La soupe

16 nov

Spis din suppe, ellers bliver du aldrig stor.

Franskmænd – alle uden undtagelser – er simpelthen vokset op med denne sætning sat på repeat i deres øresnegl. Hele vinteren spiser man suppe til aften.

Dermed basta – det står ikke til diskussion.

Det er gode tunge supper, med masser af grøntsager, kødkraft og gods i. De er som oftest blendede og smager skønt. Har intet at gøre med pulversuppe. Og dejligt nemt når man ikke lige gider finde på!

Men der er den hage ved det, at Gårdmand Bjørn ikke kan lide suppe. Han kan kun lide min jordskokkesuppe – det spiser han med glæde – og er absolut ikke til de tunge franske grøntsagssupper med kraft og smag.

Stor var hans glæde derfor i aften, da jeg legede tøm køleskabet. Det var nemlig tomt i forvejen. Ingen grøntsager at lave suppe af.

Men jeg fandt en rest kalvefond i fryseren og pjoskede et par liter vand og nogle terninger ned i en gryde. Et par håndfulde snittede grøntsager – ligeledes fra fryseren og så.. ohh lykke – to dåser danske kødboller.

Det er med kødboller, som med frikadeller og medisterpølse. Det er næsten umuligt at få lavet noget som smager ligesådan her i Frankrig. Jeg har prøvet alt. Men kødboller på dåse, havde jeg aldrig prøvet før. De kunne sagtens bruges i min suppe!

Og der var ingen melboller – som i øvrigt burde forbydes ved lov.

Men det var tæt på en dansk bouillonsuppe jeg overhovedet kunne komme. Og han spiste så det var en fryd – og sagde åh det smager bare så godt! Flere gange – og har har fået lommepenge – så det var ikke derfor.

De to andre maskuline indslag i familien var mindre begejstrede for det tynde pjask. Men vi var da fire som syntes det smagte vidunderligt, og så med rigtigt lækkert brød til.

IMG_0030

Ikke et øje tørt!

31 kommentarer to “La soupe”

  1. Susanne 16. november 2011 hos 07:33 #

    Vi sad netop i går og talte om, at nu er det altså suppetid. Jeg tror, at jeg vil se mig lidt omkring på det der internet. Det må bugne af lækre supper, man selv kan lave. Så mangler jeg bare sådan en fin suppeskål som din.

    • Kong Mor 16. november 2011 hos 22:18 #

      Der er rigtigt mange suppe opskrifter – men jeg laver ofte kun “ukendte supper” hvis jeg har smagt det først.
      Det er en skål fra Bretagne – en rigtig morgenkakao-drikkeskål – vi bruger dem så også til suppe! 🙂

  2. rejen 16. november 2011 hos 08:36 #

    hehe, der er jeg lige så kræsen som gårdmand Bjørn, der er ikke mange supper jeg kan lide, men det er fremskridt bare for et år siden spiste jeg slet ikke suppe, nu elsker jeg f.eks tomatsuppe med kylling i..;D og det varmer så dejligt på en kold aften..

    • Kong Mor 16. november 2011 hos 22:19 #

      Holddaop – slet ingen suppe? Ja så kan jeg godt se at det er fremskridt!
      Jeg elsker suppe!

  3. Annette 16. november 2011 hos 09:06 #

    Hørt! De melboller skal afskaffes!
    Jeg har for første gang ever lavet aspargessuppe.
    Pinligt at jeg skal blive 41 før jeg gider finde en opskrift og følge den…
    Fedtforbrændingssuppen kan jeg leve af – det er også en hylden-hen-suppe.
    Fin suppe-kop 🙂

    • Kong Mor 16. november 2011 hos 22:20 #

      nej det er da bare menneskeligt. jeg har købt en bakke champignoner – ville lave suppe – men jeg tror de forsvinder i en kødsauce længe inden..
      😉
      Ja den er fin – min franske kop!

  4. lavendels 16. november 2011 hos 09:14 #

    Kender en ældre dame, som engang befandt sig til stort selskab med lejet betjening. Suppe-steg- og is og her ved suppen havde hun, der afskyede melboller, møjsommeligt kæmpet sig igennem dem. Så stod en opvartende dame straks ved hendes side og sagde sødt: Nej, men fru bruun – har De slet ingen melboller fået? – og gæt, hvad konen gjorde??

    • Kong Mor 16. november 2011 hos 22:21 #

      åååååååååååååååh NEJ stakkels dame da.. Jeg havde efterladt hver og en. Bryder mig virkeligt ikke om dem.

      • lavendels 17. november 2011 hos 09:06 #

        Hun var af den gamle skole, du ved….de findes vist enkelt e steder endnu….

  5. Ellen 16. november 2011 hos 09:21 #

    Melboller burde forbydes – men John elsker dem! Jeg synes altså også, at kødboller burde forbydes – i hvert fald færdiglavede, men dem elsker John også!
    Vi elsker begge suppe af enhver art, og det er fast repertoire i vinterhalvårets Sverige, at der står et eller andet og simrer på det gammeldags komfur. Suppe er jo, som du siger, mange mange forskellige ting og kan varieres i det uendelige.
    Måske skulle du præsentere Gårdmand Bjørn for denne suppe: http://mommer.wordpress.com/2010/03/24/en-tomat-to-tomater-tre/ 😀

    • Kong Mor 16. november 2011 hos 22:24 #

      Bare jeg kunne finde en måde at lave ordentlige kødboller på… Men med den kødsituation jeg er i – aner jeg ikke hvad jeg skal gøre!

      Det varme vand med ketchup – føj hvor ækelt altså, findes der virkelig mennesker der sløser sådan med mad? – men det gider han med garanti ikke.

      Jeg tror der er sket noget – han har ikke fået suppe hele sommeren, og her til aften var det fransk mixed grøntsagssuppe, med bacontern og en sjat rødvin – han kunne faktisk godt lide den!! Så mon ikke han bare er ved at vokse fra sin suppefobi? 😉

  6. Madame 16. november 2011 hos 10:28 #

    Din suppe ser rigtig lækker ud – klar suppe med kødboller og grønt burde alle da kunne lide. Jeg har en bog, der hedder ‘500 supper’, og måske skulle jeg begynde at kigge lidt i den …

    • Kong Mor 16. november 2011 hos 22:25 #

      Den bog har jeg også! Hvor morsomt. Har aldrig brugt den.. 😉
      Men jeg synes jo også at alle burde kunne lide sådan en gang sjask – det smager jo bare varmt.
      Men det er ikke tilfældet.

  7. pernille 16. november 2011 hos 11:27 #

    Min Bedste lavede melbollerne selv, fantastiske var de. For mig er melboller indbegrebet af gammel fødselsdag. Det og så trefarvet is.

    Det er lidt bøvlet, men lavet på en god kraftig hønsefond bliver de altså ren luxus! Helt klart tiden og besværet værd.

    • Kong Mor 16. november 2011 hos 22:27 #

      Ja – så har jeg været i de forkerte familier – for der var ingen hjemmelavede melklatter. Kun frostting.

      Åh ja trefarvet is.. Regnbueis. Mmm jeg kunne lide alle farver 😉 og gad ikke at bytte til fødselsdage.

  8. Birgitte Agger Mote 16. november 2011 hos 12:23 #

    altså … jeg vil også bare lige gerne sige som Pernille … melboller der er hjemmelavet – jeg kunne æde et bjerg … og gjorde det rigtigt mange gange når min mor lavede kyllinge suppe – hvor har jeg bare spist mange, og hvor smager de bare vidunderligt!

    FIN FIN skål den … sådan en må jeg også have … eller 5 – en til hver … næh, så må jeg hellere købe 10 for de bliver nok smadret hurtigt 🙂

    • Kong Mor 16. november 2011 hos 22:28 #

      De har overlevet siden 1995 😉 hvor divaen fik sin og First Man og jeg fik vores. Og efterhånden som der kom børn – kom der skåle fra min søde franske veninde.

      Kun en er gået itu – og den er blevet erstattet. 😉

      Jeg skal have smagt en hjemmelavet meldims..

  9. imangelafbedre 16. november 2011 hos 12:46 #

    Jeg elsker supper!!!! Mmmm….

    Og jeg er helt enig med dig, hvad melboller angår: http://imangelafbedre.wordpress.com/2011/11/07/kom-ud-af-min-suppe-dit-lille-skarn-og-en-samvittighedssamtale/

    • Kong Mor 16. november 2011 hos 22:31 #

      Hææ hæ – jamen åh en lidelsesfælle!

  10. esconditeren 16. november 2011 hos 14:56 #

    Jeg eeelsker melboller. Også de færdiglavede. Eller ‘også’ er nok et forkert ord, for jeg har aldrig smagt hjemmelavede melboller. Jeg elsker også kødboller. Og suppe. Både blendet og ublendet. Lige nu elsker jeg det særligt, fordi jeg er blevet forkølet.

    • Kong Mor 16. november 2011 hos 22:32 #

      Suppe er genialt. uanset hvad.
      Så må du gerne få mine melboller!
      God bedring 🙂

  11. helleq 16. november 2011 hos 15:27 #

    Jeg hader klar suppe i alle afskygninger, både kålsupper, hønse- og oksekødssuppe. Men har ikke noget imod hverken kød, eller melboller, eller kødboller og flødeboller som mine børn troede det hed, da de var små.
    Til gengæld ELSKER alle ungerne den klare suppe, så sommetider overgiver jeg mig og laver den, selvom den ikke er min livret, men HVIDKÅLSSUPPE- det vil aldrig blive produceret hjemme hos os!!!! For det kan ungerne heller ikke lide.

    Til gengæld spiser jeg næsten alle lierede, legerede og blendede supper med hvad som helst i 😉

    • Kong Mor 16. november 2011 hos 22:36 #

      jamen dog!! Nu har jeg aldrig smagt hvidkålssuppe- men jeg kunne forestille mig at den var lidt stram i smagen og at gasproduktionen godt kunne løbe løbsk.. 😉

  12. Inge 16. november 2011 hos 15:47 #

    Jeg kan lide næsten alle slags supper, bare de er varme.. Jeg er ikke tilhænger af kolde supper uanset hvilket fint navn de har.. 🙂

    • Kong Mor 16. november 2011 hos 22:37 #

      nej det kan du have ret i. Jeg kan kun lide den spanske gazpacho – det er okay når det er varmt udenfor.
      Ellers er supper varme – dejligt!!

  13. Tina Liel 16. november 2011 hos 18:36 #

    Jamen jeg er altså også kun til to supper. Dansk aspargessupper og en yemenitisk suppe! Smagte kødbollerne godt. Jeg kunne da godt lige spise en portion suppe med både mel og kødboller. YUMMY!!!!! KNUS

    • Kong Mor 16. november 2011 hos 22:38 #

      Er et en opskrift du har ved hånden den der yemenitiske?

      Kødbollerne smagte skønt!!

  14. Benedikte 16. november 2011 hos 19:15 #

    Der er ALDRIG melboller nok i supperne!!!!!
    Så er det altså sagt. Jeg stemmer imod dit fuldstændigt forrygte forslag!!

    • Kong Mor 16. november 2011 hos 22:39 #

      hmmmf. Nå.. okay så.. Men de må blive i din tallerken så 😉
      Hygger I på ferien??? Dumt spørgsmål 🙂

      • Benedikte 17. november 2011 hos 11:52 #

        Jeg skal nok fiske dem ud af din tallerken! 😉

        JAHAER vi hygger! Som i VIRKELIG meget!!! 😀

  15. Stine 17. november 2011 hos 16:29 #

    Ej hvor er den skål bare flot! Man bliver så glad, når man ser ting med sit eget navn på, ikke? 😉

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

