 2011 hos 17:55 #

      Den er meget nem at læse og dertil ikke særlig lang – så du ville sagtens kunne nå at sluge den, Laila!!

      Det ville være et godt tillæg til din opgave!!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

