Jeg samler altså ikke på engle..

30 nov

Det gør jeg ikke.

Overhovedet.

Jeg har engang samlet på elefanter. Elefanter fra forskellige lande. Små elefanter forstås. Og endelig ikke i elfenben.. Det ville ligesom være en anelse malplaceret.

Og her på Æblebakken, har jeg ikke engang alle elefanterne med.

Jeg har faktisk kun den jeg fik af Nanna i julegave for mange år siden, den jeg fik af min lillebror som han havde med hjem til mig fra Thailand, samt en smuk blå én, jeg fik da vi skulle rejse fra øen, af Ellen, Zorronaldos barndomsveninde.

Så tre elefanter findes på matriklen. Det kan jo ikke siges at være en samling.

Men engle?

Nej. Dem samler jeg afgjort ikke på. Der er godt nok hende cykelenglen hjemme på øen, men hende kan man jo ikke rigtigt samle på.

Jeg samler egentligt slet ikke på noget mere.

Jeg samler til nøds på pæne kopper. Men da pæn er et meget vidt begreb alt efter hvem man snakker med, er jeg holdt op – med mindre jeg er helt sikker på at få den kop jeg vil have. For jeg endte med at få forfærdeligt mange ikke pæne kopper i stedet for.

Jeg kunne nu godt finde på at samle på noget kongeligt porcelæn.. Det er så pænt. Men det er ret dyrt, så jeg vil kun have det i gave – og så risikerer jeg jo at skulle vente en del år, før jeg kan invitere på andet end tea for two..

Men jeg samler altså ikke på andre ting..

Det gør jeg ikke.

Og slet ikke på engle..

Jeg har bare nogle stykker.

IMG_0132

Mors legetøjsskab – som Firkløveret kaldte det da de var helt små. Der er tre glasengle fra Venedig, og den lille nisseengel er såmænd fra sidste års julebasar i Den Danske Kirke.

IMG_0135

Mit juleenglekor, med Tina Turner engle, en canadisk Dion engel, og deres helt egen trompetist!

Kan godt se at en bedre præsentation er på sin plads – de tre engle med guldnetkjoler er hjemmelavede – og de blev døbt Tina Turner engle på grund af håret. Meget passende når de er med i mit englekor.. Den fede guldengel har jeg også selv lavet med hjælp fra Panduro Hobby!

Den canadiske engel med hvid kjole, er blevet døbt Celine Dion – ligeledes på grund af håret! Hun er også hjemmelavet – bare ikke af mig, men af Birgitte i Canada.

Den store i baggrunden, hun passer bare kammertonen.. Og trompetisten er en gave fra Gårdmand Bjørn.

IMG_0136

Mine Erstad engle, som jeg har arvet efter (eller hedder det arvet fra?) min søde mormor. Det var i hvert fald hendes engle og nu er det mine.

Den røde – det er hverdagsenglen, hun står forrest til daglig (i advents og juletiden forstås) Hun passer også børn og sådan. Hun har altid ret travlt.

Så er der den hvide, det er søndagsenglen, hun står forrest – om søndagen, ja.

Og så guldenglen, det er jo juleenglen og hun står forrest i de tolv juledage.

IMG_0142

Og så er der en sneengel og et par englevinger jeg fandt på vejen. Nogen må have tabt dem.

En falden én, måske?

14 kommentarer to “Jeg samler altså ikke på engle..”

  1. Inge 30. november 2011 hos 06:48 #

    OK du samler ikke på engle, tænk hvor mange du ville have hvis du gjorde.. 😉

    • Kong Mor 30. november 2011 hos 08:38 #

      JA – der kan du bare se.. 😉 Endelig en som forstår mig 😉

  2. overleveren 30. november 2011 hos 06:54 #

    … Og om natten flyver de rundt og holder fest og drysser gode drømme ud over din sovende familie….

    Tina Turner engle ?!? 🙂

    Giver iøvrigt Inge ret. Hun var bare hurtigere…

    • Kong Mor 30. november 2011 hos 08:42 #

      JO altså ser du – de tre engle med guldnetkjoler er hjemmelavede – og de blev døbt Tina Turner engle på grund af håret. Meget passende når de er med i mit englekor..
      Den store fede guldengel har jeg også selv lavet.
      Den canadiske engel med hvid kjole, er blevet døbt Celine Dion – ligeledes på grund af håret! Hun er også hjemmelavet – bare ikke af mig, men af Birgitte i Canada.

      Den stooore en i baggrunden passer bare kammertonen..

      De synger i hvert fald godt. 😉

      Og så har jeg den fordel at de jo er pakket væk i 10½ måned om året – så gensynsglæden er stor.
      Det er kun dem i skabet som får lov til at blive hele året.

      Men jeg samler ikke på dem.

  3. Rejen 30. november 2011 hos 09:04 #

    Fordi de selv flytter ind, så er det jo ikke noget man samler på…De kommer jo bare dryssende..;D

    • Kong Mor 30. november 2011 hos 09:56 #

      Nemlig ja! Den slags er man SLET ikke herre over selv. Man bliver overmandet. 😉

  4. Madame 30. november 2011 hos 09:20 #

    Hihi, ja vi er da blevet overbevist om, at du ikke samler på engle – sikke et dejligt syn ind i dit legetøjsskab!
    Jeg har også noget med elefanter og kan godt slå antallet 3 … 🙂

    • Kong Mor 30. november 2011 hos 09:56 #

      Jeg har skam også mange flere end tre – men de blev hjemme på øen. Skulle jo lige prøve det der simple living. Men det gik som bekendt ikke ret godt..

  5. Ellen 30. november 2011 hos 09:28 #

    Hehe – en falden engel 😉 Jeg er sikker på, at sådan en vil blive godt modtaget hos jer.
    Jeg har et par glorier liggende, hvis det skal være…

    • Kong Mor 30. november 2011 hos 09:58 #

      Tak – Ellen jeg var sikker på du ville se den 😉
      Og den bliver godt modtaget! Nu har vi i hvert fald dens vinger..

      Glorier har jeg rigeligt af – ellers tak! 😉

  6. Kirsten 30. november 2011 hos 09:42 #

    Mener helt klart heller ikke at du overhovedet kommer i nærheden af at samle på engle 😉
    Så ville det først blive rigtig slemt…..

    • Kong Mor 30. november 2011 hos 09:59 #

      Sådan har jeg det bestemt også.
      Og en formildende omstændighed må jo være at 80% kun kommer frem til jul!
      😉

  7. Mille 30. november 2011 hos 23:04 #

    Hold da op. De har jo både navne og forskellige roller. Det er jo lige før, at du burde samle på dem 🙂

    • Kong Mor 1. december 2011 hos 10:01 #

      Ej DET vil jeg alligevel ikke 😉

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

