Madpakker

22 dec

Af de positive ting jeg bare ikke skal i år, eller skulle sidste år, er blandt andet madpakker.

Jeg smører slet ikke madpakker mere – og det har jeg ikke gjort i 16 måneder!!

Okay, jeg har heller ikke smurt dem alle sammen selv i de senere år – firkløveret hjælper skam til – men jeg skal alligevel være der og tage stilling til en hel masse, som angår blandt andet pålæg, for slet ikke at tale om indkøb, og til sidst udførelsen af 4 daglige madpakker.

Så man kan sige, at jeg er sluppet for planlægning og udførelse af omkring 1160 madpakker. Sådan nogle oplysninger kan næsten få mig til nedlægge veto mod at flytte og forlange at blive, i dette madpakkefrie land.

De eneste tidspunkter jeg skal lave madpakker på, er når de skal på tur, iklædt feststemning og hygge. Så gider man til gengæld godt gøre noget ekstra ud af madpakken.

Men de der flade leverpostejmadder der bliver lunkne og grålige inden de er nået så langt som til spisefrikvarteret, det er ulækkert.

Det vil sige, at for at minimere madspild og undgå at madpakkens indhold lander i skraldespande rundt om på skolen eller i omkringliggende landsbyer, må man gerne være lidt innovativ og nytænkende.

Det er denne nytænken som er udmattende..

Naturligvis kunne jeg jo bare gøre som Amalies mor og fylde madkassen med krydderboller påført nutella, hver evige eneste dag. Det er bare sådan at firkløveret, selvom nogle af dem godt kan lide nutella, gerne vil have ordentlig mad som holder dem mætte lidt længere end 11 minutter og ikke giver dem sukkerchok som forhindrer dem i at tænke klart i timen.

Og ordentlig mad indebærer ofte noget hjemmebagt, og aftensmadrester.

Hvilket igen betyder at man skal have lavet nok frikadeller og må tilbringe aftenen som politibetjent, så ikke der går store mus i køleskabet, for uforvarende at fortære morgendagens madpakkeindhold.

Nej, madpakker er udmattende.

Og jeg vil inderligt savne den franske skolekantine med fire retter (forret, hovedret, ost + dessert) til den formidable pris af 35 kr, når jeg igen står med mine fire daglige madpakker.

8 kommentarer to “Madpakker”

  1. overleveren 22. december 2011 hos 06:44 #

    Madpakker har jeg af gode grunde ikke forstand på, men den der skolekantinekultur lyder fantastisk.

    Har I besluttet jer for at komme tilbage til DK nu? Sådan ser det næsten ud…

  2. Inge 22. december 2011 hos 06:55 #

    Jeg hader madpakker.. Vi har heldigvis kantine ordning, det er næsten nok til at holde fast i jobbet.. 🙂

  3. Rejen 22. december 2011 hos 08:28 #

    Uff jeg hader også madpakker, heldigvis har vi jo denne lækre kantine på mit arbejde…;-D

  4. Ellen 22. december 2011 hos 09:01 #

    De kan noget med mad, de franskmænd.
    A&A kan også købe mad på skolen. Det bliver planlagt/bestilt for en måned af gangen, men oftest er det sådan, at C smører madpakker ti-on-fr – det kan både hun og børnene godt holde ud, og der findes et køleskab på skolen til at lægge maden i. Det tror jeg nu også, at der gør på danske skoler?
    C (og jeg selv) har altid hadet madpakker, men vi boede tæt nok på skolen til, at hun, da hun fyldte 10, havde lov til gå hjem i spisefrikvarteret og smøre sin mad – det ville hun meget hellere allerede som 10-årig for at slippe for medbragt mad.

  5. Stop Spild Af Mad 22. december 2011 hos 09:28 #

    Madpakker er godt – og godt mod madspild 🙂

  6. Sequence 22. december 2011 hos 09:32 #

    Det er en af de skønne ting ved ferien – at slippe for at lave madpakker…

    Men 35 kroner per dag, gange mange børn – det bliver alligevel også til en slat penge, som kunne bruges på andet sjov.

  7. Kirsten 22. december 2011 hos 11:04 #

    Fanden har skabt madpakker til børn. Til mig selv er det helt fint – jeg får jo også lige hvad jeg kan lide….. 😉

  8. SourPuss 22. december 2011 hos 21:07 #

    Jeg har oplevet skoler hvor man kunne købe mad igennem en ordning der hedder skolemad eller sådan noget. Andre steder har de køleskabe (hurra!) til rådighed i klasserne.
    Men jeg istemmer koret af “hader madpakker” – og forstår godt du ikke glæder dig til den del af den danske kultur 😉

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

