Hvordan man skal være..

3 jan

Nu stavning, ikk’? Det er ikke altid så nemt som det lige umiddelbart lyder.

Og jeg bliver jævnligt meget forbløffet over mine børns noget alternative måde at stave dansk på. Især de 75 % af dem – som rent faktisk læser hele tiden, det være sig på dansk, fransk eller engelsk!

For hvis jeg spørger Divaen hvordan hun staver til flæskesteg, og hun så siger: F L Æ S K E S T E G.. og jeg så spørger hvorfor i alverden hun IKKE skrev lige netop den bogstavsammensætning, men ”stej” i stedet for ”steg”.. kan hun ikke svare på det. Mærkeligt.

Jeg mindes også da Prinsesse Lyserød gik i første klasse, og de skulle fortælle om en oplevelse de havde haft – og hun skrev: ”Daen æfter va vi iæme” Den sætning stod jeg meget længe og kiggede på – indtil det faldt mig ind, at læse det højt.. Og så gav det besynderligt nok mening.. For mig altså – så sig endelig til, hvis det stadig er volapyk for jer, så skal jeg gerne oversætte!

Siden dengang, har jeg læst deres skriftlige mesterværker højt for mig selv, når jeg har været i tvivl.

Jeg vogter lidt over deres stavning. Det går nemlig ikke altid lige godt. Det er, til deres forsvar, ikke nemt at skulle beherske så mange sprog både mundtligt og skriftligt, men det er samtidigt så vigtigt at kunne stave, så det skal jo læres.

Så længe leve både skype og facebook!

Det giver dem mulighed for at skrive til Mormødre og Gudfædre når de har lyst (og tid) og det er supergod træning! Og ja, jeg ved godt de ikke må have facebook før de er 13 – men det er mig som har deres password..

Ved godnat seancen i går, kom jeg ind til Gårdmand Bjørn. Han sad og skrev i en lille notesbog han har. Han viste mig beredvilligt siden da jeg spurgte hvad han skrev.

En liste.

Der stod: Poesie, Sport, Engle, ES.

Jeg læste ordene højt. Og han så pludselig noget spekulativ ud. Jeg holdt derfor op med at læse, og spurgte om det ikke var det, der skulle stå.

Han sukkede og grinte lidt: ”Der skal bare ikke stå engle, det andet er rigtigt nok.” Han stirrede ned på de genstridige bogstaver. Han lignede en som ikke kunne forstå hvordan det ord lige var kommet der, når det nu var noget helt andet han oprindeligt havde skrevet.

”Så skal det måske være et ”A”?” sagde han, lidt usikkert.

”Det kan godt være” svarede jeg ”men det kommer jo an på hvad det var, du ville skrive”

”Anglais” [anglæ] kom det så. Han var stille lidt. ”Så er det jo nærmest skrevet ½dansk og ½ fransk” konstaterede han glad.

”Hvad er ES så?” spurgte jeg.

”Nåmn, det er education civique. Det er sådan noget hvor man lærer hvad man skal være. Det er ret spændende, hvis nu man ikke ved om man er et barn, så kan man lære det. Og hvis man vil være kriminel så får man også at vide hvornår man er det og hvad der er forbudt”

Jeg smilede og kunne fortælle ham at det hed ”samfundsfag” på dansk, men om man lige havde det i fjerde klasse i Danmark, tvivlede jeg på.

Der blev stille.. Og jeg ventede.

Så kom det, undrende: ”Ved man så slet ikke hvordan man skal være barn i Danmark?”

28 kommentarer to “Hvordan man skal være..”

  1. Anita 3. januar 2012 hos 06:43 #

    Jeg griner hjerteligt og kærligt og mærker i maven, hvor meget jeg NYDER dine indlæg med en inkluderet ‘børnesamtale’ 🙂

    • Kong Mor 3. januar 2012 hos 10:14 #

      Årw tak!! 😉 Jeg er nogle gange i tvivl om det bliver for meget børn smurt ud over det hele!

  2. overleveren 3. januar 2012 hos 07:12 #

    Smilede mig igennem dette, og hygger mig over at du ser de sociale digitale medier som en stavelærer – hvad de jo er glimrende til, og vil bare tilføje at jeg nu er ret sikker på at danske børn ved hvordan de skal være børn. De ved bare ikke så meget om hvorfor de ved det og hvorfra.
    Tror dine yngste kommer til at opleve et kæmpe kulturchok når I vender hjem til DK. Der bliver noget at forberede dem på.

    • Kong Mor 3. januar 2012 hos 10:15 #

      Jeg er skam også sikker på at børn ved hvordan de skal være børn over hele verden.
      Det kan være de får et chok – jeg håber det nu ikke.. Men jeg skal da gøre mit for at de overlever!

  3. Benedikte 3. januar 2012 hos 08:06 #

    Det må også være det rene miskmask at holde styr på ind imellem med regler på dansk og fransk og engelsk oveni.

    Gårdmand Bjørn er en ualmindeligt klog lille mand, tror jeg. Det skal han nok lære 🙂

    • Kong Mor 3. januar 2012 hos 10:16 #

      Det ER svært.. Og jeg ved godt at han er klog – det ved hans franske lærere også. Men hans danske lærere havde en anelse svært ved at gennemskue det..

  4. Ellen 3. januar 2012 hos 08:20 #

    Hvor sødt. Og dejligt 🙂
    Jeg er vild med børns umiddelbare, fonetiske stavning – men selvfølgelig skal der rettes op på det, for det er ikke længere nuttet, når man er voksen!
    Jeg synes det er flot, at dine børn overhovedet kan skrive på flere sprog, men når I skifter så ofte mellem landene, som I gør, er det nok nødvendigt, så ikke de kommer for langt bagud.
    Jeg ved ikke, om mine børnebørn overhovedet når så langt som til at skrive dansk – vi får se…

    • Kong Mor 3. januar 2012 hos 10:20 #

      Ja det er sjovt at læse – NÅR de er små!!
      De laver nok lidt flere stavefejl end et gennemsnitsbarn i Danmark, men det lever vi så med!
      Opholdet her var jo midlertidigt under alle omstændigheder, så derfor har de skullet lave lidt dansk ved siden af alligevel!

      Så længe dine børnebørn lærer at tale dansk er det da flot!

  5. Katrine 3. januar 2012 hos 09:31 #

    Godt nytår Stine og co. Har også fået flere kort bla til Mors dag, hvor jeg ikke fattede det fjerneste, men når Eric (fransk) så læste det op for mig, ja så fattede jeg det hele!!!
    Mine 2 tøzer er blevet ret dygtige til skriftlig dansk efter vi er kommet hertil for 6 mdr siden, men nu er det skriftlige franske da helt uforståeligt. Jeg satser på, at det kan vækkes til live igen, når det bliver vigitgt en dag? Det der undrer mig mest, er at de 2 tøzer er begyndt at tale dansk indbyrdes, det havde jeg ikke troet;-)
    Knuz Katrine

    • Kong Mor 3. januar 2012 hos 10:23 #

      Godt Nytår Katrine! Hils Gaffel-Man!!
      Godt at se at andre har haft samme fatte-problemer 😀

      Jeg fortsætter med franskundervisning når vi kommer hjem – alt det de har kæmpet for i disse 2 år skal ikke gå tabt.
      Jeg er også overrasket over at pigerne snakker dansk – mine snakker stadig dansk indbyrdes – de kunne ikke drømme om at snakke fransk. Mærkeligt.
      knus

      • Katrine 3. januar 2012 hos 16:33 #

        Husk at Anne pigen (Hej Anne!!! )har fundet noget engelsk undervisning til sine 2 sprogede drenge…jeg forsøgte her i kommunen at finde noget fransk til mine piger, men SÅ rige er vi åbenbart ikke herovre på Djævleøen;-) Derimod kunne vi få polsk, tyrkisk etc.
        Bonne soiree, Biz Katrine

        • Kong Mor 3. januar 2012 hos 21:16 #

          Hæ – ja Kat – det fik hun fordi jeg fortalte hende at det var muligt! 😀

          Men jeg fik altså franskundervisning til firkløveret jf. retten til modersmålundervisning!!
          Og det har jeg skam tænkt mig at bede om igen!

  6. Madame 3. januar 2012 hos 09:52 #

    Åh, sikke en dejlig historie 🙂

  7. fruenimidten 3. januar 2012 hos 10:15 #

    Åh, hvor er han sød, Gårdmand Bjørn 🙂 De er altså genstridige, bogstaverne. Og der må skulle lidt af en indsats til at jonglere med dem på 3 sprog på én gang.

    Jeg har et lidt ambivalent forhold til facebook mm. Der er ingen tvivl om, at Pigebarnet skriver cirka 500 gange så meget som jeg i gjorde i sin tid – og det giver virkelig en masse øvelse. Men ind i mellem bliver jeg lidt trist, når selv store børn bare taster løs uden smålig skelen til korrekt stavemåde. Det er som om de, altså ungerne, kollektivt har besluttet, at så længe det, de skriver, er tilnærmelsesvis forståeligt, så behøver de ikke gøre sig umage.. Pigebarnet synes, jeg er et pernittengryn. Det er jeg nok også :-/

    • Kong Mor 3. januar 2012 hos 10:28 #

      Tak ærede Frue! Det synes jeg også! 🙂

      Nu er det måske fordi de bliver pisket til at stave hernede, men de gør hvad de kan for at skrive ordentligt. Og de er selv opmærksomme på hvis nogen skriver noget vrøvl. Heldigvis.
      For det ER vigtigt at skrive ordentligt, og du er ikke pernitten i mine øjne! 😉

  8. Marie 3. januar 2012 hos 10:17 #

    Din Gårdmand Bjørn er da så herlig….
    og du skriver så dejligt, det får ofte en til at trække på smilebåndet……
    En daglig glæde at læse med her hos dig.

    • Kong Mor 3. januar 2012 hos 10:28 #

      Tusind tak Marie – ja han er sød!

      Og tak for de pæne ord! Det gør mig glad at du kan lide at følge med.

  9. Gitte - RAV OG KRAT 3. januar 2012 hos 10:57 #

    HA HA…en sød historie fra hverdagen. Jeg kan også godt undre mig over sproget til tider. Især alle de nye stavemåder der efterhånden er kommet. I min skoletid var der meget fokus på korrekt stavning og kommaer.

    Jeg forsøger nogle gange at sige til mig selv “skidt pyt om der en en stavefejl”, men det sidder så indgroet i min opvækst, så det er ikke nemt. Jeg har tit undret mig over journalistiske indslag i TV og aviser, for jeg hører at staveprøven er meget svær…hmmm

    En dejlig dag til dig…håber ikke, at jeg lavede for mange grammatiske unoder her…haha

    • Kong Mor 3. januar 2012 hos 11:41 #

      Tak!! 😉
      Sprog er noget værre noget – og de nye stavemåder gør også mig forvirret. Stavefejl bryder jeg mig ikke om – men kommafejl.. Jeg aner simpelthen ikke hvor man skal sætte kommaer så jeg drysser et tilfældigt antal ud over min tekst og håber det rækker!!

      Jeg forundres også over journalisters manglende evne til at gennemlæse deres tekst før de sender den online.

      Og de grammatiske unoder? Dem kan jeg ikke finde! Jeg er jo ikke lærer 😀

  10. Barbara, Belgien 3. januar 2012 hos 20:10 #

    Min 10 1/2 årige belgisk/danske datter fik en mobil tlf i julegave og har siden da sendt mig nogen skønne beskeder på dansk. Som fx denne her, da pigerne var alene hjemme forleden, “ok vonor commo i” :-))))
    Barbara, Belgien

    • Kong Mor 3. januar 2012 hos 21:13 #

      Hahahahhahahaah hvor ER den SØD!!! De er altså ret kære de der 10årige!!

  11. Susanne 4. januar 2012 hos 07:34 #

    Vores ældste søn stavede, så jeg fik grå hår i hovedet – eller sådan noget. Da jeg snakkede med hans lærer om det, blev jeg præsenteret for begrebet børnestavning. Det skal de have lov til i en rum tid. Bare vent, var hendes ord. Det kommer. Det handler om ikke at kvæle deres lyst til at skrive.

    Jeg har ædt flere kameler på den konto, samtidig med at jeg har prøvet at liste lidt rimelig staveteknik ind. Pludselig var det overstået. Han børnestavede ikke mere, men kunne det hele. Og det er ikke mange fejl, man ser fra hans hånd i dag.

    Jeg nåede også at lære at læse højt. Ellers havde jeg aldrig fanget en meter af det skrevne.

    • Kong Mor 4. januar 2012 hos 12:50 #

      Mine stakkels unger staver ikke vanvittigt godt – og det undrer mig fordi de kan lide (3 af dem) at læse og jeg læser højt og vi snakker meget om alt muligt.

      Måske kommer det lige pludseligt – jeg håber det.

      Og ja jeg synes også det er svært som forælder at se stiltiende på deres børnestavning.

  12. helleq 4. januar 2012 hos 15:16 #

    Ja, jeg har desværre også ladet mig forblænde af en entuiastisk lærer, der talte om børnestavning, da min datter var mindre. Bare lad hende skrive løs, sagde hun….

    Og det gjorde jeg, mens jeg skævede til begge mine drenge, der allerede tidligt skrev ret fejlfrit.

    Og nu, hvor hun er 16, bor i USA og ikke har en lærer, der kan rette hende, kan jeg se, at jeg burde have insisteret på noget “stav-bedre-hjælp”.

    Vi mailer dagligt, og dagens mail fra hende indeholdt bl. a. disse fejl:
    fyrværkerrig, kårsbåndet, hun svare heller ikke, tolmodigt………………..

    Og hun er fuldstændigt ligeglad-for vi forstår jo alligevel meningen. *suk*

    Så glæd dig over at han allerede nu er kritisk og selv ved at der nok er noget galt, så er der håb forude 🙂

    • Kong Mor 4. januar 2012 hos 15:54 #

      Det er jo det. Man vil jo gerne at de kan stave ordentligt. Men det kommer nok.
      Håber jeg.. 🙂

      Men det kommer vel også for Lærke når hun kommer videre i systemet?

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

