Mer’ mus..

25 nov

En gang mus.. og altid mus – det er muligt det er sådan det er for andre – men jeg kan forsikre jer for at den mus ikke får lov til at få folkeregisteradresse på Æblebakken.

I forgårs da jeg stod op, det var stadig mørkt og jeg tumlede ned i køkkenet, og uden at tænde lys, fik sat vand på til te. Da jeg var blevet så vågen at jeg var klar til at se verden i øjnene, og kunne tænde lyset – så jeg en banan med hul i.. Midt på bordpladen.

En hul banan.

Selvom jeg stadig teknisk set sov, kunne jeg dog sagtens konkludere at nogen – og det var ikke mig – havde lavet det hulrum i min banan, der faktisk var destineret til at garnere min kongelige morgenmad.

Og de små sorte klatter rundt omkring, vidnede da også om et lille natligt musebesøg.

First Man skræppede straks op, og brokkede sig over Blondinen: ”ikke en lyd har hun sagt.. Hun arbejder ikke ordentligt.. Jeg holder op med at give hende morgenmad..”

Her vil jeg skynde mig at indskyde – før han får hidsige dyreværnsaktivister på nakken – at for det første får hun i forvejen slet ikke morgenmad, og for det andet så elsker First Man altså sin hund meget højt.

Nårh ja, lige undtagen når hun slikker ham inde i munden.. Ej det var altså FOR sjovt – I skulle simpelthen have været der. Men det kan jo være jeg kan få hende til at gentage successen – og så filme det imens..

Det må være ugens projekt!

Men altså, det var den mus vi kom fra.

Om aftenen kom First Man så hjem med en spritny musefælde. Det sagde han i hvert fald det var.

Jeg syntes nærmere det lignede en mellemting mellem min gamle antenne hjemme på øen og indmaden af min mormors brødrister..

IMG_0107

I min verden er en musefælde – men det må I endelig ikke sige til Firkløveret at jeg har sagt – sådan en med fjeder og SLAM – så taler vi om en eks-mus.

Subsidiært et lille penalhus af træ med en vippe inden i. En vippe som kun vipper den ene vej.

Men denne.. indretning, skulle musen efter sigende kunne komme ind i – men ikke ud af – uden at dø på den maste måde.

Jeg tror snarere, at mus ikke engang kan komme ind i den. Generelt set.

Der er to muligheder:

Enten er det en lille Mensamus, eller også er det en retarderet mus, vi har æren af at have på kost. Eller nærmere på banan.. For om natten havde den da været en lille tur på køkkenbordet igen.

Og havde ikke nærmet sig indretningen. Ikke engang tæt på. Der var ellers både mariekiks og banan derinde. Sådan for at lokke lidt.

I går aftes dryssede First Man med lidt reven ost – udover hele indretningen. Der må jo være noget om det med mus og ost.

Men denne mus hoppede ikke på den, for i morges var der slet ikke mere ost – heller ikke inden i indretningen – men der var heller ingen mus – så jeg hælder altså mest til Mensamus.

Og i dag køber jeg en klapfælde!

28 kommentarer to “Mer’ mus..”

  1. Kari 25. november 2011 hos 06:35 #

    Jeg må give dig ret! En musefælde er en klapfælde, hvor mus bliver ex-mus. Sådan en hælde har hjulpet os af med 2 mus. Med de “levende” fælder sættes musen jo bare ud i naturen igen og så kan den enten finde “hjem” eller terrorisere en anden familie.

    Men god fornøjelse med jagten på madstjæleren 🙂

    • Kong Mor 25. november 2011 hos 21:56 #

      Nu er jeg også den heldige indehaver af sådan en musefælde! 🙂

  2. overleveren 25. november 2011 hos 06:41 #

    Griner igen og får opmærksomhed osv osv.

    Den musefælde ligner noget der er mest egnet til at indfange mus, sætte prop i hullet og holde den som fremtidigt husdyr…. En julegave til børnene, måske?

    Ønsker jer god jagtlykke.

    • Kong Mor 25. november 2011 hos 21:57 #

      aaaaaaaaaargh – du siger noget – den skal ud af mit hus inden nogen får gode idéer!!

      🙂

  3. Inge 25. november 2011 hos 07:55 #

    Enig.. Ind med klapfælden og ud med døde mus.. 🙂 men hold lige Blondinens næse væk fra fælden ellers er der garanti for natlig underholdning..:-)

    • Kong Mor 25. november 2011 hos 21:57 #

      Tak for godt råd – den står på køkkenbordet – der kommer hun trods alt ikke! 😉

  4. Anita 25. november 2011 hos 08:04 #

    Sikke en anordning 😀

    Her (altså ikke hos mig, men i min omgangskreds) har vi erfaret, at Frolic hundemad virker HVER gang. Musene eeelsker det. Fandeme en mærkelig verden de/vi lever i.

    God jagt… eller… knæk og bræk 😉

    • Kong Mor 25. november 2011 hos 21:58 #

      Øhh okay!! ,)
      Jeg har desværre kun pedigre pal.. Det er en MEGET mystisk verden vi lever i – helt enig!! 😉

  5. Madame 25. november 2011 hos 08:16 #

    Mus og mænd ;-))) Ja, du ved jo nok, at jeg ville fange den levende og med store undskyldninger sætte den ud i naturen igen …

    • Kong Mor 25. november 2011 hos 21:58 #

      Fnis 🙂 jamen ja.. Jeg gider bare ikke have den i mit køkken!

  6. Susanne 25. november 2011 hos 08:37 #

    En mus i Familien Hansens hus er en død mus. Længere er den bare ikke. Men vi snupper dem jo også i stimer, når det er tid til høst her omkring.
    Jeg vil nok anbefale jer at skifte osten ud med en stump pølse. Ost og mus er vidst en skrøne. Her har vi (og nu siger jeg det ikke ret højt) ikke haft nogen mus inde i et par uger nu.

    • Kong Mor 25. november 2011 hos 21:59 #

      Vi havde ikke noget pølse. Prøver med noget abrikos.. Ellers må jeg have gang i hundemmaden! 😉

  7. Ellen 25. november 2011 hos 09:41 #

    Jeps – pølser er et musehit.
    Og selv om jeg holder meget af mus, når de holder sig ude i naturen, så er og bliver det forbundet med dødsstraf at komme indenfor hos os. Sådan er det bare.
    De er jo søde nok, men deres svineri kan jeg sagtens undvære, og hvis man bare sætter den ud, kommer den bare ind igen, for de er vist alle mensamus 🙂

    • Kong Mor 25. november 2011 hos 22:00 #

      Den regel overtager jeg lige! Dødsstraf for at komme ind!

      Håber bare jeg fanger dem!

  8. Lise 25. november 2011 hos 13:32 #

    Bare så du er advaret – det er ikke altid de bliver slået ihejl af en klapfælde.Vi havde sat een op da jeg var barn. Kan huske jeg kom alene hjem fra skole og der var mærkelige lyde bag komfuret – fælden havde ikke slået musen ihjel – den lille stakkel lå der og spjættede. Puhaa jeg kunne altså ikke gøre noget – men løb ned på mit værelse og ventede på at der kom nogen hjem.

    • Kong Mor 25. november 2011 hos 22:01 #

      Eiiiiiirk – og nej det vidste jeg så ikke.. First Man så ikke glad ud – han HADER at slå dyr ihjel!! Og gør det kun hvis han ikke har andre muligheder!

      Håber bare ikke Prinsessen kommer ned til sådan et drama.. Nå men lad os nu se hvor galt det går..

  9. Fruen I Midten 25. november 2011 hos 16:59 #

    God jagt – men altså som Lise skriver; klapfælder er ikke nødvendigvis sagen. I vores gamle hus satte Gemalen klapfælder op ved siden af loftslemmen (med rosiner i). Men sommetider væltede en kun halvdød mus ned på loftslemmen og lå der og spjættede – bam bam bam. Adr!

    • Kong Mor 25. november 2011 hos 22:03 #

      Ja det lyder frygteligt.. Puuuha – de skal ikke lide – de må bare ikke være i mit køkken – og hvis de kun forstår det the hard way.. uff.

  10. Lene 25. november 2011 hos 23:16 #

    Her i huset gælder også dødsreglen for mus, edderkopper, ørentviste, fluer og andet uønsket dyrehold 🙂 God musejagt

    • Kong Mor 27. november 2011 hos 21:23 #

      Har nu mast 2!! En på en definitiv måde – og en anden som måtte have hjælp.. First Man var lige ved at græde..

  11. pernille 25. november 2011 hos 23:47 #

    Jeg går 100% ind for biodiversitet.
    Bare ikke i køkkenet, du har biologens fulde velsignelse af din klapfælde.

    • Kong Mor 27. november 2011 hos 21:24 #

      Dejligt!
      De har i går – da vi var væk – ædt noget pakkekalender chokolade – så var der ingen nåde!! 😉

  12. Jens 26. november 2011 hos 14:28 #

    Jamen, hvordan kan osten inde i fælden forsvinde? Har musen været inde i fælden og så smuttet ud igen? Det er jo sådan jeg forstår dit indlæg og så må jeg jo indrømme, at det ikke er en særlig effektiv musefælde…. desværre…. for jeg kan altså bedst lide den slags musefælder, hvor man bagefter kan sætte dyret ud i naturen…….

    Men mus hører bestemt ikke til i et køkken. Hvis den er for smart og udspekuleret til den moderne musefanger, så ville jeg nok også vælge en anden løsning…. selv om jeg synes det er lidt barbarisk…..

    • Kong Mor 27. november 2011 hos 21:26 #

      Som du kan se på billedet ligger der noget helt ovenpå – og så noget midt i buret – og begge dele var altså væk om morgenen – ikke det på bunden.
      Vi ville gerne have vores danske musefælde-model – jeg sværger First Man var vildt ked af at han skulle slå den sidste mus helt ihjel. Han kan slet ikke med at slå dyr ihjel..

      Det er meget barbarisk – men de skal ikke være i køkkenet..

  13. Sequence 26. november 2011 hos 20:10 #

    Prøv spegepølse – det virker meget bedre end ost.

    Og prøv at forestille dig en død rotte i en klapfælde – det syn mødte mig en morgen, da jeg mødte på arbejde. Adr! Så hellere små døde mus.

    • Kong Mor 27. november 2011 hos 21:28 #

      Vi har med held brugt tørret abrikos.. Sådan lidt rosin agtigt. Vi fik 2 på den konto!
      OG NEJ tak til rotter – så hellere en bitte mus..

  14. Annette 26. november 2011 hos 23:51 #

    Musefælde med indbygget hamsterhjul?
    Jeg havde fået det indtryk af franskmænd, at de ikke gik op i dyrevelfærd?!
    Med tanke på de gæs de tvangsfodrer for at fede leveren op…

    • Kong Mor 27. november 2011 hos 21:28 #

      He he – ja det kunne se sådan ud! 🙂

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

