Racist eller hva’?

19 okt

SÅ.. Jeg skrev ordet. Nu er der ingen vej tilbage.

For at vende tilbage, til det der med nyheder, som får mig til at fare i tasterne, så læste jeg noget som fik mig til at spærre øjnene op og tvivle et splitsekund på fornuftigheden ved ytringsfrihed.. Men indrømmet – kun et kort øjeblik.

Der findes nogle mennesker som kalder sig selv for salafister. Dem har I garanteret hørt om.

Og dem er jeg, for nu at sige det på en rigtig pæn måde, ikke ret enig med.

Om noget som helst.

Og jeg så gerne at de blev hældt ud på en eller anden ø, hvor de kunne sidde og sparke på nogle imaginære dæk og flytte rundt på deres ædlere dele, som de  nu lyster, for at begrænse deres lyst til at bestemme over andre.

For ja, jeg regner med at det er mænd – for jeg tvivler eddersparkeme på at der er så forfærdeligt mange kvinder som er salafister?

Jeg kan naturligvis tage fejl, men det står ligesom at læse mellem linjerne, i deres partiprogram. Skulle der nu – meget mod min forventning – være kvinder som også, frivilligt, er salafister, skal de naturligvis have lov til at være det.

Bare det foregår på føromtalte ø. Rigtigt LANGT væk fra almindelige demokratier og så mig.

Men..

Så kommer spørgsmålet.

Er jeg så racist?

Som udgangspunkt mener jeg, at alle har ret til at være her. De skal blot ikke mase deres mening ned over hovedet på mig, eller andre.

Som Svenne siger, når en eller anden tiltaler ham med den lidet flatterende titel, af netop racist: ”Nej det er jeg ikke – men du kunne blive grunden til at jeg bliver det!”

Tanken om, at de der salafister vil lave hele verden om til et surt, kedeligt, gråt og trist venteværelse uden læsestof – og så et endnu værre sted til kvinder – er da absurd.

Jeg vil ikke gå så langt, som til at sige offentligt, at det er en syg måde at tænke på – men det nærmer sig godt nok noget, jeg ville kræve, de kom i behandling for..

Når jeg sådan skærer alle salafister over en kam, er jeg vel intolerant, grænsende til noget racistisk?

Det er nu ikke så meget hudfarve eller etniske oprindelse – og det ligger vel dybest set i ordet ”race” – som det er  den deciderede fælles dumhed som provokerer mig..

Hov nu sagde jeg det.. Nå, men så i hvert fald folk der synes det samme mærkelige noget..

Men okay så er jeg racist.. Eller noget.

Og det må jeg så leve med – for at acceptere sådan et menneske- og verdenssyn, er mig så meget imod, at jeg aldrig ville kunne række hånden frem mod dem, for at mødes i den store fælles forståelse.

Og så lige til sidst – til de der ”vi-skal-alle-forstå-hinanden-og-sidde-i-rundkreds-og-holde-i-hånd” som mener at det er den samme gud, ikk?..

Vel er det ej – min gud er nemlig HELT med på fest og ballade.

16 kommentarer to “Racist eller hva’?”

  1. Inge 19. oktober 2011 hos 08:42 #

    Jeg lagde mærke til ordet salafister første gang i går aftes i Nyhederne. De vil indføre områder i København med deres egne skrappe love og regler..
    Først tænkte jeg sala.. hvad for en fisk, det må da være en fejl.. men nej desværre, det er vist den pureste sandhed for salafisterne.
    Det er så langt ude, så jeg savner ord, du har sat en masse gode ord på, jeg sætter mig i rundkredsen og er enig med dig.. 🙂

    • Kong Mor 19. oktober 2011 hos 10:16 #

      De er altså ret uhyggelige!!
      Jeg vidste ikke at de ville lave områder i Danmark.. Det er nemlig meget langt ude..

  2. Madame 19. oktober 2011 hos 09:18 #

    Jeg har aldrig set eller hørt ordet salafist før, så jeg har ikke rigtig mulighed for at kommentere dit indlæg – men Inges kommentar får hårene til at rejse sig på hovedet …

    • Kong Mor 19. oktober 2011 hos 10:17 #

      Det er nogle mennesker som har sat sig for at lave vesten om til noget hvor sharialovgivningen er den gældende.
      Og de er skrækindjagende.

  3. Nadia D. 19. oktober 2011 hos 09:26 #

    Jeg synes man skal slå koldt vand i blodet. Det er jo en utrolig lille gruppe, som medierne har været hurtige til at opstøve – det er jo en god historie.
    Jeg synes overhoved ikke løsningen er, man sender dem “hjem”. Jeg synes at uanset hvor uenige man er med hinanden (og misforstå mig ikke, mine nakkehår rejser sig også, når jeg hører den slags), så skal vi være her allesammen. Man skal ikke være tilhænger af demokrati for at være beskyttet af det.
    Jeg synes bare vi skal lade politiet gøre sin pligt – hvis salafisterne gør noget ulovligt (som at forsøge at indskrænke folks frihed, overfalde folk, forsøge at indføre repressalier overfor dem der ikke følger deres bud), så skal politiet slå ned. Præcis som hvis f.eks. rockere forsøgte at bestemme, hvem der måtte færdes hvor.

    Og så synes jeg vi skal huske på, at den slags mennesker aldrig kommer til at få magten i Danmark – det er trods alt flertallet der bestemmer, og sidst jeg tjekkede, var vi ret enige om demokratiet.
    Så der er efter min mening ingen grund til at køre med på mediernes skræmmekampagne 🙂

    • Kong Mor 19. oktober 2011 hos 10:26 #

      Jeg var så ikke klar over at de havde fat i Danmark også.

      De har haft held til at lave zoner i England og de har zoner her i Frankrig også – steder hvor det franske politi ikke kommer.. Simpelthen.
      Steder hvor de under fredagsbøn står på gaden og forhindrer folk i at komme ind i – og ud af – butikker – uanset om det er muslimer eller andet.

      Havde det været nazister, rockere eller andre ville jeg også have reageret. Det har ikke noget at gøre med hvem det er – det er den der: I skal leve som VI bestemmer, jeg reagerer på.

      Det som gør mig bange er de her zoner hvor fransk politi ikke engang tør komme mere.

      Det er altså uhyggeligt.

      Og fordi de unge ikke får job – på grund af latterlig “almindelig” racisme (svært at få job i Frankrig hvis du har et arabisk navn..)
      så har de ikke så meget andet at tage sig til og bliver indfanget af disse ekstremister.

      Men det er ekstremismen som gør mig bange.

      Hvad angår Danmark tror jeg ikke de får held til at lave zoner – det er de ikke nok til – og ja – vores danske demokrati virker fint!!

  4. Viki Debora Didriksen 19. oktober 2011 hos 10:19 #

    Hvis Salafisterne nu brækkede et ben og ingen penge havde. ville de så gøre brug af sundhedssystemet eller sætte sig ned og vente på at det gik over? Demokrati er også en del af det…… Jeg håber det er et mediestunt der er til for at sætte vores demokrati og ytringsfrihed på prøve. Ja, sende folk hjem eller andre steder hen, det kan vi jo ikke, heller ikke med rockerne. Måske skulle man oprette en ø for rockere i den ene ende og salafister i den anden, de vil grundlæggende det samme.

    TV2 her er et hel gratis oplæg til endnu en serie af mennesker der stemmer hinanden hjem og lægger taktik for at være den eneste vinder…. af et realityshow. 15 min of fame, de hurtige løsninger, virkningen forplanter sig til tankegangen i samfundet.

    Og giver Emma ret, fundamentalisme er roden til alt……

    • Kong Mor 19. oktober 2011 hos 10:36 #

      En fantastisk god idé – vi sender dem ud på samme ø 😉

      Jeg ved jo godt man ikke kan sende dem ud væk eller hjem (ofte har de jo ikke noget hjem) men det gør mig bange at de kan få lov til at bestemme over andre mennesker på den måde, ustraffet.

      Jeg ved ikke om det er et mediestunt i Danmark – i Frankrig er zonerne en realitet i Marseille for eks. Og måske er det derfor det er blevet taget op af medierne i Danmark?

      Nu ser jeg ikke alle de der realityshows – så jeg havde lige glemt at der var noget med en ø. 😉

  5. Mette 19. oktober 2011 hos 12:30 #

    Hej Stine, det gør sgu også mig bange at der simpelthen er hele områder hvor politiet ikke længere kommer – det har jo været en realitet længe også i Toulouse hvor min mand er fra. I det hele taget er det skræmmende, at politiet generelt ikke kan gøre sit arbejde længere uden at blive hængt ud som racister og magtmisbrugere for et godt ord (selvom der er også ER den slags at finde i politiet, okay)….

    Men nu skal I høre noget virkeligt skræmmende: min svoger er brandmand, i Frankrig, også Toulouse, og ved I hvad?? Føromtalte område hvor politiet knap kommer længere…der kommer brandvæsenet snart heller ikke længere. Hvorfor? Fordi folk smider køleskabe i hovederne på dem oppe fra lejlighederne!!!! Brandmænd!!!!! Som kommer for at REDDE folk!!!!!! Det er f*#%&%()&=/(“&(“/=%”#/&%fistrende FOR LANGT UDE!

    • Kong Mor 19. oktober 2011 hos 12:52 #

      Hej Mette,
      Det er nemlig et langt større problem her end i Danmark. Jeg håber aldrig det bliver så grelt.
      Men ja – og det er jo ikke kun i Toulouse at brandmænd ikke kommer. Og så får de skæld ud bagefter – over at folk når at dø før de kommer på hospitalet.

      Der ER noget som ikke fungerer ordentligt i nogle folks hjerner..

  6. Deborah 19. oktober 2011 hos 12:41 #

    Det var også et stort samtaleemne i stalden i dag mellem mig og en “kollega”. Vi var helt enige med dig begge to.

    Hvis du er racist, så er jeg også – og det giver alt taget i betragtning vist ikke ret meget mening, men så igen, det gør deres vrøvl så bestemt heller ikke, så det kan vel gå ud på et 🙂

    • Kong Mor 19. oktober 2011 hos 12:53 #

      Det kan det da 🙂
      Så længe jeg mener hvad du forstår – så går det nok!

  7. jensdrejer 19. oktober 2011 hos 14:33 #

    Racist eller ej – jeg er også enig. Jeg er overbevidst om, at der findes andre steder i verden, som harmonerer bedre med deres virkelighedsopfattelse……..

    • Kong Mor 19. oktober 2011 hos 21:58 #

      Afgjort! Se deres syn på kvinder som ikke må køre bil, at kvinder ikke må gå alene, få lægehjælp, lære at læse. Og deres syn på homoseksualitet – at det er en psykisk sygdom og de skal henrettes..

      SYG tankegang

  8. Ellen 19. oktober 2011 hos 18:01 #

    Jeg er med på den med øen…
    Jeg har heller intet imod hudfarver… har i øvrigt lige set Avatar 😉 – men det, der er inde i visse personagers hoveder, kan skræmme mig temmelig voldsomt.

    • Kong Mor 19. oktober 2011 hos 22:08 #

      Lige præcis!
      Avatar er en fantastisk film! 🙂

      Det har ikke noget at gøre med hudfarver – men med hvordan man vælger at respektere andre mennesker!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

