Julefrokost à la dansk

12 dec

Altså – jeg lavede mad i et uanet antal timer smurt ud over et anseeligt antal dage. Det er jo ikke sådan så ligetil, at få fat i alt hvad man skal bruge hernede, men det lykkedes med hjælp fra lidt julemarked, fryserforsyninger og lign.

Jeg fik stablet følgende menu på benene:

Almindelige sild og karrysild, laks og dildsauce, rejer og djævleæg.

Lune frikadeller med rødkål, lun leverpostej med bacon, champignon, rødbeder og Lenes agurkesalat, flæskesteg, glaseret skinke, brunede kartofler, brun sauce.

Ris a l’amande, æbleskiver.

Pebernødder, smagsprøver på domino, piratos, poletter og tyrkisk peber og marcipanbrød.

Rugbrød og franskbrød.

Og drikkevarerne var snaps, skjaldemjød, Albani classic, Svendborg halvbitter og gløgg.

Fordelen ved at lave sådan noget for udenlandske julefrokostanalfabeter er, at de ikke aner om det skal smage sådan!

Normalt kan man nemlig godt få noget røget skinke i mit lokale supermarked, som kan blive til hamburgerryg, men det var naturligvis umuligt i sidste uge – så det blev noget andet skinke hvor jeg tænkte: jeg tager chancen og glaserer den. Det smagte udmærket men ikke helt som hamburgerryg! Men det vidste de jo ikke en dyt om!!

For det første, skete det fantastiske at alle kom til tiden kl. 19 sharp! Aldrig set før på fransk jord. Men det gjorde de altså.

IMG_0218

Alle blev udstyret med en håndbajer fra Albani og lærte at skåle og sætte fingeren på ØL og den slags uundværlige ting!

Og så blev der spist og smagt og forklaret og grinet. Jeg er faktisk ret imponeret over dem – alle prøvede de forskellige ting – også selvom jeg først fortalte bagefter om det med rå fisk, og lever og spæk.. Så var der godt nok flere som så lidt anstrengte ud.

Ris a l’amanden blev derimod indtaget under stor jubet – og en mandel blev fundet og en aldeles dansk mandelgave udleveret – under lige så stor jubel!

IMG_0220

Tror måske snapsen slog dem hårdere end de lige havde regnet med!

Dette var lidt et handikap da de skulle  lære at flette julehjerter.. Alle sammen – og det var hylemorsomt at se dem kæmpe med at flette – der blev flettet om mere end en gang – men alle fik da et hjemmegjort dansk julehjerte med hjem!!

IMG_0219

Aftenens absolutte clou var dog, da de fik tyrkisk peber i munden.

De ventede og ventede og prøvede at definere smagen. Da ingen af dem har spist ammoniak før, er det nok derfor de ikke helt kunne lokalisere smagen. Og da de nåede til midten, kom der de særeste lyde, svedperler og grimasser..

Vi var færdige af grin – nok mest mig – især af deres måbende ansigtsudtryk da Prinsesse Lyserød kom forbi og tiggede om tyrkisk peber til sig selv og de alle, for det havde de altså ikke regnet med at folk indtog frivilligt!

De tog hjem ved 01 tiden – og hvor mændene ankom som chauffører, måtte de i stedet, alle uden undtagelse, lade sig transportere hjem, idet deres koner ikke havde set så dybt i snapseflaskerne som deres mænd.

Jeg havde som sædvanligt lavet til mad en mindre hær – hvorfor er det at man altid er bange for der ikke er nok?

Men det ALLERBEDSTE.. bare spørg Prinsessen – det var så alle resterne som vi har ædt i dag! Det er nok derfor man laver rigeligt.. nu jeg tænker over det!

Allerede kl. 10.30, da vi i morges sad og prøvede på at vågne med hver vores kop te, begyndte de at kredse om os som sultne gribbe, og henkastet spørge om vi ikke snart skulle have frokost. Altså.

First Man troede fejlagtigt at der ikke var mere brun sovs – og det var næsten mere end Prinsesse Lyserød kunne bære. Hun sank sammen i en opgivende klat, og jamrede højlydt. Men så kunne jeg huske noget om en lille skål der blev gemt – og sjældent har jeg set så lettet et barn!

Og nu er der kun 14 dage til vi starter forfra igen! Bøøøøvs. – ups – undskyld!

24 kommentarer to “Julefrokost à la dansk”

  1. Marianne 12. december 2011 hos 06:35 #

    Det lyder som en rigtig julefrokost – lige som den skal være. God ide at invitere til dansk julefrokost, den oplevelse vil jeres gæster sikkert huske længe.

    • Kong Mor 12. december 2011 hos 08:11 #

      Det var i hvert fald hyggeligt – nu har jeg ikke så meget erfaring udi julefrokoster så jeg kan ikke rigtigt sammenligne!

  2. Susanne 12. december 2011 hos 07:01 #

    Det kaldet jeg en storsejr på royalt niveau. Tænk at skifte salut ud med skål og lade naturen tage over. Nu kender de stakkels fransmænd så også dagen derpå – i bedste danske julefrokoststil.

    • Kong Mor 12. december 2011 hos 08:12 #

      Jeg vil inderligt håbe de ikke var alt for medtagede 😉

  3. Inge 12. december 2011 hos 07:07 #

    Skøn julefrokost fest I har holdt, der bliver helt sikkert snakket i flere franske hjem om sjove danske juletraditioner.. 🙂

    • Kong Mor 12. december 2011 hos 08:12 #

      Det gør der nok – og om at spise ammoniak.. DET kunne de ikke helt forholde sig til!! 😀

  4. Madame 12. december 2011 hos 07:33 #

    Sikke en fest – det lyder skønt! Jeg kan forestille mig, at dine gæster har fået en oplevelse for livet. Og et dejligt påfund at sætte gæsterne til at flette julehjerter 🙂

    • Kong Mor 12. december 2011 hos 08:13 #

      For livet er nok så meget sagt – men oplevelse – afgjort!
      Jeg havde også tænkt på julestjerner – men man skal nok være dansk for at kunne finde ud af den slags.. ISÆR med et par snapse indenbords.. 😉

  5. sourpuss 12. december 2011 hos 08:35 #

    Dét der – det er genialt. Ren rådyrket Dansk Hygge!

    • Rejen 12. december 2011 hos 08:52 #

      dansk julehygge på højt plan…;D

    • Kong Mor 12. december 2011 hos 21:13 #

      Jamen tak!

  6. fruenimidten 12. december 2011 hos 09:47 #

    I har vist haft det rigtig hyggeligt 🙂 Kan du så også regne med at komme til nogle franske julefrokoster – altså, øh, laver man overhovedet noget julefrokost-agtigt i Frankrig, eller der det helt andre ting man samles om??

    • Kong Mor 12. december 2011 hos 21:14 #

      Der findes slet ikke julefrokost på fransk. Det er rigtigt kedeligt.. Og nok også derfor vi en dag kommer hjem igen!

      • fruenimidten 13. december 2011 hos 10:23 #

        Ej hvor synd, for jer – og franskmændende.

        Det bliver sjovt, når dine børn skal fortælle kammeraterne, hvorfor I flytter til DK igen: ‘Jo altså, mor kunne ikke undvære julefrokosterne’..

  7. Svenne 12. december 2011 hos 10:10 #

    Lyder enormt hyggeligt og sjovt. Jeg tror lige du har givet nogle en rigtig god oplevelse af juletraditioner a la dk. Godt gået.

    • Kong Mor 12. december 2011 hos 21:15 #

      Det var det skam også! Jeg håber de tager traditionen op! 😉

  8. Deborah 12. december 2011 hos 13:21 #

    Jeg ville ihvertfald gerne have været med. Det lyder superhyggeligt. Jeg ville også gerne have nydt deres fjæs under indtagelse af Tyrkisk Peber. Det vist kun os danskere, der er SÅ tossede 🙂

    • Kong Mor 12. december 2011 hos 21:16 #

      Jamen DET var ubeskriveligt!! 😉
      Jeg fortalte dem også om “rottegift” kan I huske det? Det smagte da godt!! De der grå klumper.. 😉

  9. dorte 12. december 2011 hos 18:41 #

    hvor ser din julefrokost dog laekker ud og det lyder,som om alle franskmaendene noed det meget. jeg var engang til julefrokost hos gerhard,vi satte os ved bordet ca klokken 2 og saa sad vi der endnu ,da klokken blev 10 om aftenen, Vi havde dog nogle paucer ind imellem. …

    • Kong Mor 12. december 2011 hos 21:16 #

      Tak Dorte!
      Jeg HAR hørt om den legendariske julefrokost. 🙂

  10. Ellen 12. december 2011 hos 20:48 #

    Du har simpelthen bevist det, som alle englændere, der kender C også siger: Danskerne er de bedste i hele verden til at hygge og skabe en god stemning 🙂
    Godt gået – dejligt med gode, danske ambassadører ude i den store verden.

    • Kong Mor 12. december 2011 hos 21:17 #

      Det er vi da – hyggeambassadører!! Det vil jeg nu gerne være 😉

  11. esconditeren 12. december 2011 hos 23:21 #

    Haha, hvor er det fantastisk! 😀 Og hvor bliver jeg sulten af at se på billederne, mums.

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

