Søndagskagen #22

30 okt

Op klokken 5.30 for at sende gæster afsted, og med vintertiden orkede vi ikke engang at gå i seng bagefter  – så vi satte os alle sammen med en masse dyner i sofaerne og så “Five children and It” en rigtig hyggelig Narniaagtig familiefilm.

Af samme grund kom vi ikke udenfor en dør idag – og søndagskagen blev derefter og der måtte tænkes alternativt!

Jeg fik, i forbindelse med det der besøg, 1 liter dansk fløde som passende kunne omsættes til vafler.

Og i dagens anledning får I også en opskrift med på jordens nemmeste, sprødeste og lækreste vafler:

Pisk ½ liter piskefløde til flødeskum.

IMG_5632

Put 2 skefulde sukker i, og sigt 4 dl. hvedemel ned i flødeskummet mens du pisker let – pas på ikke at piske flødeskummet alt for stift, for så bliver det en meget klistret affære – ikke dårlig – bare mere klistret.

Og så op i et smurt varmt vaffeljern med en ske, idet dejen ikke er flydende overhovedet!

IMG_5634

Mums siger jeg bare. Det er altså de bedste vafler i verden siger Firkløveret!

17 kommentarer to “Søndagskagen #22”

  1. overleveren 30. oktober 2011 hos 17:38 #

    .. og den sender jeg flux videre til kæresten i et eller andet håb om at noget godt og ca vaffellignende spiselig substans kunne vente på mig.. i næste weekend 🙂

    • Kong Mor 30. oktober 2011 hos 19:48 #

      Det lyder som en super god idé! De er nemme at lave så mon ikke? 🙂

  2. Mille 30. oktober 2011 hos 18:15 #

    Årh vafler! Det fik jeg altid hos min mormor. Mums! når jeg får et køkken med skabsplads skal jeg altså have et vaffeljern.

    Det lyder hyggeligt med dynerne og filmen. Ren luksus.

    • Kong Mor 30. oktober 2011 hos 19:50 #

      Det er mums!!
      Jeg har et vaffeljern der kan lave 2 vafler ad gangen! 😉 mindre kan ikke gøre det med 4 børn!

      Det var super hyggeligt – og kunne muntre os lidt op!

  3. Inge 30. oktober 2011 hos 19:01 #

    uhmmmm lækkerier.. 🙂

  4. Susanne 30. oktober 2011 hos 21:32 #

    Dem må jeg prøve. Når jeg engang må spise sådan noget igen 🙂

    • Kong Mor 30. oktober 2011 hos 22:58 #

      Det synes jeg du skulle gøre! 😉

  5. Katrine 30. oktober 2011 hos 23:18 #

    Napper da lige en kopi af opskriften, vejret er jo rimeligt perfekt til vaffelbagning;-)

    Knuz fra Katrine

    • Kong Mor 30. oktober 2011 hos 23:45 #

      Gør du det!! 🙂
      knus

  6. Marie 30. oktober 2011 hos 23:49 #

    Ja, den opskrift går man ikke fejl af, uhm!
    Sikke hyggeligt I har haft det.

    • Kong Mor 30. oktober 2011 hos 23:58 #

      Tak Marie – dejligt at “se” dig igen!!!!

      Det er nemlig en skøn opskrift – og ja – vi hyggede!

  7. esconditeren 31. oktober 2011 hos 00:23 #

    Årh, jeg kunne SÅ godt tænke mig et vaffeljern.. og noget plads til at have det på. Det er dumt at have skråvægge i et lillebitte køkken.

    • Kong Mor 31. oktober 2011 hos 08:54 #

      Ja det var da jammerligt.. Hvis jeg ikke havde plads i mit køkken.. Så ved jeg ikke helt hvad jeg skulle gøre!
      Men det kommer nok en dag 🙂

  8. Mette 3. november 2011 hos 23:54 #

    Tusind tak for den opskrift, lige efter min smag; super enkel og lyder himmelsk! Det må prøves her i weekenden. Kh, Mette

  9. Karina 24. april 2012 hos 20:21 #

    Syntes den så lækker ud, men har lige prøvet og efter 3 dl mel var det mere stift end en bolle dej så overvejer om opskriften er angivet i forkerte mål?

    • Kong Mor 24. april 2012 hos 20:49 #

      Hej Karina, nej det er den rigtige opskrift – det er fra Frøken Jensens kogebog. Man skal piske meget let og sigte melet i.. Næsten vende det.
      Synd den blev for tyk!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

