Her dufter af

22 okt

Og det er så IKKE rævepis og terpentin – nej for resten det var jo i forbindelse med smagen den der sang.. argh – om igen. Det jeg faktisk ville var, at sige på en morsom måde at:

Her dufter SKØNT.

Det faldt så lidt til jorden – men skidt med det.

Da vi var hjemme på øen i sommers, fik jeg min crockpot med tilbage. Den har jeg virkelig savnet!

Da jeg var ude og købe ind fandt jeg et par bakker udskåret oksekød på tilbud, som simpelthen lå og kaldte på noget rødvin og en crockpot..

IMG_5488

Boeuf Bourgignon er vidunderligt når det begynder at blive koldt udenfor.

IMG_5485

Og i min crockpot er det super nemt at lave. Først bruner man nogle bacontern, persille, hvidløg og krydderier som man holder af. Så vender man det hele i et par skefulde mel.

Tilsætter et par laurbærblade.

IMG_5486 - Kopi

Dernæst bruner man kødstykkerne så de får lidt farve, og så op i en crockpot.

Hæld rødvin ved – og igen – jo bedre rødvinen er, jo bedre bliver maden. Det kan ikke nytte at bruge en dårlig rødvin, så smager Bourgignon’en også bare af dårlig vin. Og lidt bouillon så det hele er dækket af væske.

Så skal det simre i mange timer sammen med gulerodsstykker og perleløg.

IMG_5487

Mums altså – med kartoffelmos og resten af den der gode rødvin – eller evt. en ekstra flaske! Det smager af hyggelige aftner med ild i brændeovnen!

Velbekomme!

24 kommentarer to “Her dufter af”

  1. Susanne 22. oktober 2011 hos 08:18 #

    Sådan en rigtig gang vinter-simre-rigtig-længe mad. Det ser skønt ud. Jeg lå til morgen og tænkte på, at det er ved at være suppetid. Sådan en kartoffel-porre med lidt ristet knas på toppen ;o)
    God weekend hos jer.

    • Kong Mor 22. oktober 2011 hos 10:27 #

      Muuuums – DET er godt! En anden favorit her i huset er jordskokkesuppe.
      God weekend til jer også!

  2. Benedikte 22. oktober 2011 hos 08:52 #

    Øjh det lyder godt! Kan man mon lave det i en almindelig stegegryde? (Jeg aner ikke hvad det der crockpot er!?)

    • Kong Mor 22. oktober 2011 hos 10:36 #

      Ja det kan man naturligvis godt. Så varer det knap så lang tid.
      En crockpot (det er bare et mærke) er noget som hedder en slowcooker. se evt. her:
      http://fr.shopping.com/mijoteuse-et-cocotte/slow-cookers/produits?sb=1

      Det er en slags elektrisk gryde på 6L hvor du kan lave mad langsomt. 6-8 timer eller sådan noget – SÅ praktisk hvis man skal så meget andet.
      Man siger (men det er ikke helt rigtigt) at man kan putte det hele i gryden om morgenen og så er maden klar når du kommer hjem. Men det er sådan noget lignende. Det er ikke så varmt som et komfur så det brænder ikke på, og smagen af en simreret er vidunderlig. Det smager som om det er lavet dagen før – alle krydderier har “sat” sig i kød og væske.
      Det eneste den ikke gør, er at brune, så hvis man vil have brunet kødet for eks. skal man lige stege det lidt først.

      Jeg har aldrig set dem i DK men de kan fås på hvert et gadehjørne i Paris, og garanteret også hvor du ellers slår dine folder når du er i land indimellem. Hvis du vil have en med hjem siger du bare til!

      • lavendels 22. oktober 2011 hos 22:05 #

        Uhm…..DET LYDER RIGTIG LÆKKERT, nu er jeg i Dijon, så må man vel kunne opdrive dyret….noget hints?

        • Kong Mor 23. oktober 2011 hos 10:12 #

          Lavendel – prøv i Darty. De har sådan noget – det hedder en mijoteuse. Men bliv nu ikke snydt – den må ikke koste over 90€ ellers er det spild af gadgets!

      • Benedikte 22. oktober 2011 hos 22:40 #

        Det må jeg lige dyrke!

        • Kong Mor 23. oktober 2011 hos 10:12 #

          Du siger til hvis jeg skal finde en til dig!

          • Benedikte 24. oktober 2011 hos 23:28 #

            Hvad er forskellen på at kokkerere i en sådan, frem for i en gryde? Man kan da også simre i flere timer i en støbejernsgryde?

            • Kong Mor 25. oktober 2011 hos 11:08 #

              Det kan man – men (der er jo både for og imod en slowcooker) En slowcooker kommer ikke i nærheden af kogepunktet.
              Lidt i stil med at stege ved 65 grader i 7 timer – giver en slowcooker samme resultat.

              Det kan ikke brænde på – det er umuligt med den temperatur, hvorimod hvis det står på komfuret er det en risiko.

              Den bruger mindre strøm end en ovn. Og det ER muligt at putte alle ingredienser i og 7-9 timer efter er maden klar. I mellemtiden kan huset være tomt.

              Jeg bruger den meget – og børnene især, elsker at kød bliver helt blødt og falder fra hinanden.

              • Benedikte 29. oktober 2011 hos 10:00 #

                Nååhhhh… Nu begynder tiøren at falde 😉

            • Kong Mor 29. oktober 2011 hos 22:48 #

              🙂

  3. Anette 22. oktober 2011 hos 09:23 #

    Det lyder fantastisk, vi aftalte faktisk i går, at vi skal have simre-mad i dag, måske skal det være Boeuf Bourgignon!
    KH Anette

    • Kong Mor 22. oktober 2011 hos 10:38 #

      Mmm – ja det var en mulighed! Husk en god Bourgogne!
      I en almindelig gryde tager det 30 min at gøre det hele klar og så skal det simre i ca. 2 timer ved meget svag varme!

      Velbekomme (glæder mig til at høre hvad I fik!)

  4. fru Z 22. oktober 2011 hos 10:48 #

    Uhm…jeg elsker simremad…Og vin i maden 😛
    Glæder familien sig til rugbrødsmadder i morgen?

    • Kong Mor 22. oktober 2011 hos 19:42 #

      Simrevin er godt!
      De holder jo meget af rugbrød – så ja! 😀

  5. overleveren 22. oktober 2011 hos 13:22 #

    Må ABSOLUT ha sådan en dims. Sæt over om morgenen og maden er klar om aftenen, passer lige til mit temperament 😀 Nå, vrøvl til siden, det lyder faktisk som noget man burde eksperimentere lidt med, det der. Især fordi det tilsyneladende ikke optager komfur og ovn i evigheder, hvilket repræsenterer et problem her i hytten. Kæresten er impuls-bager. Og så skal det altså bare være lige nu.

    Og så kan jeg altså godt li din pointe at mad lavet med dårlig rødvin kommer til at smage af dårlig rødvin. Punktum.

    • Kong Mor 22. oktober 2011 hos 19:45 #

      Det er virkelig en smart dims. Men den kunne som sagt ikke fås i DK. Måske nu – men sidst jeg tjekkede var det ikke muligt.
      Sig til hvis du vil have en hernede fra.

      Og ja – jeg ved altså ikke hvorfor nogle tror at man kan hælde en 10 kroners papvin i en ret – og tro at det giver en smag som om der var en årgangsvin i.
      Det hænger jo sammen.

  6. dytbat 22. oktober 2011 hos 16:52 #

    Goddag med dig *sms* (:

    Tænkte på om vi ikke skulle bytte link da jeg syns din blogger er så spændene smuk og altid noget at byde på (: Håber du går forbi min blog og skriver en lille sød hilsen i min GB så ville jeg være dig rigtig glad (:

    Knus Lise

    • Kong Mor 22. oktober 2011 hos 19:50 #

      Dav! 🙂
      Tak for de pæne ord. Jeg forstår ikke helt hvad det er du vil bytte.
      Jeg vil da gerne kigge forbi din blog.

      Mange af dem jeg har på min liste, har for eks. ikke mig på deres. Det er deres valg og ikke noget jeg har lyst til at blande mig i.

  7. Ellen 22. oktober 2011 hos 23:07 #

    TAK for at genopfriske denne vidunderlige ret, som jeg ‘gjorde i’ for en halv snes år tilbage. Den er så fantastisk velsmagende, at det næsten gør ondt. Hvorfor i alverden har jeg mon glemt den igen?
    Nå, men tak altså…
    Er det nu, jeg skal sige, at jeg oftest serverede den med en meget dansk kartoffelmos? Det smager altså godt. Promise 🙂

    • Kong Mor 23. oktober 2011 hos 10:14 #

      Ja det ved jeg ikke – den slags simreretter er super lækre og meget populære hernede!
      Jeg spiser den også helst med kartoffelmos.. Hvad er “meget dansk kartoffelmos”?
      Jeg kan jo godt lide det – det er bare Prinsessen og Gårdmanden som har meget svært ved at få det ned!

      • Ellen 23. oktober 2011 hos 17:34 #

        Hmmm, det er sådan set bare en ganske almindelig kartoffelmos – jeg kunne bare ikke rigtig forestille mig, at retten bliver serveret med det i Frankrig?

        • Kong Mor 23. oktober 2011 hos 19:36 #

          Det er enten serveret med almindelige kogte kartofler eller kartoffelmos. Som regel mos. Det er også den eneste rigtige måde at spise det på!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

