Køge vs. Æblebakken

4 jan

Der var lige en frue som sagde at hun set fra et rent egoistisk synspunkt hellere ville have mig til at sidde på Æblebakken end i Køge eller Ikast – fordi synet på det danske blev sat i perspektiv.

Se DET har jeg tænkt meget over. Nu har jeg aldrig sat mine ben i Køge, i hvert fald ikke så vidt jeg er orienteret, og ikke et ondt ord om Ikast, men jeg er sikker på at jeg også kan skrive meget gode blogindlæg fra møllen på øen!

Jeg startede ellers med optimistisk at forelægge denne erklæring, for resten af familien: ”at jeg blev nødt til at blive i Frankrig for at kunne blive ved med at skrive min blog”, men det var kun Prinsessen som syntes at argumentet holdt.

Desværre – men hvo intet vover..

Nå, tilbage til det egentlige. Jeg kan altså sagtens skrive om de tåbelige ting danskere gør, selvom jeg bor i Danmark. Det er da en smal sag.

Danskere er nemlig meget nemme at skrive ting om.

For eks. er folk der har boet mange år, subsidiært kun i Danmark, er meget, meget ens. Men det er sådan at man ikke rigtigt har noget valg selvom man havde lyst til noget andet end det gængse.

Det kunne vi konstatere da vi kom til øen i 2003.

Vi havde fået et nyt hus – og der skulle nye lamper til. Men udvalget var altså til at overse. I samtlige butikker der havde lamper i deres sortiment, var valget mellem herstal og herstal. Og så nogen grimme halogenklemmer der sad på stålwirer. Og kom ikke og sig at det ikke passer. De var overalt. Simpelthen. På restauranter, i frisørsaloner og endda hjemme hos folk, som ellers så ud til at have udmærket smag i øvrigt.

Naturligvis kunne jeg sagtens få en Le Klint eller en PH Lampe hvis nu jeg havde haft en masse penge jeg ikke skulle bruge til noget. Men for almindelige dødelige var der intet andet.

Vi fik ikke nye lamper.

Det er det samme med tøj. Hvad enten butikken hedder FnullerFnaller eller DillerDaller så er varesortimentet fuldstændigt identisk og alle går ens klædt – og i 2003 hang underkjolerne uden på cowboybukserne.

Eller den der mode med uglet baghår. Ja – jeg vil vædde med at I griner, for I ved det jo godt..

Og den slags mystiske ting kan jeg vist godt skrive om, selvom jeg fraflytter Æblebakken.

Skønt, jeg kan jo godt forudse visse problemer med at skrive vrisne indlæg om Gårdmand Bjørns lærer, når jeg bor i nabobyen.

Det er unægteligt lidt nemmere at skrive at vores ukrainske nabo er skingrende sindssyg, når jeg ved at han aldrig får kendskab til min blog. Og han kan i øvrigt slet ikke dansk.

013

Men den tid, den sorg. Flytte skal vi, men der er heldigvis længe til.

22 kommentarer to “Køge vs. Æblebakken”

  1. Marianne 4. januar 2012 hos 06:50 #

    Ja, tag lige nogle spændende tøjbutikker med, når du kommer 🙂

    • Kong Mor 4. januar 2012 hos 11:47 #

      Det er måske det jeg skulle lave? Åbne en tøjbutik med anderledes tøj.. Du gav mig lige en idé her.. 🙂

      • Marianne 4. januar 2012 hos 12:45 #

        Det lyder godt – jeg kommer og handler 🙂

        • Kong Mor 5. januar 2012 hos 21:29 #

          Min første kunde – hurra!!

  2. overleveren 4. januar 2012 hos 08:06 #

    Tror ellers der er nok at skrive om i Køge pt 😀 Men det er der så mange andre der også gør, så du vil nok miste lidt på originaliteten. Er dog ganske overbevist om at du kan skrive skægt om danskerne, osse når de fylder og befolker din hverdag.

    Bemærker mig forresten at efter du lissom har annonceret at ruten skal gå tilbage over dk piver du ikke så meget mere over små toiletforhold, kolde badeværelsesgulve, utætte mure og mus. Der er jo osse visse goder ved en bolig i nogenlunde standardiseret standard i dk. Så må du leve med herstal design, eller vælge at købe dens slags andre steder end i føtex eller bilka.

    Forresten – der fås også kopper i dk. Og rugbrød. Og glanspapir.

    Men Frankrig og Æblebakken er det jo ikke ligefrem.

    • Kong Mor 4. januar 2012 hos 11:50 #

      Ja se – nu lufter jeg min uvidenhed endnu engang (HVAD sker der da af interessant i Køge pt?)

      Ting jeg HAR brokket mig over gider jeg da ikke blive ved at brokke mig over 😉 men jeg har mange andre ting på tapetet..

      Tror bare jeg tager lamper med hjem herfra!! 😉 Og nu skal det lige siges at mange af mine kopper ER danske. Men naturligvis ikke de nyeste!
      Rugbrød og glanspapir – og alle de andre skønne sager – det skal nok blive godt selvom det ikke er Frankrig.. Har jeg bestemt..

  3. SourPuss 4. januar 2012 hos 08:53 #

    Jeg husker med gru godt Herstal bølgen… og erkender så blankt, at jeg var så uopfindsom, at jeg købte dem – for lys kunne jeg ikke undvære, og at bruge en halv milliard på at skille mig ud fra mængden var ikke en mulighed :D´Men jeg forstår godt dit fravalg!
    Mht. tøj – så kan jeg anbefale at undlade enhver kendskab til den såkaldte mode og trend – og bare følge din egen stil og smag *G* .. Det har virket for mig i mange år, at være alt andet end trendy 😉
    Ser frem til at læse om danskerne når dansken er tæt på dig. Jeg er sikker på at der også findes “originaler” på øen 😉

    • Kong Mor 4. januar 2012 hos 11:53 #

      Jeg har skam også herstal hjemme på øen – det var bare ikke mig som købte dem..
      Det er så KEDELIGT at ligne alle andre.

      Problemet med tøj er at der ER IKKE andet hvis du skal have nyt. Der er KUN modefarver – med mindre du køber ind i Ellas Trikotage langt ude på æ bøhland.
      Men nu har jeg selvfølgelig muligheden for at købe stort ind til de næste mange år. 😉

      Der er nemlig mange sære mennesker omkring mig..

  4. Lene 4. januar 2012 hos 11:01 #

    Udfordringer er der nok af, og jeg vil glæde mig til at læse videre hos dig 🙂

    • Kong Mor 4. januar 2012 hos 11:55 #

      Det er der, det er bare med at være klar!!
      Og tak fordi du læser med! 🙂

  5. Marie 4. januar 2012 hos 11:54 #

    Ja, tro mig–du vil stadig blive læst,, selvom det ikke er fra Eventyrhuset på Æblebakken. Der vil være nok “stof” at gå løs på, når I er tilbage på øen igen, så det vil jeg glæde mig til.

    • Kong Mor 4. januar 2012 hos 12:42 #

      Det vil jeg da håbe – at jeg bliver læst – ellers må jeg jo lukke og slukke for bloggen – men der skal altså mere til 🙂

  6. Ellen 4. januar 2012 hos 12:28 #

    Du vil kunne skrive lige godt alle steder fra i verden, men jeg kan godt se problemet med at hænge lærere og ‘lignende’ ud … der kunne meget vel opstå et lille problem dér 😉
    Du kan dog lige vove på at begynde at skrive på fransk, når du kommer hjem, bare for at komme uden om dette!
    Køge er i øvrigt en dejlig by, synes jeg 🙂

    • Kong Mor 4. januar 2012 hos 12:44 #

      Ja – jeg skal nok se mig om efter noget alternativt stof.. Men så vidt jeg ved, er der ingen lærere fra Firkløverets skole som kigger med her.

      Jeg HAR overvejet at gøre det med omvendt fortegn og begynde at skrive på fransk.. men hvis jeg skal stå skoleret for dig må jeg hellere lade være..

      Køge er sikkert fin – har aldrig været der 😀

  7. fruenimidten 4. januar 2012 hos 13:20 #

    Oh, hvilken ære at blive nævnt i dit indlæg 😀 🙂

    Det er lidt sært, det der med at ligne/ikke ligne alle de andre. For mig er det et af de værste turn offs, hvis ekspedienten siger, at ‘denne her bluse/lampe/bil/sofa sælger vi altså rigtigt mange af’. Men de, ekspedienterne, bliver ved, og jeg fatter det ikke..

    Du burde åbne en kombineret lampe- og tøjbutik med egen direkte import fra Frankrig. Det burde der være penge i..

    • Kong Mor 4. januar 2012 hos 15:50 #

      Pjat med dig! 😉

      Nej det er sandt – folk slår tit på at det sælger godt. Det er i mine øjne en meget dårlig sælger som “sælger sand i Sahara”.
      Jeg får lyst til at sige SE mig – jeg vil ikke bare være som alle de andre – jeg er mig og helt unik. Men det fatter de ikke.

      Jeg må åbne noget.. Det begynder jeg da også at tro jeg skal…

  8. Bettina Holst 4. januar 2012 hos 13:32 #

    Ha ! – du kan sgu da skrive om alt uanset hvor i Verden du bor. Er jeg sikker på 🙂

    Herstal er mega kedelig – nu – siger jeg, mens jeg sidder og kigger på de hvide, der hænger over køkkenbordet….he

    • Kong Mor 4. januar 2012 hos 15:51 #

      Tak Bettina!! 🙂

      De Herstal der hænger i huset hjemme på øen er stålfarvede – men det ændrer ikke på at de er kedelige og ligesom ALLE de andres.. 😉

  9. Anne 5. januar 2012 hos 22:11 #

    Åh, jeg er nu (heller) ikke i tvivl om at du nok skal finde på noget at skrive 😉

    …og heldigvis kan man jo godt leve i DK uden at ligne ‘alle de andre’ 😉

    • Kong Mor 6. januar 2012 hos 11:43 #

      Nej det ved jeg du ikke er 😉
      Og ja.. HELDIGVIS – hvor skulle jeg ellers tage hen?

  10. esconditeren 7. januar 2012 hos 22:36 #

    Gad vide om jeg er den eneste person i Danmark, der ikke ved hvordan en Herstal-lampe ser ud uden at google det først… Men jeg har heller aldrig nogensinde kunne finde ud af at være med på moden. Jeg troede, jeg var det i min poptøsperiode i folkeskolen, men så snakkede jeg med en gammel klassekammerat, der sagde: “Nå ja, dengang du PRØVEDE at være poptøs..”

    Og jeg er helt overbevist om at du skriver nøjagtig lige godt i Frankrig og i Danmark.

    • Kong Mor 7. januar 2012 hos 23:23 #

      Lucky you..
      Hmmm vi har ting tilfælles.. 😉

      Og tak – det er jeg også overbevist om!! 😉

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

