Fast inventar

28 okt

Jeg var jo lige lærer igen. Ikke vikar denne gang. Men derimod indkaldt for at hjælpe til ved en emnedag..

Jeg lader den stå et kort øjeblik..

Ren blær – helt ærligt! Jeg ender måske med at blive ansat?

Utroligt.

Jeg har nemlig altid sagt, at jeg ikke ville være lærer, fordi.. selvom jeg har fire dejlige unger, er jeg ikke ret god til andres uopdragne børn.

Så.. Nu har jeg været tilstrækkeligt vag til at man ikke kan sætte navn på – ej heller blive fornærmet på egne og andres vegne. Over det med de uopdragne.

Jeg er ikke en horribel heks, som hader børn, og mine egne børn er ikke kuede stakler som dårligt tør ånde frit i deres forældres nærhed.

En ting er at børn er frække indimellem. Helt fint. Men jeg har det bedst med at være sammen med børn, som ved hvornår det er nok. Det er langt fra alle som har den evne!

Første gang jeg blev inviteret over på skolen, var det som vikar. Anden og tredje gang var det fordi børnene havde fået chancen for at opleve noget spændende, og skulle igennem byen til fods, og da det er noget af en mundfuld for en enkelt lærer, gik jeg med.

Fjerde gang – det var så i torsdags – før ferien altså.

Der skulle være emnedag. ”Kroppen i kunst”.

Først skulle de vide lidt om kunsthistorie som, mystisk nok, er et meget vigtigt fag i Frankrig. Det tæller faktisk til deres afgangseksamen og hvert år bliver eleverne, fra børnehaveklassen, evalueret i deres kunnen om kunsthistorie. Denne evaluering, igennem 9 års skolegang, er deres endelige karakter.

Så vi var en tur omkring filmsalen, hvor de så en sort/hvid stumfilm med Chaplin – den hvor han bokser. Og de grinede så de var ved at tisse i bukserne.

Så skulle vi se lidt med Mime Marceau – vi er jo i Frankrig – lidt Harlekin og Pjerrot og placere dem tidsmæssigt i forhold til hinanden. Det var forresten ret sjovt med Pjerrot. De kunne ikke finde noget youtube klip med ham. Så jeg foreslog at vi tog ham der bor på Bakken – og det gjorde vi. Og så stod vi ellers og betragtede Gårdmand Bjørn, for at fange hans reaktion på at der blev talt dansk!  Der gik 18 sekunder før han rettede sig op med et ryk og så meget opmærksomt på skærmen, da det gik op for ham at han forstod hvad der blev sagt!

IMG_5515

Tilbage i klasserne var tre værksteder gjort klar: det ene handlede om det man kan udtrykke med sit ansigt. Der blev taget billeder af børnene når de mimede glæde, angst, sorg og overraskelse. Forbløffende svært for nogle.

I det andet værksted skulle et barn ligge på et stort stykke papir og tre andre skulle forme kroppen, tegne den og male den. Formen på papiret altså – ikke det barn der lå på det. Selvom det næsten kunne komme ud på et.. Trods kitler og malertøj!

IMG_5530

I det sidste værksted – med mig ved roret – skulle de tegne hinanden i en bevægelse, og modelere denne bevægelse i sølvpapir.

Svært for mange at få formidlet deres tanker ud i hænderne. Men alle fik lavet en skulptur de var glade for!

IMG_5520

Til sidst blev der samlet op på det hele, hvad havde de lært? Og det var dejligt at høre de små mennesker fortælle om hvordan man kan kommunikere uden ord, blot ved at bruge sin krop.

IMG_5522

En helt igennem fantastisk dag.

Ender næsten med at ville være lærer, når jeg engang bliver stor..

10 kommentarer to “Fast inventar”

  1. Ellen 28. oktober 2011 hos 08:57 #

    Det lyder som om alle havde en god dag – og du kan sikkert sagtens blive en fænomenal lærer, selv om jeg snildt kan følge dig i dine betragtninger om andres børn.
    Men en dag som den du beskriver, kan næsten ikke blive andet end en succes – ikke for at forklejne din indsats, altså 😉 men det må være svært at gøre sig umulig under sådanne omstændigheder…
    Sjov oplevelse for Gårdmanden med det danske 🙂

    • Kong Mor 28. oktober 2011 hos 23:59 #

      Nej det var jo et ret taknemmeligt job jeg fik der!

      Men det var virkelig sjovt!

  2. Anette 28. oktober 2011 hos 10:33 #

    Det lyder som en rigtig sjov dag for både børn og lærere – og hjælpe-lære.
    Sjovt at de går så meget op i kunsthistorie, særligt når man tænker på hvor mange danskere, der hader franske film – jeg udtaler mig ikke på egne vegne, det har jeg ikke set nok franske film til – og måske bevæger jeg mig ud på dybt vand fordi jeg er ubekendt med god fransk kunst, så undskylder jeg :o).
    Men det må under alle omstændigheder være sjovt at se børn udfolde sig kunstnerisk, og netop se hvor svært/let det er for nogle. Det siger jo en del om deres personlighed.
    Sjovt at Gårdmand Bjørn fik lov at høre dansk tale – og se hans reaktion.
    KH Anette

    • Kong Mor 29. oktober 2011 hos 00:01 #

      Det der med kunsthistorie er langt udover mærkelige franske film i s/h som ingen – kun “intulelle” parisere ser.

      De skal lære noget om forskellige kunsttyper, kunstnere og i det hele taget vide noget om kunst. Fedt fag!

      Det siger meget om hvem der får lov til at udfolde sig med saks og papir derhjemme – og hvem der passivt sidder og kværner TV hver dag..

      Det var SÅ skægt at se ham opdage at han forstod hvad der blev sagt – og det gjorde de andre ikke!

  3. Lene 28. oktober 2011 hos 17:01 #

    Det lyder næsten som en dansk skoledag 😉 Jeg elsker at høre om, når børn bliver udfordret på deres viden, både med hjerne og krop, jeg tror, de husker bedre sådanne timer. Og du bliver helt sikkert en god lærer, for der skal være diciplin, kreativitet, respekt, lydhørhed og masser af gode timer sammen 🙂

    • Kong Mor 29. oktober 2011 hos 00:03 #

      Ja – en dansk skoledag – med franske elever.

      Tror nu ikke jeg bliver lærer alligevel. Det kræver nok at vi bliver her.. Og det er der nok alligevel ikke flertal for.

  4. millemum 28. oktober 2011 hos 22:26 #

    Du skal da være lærer skal du. Taler af erfaring..Det der går så fint an. Mange lærere ville slet ikke kunne hamle op med den fine kunst:)

    • Kong Mor 29. oktober 2011 hos 00:04 #

      Er ikke helt sikker på det.

      For jeg kom i tanke om at der jo ikke er emnedag hver dag.. Tænk hvis jeg skal lære dem at regne – jeg stikker dem en regnemaskine og så må de klare den selv derfra!

  5. overleveren 29. oktober 2011 hos 07:21 #

    Bliver altså lidt misundelig over at gå på en skole hvor det bliver prioriteret så højt. Det er dejligt at have bare nogenlunde styr på de ting.

    Og det lyder som en rigtig fin måde at lege det ind i børnene på omend valget af en dansk pjerrot overrasker mig. Men hvis der ikke var andre så kan jeg godt forstå det. Det er nok nærmest det, der forbløffer mig. Troede bare ikke franskmænd var så glade for andre sprog, men det er måske en af mine fordomme jeg lige får luftet dér. Men det kunne jo forklare valget af en SH stumfilm med Chaplin 🙂

    Skægt med den forsinkede reaktion på det danske fra sønnike…

    • Kong Mor 29. oktober 2011 hos 21:41 #

      Det er såmænd et meget vigtigt fag i hele Frankrig. “Histoire des arts”
      Alle skal gennem hele deres skoletid lære en masse om kunsthistorie. Generelt.
      Og hvert år bliver de evalueret. Divaen, og to veninder var oppe i et billede af den tyske maler Otto Dix (Krig) en skulle tale om Otto Dix, en anden om selve værket og den sidste skulle tale om den slags malerier – og kunstart som Otto Dix ellers lavede (expressionisme)

      Prinsessen har haft om eventyr og Zorronaldo har haft om Gustave Eiffel og om Napoleons kroning. Og som sagt har Gårdmand bjørn nu haft om mime, og skulpturer.

      Faktisk er historie, geografi og kunsthistorie obligatoriske fag i Frankrig!
      Man lægger meget stor vægt på almen viden hernede.

      Det var kun fordi de ikke kunne finde en youtube af Pjerrot – så foreslog jeg den danske version!
      Og det er såmænd heller ikke fordi de ikke kan lide sprog – det er fordi deres undervisning er dårlig – og de får ingen hjælp. Alle film er jo oversat.
      Men på skolen er der mange børn med fremmed baggrund – så de er vant til andre sprog!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

